Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě nezařazovat a jaké písně naopak vybírat pro práci s dětmi, se dozvíte v tomto článku s ukázkou z publikace Hudební činnosti v předškolním vzdělávání od autorky Marie Liškové.

 

 

Věděli jste, že zpěv se dá z části natrénovat? Samozřejmě to neznamená, že všichni můžeme být výbornými zpěváky a z našich dětí se stanou světoznámé hudební superstar, ale při dodržování následujících rad a pravidel můžeme docílit toho, že děti budou zpívat správně a hlavně rády. Zvolení špatného hudebního materiálu může vést v lepším případě k tomu, že se děti nenaučí nikdy zpívat. V horším případě může dojít i k poškození hlasivek.

 

Děti nejsou připravené na rozsáhlé písně, na melodie s velkým hlasovým rozsahem obtížnou rytmickou strukturou. Přestože se to zdá jasné a všeobecně známé, občas se s těmito chybami ve výběru repertoáru setkáváme. Důsledkem takto nevhodně vybraných písní je pouhá deklamace textu namísto zpěvu, kolísání v různých tóninách, vymýšlení vlastních, většinou univerzálních melodií. Zpěv dětí je falešný a nepřesný. Děti mnohdy namísto zpěvu křičí, tzv. tlačí na tón, což může mít za následek např. nedomykavost hlasivek.

Při výběru písňového materiálu je proto třeba pečlivosti a opatrnosti. Při výběru písně je třeba vycházet především z pěveckých a hudebních schopností dětí. Řídíme se tónovým rozsahem písničky, její rytmickou strukturou, melodickou obtížností, hudební formou a obsahem písně.

 

 

 

Zorientovat se a správně vybrat písničku Vám může pomoct následujících několik bodů:

 

1. Tónový rozsah

Tónový rozsah je závislý na fyziologických možnostech a pěveckých zkušenostech dětí. Nejjednodušší je zpěv písní ve dvou– až třítónovém prostoru. Z tohoto důvodu začínáme se zpěvem písní tzv. říkadlového charakteru. V říkadlových popěvcích se uplatňuje princip opakování, což je nezbytné pro pěvecký rozvoj dětí.

Kmenový repertoár by měl obsahovat jednodušší písně, tedy takové, které nepřesahují rozsah kvinty (5 tónů). Písničky většího rozsahu v rozmezí septimy a oktávy (7, 8 tónů) již patří k písním náročnějším.

 

 2. Rytmická obtížnost

Pro začátečníky jsou vhodné písně se stále se opakujícím rytmem a bez jakýchkoliv rytmických složitostí, jako je např. tečkovaný rytmus. K jednodušším písním řadíme písně ve dvoudobém taktu. Písně, ve kterých se objevuje složitý rytmus, popřípadě i proměnlivý takt, patří již k interpretaci vyspělým zpěvákům.

 

3. Melodická obtížnost

Základem melodiky námi preferovaných lidových písní jsou stupnicové chody a obměny durového kvintakordu. Pro děti je snazší zpěv písní, ve kterých převažuje sestupná melodie. Intonačně náročnější jsou písně s takovými postupy, ve kterých děti sluchově těžko odlišují malé intervalové vzdálenosti. K melodicky obtížnějším řadíme mollové písničky.

 

 4. Hudební forma

Hudební forma souvisí s délkou písně. Nejjednodušší jsou písně v tzv. malé písňové formě jednodílné (např. Halí, belí). Vhodné jsou pak písničky s jasnou formou, ve kterých je melodie členěna na tzv. předvětí a závětí (hudební otázka a hudební odpověď). Obě tyto části jsou stejně dlouhé, mají stejný počet taktů. Pravidelné členění slouží k lepšímu zapamatování písně. Písně rozměrnější, většinou jde o písně umělé, jsou obtížnější a pro mnohé děti svou interpretací nedostupné. Nemají pravidelně členěnou melodiku, obsahují více melodických prvků, takže jsou pro děti těžko zapamatovatelné.

 

 5. Obsah písně

Obsah písničky by měl být dětem blízký. Měl by odpovídat jejich rozumovému poznání. Lidové písně mají většinou vhodné náměty. Jde zejména o přírodní tematiku a říši zvířat. Přiměřené texty mají i dětské umělé písničky. Větší pozor musíme dát při výběru umělých písní, které nejsou přímo určeny k interpretaci dětem.

Nejvíce se chybuje při výběru moderních písní. Svojí melodickou strukturou i svým textem jsou tyto písně určeny již vyspělým zpěvákům. Populární písničky mají většinou velký hlasový rozsah, složitý rytmus, nemají přehlednou hudební formu a jsou dlouhé. Jestliže chceme zpívat moderní písně, musíme pečlivě zvážit, zda odpovídají výše uvedeným kritériím pro výběr písní.

 

 

Pokud chcete s dětmi zpívat i něco jiného než tradiční "lidovky", ale bojíte se, že by to nezvládly, zapátrejte třeba po písničkách z českých pohádek (včetně těch novějších). Na internetu najdete jistě nějaký notový přepis i s textem.

 

 

Jaké písně vybírat?

Nejvhodnější jsou písně s jasně členěnou hudební formou, jednoduchým rytmem a snadno zapamatovatelnou melodií. Těmto požadavkům plně odpovídají písně lidové a písničky určené přímo dětským zpěvákům. Mějme na paměti, že obliba zpěvu dětmi závisí vždy na interpretaci, podání a přístupu učitelky. Jestliže například sami nechceme zpívat lidovou píseň, děti to intuitivně vycítí a zpěv bude pro všechny nudnou povinností.

 

Na druhé straně i s nejjednodušší lidovou písničkou můžeme dělat divy. Stačí jen vložit do jejího nácviku své srdce a cit.

Pokud se chcete dozvědět, jaké konkrétní písně jsou pro děti v mateřských školách nejvhodnější, nebo Vás zajímá více o vedení dětí od útlého věku k hudbě, vše najdete v publikaci Hudební činnosti v předškolním vzdělávání od autorky Marie Liškové.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také: 

 

  Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

 Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

 Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí? 

 Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

 Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

 

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Hudební činnosti v předškolním vzděláváníRozvíjíme hudební dovednosti dětíVývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Vyšel manuál dietního stravování ve školních jídelnách

Nakladatelství Raabe vydalo v roce 2017 publikaci s názvem Diety ve školních jídelnách. Jedním z impulzů pro…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné edici, hovoří…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

O prevenci rizik ve školách

28. duben je Mezinárodním dnem pro bezpečnost a zdraví při práci. V tomto článku se tedy zaměříme na problematiku…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině - podzim a zima

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Proč hodnotit žákův posun?

Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních…

Nadchází soumrak učebnic?

Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1443

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 5 z 6
Starší článkyPoslední stránka