Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky s Dvojpohádkou nabízejí ucelený blok aktivit přímo souvisejících s pohádkou, které děti nejen rozvíjí, ale hlavně baví. Pojďte načerpat inspiraci a podívejte se na některé aktivity z knihy!

Co v publikaci najdete?

Publikace Knihrátky s Dvojpohádkou - díly A a B z ediční řady Předčtenářská gramotnost je určena pedagogům mateřských škol, kterým přináší rozsáhlý, ucelený blok aktivit založených na práci s Dvojpohádkou Jitky Molavcové, již podle jejího vyprávění sepsal Jan Petráň a která odkazuje na klasické pohádky nejznámějších sběratelů. Na text pohádky je navázáno celkem 50 různých činností vyzkoušených v praxi, s materiály vytvořenými na míru samými autorkami. Aktivity nabízejí různé úrovně obtížnosti, díky tomu každé dítě prožije stejnou činnost podle svých možností i schopností, a utváří si tak pozitivní vztah ke čtení a vzdělávání.

 

Aktivity:

 

1. Tiše jako vlk


Časová náročnost:
1 min., Opakovaná činnost

Pomůcky: Tato činnost nevyžaduje žádné

Příprava: Tato činnost nevyžaduje zvláštní přípravu.

Dílčí cíle: rozvoj schopnosti sebeovládání, rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních

 

Popis činnosti:

Nastraž uši! Staneme se smečkou vlků pohybující se po lese. Budeme se pohybovat ladně s měkkým došlapem tlapek volně po prostoru – nedupeme. Na vizuální signál: pedagog si sedne do dřepu a dlaně přiloží za uši, znázorní ostražitost a naslouchání zvukům, zda se v blízkosti nenachází myslivec, ostatní zareagují stejnou polohou a úplným ztišením. Vyčkáme, až se všichni připojí. V poloze setrváme do doby, než se pedagog zvedne, tleskne a uklidní smečku, že nebezpečí nehrozí. Tuto činnost budeme provádět kdykoliv v průběhu dne – ke ztišení, zklidnění, k získání pozornosti, pro upevňování tohoto pravidla.

 

Reflexe: Počáteční nácvik tohoto pravidla jsme několikrát opakovali. Nejdéle jsme na ztišení smečky vyčkávali v rušných situacích – v šatně při oblékání a během spontánních her.

Pozor: I při rychlém běhu udržíme měkký došlap chodidel – co nejtišší. Na vizuální signál se slovně neupozorňujeme. Zohledníme vhodnost situace, kdy požadujeme ztišení dětí.

 

 

2. Bavlněné obrázky

Časová náročnost: 10 min., Jednorázová činnost

Pomůcky:

• červená vlna
• žlutá vlna
• zelená vlna
• modrá vlna
• 4 tácy
• nůžky
• mísa s vodou ~ 1 litr
• křída
• fotoaparát
• hadr na vytírání (mop)

 

Příprava: Vlnu nastříháme přibližně na 40 cm dlouhé kousky (pro každé dítě minimálně 4 ks) a roztřídíme podle barev na tácy. Do mísy si nalijeme vodu. Křídou ohraničíme plochu na podlaze: přibližně 60 cm × 20 cm pro každé dítě (př.: při počtu deseti dětí vytvoříme obdélník o rozměru 60 × 200 cm; při počtu dvaceti dětí vytvoříme obdélník o rozměru 60 × 400 cm).

Dílčí cíle: rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)

 

Popis činnosti:

Ke každé pohádce mají být i pěkné obrázky. Povedeme diskuzi, co všechno by se dalo z pohádek Červená Karkulka a Perníková chaloupka nakreslit. Všechny čtyři hromádky bavlnek namočíme postupně v míse s vodou. Přebytečnou vodu zlehka vymačkáme. Tácy s bavlnkami rozmístíme na rohy ohraničené plochy. Barvu i množství bavlnek si vybíráme a odnášíme dle své potřeby na jakékoliv místo kolem ohraničené plochy. Tvarováním bavlnek vytvoříme doprovodné obrázky k pohádkám. Hotové obrázky jako jeden celek vyfotografujeme.

 

Reflexe: Mladší děti se zpočátku obávaly a oznamovaly, že to neumí. Společně jsme se domluvili, že místo věty: „Já to neumím.“ budeme říkat: „Já to zkusím.“ Starší děti zkoušely znázorňovat postavy z Dvojpohádky, mladší děti tvořily jednoduché obrazce, které označovaly jako světýlko, potůček, les, chaloupku…

Pozor: Zadáme pravidlo opatrně odebírat bavlnky z táců tak, aby se nezamotaly. Oceníme tvořivý přístup každého dítěte.

 

3. Vlčí perníčky

Časová náročnost: 20 min., jednorázová činnost

Pomůcky:
• mixér (palička na maso a utěrka)
• hrnek
• ovesné vločky ~ 150 g
• ovesné vločky na zdobení placek
• odtučněný tvaroh 250 g
• mrkev
• jemné struhadlo
• mísa
• pečicí papír
• plech na pečení
• pečicí trouba

Příprava: Rozmixujeme ovesné vločky (případně můžeme rozdrtit paličkou v utěrce).

Pomůcka k odměření: 1 hrnek namletých ovesných vloček = 150 g.

Dílčí cíle: seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí

 

Popis činnosti:

Nasytíme vlka perníčky, ať nám nejí babičky. Omyjeme mrkev a nastrouháme ji najemno. V míse spojíme netučný tvaroh, nastrouhanou mrkev a hrnek namletých ovesných vloček. Ručně promícháme v kompaktní těsto, ze kterého každý odejme kousek. Vytvarujeme různě velké placky (ideálně 3mm vysoké) a ozdobíme je ovesnými vločkami. Na plech položíme pečicí papír a na něj vyskládáme placky. Recept v tomto množství vyplní perníčky jeden plech na pečení. Placky dáme péct doprostřed trouby na 150 °C, dokud nezezlátnou jejich okraje (minimálně 30 minut). Po vyjmutí z trouby je necháme vychladnout a vysušit.

Vytvořenou směs jsme nechali kolovat a čichali jsme její vůni, kterou jsme jednotně shledali voňavou. Dětem jsme museli vysvětlit, jak mají perníčky zdobit, protože některé je ovesnými vločkami začaly pouze posypávat. Některé děti se neubránily „tajnému“ ochutnání vloček při zdobení. Po vyjmutí z trouby byly placky dozlatova s měkkým vnitřkem, který jsme dosušili na tácku do druhého dne.

 

Pozor: Mrkev necháme děti strouhat pouze do zbytku jedné třetiny. Při strouhání mrkve zajistíme neustálý dohled a případnou dopomoc.

 

Činnosti pocházejí z publikace Knihrátky s Dvojpohádkou, část A, autorkami jsou Lenka Špirochová a Hana H. Vatalová

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Knihrátky s DvojpohádkouRozpovídej se 1Knihrátky s Námořnickou pohádkou

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5513

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 6 z 6