Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby a metody, jak se i v takto náročném zaměstnání uvolnit a zvládat každodenní stres, přináší MUDr. Karel Nešpor v publikaci Přirozené způsoby zvládání stresu. Poučte se a inspirujte se následujícími radami, které učitelům pomáhají soustředit se hlavně na to hezké, co jejich práce přináší.

Jednotlivá zaměstnání jsou spojená s do jisté míry specifickými rizikovými a ochrannými činiteli. Bývá užitečné tyto činitele identifikovat a uvažovat o tom, jak oslabit rizikové a posílit ochranné faktory. V případě učitelů se nároky na různých pracovištích a v různých typech škol podstatně liší. Proto berte následující přehled s určitou rezervou, spíše jako obecnou charakteristiku.


Rizikové činitele učitelů

Učitelé jsou v intenzivním kontaktu s lidmi. Tato profese klade velké nároky na komunikační dovednosti. V dnešní době jsou učitelé navíc zatěžování rozsáhlou administrativou. Učitel je velkou část pracovní doby na očích žáků nebo rodičů. Odezva okolí vždy neodpovídá vynaloženému úsilí a kvalitně odvedené práci. Povolání učitele, mírně řečeno, nepatří k nejlépe placeným. V tomto oboru jsou také kladeny značné nároky na průběžné vzdělávání a je nutné se přizpůsobovat organizačním či jiným změnám. K typickým rizikovým faktorům při práci učitele patří hluk. Žáci se často chovají nepředvídatelně a práce zejména s hyperaktivními dětmi klade velké nároky na emoční stabilitu učitele. Velkým problémem je agresivita mezi žáky navzájem i jejich agresivita vůči učitelům. Na klidu nepřidají nespokojení rodiče, kteří mají o schopnostech svých dětí nerealistické představy. Také ve školství dochází k nárazovému charakteru práce, například před pololetím nebo před koncem roku. Velkým problémem bývá nezájem žáků a jejich nepřipravenost. Někde je i vysoký počet žáků ve třídě. Různé směrnice a pokyny, které přicházejí do škol, také většinu učitelů právě neuklidní.

 


Ochranné činitele učitelů

Jedná se o práci v relativně čistém prostředí. Pracovní povinnosti se dají do jisté míry plánovat. Práce ve večerních nebo nočních hodinách není pro tento obor typická. To, že je učitel na očích veřejnosti, může být i výhoda a může např. přispívat k jeho umírněnosti ve vztahu k alkoholu a jiným látkám. Ostatní lidé učitelům asi nejvíce závidějí prázdniny. Mít v létě volno je na jednu stranu výhoda. Ale přechod z relativně hektického konce školního roku do prázdnin vyžaduje inteligentní plánování času, aby se učitel vyhnul nadměrné zátěži následované nudou. Práce ve školství může učitele uspokojovat, má dobrý smysl a je užitečná. Učitelé jsou také nadprůměrně inteligentní, což jim pomáhá zvládat pracovní nároky, nebo, je-li třeba, vyhledat kvalifikovanou pomoc. K ochranným činitelům patří na některých školách i dobré kolegiální vztahy. I když to tak mnoha učitelům nepřipadá, práce učitele patří podle výzkumů veřejného mínění dlouhodobě k těm nejprestižnějším.

 

Peníze jako zdroj stresu

Zdrojem stresu obecně bývá pochopitelně nedostatek peněz. Nemusí se jednat vysloveně o chudobu, ale o zadluženost souvislosti s koupí bytu nebo velké finanční nároky ze strany rodiny. Někteří lidé v různých profesích vnímají výši své mzdy jako objektivní kritérium kvality své práce. Nízká mzda je pak chápána jako nedostatek respektu ze strany zaměstnavatele. Tato úvaha je nesprávná. Některé velmi dobře placené práce, jako je práce politiků, se ve společnosti těší pramalé vážnosti. Problémem bývá v dnešní době i povyšování peněz na super hodnotu. Pro takové lidi není žádný výdělek dostatečně vysoký. Problémem v tomto případě nejsou ani tak samotné peníze, jako pokřivený žebříček hodnot.

 

 

 

Jak mírnit stres během pracovní doby?


1. Zvládnutí nutných pracovních dovedností: dává větší klid a jistotu. Někdy se v této souvislosti mluví o tzv. relevantních dovednostech. Užitečné jsou i dovednosti týkající se komunikace a zvládání krizí (např. schopnost trpělivě naslouchat, vcítit se, nacházet kompromisní řešení, vhodně používat humor). To mírní profesionální stres u samotného pracovníka, ale i v jeho okolí. Podle amerických pramenů lékaři, kteří nebyli pacienty soudně žalováni, dokázali právě lépe a trpělivěji naslouchat a lépe projevovali účast.


2. Nácvik: Často je možné si předem nacvičit zvládnutí stresující nebo jinak náročné situace. Dodá to větší klid a jistotu.


3. Být dost dobrý: Někteří lidé usilují o naprostou dokonalost. To se jim nemůže podařit. Úplně postačuje odvést slušný profesionální standard. Podobně lze uvažovat rodičovství. Dokonalý rodič neexistuje. Stačí být dost dobrý otec nebo dost dobrá matka.


4. Předvídatelnost: Pro pracovníka i zaměstnavatele je výhodnější, když pracovník odvádí stabilně dobrý standard, než když pracuje na 130 % a za nějaký čas se zhroutí.

 

5. Inteligentní organizace času: Tak trochu žertem mluvíme o strategii Jánošík. Ten, jak známo, bohatým bral a chudým dával. Podobně by měl člověk ubrat pracovních aktivit v době, kdy je přetížený, a naopak udělat něco s předstihem v době, kdy je málo vytížený. Osvědčilo se rozdělit své záležitosti do čtyř kategorií: 1. důležité a spěchá, 2. důležité a nespěchá, 3. nedůležité a spěchá a 4. nedůležité a nespěchá. Jestliže jsme v časové tísni, zabýváme se pouze první skupinou. Když máme času dost, můžeme se postupně zabývat všemi.

 

6. Úsměv a taktní humor usnadňují týmovou práci: Je ovšem lepší se smát společně s druhými lidmi. Nedoporučuje se smát a posmívat druhým, protože to by vztahy na pracovišti ani v rodině nezlepšilo. Pro zajímavost dodávám, že instrukce pro používání humoru a smíchu zpracovala pro své zaměstnance i firma Microsoft.

 

7. Uvědomovat si sám sebe: To umožňuje včas reagovat na stres a vyčerpání a lépe odhadnout síly.

 

8. Dbát na dobrou pracovní polohu: Dobrá pracovní poloha spolu s mikropřestávkami je prevencí bolestí pohybového systému. Navíc vede k větší výkonnosti i radosti z práce. Ještě připomínám, že stres naproti tomu působí bolest a vyčerpává.

 

9. Rozlišovat hranice své odpovědnosti: Doporučuje se nepřebírat odpovědnost za to, co nemůže pracovník ovlivnit. Jednomu bývalému abstinujícímu pacientovi se sklonem přebírat nadměrnou odpovědnost jsem žertem navrhl, jestli by si nechtěl vzít ještě na starost fungování Organizace spojených národů.

 

10. Během některých činností lze používat relaxaci: Např. při čekání na školení nebo na další hodinu lze klidně dýchat do břicha. Tento postup podobně jako jiné relaxační techniky se nesmí používat při řízení auta a činnostech vyžadujících naprosté soustředění.

 


11. Poradit se s někým zkušeným: To, že se s někým poradíme, působí nejen na racionální složku naší osobnosti, ale i na emoce. Mít spojence bylo už dávných časů výhoda a uklidňovalo to. Navíc tím projevujeme dotyčnému respekt, což může zlepšit vzájemné vztahy. Pozitivní význam mívá i supervize a další formy psychologické pomoci.

  

 
12. Dobré pracovní vztahy na pracovišti bychom měli vytvářet a pěstovat: Je to důležité pro dobrý pocit v zaměstnání, navíc lidé vykonávající podobnou práci si navzájem lépe porozumí, mohou se kvalifikovaně poradit a poskytovat si navzájem emoční podporu.

 

13. Informace: Míru stresu sníží, jestliže se naučíme efektivně pracovat s informacemi a chráníme se před informačním přetížením.

 


14. Odolnost vůči stresu zvyšuje také vědomí, že práce má smysl a je užitečná: Mnozí lidé vykonávají mnoho let stresující zaměstnání, aniž by to zhoršilo jejich výkonnost a zdravotní stav. Důvodem může být právě to, že vnímají svoji práci jako užitečnou a mají z ní dobrý pocit.

 

 

Více metod, jak se uklidnit, uvolnit a jak zvládat svůj život i zaměstnání s větším nadhledem a humorem najdete v knize Přirozené způsoby zvládání stresu od Karla Nešpora, z níž pochází text. Redakčně upraveno a zkráceno.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Přirozené způsoby zvládání stresuLíný učitel: Cesta pedagogického hrdinyUčitel a syndrom vyhoření

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné edici, hovoří…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

O prevenci rizik ve školách

28. duben je Mezinárodním dnem pro bezpečnost a zdraví při práci. V tomto článku se tedy zaměříme na problematiku…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině - podzim a zima

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Proč hodnotit žákův posun?

Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních…

Nadchází soumrak učebnic?

Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6313

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 6 z 7
Starší článkyPoslední stránka