Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí a také k získávání nových pohybových dovedností. Jak využít tanec třeba jako inspiraci k vánoční besídce? Dozvíte se v článku!

 

  

K čemu je v předškolním vzdělávání tanec dobrý?

Tanec navozuje u předškolních dětí lepší náladu, aktivizuje je, dává jim možnost své pocity vyjádřit a zároveň při pravidelném provozování přispívá k jejich fyzické kondici a ke správnému držení těla. Tanec je i formou neverbálního projevu, neverbální komunikace, která je dětem velmi blízká, protože verbálně se někdy ještě nedovedou přesně vyjádřit, zatímco vyjádření pomocí pohybu jim může být ke komunikaci dobrým pomocníkem.

 

Jak tanec v MŠ využít?

Tanečky můžeme využít při besídkách či otevřených hodinách pro rodiče a prarodiče. Rádi se podívají, jak děti tancují, k vystupování však nikoho nenutíme, jsou děti, které nechtějí prezentovat, co se naučily, jsou uzavřenější a větší množství přítomných lidí v nich vzbuzuje negativní pocity – obavy, strach. Tyto děti do vystupování nenutíme. Velmi se mi osvědčilo k jednomu tanečku přizvat také dospělé a společně ho s dětmi naučit. Dospělí to ocení, uvědomí si, že není tak snadné osvojit si choreografii a zachovat si ji přesně v paměti, jak by se mohlo zdát, zároveň společně s dětmi zažijí pocit sounáležitosti. Děti mají pocit důležitosti, když rodiče něco učí – a role je obrácená než obvykle.

Dětské popěvky jsou motivací pro vedení řízených pohybů za doprovodu hudby, a to jak do lokomočních, tedy pohybových aktivit prováděných po prostoru (z místa), tak i nelokomočních (na místě), dále manipulačních (s pomůckou) a nejčastěji smíšených.

 

 

Aktivita 1: Děti, kam se chystáte o vánočních prázdninách aneb Jak se mele káva v mlýnku

Přineseme dětem ukázat starý mlýnek na kávu po babičce. Hovoříme s nimi v ranním komunikačním kruhu, kdo má babičku a dědu, kde prarodiče bydlí, jestli je to daleko. Některé děti mají i prababičku, jiné zmiňují úmrtí prarodiče. Důležité je se tematice smrti nevyhýbat, zeptat se dětí, na jaký společný hezký nebo humorný zážitek si pamatují. Děti si pak mohou vyzkoušet točit kličkou mlýnku, se všemi poté předvádíme typický pohyb při mletí kávy ručním mlýnkem. Jak si dnes připravují kávu vaši rodiče? A babička s dědou?

 

 

 

Tančíme v kruhu:

O prázdnináchčelní kruh jednou paží
do Vlašimi čelní kruh druhou paží
vyjedu si naznačujeme svírání volantu
za našimi ukážeme palci za sebe oběma rukama, pak dáme ruce v bok
za dědečkemtočíme se chůzí na místě
za babičkou,totéž na druhou stranu
která mele naznačíme mletí kávy v mlýnku
kafe kličkou, chytneme se v kruhu za ruce
za babičkou, za dědou, za dědou, jdeme v kruhu na jednu stranu
kteří všechno dove-dove-dovedou zastavíme, ruce v bok, děláme do rytmu podřepy
za babičkou, za dědou, za dědou, jdeme v kruhu na druhou stranu
kteří všechno dove-dove-dovedouopět podřepy

 

Cval stranou

Když už děti zvládnou chůzi po kruhu, vyzkoušíme volně po prostoru cval stranou a potom v kruhu nahradíme chůzi cvalem. Dá to víc práce, ale děti ze sebe mají dobrý pocit. Cval motivujeme tak, že se nohy potkají ve vzduchu a pozdraví se „čau, čau, čau“ – učitelka říká „čau“ přesně v ten moment, kdy se nohy vzájemně dotknou nad zemí.

 

 

 

Aktivita 2. Pořádná

Některé učitelky využívají tuto písničku při úklidu hraček, což je jedna možnost. Druhá je, že na ni budeme tancovat, snadno si ji pak zapamatujeme.

 


 

 

Tvoříme řady tak, aby každý dobře viděl:

X      X      X     X
    X      X      X

X      X      X     X
    X      X      X

 

Srovnat hračky umím hravě, ze dřepu do stoje: dlaně směřují
k zemi, dáváme střídavě jednu nad
druhou
všechno pěkně uklidit. úkrok na jednu a na druhou stranu, naznačujeme vkládání věcí do poliček, dlaně držíme nad sebou 15–20 cm od sebe
Kolem sebe pokrčím kolena, ukazujeme, jako když
počítáme
nepořádekruce v bok, skočná v točení
nebudu už nikdy mít. zastavíme, točíme rukama v zápěstí
Kdo chce půjčit naznačujeme rozhlížení
koloběžku, naznačujeme, že držíme rukama
řídítka, jedna noha je stojná, druhou
nohou se jako odrážíme – kloužeme
po podlaze
panenku, „houpeme miminko“
či auto džíp? držíme volant, po dozpívání fráze
vibrujeme rty, imitujeme zvuk motoru
Půjčím mu je pokyneme paží
na chviličku,poklepáme si na zápěstí, jako bychom
ukazovali na hodinky
lakomá já nechci být.
ukážeme na sebe, opět ruce v bok
a skočná v točení

 

 



Aktivita 3. Zima je tu, děti

Dětem přineseme ukázat fotografii vrány. Pozorujeme, jak vrána vypadá, jakou barvu má peří, můžeme si o ní krátce něco přečíst.

 

 

Opět tvoříme řady, aby se děti „křídly“ neudeřily:

 X    X    X    X
    X    X    X


Zima je tu, dětistoj, paže volně křížem na ramena
vrány k městu letí.v rozpažení máváme – znázorňujeme
křídla
Ručkama si zatleskám,tleskáme: X X, X X X
ještě taky nožky mám! dupeme střídavě nohama: X X, X X X
Ať se zima štětízatočíme se
Ručkama si zatleskám,tleskáme: X X, X X X
ještě taky nožky mám! dupeme střídavě nohama: X X, X X X
Ať se zima štětí.zatočíme se na druhou stranu



 

Nácvik tleskání a dupání do rytmu

Osvědčilo se, aby si děti počítaly, když tleskají: raz, dva, raz, dva, tři. A stejně tak když dupají: raz, dva, raz, dva, tři. Několikrát při nácviku písně děti necháme nahlas počítat spolu s tleskáním a dupáním. Když už mají upevněný rytmus, poprosíme je, aby si na chvilku „vypnuly zvuk“. Máme to již vyzkoušeno z básní, které provázíme pohybem a pak zvuk vypneme a provádíme pouze pohyby.

 

 

Aktivita 4. O vráně a sýru

 

Ezopova bajka

Hladová liška se potulovala po kraji. Nikde nebylo nic k snědku. „Kdybych někde sehnala kousek sýra,“ řekla si. A kupodivu, zrovna v té chvíli nad ní zakroužila vrána, a v zobáku měla pěkný kus sýra, který právě ukradla z okna v jednom domě. Sedla si na větev a začala si na sýru pochutnávat. Hladová liška přemýšlela, jak se dostat k chutnému soustu vysoko nad ní. To by ale nebyla mazaná liška, aby si nedovedla poradit. Začala vráně lichotit: „Jaký jsi to krásný pták! Tvé peří se leskne jako stříbro, je hebké jako hedvábí! Tvůj postoj je vskutku královský. Měla bys být králem všech zvířat. Jistě i tvůj hlas je překrásný, umíš zpívat?“ Vrána se pýchou už nadouvala, a chtěla ukázat, že zpívat umí. Jakmile otevřela zobák, kus sýra jí vypadl, liška jej zachytila a utíkala do své nory, aby si na něm pochutnala.

 

Z bajky pramení poučení: Dej si pozor na lichotky, málokdy jsou myšleny vážně.

 

Dětem můžeme pustit vtipnou scénku, parafrázi bajky, a písničku o sýrech z Kabaretu s Jitkou Molavcovou a Ondřejem Havelkou – stačí prvních devět minut pořadu. Na písničku můžeme navázat otázkami, jaké sýry mají děti rády.

 

Text pochází z publikace Rok v mateřské škole v činnostech – ZIMA. Autorkou bloku aktivit je Markéta Kubecová. Redakčně upraveno a zkráceno.


 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Rok v mateřské škole v činnostech - ZIMAEdiční řada - Rok v mateřské škole v činnostechŠkolní zralost a komunikace

Související soubory

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné edici, hovoří…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

O prevenci rizik ve školách

28. duben je Mezinárodním dnem pro bezpečnost a zdraví při práci. V tomto článku se tedy zaměříme na problematiku…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině - podzim a zima

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Proč hodnotit žákův posun?

Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních…

Nadchází soumrak učebnic?

Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4373

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 6 z 7
Starší článkyPoslední stránka