Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit
Kapitoly článku
  • 1. Teorie předmatematických představ u dětí
  • 2. Aktivity

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity s nimi například vyzkoušet? Přečtěte si náš článek inspirovaný publikací Rozvíjíme předmatematické myšlení dětí!

Při vytváření představ dětí o kvantitě dochází k pozoruhodnému myšlenkovému procesu, který je obdobný procesu pochopení kvantity v historickém vývoji člověka. Je velmi užitečné těmto procesům porozumět a přizpůsobit jim práci s předškolními dětmi. Neméně důležité je respektovat psychologické a vývojové zvláštnosti dětí předškolního věku a vyvarovat se formálního učení, které je pro vytváření matematických představ nežádoucí a škodlivé.

 

Představy o kvantitě

Pokud dítě (stejně jako v historickém vývoji člověk) dokáže zjistit počet předmětů, muselo nutně projít fází, kdy si uvědomilo, že není podstatné, jaké objekty to jsou, k čemu slouží, z jakého jsou materiálu apod. Prošlo tedy zásadním myšlenkovým vývojem, kdy abstrahovalo od „viditelných“ vlastností předmětů a už chápe, že jich je určitý počet.

Pokud chceme u dítěte tuto schopnost vypozorovat, můžeme připravit například krabici s třemi panenkami a vybídnout jej „Povídej mi o tom, co všechno vidíš a co všechno o tom víš.“ Může se stát, že dítě popíše panenky, dokonce i to, která panenka komu patří (tzn. že umí přiřadit, párovat), zjistí, že některá sedí, některá je malá, některá má dlouhé žluté šaty, další je navoněná apod. Pokud dítě samovolně bez vyzvání (to je podstatné) hovoří o kvantitě, je zřejmé, že u něho nastoupil proces matematického myšlení. Může použít kvantitu neurčitou (je pro děti běžná), tedy určí množství, např. je jich hodně, málo, trochu, několik, nebo už kvantitu určitou, kdy vyjádří jejich přesný počet.

 

Určování kvantity

Nejprve se dítě potřebuje dotýkat předmětů, které „počítá“, později mu stačí na předměty ukazovat, tzv. metoda prodlouženého prstu (Kaslová, 2010) a až poté je schopno počítat „pouhým okem“. Trpělivým pozorováním dítěte se o jeho vývoji mnohé dozvíme a snadno tento vývoj můžeme podpořit. Není účelné záměrně vnucovat dítěti nějakou naši metodu počítání předmětů. Pokud si dospělý takovou roli rádce přisvojil, vývoji poznávacích procesů dítěte a vzniku jeho neformálního matematického myšlení velmi škodí.

 

Číselná řada

Jedním z očekávaných konkretizovaných výstupů pro předškolní vzdělávání je zvládnutí číselné řady od jedné do deseti. Je nebezpečné chápat tuto dovednost ve smyslu číselné řady zapsané čísly. To vyžaduje pochopení podstaty desítkové soustavy, což je cílem trpělivé práce s žáky během prvního ročníku základní školy. Číselná řada v předškolním období je chápana pouze ve slovní podobě a je podporována mnoha říkadly a popěvky („Jedna, dvě, tři, čtyři, pět, cos to Janku, cos to sněd“, „Když jsem já sloužil to první léto, vysloužil jsem si telátko za to, …“).

Číselnou řadu je třeba přeříkávat ve spojení s počtem předmětů (ukazujeme, zaškrtáváme, podtrháváme, přemisťujeme) tak, aby bylo slovní vyjádření chápáno v souvislosti s počtem předmětů a mělo skutečný obsah. Pokud dítě pouze odříkává číselnou řadu jako báseň, později odmítá přijmout obsah sdělení, že to slovo (např. pět) má konkrétní, dokonce zcela přesný význam.

 

Na konkrétní předmatematické aktivity se podívejte na další stránce!

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Snění na polštářiEdiční řada Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzděláváníRok v mateřské škole v činnostech - JARO

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1553

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 6 z 6