Jak správně diagnostikovat žáka?

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele. Bez toho by těžko mohli volit vhodné výchovné postupy. Ale jak na to? Poradí Vám článek inspirovaný publikací Vybrané problémy na 1. stupni ZŠ a pedagogická diagnostika.

 

Učitel musí dítě nejprve poznat, aby ho mohl adekvátně rozvíjet. Je ovšem nutné říci, že někdy, a i to je součást diagnostiky, se hned na první pokus nepodaří odhalit vše, co je za problémem. K tomu, aby takových pokusů – omylů bylo co nejméně, by měl také posloužit tento článek.

Diagnostický proces se skládá z několika etap, které se mohou navzájem prolínat. Vždy je nutné stanovit diagnostickou otázku, dále se volí vhodné metody sběru dat, data se utřídí – analyzují a nakonec syntetizují. Výsledkem je stanovení diagnózy a prognózy jako odpovědi na výchozí diagnostickou otázku.

 


Etapy diagnostického postupu (Hrabal 1989):


1. Formulace a upřesnění diagnostické otázky a vstupní hypotéza. Otázka konkretizuje některý z problémů. Klade si ji učitel, rodiče, někdy i samotný žák. Na základě dostupných údajů a samotné otázky si stanoví předběžnou hypotézu.

2. Zaměřené získávání diagnostických údajů, volba vhodných metod. Už často před formulací otázky a během ní jsou k dispozici určité údaje. Většinou ale nestačí k tomu, aby daly jasnou odpověď na stanovenou otázku. Proto musíme další údaje získávat záměrně. K tomu nám mohou posloužit výsledky „přirozené“ a pedagogické diagnostiky, ale i speciální metody.

3. Zpracování, utřídění, analýza diagnostických údajů. Analýza je nutná, protože získané údaje jsou převážně komplexní a mohli bychom něco opomenout při jejich shromažďování.

4. Interpretace a hodnocení jsou cílem analýzy. Jde o to porozumět vztahu dispozic a vnějších činitelů a zhodnotit jednotlivá data hlediska diagnostické otázky a hypotézy.

5. Konečná syntéza. Stanoví se diagnóza a prognóza jako odpovědi na diagnostickou otázku.

 

 

Pamatujme, že diagnostický závěr má většinou hypotetickou a často i alternativní podobu. Když jsou výchovná opatření neúspěšná, je nutné upravit, podle potřeby změnit hypotézy, znovu prověřit data, případně je rozšířit, změnit diagnostický postup a navrhnout nové řešení, nebo sledovat alternativní řešení, které bylo už dříve navrženo.

Pedagogickou diagnostiku je možné členit na část pedagogickou (sbírá informace o žácích – jejich postojích, zájmech, vlastnostech a podobně) a didaktickou(ústní i písemné prověřování vědomostí žáků – například prověrky).

 

Metody pedagogické diagnostiky: 

Metody didaktické diagnostiky:
● pozorování ● ústní zkoušky
● rozhovor ● písemné zkoušky
● anamnéza● didaktické testy
● dotazník ● výkonové zkoušky
● testy ● analýza výsledků činnosti a analýza úkolů
● studium pedagogické dokumentace

 

 

 

Pár dobrých rad, jak vést úspěšný rozhovor:

 

Navážeme kontakt s dotazovaným s použitím pozitivních sdělení. Například rodiče mají být přesvědčeni, že snahou učitele je nalézt optimální řešení pro jejich potomka, že nestojí vůči nim v opozici.

Stanovíme čas a téma, kterému se bude rozhovor věnovat.

● Postupujeme podle připravených otázek s profesionálním odstupem, ale zároveň s přiměřeným zaujetím.

● Když je to nutné, požadujeme dodatečné informace („Jak se s dítětem učíte? “ „ Jak se dítě učí násobilku?“).

● Požádáme o vysvětlení, opakujeme otázku nebo výpověď rodiče.

● S rodičem mluvíme jako s partnerem; i když je učitel v tomto případě profesionál, rodič má stále právo rozhodovat o svém dítěti, ovšem má k němu i své povinnosti.

● Závěrem shrneme poznatky a doporučení, zopakujeme, na čem se dohodneme, například co budeme dělat my jako učitelé, co bude dělat dítě a rodič. (Zelinková 2001)

 

Osvědčuje se průběh rozhovoru zaznamenávat, hlavně si zapíšeme důležité momenty a závěry z jednání.

 

 

 


 

Pozor na chyby

Musíme si uvědomit, že každý člověk se nevědomě dopouští chyb v diagnostice. Mimochodem tyto chyby nás ovlivní nejen ve školním prostředí, ale podobných chyb se dopouštíme i v soukromí. Pokusíme se jim vyhnout. Jsou to následující:


1. Haló efekt – člověk posuzuje jiného člověka na základě dojmu a současně si vytváří okamžité obecné závěry o jeho charakteru na základě těchto prvních dojmů. Jsou většinou iracionální povahy (sympatický žák je také pokládán za inteligentního).


Implicitní teorie osobnosti – jedná se o projev vlivu prvotní informace, kterou si o daném člověku zjistíme. Ta zabarvuje náš pohled na něj (setká-li se učitel poprvé s žákem, kterého doposud neznal, a ten je mu označen za žáka velmi laxního, vnímá ho učitel očima této první poskytnuté instrukce).

 

2. Efekt mírnosti shovívavosti – jedinec má tendenci jiné lidi, a především sám sebe, hodnotit ve vlastnostech žádoucích pro určitý kulturní okruh výše a ve vlastnostech nežádoucích níže. Člověk je pak mírnější a shovívavější zejména k těm, u kterých objeví vlastní negativní vlastnosti nebo projevy osobnosti.

 


Laická logika – tento efekt souvisí s implicitní teorií osobnosti. Spočívá vtom, že člověk je hodnocen na základě nějakého předsudku, zvláště toho, že lidé s určitými pozitivními vlastnostmi jsou totálně dobří a naopak.


Soukromá teorie osobnosti – každý z nás má vytvořeno velké množství teorií osobnosti. Když zjistíme, že určitý žák má vlastnost X, pak podle své soukromé teorie doplníme vlastnost Y a další. Znamená to, že lidem připisujeme vlastnosti, aniž bychom se přesvědčili, že je ve skutečnosti mají.


Stupeň popularity osobnosti – čím je žák v kolektivu populárnější, tím příznivější pohled na něj ostatní mají.


Figura a pozadí – tímto termínem označujeme tendenci posuzovat druhého člověka na pozadí lidí, s nimiž žije, k nimž patří. Připisujeme mu pak vlastnosti, které připisujeme i těmto ostatním lidem.


Efekt setrvačnosti – člověk ulpívá ve svém hodnocení druhého člověka na jisté kvalitě. Může mít dvě varianty, buď podobu Pygmalion efektu, kdy setrváváme na pozitivním úhlu pohledu na jedince, nebo možnost Golem efektu, jehož podstata je právě opačná.


Aktuální psychický stav posuzovatele – momentální psychická pohoda pedagoga mu zabarvuje pohled na okolní svět, tedy i žáky kolem něj. Při optimistické náladě je vše viděno kladněji než při náladě pesimistické. Je běžné, že zejména naše afekty (intenzivní krátkodobé citové procesy) velmi silně mění naše objektivní poznávání skutečnosti.


Stereotypy – jsou považovány za formu iracionálního posuzování především určitých etnických skupin, národů nebo ras na základě historicky vleklých předsudků. Stereotypy se mohou týkat celých sociálních skupin nebo tříd či určitých druhů obyvatelstva. Rozlišujeme tzv. autostereotypy, což jsou představy a mínění, které mají příslušníci určité skupiny o sobě samých, a heterostereotypy, což jsou představy a mínění, které mají příslušníci jiných skupin.


Obě varianty se mění v závislosti na řadě okolností, z nichž nejvýznamnější jsou politické klima společnosti, její oficiální propaganda a hospodářské podmínky. Text pochází z publikace Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. Autorkou je Dita Janderková. 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

 Líný učitel: Zaměření na praxi

 Hodnocení žáků s SVP

 Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

 Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

 Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

SPU a ADHD Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠLíný učitel: Cesta pedagogického hrdiny

 

 

 

 

 

 

 

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Vyšel manuál dietního stravování ve školních jídelnách

Nakladatelství Raabe vydalo v roce 2017 publikaci s názvem Diety ve školních jídelnách. Jedním z impulzů pro…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné edici, hovoří…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

O prevenci rizik ve školách

28. duben je Mezinárodním dnem pro bezpečnost a zdraví při práci. V tomto článku se tedy zaměříme na problematiku…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině - podzim a zima

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Proč hodnotit žákův posun?

Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních…

Nadchází soumrak učebnic?

Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4591

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 5 z 6
Starší článkyPoslední stránka