Pomoc pro obor Strojírenství

Pomoc pro obor Strojírenství
Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který je odborným garantem nové publikace Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Strojírenství a strojírenská výroba pro střední odborné vzdělávání.

Vzpomenete si ještě na své působení na střední škole? Dokázal byste porovnat podmínky pro výuku na středních odborných školách dříve a nyní?

 

Učil jsem od začátku 90. let do roku 2005 na střední odborné škole se zaměřením na strojírenství. I když už tedy nejsem pár let v „první linii“, pamatuji si stále, jak náročná a zodpovědná práce to je. Myslím, že dnes je to v mnohém stejné a v mnohém velmi rozdílné oproti letům, kdy jsem ve školství začínal. Nezměnil se většinou obsah výuky, ale výrazně se změnily podmínky pro ni. I když má dnes učitel deklarovanou volbu metod a postupů k cílům stanoveným v rámcových programech, myslím, že v devadesátých letech jsme měli větší svobodu výuky a menší zátěž, hlavně pokud jde o administrativu. Proto si práce všech učitelů velmi vážím a snažím se jim ji pokud možno ulehčovat.

 

Pracoval jste jako odborný pracovník NÚOV. Můžete zhodnotit současné možnosti středoškolského učitele, pokud se týká dostupnosti odborných publikací pro výuku a výukových materiálů?

 

Ano, pracoval jsem v Národním ústavu odborného vzdělávání čtyři roky, tedy právě v době, kdy se zaváděly Rámcové vzdělávací programy (RVP). Myslím si, že RVP školám poskytují možnost uspořádat výuku v souladu se svými potřebami a požadavky svých partnerů. Bohužel se tato myšlenka zvrhla do zbytečného formalismu a administrativy a velkou část učitelů se nepodařilo přesvědčit o výhodách tzv. kurikulární reformy. Důsledkem je rovněž to, že ani Národní ústav pro vzdělávání (organizace vzniklá sloučením tří státních organizací včetně NÚOV), ani jiné organizace se při současné roztříštěnosti školních programů a výukových metod příliš nevěnují metodické pomoci učitelům odborných předmětů. Metodickou pomoc považuji za potřebnější, než momentální „šílení“ s krajskými a místními akčními plány.

 

Právě vychází nová odborná publikace, na které jste spolupracoval jako odborný garant. Jak se Vám na knize pracovalo?

 

Přislíbil jsem spolupráci na editaci učebnice pro obory Strojírenství, jelikož od zavedení RVP vidím, že díky množství přístupů a specializací vzdělávacích programů nevyšla v ČR žádná odborně a metodicky zaměřená učebnice, která by pomáhala jak učitelům, tak žákům v rozdílných oborech skupiny Strojírenství. Navrhli jsme tedy variabilní text shrnující všechny společné znalosti a dovednosti ve strojírenských oborech. Publikace je uspořádána v kroužkové vazbě a umožňuje sestavit výuku podle učitelova výběru v rámci různých RVP. Zároveň budou vydány ještě žákovské pracovní sešity, které umožní samostatnou práci a přípravu žáků, a chystáme také metodická doporučení pro učitele.

 

Na základě hloubkového průzkumu mezi učiteli a řediteli středních škol bylo zjištěno, že v současnosti chybí komplexní publikace pro výuku oborů 23 (Strojírenství). V čem je publikace inovativní?

 

Zpočátku jsem nebyl zcela přesvědčen, zda učitelé stále potřebují učebnice, když se všude zmiňují současné trendy ve vzdělávání, jako jsou například e-learning, DUM (Digitální učební materiály), Khanova škola apod. Ale výsledky průzkumu potvrdily moji domněnku, že dobrý odborný text je základem výuky a vše ostatní jsou většinou jen metody, které učitel volí k dosažení svých cílů. Inovativnost nové učebnice je právě v její variabilitě – možnosti využívat různé kapitoly a články přesně v okamžiku, kdy je učitel potřebuje v souladu se svým školním programem. Zároveň jsme vytipovali základní učivo vhodné pro všechny a rozšiřující učivo vhodné pro maturitní obory. Novinkou je také začlenění metodických poznámek – piktogramů pro učitele, který podle nich může zvolit vhodné metody výuky. Nevím o tom, že by u nás doposud vyšla učebnice v takovéto kombinaci. Takže přinášíme učebnici nikoliv statickou, ale naopak živou a proměnlivou podle potřeb učitelů i žáků.

 

Komu byste publikaci Strojírenství a strojírenská výroba doporučil?

 

Jak jsem již výše uvedl, základní učebnice je jakousi živou „sumou oborových znalostí a dovedností“, které při vzdělávání využije každý učitel odborných předmětů, zájemce o další vzdělávání a samozřejmě také žák v oborech Strojírenství. Zároveň přinášíme Pracovní sešity, určené primárně pro žáky, kteří je mohou využít jak ke studiu, tak k procvičování učiva, či k vlastním poznámkám k učivu. Pokud mají učitelé zájem se s touto novinkou v oblasti učebnic podrobně seznámit, není nic jednoduššího než přijít na bezplatné semináře, které budeme pořádat v dubnu a květnu 2017 po celé republice. Budou vítáni.

Publikováno:

ANDRŠOVÁ, Stanislava. Pomoc pro obor Strojírenství. Učitelské noviny. 2017, 120(8), 24.
 

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ…

Budeme hodnotit! Aneb Novinky z průběhu soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou

Co se děje v zákulisí výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou? Přečtěte si náš nejnovější článek!

Odborné vzdělávání v roce 2018

Pomalu se blíží semináře zaměřené na vyučující oborného výcviku na středních školách. Lektor Ing. Miloš Rathouský se v následujícím…

Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

Školní matematika není totéž co matematika. Matematika operuje s abstraktními pojmy, předpokládá, že došlo k zobecnění…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" -…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

Milí čtenáři, přinášíme Vám další z úspěšných článků s ochutnávkami z naší hitovky - publikace Líný učitel…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

V loňském roce jsme odstartovali zcela nové dvouhodinové semináře pro učitele odborných předmětů a ředitele středních…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9190

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 6 z 8
Starší článkyPoslední stránka