Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj emoční a sociální stránky dítěte, jeho orientaci ve vztazích s dospělými i vrstevníky ve skupině. Ještě jste o knize neslyšeli? Tak se začtěte!

Když jsem uviděla na internetu tuto publikaci, věděla jsem, že ji musím mít. Už samostatný název zněl velice zajímavě a ještě zajímavější byla publikace, když jsem ji měla v ruce.

 

Na začátku knihy najdeme úvod, kde autorky píši o čem, kniha je. Komu je určena a jak s ní pracovat, najdete zde i kapitolku, kde je vysvětleno, jak funguje mozek, což nám pomáhá pochopit jak dětem lépe porozumět. V této kapitole také najdete výchovné modely, jak s dětmi ač si to neuvědomujeme, jednáme. Můžeme si zde přečíst, jaké chyby jako rodiče, či pedagogové děláme. Jsou zde vysvětleny tři pilíře, které je důležité rozvíjet a upevňovat. Kniha je pro děti ve věku 5 – 8 let a je rozdělena na pět oblastí v RVP předškolního vzdělávání. Ke každé oblasti je kratičký příběh, který dětem přečíst, abychom se měli od čeho odpíchnout, poté zde najdeme doporučení pro správné vedení, aktivity, které lze využít pro práci s dětmi a pracovní listy.

 

U knihy je dobré to, že nabízené aktivity a pracovní listy můžeme použít jak pro děti předškolního věku, tak pro děti mladšího školního věku, samozřejmě musíme podle věku přizpůsobit. Při práci s touto knihou se děti zamýšlejí nad otázkami, kterými by se za normálních okolností nezabývaly. Rozvíjí to jejich rozumovou a citovou stránku, děti poznávají samy sebe, uvědomují si své tělo, co mají rádi a naopak neradi, zamýšlejí se nad tím, v čem jsou výjimečné, což neumí někdy ani dospělá osoba, uvědomit si a přiznat, v čem jsme dobří. Dále si děti uvědomují, jaké chování je správné, jak se mají chovat. Co mne osobně velmi zaujalo, je kapitolka, kde se děti zamýšlejí nad tím, jak se cítí, jak jim je, co jim dělá dobře a naopak.

 

Už jako předškolní děti mají možnost zjistit, co je to rodokmen a jaký strom života u nich „roste“. Naučí se, co pro ně znamená domov, okolí, zkrátka už v takovém věku lze děti rozvíjet a hlavně rozvíjet jejich zvídavost, s čímž se většina dětí setká až na základní škole. Také zde najdeme takové ty klasické rozdělení ovoce/zelenina, domácí zvířata a zvířata v zoo.

 

Já sama se snažím děti vést k tomu, aby byly zvídavé a zajímaly se a především se zamýšlely a kladly si otázky. Není dobré, odpovídat na otázky „nevím“, je důležité se nad nimi zamýšlet. Našla jsem už spousty publikací, pro vedení filozofických otázek s dětmi školního věku, ale konečně mám i publikaci, kde se lze zamýšlet s menšími dětmi a mám na co navázat. Aktivity a pracovní listy jsem s dětmi zkoušela a musím říct, že to mělo úspěch. Děti zjistily, jaké jsou, že kamarádi jsou odlišní, že každý den se setkáme se spousty různými lidmi, kteří mají různé nálady. Děti měly možnost se nejen nad něčím zamýšlet, ale také naučit nové poznatky, kreslily, stříhaly a spousty dalšího. Zkrátka rozvíjely více složek jejich osobnosti.


Proto pokud nad touto publikací ještě váháte, tak není důvod. Pokud chcete děti rozvíjet a naučit jiné věci, než ty, které se učí běžně, tak tato publikace je výborným začátkem pro malé myslitele.

 

Autorkou recenze je Veronika Vysekalová, asistentka pedagoga a vychovatelka ve školní družině. V rámci studia učitelství MŠ pracuje s dětmi a podporuje je ve zvídavém pohledu na svět.

 

 

 

 

 


Inspirace pro Váš nákup:

 

Rozumím sobě, poznávám ostatníPomáhat a rozumět dětem - inspirace pro mateřinkyRok v mateřské škole v činnostech - ZIMA

Budeme hodnotit! Aneb Novinky z průběhu soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou

Co se děje v zákulisí výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou? Přečtěte si náš nejnovější článek!

Odborné vzdělávání v roce 2018

Pomalu se blíží semináře zaměřené na vyučující oborného výcviku na středních školách. Lektor Ing. Miloš Rathouský se v následujícím…

Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

Školní matematika není totéž co matematika. Matematika operuje s abstraktními pojmy, předpokládá, že došlo k zobecnění…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" -…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

Milí čtenáři, přinášíme Vám další z úspěšných článků s ochutnávkami z naší hitovky - publikace Líný učitel…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat (a po sněhu umožňujícím řadu…

Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

V loňském roce jsme odstartovali zcela nové dvouhodinové semináře pro učitele odborných předmětů a ředitele středních…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z našeho absolutního bestselleru Líný učitel! Autor Robert Čapek v jednotlivých…

Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

Vážení čtenáři, předkládáme Vám opět dvě aktivity primárně pro předškolní děti inspirované podzimním obdobím. Tentokrát se…

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8225

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 6 z 8
Starší článkyPoslední stránka