Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství? Jiří Bréda se v našem novém článku zamýšlí nad fungujícími a nefunkčními motivačními faktory. Text pochází z naší novinky Výběr z aktuálních školských témat 2/III.

 

Jak funguje pracovní motivace (nejen) ve školství a jaké jsou hlavní motivační faktory?

 

Špetka pudů

Nic evolučního v naší hlavě se za posledních 10 000 tisíc let nezměnilo. Možná bych si dokonce troufl napsat, že se uvnitř naší hlavy nezměnilo nic za posledních 40 milionů let, ale zůstanu raději při zemi. To nejhlubší v nás lidech totiž zůstává. Jsou to pudy, kterých si nejsme vědomi a které jsou naší každodenní součástí. Nevíme o nich osobně nic, jako si neuvědomujeme nic o tom, že dýcháme vzduch. Každý den nám tyto prastaré evoluční nástroje vstupují do života a ovlivňují naše chování a jednání. Jsme jejich nositeli a ony za nás a pro nás pracují. A my v bláhové naději máme pocit, že máme svůj život zcela pod svojí vědomou kontrolou.

 

 

Špetka peněz

Wikipedie říká, že: „Peníze jsou z hlediska ekonomické teorie takový statek, který v určité společnosti slouží jako všeobecně přijímaný prostředek směny (platidlo), tedy statek, pro který platí, že velká většina nepřímých směn v nějaké ekonomice se realizuje jeho prostřednictvím.“

Jedny z prvních zmínek o využití „peněz“ pocházejí z Mezopotámie, kde už od 5. tisíciletí př. n. l. používali obchodníci vážené stříbro jako zprostředkovatele směny. Peníze jsou tu tedy cca 7000 let. Co však motivovalo naše předky ještě před vynálezem peněz k tomu, aby vůbec začali pro svoji tlupu něco dělat? Z čeho je vypláceli jejich náčelníci?

Před 7000 lety a dál v naší historii mantra peněz neexistovala. Přesto jsme přežili až do dnešních dní. Jak je to, probůh, možné?! Odpověď je jednoduchá. Kmeny pokročilých forem primátů, našich předků, si za minimálně 40 milionů let evoluce vyvinuli relativně velké množství nástrojů, díky kterým jsme my, lidé, motivováni „něco“ vykonat. Peníze mezi ně samozřejmě patří také, ale jejich vliv je relativně malý.

 

 

Špetka průmyslové revoluce

Díky zhruba dvěma stům let průmyslové revoluce jsme se sami přesvědčili, že jediná věc, pro kterou má smysl pracovat, jsou peníze. Samozřejmě ti, kdo po nás chtěli práci, neměli důvod po nás chtít, abychom se zaměřovali na jiné hodnoty jako například lásku, touhu, spravedlnost, odvahu, smysluplnost, slušnost, rodinu… „Do továrny se prostě chodí pracovat a dostanete za to peníze. Ty si pak můžete směnit, za co chcete. Třeba za tu vaši spravedlnost.“ A tak naši nedávní předci chodili vydělávat mrzký peníz s výhledem toho, že když peněz bude dost, budou konečně šťastní. V tom žijeme dodnes. Práce nám vadí a nechodíme do ní rádi. Děláme to, co se nám řekne, a nic víc. Proč taky? Je to prostě továrna. Stali se z nás v podstatě hodnotoví mrzáci, kteří mají jen jednu nohu. Často se tak stává, že se místo kultivování lidí a dětí ve škole věnujeme byrokracii… Ale jasně, udělat se přeci MUSÍ!

 

 

 Co nás ve skutečnosti v práci dělá šťastnými?

 

 

 

Novodobé zjištění

Psycholog Dan Ariely provedl experiment se zaměstnanci továrny společnosti Intel v Izraeli. Rozdělil je do čtyř skupin, z nichž tři dostaly v pondělí ráno zprávu od svých nadřízených. Chtěli po nich, aby do konce týdně splnili určité množství práce. Jedné skupině nabídli za odměnu poukázku do pizzerie, druhé odměnu zhruba 700 Kč a třetí osobní pochvalu nadřízeného. Čtvrtá skupina sloužila jako kontrolní, která měla pracovat tak, jak je běžně zvyklá.

 

Výsledky:

 

  • První den se pizza stala nejsilnější motivací – výkonnost vzrostla o 6,7 % oproti běžnému stavu.
  • Příslib pochvaly byl v těsném závěsu – 6,6 % zvýšení produktivity.
  • Peníze očekávanou roli nejenže nenaplnily, ale dokonce druhý den u skupiny, kterou měly motivovat, klesla produktivita o 13,2 % oproti kontrolní skupině.

 

Situace se sice během týdne trochu zlepšila, ale stejně finanční ohodnocení skončilo překvapivě na posledním místě, tedy i za zaměstnanci, kteří nebyli ke zlepšení svých výkonů nijak motivovaní.

Příslib pozvání do pizzerie se nakonec těsně propadl na druhé místo, a jako nejsilnější motivace se tak ukázala pochvala nadřízeného v osobní sms zprávě. (Asi bych raději něco víc než sms, ale dobrá.)

 

Ačkoliv Arielyho experiment je poměrně úzce zaměřen, dopadl v podstatě stejně jako všechny ostatní studie na téma motivace zaměstnanců. Ukazuje se, že finanční motivace není nejdůležitější a že velkou roli hrají sociologické faktory, tedy vděk a uznání. K tomuto závěru došla analýza, která v roce 2011 porovnávala více než 50 studií o motivaci na pracovišti. Vzešlo z nich, že lidé mají tendenci pracovat tvrději, když cítí, že bude jejich práce oceněná.

 

 


 

Bernd Irlenbusch z Londýnské ekonomické školy říká, že finanční motivace naopak může působit kontraproduktivně. „Zjistili jsme, že finanční pobídky mohou ve skutečnosti snížit vnitřní motivaci a etické či jiné důvody pro dodržování společenských norem na pracovišti.“ To už je řádný důvod k zamyšlení, co myslíte?

Spravedlivá odměna je důležitá. Není ale pro zaměstnance jedinou, natož největší motivací. Ani výsledky výzkumu nebudu zlehčovat, když řeknu, že našim lidem ve školním týmu stačí pohoda a spokojenost na pracovišti, pizza a uznání. :-)

 

 

 

A jaká motivace platí na Vás?

 


Text pochází z publikace Výběr z aktuálních školských témat, 2/III, autorem textu je Jiří Bréda.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

 Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

 Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

 Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Na další články se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Výběr ze školské legislativy 2/IIISebeobrana učiteleLíný učitel: Jak učit dobře a efektivně

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat (a po sněhu umožňujícím řadu…

Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

V loňském roce jsme odstartovali zcela nové dvouhodinové semináře pro učitele odborných předmětů a ředitele středních…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z našeho absolutního bestselleru Líný učitel! Autor Robert Čapek v jednotlivých…

Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

Vážení čtenáři, předkládáme Vám opět dvě aktivity primárně pro předškolní děti inspirované podzimním obdobím. Tentokrát se…

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1461

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 6 z 8
Starší článkyPoslední stránka