Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky. Proto jsme pro Vás připravili ukázku z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - JARO, která je zaměřena na pěstování bylinek s předškoláky, poznávání rostlinek a živočichů v přírodě!

Jaro už se blíží! Pojďte si jej v mateřské škole zpříjemnit s hravými a rozvíjejícími aktivitami pro předškoláky z naší knižní novinky!

 

1. Bylo jedno semínko

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Zapamatovat si text říkanky (postupně)
- Pochopit text říkanky
- Umět vyjádřit vlastními slovy smysl textu říkanky

Semínka bylin, ale i dalších rostlin nejen sázejí lidé nebo roznáší vítr, ale s jejich šířením mohou pomoci i živočichové. Semínka ze stromů v lese mohou slétnout na srst zvířat (srny, jelena, daňka aj.), která je svým pohybem roznášejí po lese – kde dopadnou, zapustí kořínky a vyroste nový stromek či jiná rostlina. Stejným způsobem roznášejí semena také ptáci. K tomuto tématu se naučíme říkanku:


Bylo jedno semínko,
povyrostlo malinko.

Jeden lístek, druhý lístek,
potom velký žlutý kvítek.

Pak vyrostlo do výšky,
mělo plody – oříšky (tobolky).

Ty sezobl malý ptáček,
ten uličník vrabčáček.

Odnesl jej do dáli,
to vrabčáci dělají!

Semínko mu vypadlo,
v půdě se mu schovalo.

Tam teď bude dlouho spát,
hezké sny si nechá zdát.

S dětmi si o říkance povídáme a dovedeme je k odhalení hlavní myšlenky. Říkanku můžeme doprovodit pohybem, děti si tak lépe zapamatují text a zároveň také lépe pochopí obsah textu.

 

2. Bylinkové pexeso

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

- Zapamatovat si obrázek na kartičce
- Poznat stejný obrázek
- Orientovat se na ploše
- Dodržovat pravidla hry

Jednoduché a efektivní procvičování různých druhů bylin můžeme provádět pomocí obrázkových kartiček. Koupíme nebo si vyrobíme klasické pexeso s obrázky různých bylin. Děti si obrázky nejprve prohlédnou a s učitelkou si o jednotlivých bylinkách povídají. Při hledání stejných druhů bylinek mohou děti o dané bylině říci nějakou zajímavost nebo uvést její název, pokud ho znají. Tato oblíbená hra vede k zapamatování různých druhů bylinek. Kromě vizuálního vnímání si děti
procvičí paměť, orientaci na ploše, pohotovost a respektování pravidel při hře.

 

 

3. Živočichové, kteří při pěstování bylin pomáhají

A) Obyvatelé záhonku

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Chovat se ohleduplně k drobným živočichům na zahradě
- Uvědomovat si, že i drobní živočichové mají právo žít
- Být trpělivý při pozorování živočichů na zahradě
- Poznat a pojmenovat některé drobné živočichy
- Uvědomit si i případná nebezpečí (bodnutí včely)

Během péče o záhony (pletí a jejich úprava) děti zjišťují, že v půdě nerostou jen byliny (popř. plevel), ale nacházejí se zde také drobní živočichové. Jací konkrétně, to zjistíme, když si vezmeme lopatky a sítka a opatrně přes ně prosíváme zeminu. Na sítkách nám zůstane drobný hmyz, který vkládáme do nádobek a pod lupou ho pozorujeme. V půdě najdeme např. různé kukly a larvy, housenky, mravence, žížaly a další.

Živočichové žijí i na našich bylinkách. Vezmeme malé kousky bílého plátna, položíme je pod rostliny a opatrně jimi zatřeseme. Na bílé látce je tak dobře vidět různý drobný hmyz, který můžeme pozorovat lupou a slovně popisovat. Větší hmyz můžeme pozorovat přímo na květech rostlin – mouchy, včely, motýly a další.

 

B) Potřebujeme v záhonku žížalu?

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Chovat se ohleduplně k živočichům žijícím v záhoně (sbírání žížal)
- Průběžně pozorovat chování žížal při kypření půdy (ve sklenici)
- Uvědomit si užitečnost žížal v půdě

Žížaly jsou zvláště užitečné, protože nám pomáhají kypřit půdu – pojďme se o tom přesvědčit. Větší sklenici naplníme střídavě vrstvami jemného písku a půdy. Potom do ní vypustíme několik žížal, které děti našly na svých záhoncích. Navrch položíme trochu listí – žížaly se živí rozkládajícími se částečkami rostlin nebo živočichů, které půda obsahuje. Sklenici omotáme hnědým papírem, abychom zabránili průniku světla dovnitř. Po dvou dnech papír odstraníme – uvidíme, jak žížaly promísily vrstvy dohromady.

 

 

C) Další obyvatel podzemí – krtek

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Orientovat se v prostoru – v přírodě (louka, zahrada), hledání krtin
- Chovat se k příbytkům zvířat ohleduplně – nešlapat do krtin
- Umět nakreslit krtka, jeho příbytek

Při pobytu venku děti upozorníme na malé hromádky z hlíny na zahradě či louce. Děti zpravidla vědí, že jsou to krtiny, ale už nevědí, že krtek nežije jen v malé hromádce. Vysvětlíme si, že krtek si pod zemí dělá chodbičky, hloubí tunely a vyhrabává žížaly a hmyz, kterými se živí. Když vylézá z podzemí ven na povrch země, vyhrne před sebou hromádku hlíny (krtinu). Ukážeme dětem krtka na obrázku a také si ukážeme, jak to u něj v podzemí vypadá.

Krtek má velmi slabý zrak, protože pod zemí je tma a vidět vlastně nepotřebuje. Má ale velmi dobře vyvinutý čich, kterýmsi v zemi vyhledává potravu. Má velmi silné přední tlapky s dlouhými ostrými drápy, které potřebuje k vyhrabávání chodbiček pod zemí. Upozorníme děti, že krtek sice žije na zahradě nebo na louce pod zemí, ale na záhonech ho moc rádi nemáme, protože by mohl podrýt některé byliny, které by pak zahynuly.

 

 

D) Hra na krtka

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Dodržovat pravidla hry
- Umět povzbudit kamaráda nebo mu pomoci – vzít ho za ruku a dovést ho krtinou do cíle
- Promýšlet a realizovat různé varianty dráhy – rozvoj myšlení a kreativity
- Orientovat se v prostoru bez použití zraku, pouze pomocí hmatu (dítě rukou kopíruje linii provázku)
- Aktivně používat čich – pouze čichem se zavázanýma očima se snažit určit druh potraviny

Mezi židličkami rozestavěnými ve třídě natáhneme provázek různými směry. Dětem na začátku dráhy zavážeme oči šátkem a dáme ruku na provázek. Dítě představující krtka se drží rukou provázku a poslepu zkouší projít na konec dráhy, kde na něj čeká učitelka a dá mu přičichnout k některému z připravených kelímků s potravinami. Dítě hádá, jaká dobrota se v kelímku ukrývá. Postupně se všichni vystřídají. Po vystřídání dětí můžeme dráhu obměnit – děti velmi rády vymýšlejí další varianty dráhy. Touto činností se děti zároveň učí prosociálnímu chování, vzájemně si pomáhají při cestě „v krtině“. Hru lze velmi dobře aplikovat na zahradě nebo kdekoli v přírodě – provázek natáhneme mezi stromy.

 

E) Hostina pro krtka

Konkrétní cíle pro tuto činnost:
- Spolupracovat v menších skupinách
- Dodržovat pravidla hry
- Orientovat se v prostoru
- Reagovat na smluvený signál

Děti vědí, že krtci se mimo jiné živí také žížalami. Někdy ale není jednoduché je najít a ulovit. Zkusíme si, zda budeme také tak šikovní jako krtci. Děti jsou rozděleny do menších skupin po 4–6. Každá skupinka má svůj domov – na papíře nakreslenou krtinu, kam nosí své zásoby žížal. Žížaly (krátké provázky či kousky vlny) jsou ukryté v prostoru třídy (zahrady). Krtci z každé skupinky běhají po třídě a snaží se najít schované žížaly a donést je do své krtiny. Na hledání žížal mají krtci vymezený časový prostor, po zaznění signálu si sednou ke své krtině. S pomocí učitelky si krtci v každé krtině spočítají nasbírané žížalky. Vyhrává to družstvo, které našlo nejvíce žížal. Hru opakujeme podle zájmu dětí.

 

Text pochází z publikace Rok v mateřské škole v činnostech - JARO. Autorkou kapitoly je Miroslava Strakatá.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Rok v mateřské škole v činnostech - JAROČtyři roční období - JARO Asistent pedagoga v mateřské škole

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1252

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 6 z 6