Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní rady a tipy, jak vést úspěšný a kvalitní rozhovor, které lze využít nejen jako kariérový poradce při určování profesní orientace žáka, ale i jako běžný učitel. Ukázka pochází z připravované publikace Diagnostika v kariérovém poradenství.

Když jsem na základní škole úspěšně zapojila elektrický obvod, řekl mi učitel tělocviku a dílen, že je vidět, že se uživím rukama i hlavou. Mé kolegyni psycholog, na kterého se obrátila v období krize, řekl, že se jí nikdy nepovede to, čeho chce v budoucnosti dosáhnout. Tato slova nás obě v životě provázejí. Já krize přecházím s tím, že zase bude jinak, lépe, kolegyně se v krizi zasekne a vidí vše černě. Jako autorita můžeme žáky ovlivnit víc, než myslíme.

S žáky hovoříme jako učitelé a někteří z nás i jako kariéroví poradci. V obou případech mají naše slova velkou moc. Proto se v článku zaměříme na pravidla, která by se měla dodržovat během poradenského rozhovoru (je možné je však použít jako obecný návod ke správné komunikaci s žákem).

 

Jak vést kvalitní poradenský rozhovor?

Pravidlo číslo jedna je obdivovat a naslouchat. Další užitečnou technikou je ukázat žákovi, jak vidět jeho problém jinýma očima – takzvaně jej přeznačkovat. Skládání komplimentů je účinná technika, která rozvíjí vztah pracovník–klient (učitel-žák, chcete-li) a zejména – a to je nejdůležitější – kotví a upevňuje vhodné chování, pomáhá klientovi uvědomit si, že sám situaci a svůj život zvládá vlastními silami. Technika obdivu může být použita kdykoli. „Med účinkuje lépe než ocet.“ Co obdivovat? Cokoli, o čem si myslíte, že klientovi pomůže posílit jeho sebeocenění a schopnosti.

Aktivní naslouchání je důležité pro vzájemnou komunikaci obecně a v poradenském rozhovoru především.

 

Dobré aktivní naslouchání zahrnuje:

1. soustředěnost,

2. schopnost pochopit druhého člověka a jeho názor,

3. schopnost „číst mezi řádky“.

 

Aktivním nasloucháním dáváte najevo, že posloucháte, že vnímáte a rozumíte (svým vlastním způsobem – vycházíme totiž z předpokladu, že druhému člověku nemůžeme nikdy porozumět, protože každý je jiný, každý je jedinečný). Svůj zájem dáváte najevo slovy (skutečně?, rozumím, chápu vás, hmmm apod.) i tělem (kývnutím hlavou, pohledem do očí, mírným nakloněním k partnerovi apod.).

 

Jakých chyb se v aktivním naslouchání můžeme dopustit?

1. Skáčeme druhému do řeči.

2. Soustředíme se pouze na jednu informaci.

3. Projevujeme nadřazenost.

4. Sdělení nás nezajímá a my to dáme najevo.

 

 

Dobrá a kvalitní komunikace se dá naštěstí docela dobře trénovat. Zkuste třeba následující cvičení:

Uveďte alespoň 5 způsobů, jak dát druhému najevo, že nasloucháte, a 5 způsobů, kterými naopak projevíte svůj nezájem, lhostejnost.

 

 

 Naslouchat žákovi a poskytnout mu potřebnou oporu je důležité už jen pro budování vzájemné důvěry.

 

 

 

6 kroků ke kvalitnímu naslouchání: 
 

1. Parafrázujte
Příklad:„Jestliže vám dobře rozumím…“ / „Proto byste si přál, aby…“
Co dělat:Shrňte sdělení. / Říkejte svými slovy slyšené
Cíl:Dát mluvčímu najevo, že ho slyšíme a rozumíme mu. / Ověřovat průběžně sdílený smysl sdělení
2. Povzbuzujte
Příklad:„Můžete mi o tom říci něco víc?“
Co dělat:Zajímejte se o druhého. / Nedávejte najevo souhlas či nesouhlas
Cíl:Podnítit druhého k hovoru
3. Objasňujte
Příklad:„Kdy se to stalo?“ / „V jaké situaci?“
Co dělat:Ptejte se na další podrobnosti. / Povzbuďte k vysvětlení.
Cíl:Získat více informací / Upevnit kontakt a dát najevo zájem o druhého
4. Zrcadlete pocity
Příklad:„To vás asi muselo naštvat.“ / „Zdá se, že jste velmi zklamaný.“
Co dělat:Pokuste se pojmenovat pocity, emoce druhého.
Cíl:Ukázat porozumění a pochopení pro prožívání druhého
5. Shrnujte
Příklad:„Takže jsme se dohodli na…“ / „Došli jsme tedy k závěru, že…“
Co dělat:Hlavní myšlenky shrneme a utřídíme. / Sjednotit závěry z jednání.
Cíl:Zajistit oboustrannou srozumitelnost výsledku
6. Oceňujte
Příklad:Vážím si vašeho úsilí.“ / „Oceňuji vaši snahu.“
Co dělat:Sdělte uznání – pochvalu druhé straně za její úsilí.
Cíl:Uznat význam druhé osoby


 

Jistě najdete mnoho příkladů toho, kdy jedno a totéž vidí lidé různě. Věci se navíc mění a mění se i člověk samotný. Proto se nebojme vedení rozhovoru za využití na řešení zaměřeného koučovacího přístupu. Využijme rozhovor k tomu, abychom žákovi pomohli udělat si pořádek ve svých pocitech a dodali mu potřebnou sílu a podporu nejen při hledání budoucí profese. Bude to přínosná zkušenost nejen pro naše žáky, ale i pro nás samotné.

 

Text pochází z připravované publikace Diagnostika v kariérovém poradenství. Autorkou kapitoly je Sylvie Navarová.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

 Jak správně diagnostikovat žáka?

 Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

 Hodnocení žáků s SVP

 Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

 

Více článků najdete v našem Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Diagnostika v kariérovém poradenstvíUčitel a syndrom vyhoření Dotazník studijně profesní orientace

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6204

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 6 z 6