Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky
V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná, oslovili jsme zkušenou pedagožku Janu Rohovou, která na toto téma napsala celou knihu plnou dobrých rad a praktických tipů. Přečtěte si ukázku!

Před několika lety mne v září čekalo v první třídě překvapení. Do třídy mi nastoupila holčička-cizinka. Pro mne to bylo poprvé, kdy jsem se s takovou situací musela vypořádat. Hanička (jak jsme holčičce říkali, protože na to byla zvyklá z MŠ) mne velice mile překvapila. Přesto, že čeština pro ni byla obtížná, patřila od počátku k nejlepším žákům ve třídě. Kromě přirozené inteligence totiž měla pevnou vůli a snahu pracovat. Překvapovala mne každý den tím, jak se dokázala s obtížemi rozdílného jazyka vypořádat a zvládnout ho. Její rodiče jí tehdy nemohli příliš pomoci, protože se jazyk také teprve učili. Dnes už je z Haničky slečna, která navštěvuje kvartu osmiletého gymnázia. Je úspěšnou a svědomitou studentkou. Dnes učím jejího malého bratra, takže jsme často v kontaktu. Nedávno jsem se Haničky zeptala, o co by ze své zkušenosti nejradši poprosila všechny učitele žáků-cizinců. Odpověděla:

"Poprosila bych o trpělivost a pochopení. Jak všichni víme, čeština je velmi obtížný jazyk, pro mě byl mnohem těžší, než angličtina nebo vietnamština. Ne každé dítě cizince dokáže ovládat perfektně češtinu nebo ji mít aspoň na průměrné úrovni. Ať už jsou na tom ale jakkoli, dobře či špatně, vězte, že se svou češtinu snaží neustále zdokonalovat."

My učitelé jsme ti, kteří mohou žáku-cizinci nejvíce pomoci. Od doby, kdy jsem se s Hanou setkala, uplynula dlouhá doba. Mezitím mi prošlo rukama mnoho dalších dětí, z různých zemí, s různou úrovní znalosti češtiny. Největší výzvou byli dva chlapci, kteří nastoupili 1. září do školy a neuměli ani jediné slovo, protože do Čech přijeli 26. srpna. Právě kvůli všem svým žákům jsem se začala o vzdělávání cizinců více zajímat, vzdělávat se a hlavně tvořit materiály pro zvládnutí základů jazyka. V následujícím přehledu naleznete pár rad týkajících se práce s žákem-cizincem. 

 

Organizace a materiály, které mohou pomoci v práci s žákem-cizincem

1. Vzdělávání žáků-cizinců je ošetřeno ve školském zákoně, v němž jsou žáci-cizinci zařazeni do skupiny žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. (Úplné znění školského zákona najdete na stránkách MŠMT.)

2. Vzhledem k rostoucímu počtu žáků-cizinců na našich školách byl též zřízen Národní institut pro další vzdělávání. Jedná se o novou podporu vzdělávání žáků-cizinců. V jednotlivých krajích fungují centra NIDV, na která se učitel nebo vedení školy mohou obrátit od školního roku 2018/2019.

Centra NIDV nabízejí konzultace písemné i osobní, pomohou Vám navázat kontakt s dalšími školami nebo institucemi, které Vám mohou při vzdělávání pomoci. Můžete zde získat metodické i informační materiály, např. seznam učebnic a vhodných pomůcek pro praxi. Pedagog se může zúčastnit i akreditovaného vzdělávacího programu. V současné době by měl již fungovat tzv. adaptační koordinátor, tj. člověk, který by měl škole pomoci v prvních týdnech po nástupu žáka-cizince do školy. Zároveň je institut schopen zajistit i překladatelské a tlumočnické služby pro komunikaci mezi rodinou a školou.

3. Od roku 2004 funguje v České republice nezisková organizace Meta, která se zabývá integrací cizinců. Na jejích stránkách najdete rovněž řadu materiálů a doporučení pro žáky-cizince. Výborné jsou např. slovníky pro školáky, které jsou ke stažení v několika jazycích a obsahují školní slovní zásobu. Meta pořádá i semináře pro pedagogy.

4. Se žákem-cizincem můžeme nad rámec výuky pracovat i v rámci šablon. Např. šablona Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem přímo na cizince pamatuje. Stejně tak šablona Školní asistent – personální podpora ZŠ. Šablony jsou vypisovány opakovaně. Stačí se podívat na web MŠMT.

 

Co udělat jako první po příchodu žáka-cizince

Pokud žák přichází do Vaší třídy, je vždy dobré zažádat o vyšetření v poradenském zařízení. Pro žáka vytvoříme individuální vzdělávací plán. Poradenské zařízení většinou doporučí alespoň 1 hodinu týdně pedagogické intervence. Pokud je pedagogická intervence poradnou doporučena, pedagogovi, který ji vykonává, je hrazena.

 

Hodnocení žáka-cizince 

Žák může být zařazen podle úrovně zvládnutí českého jazyka o ročník níže, více se vzhledem k adaptaci žáka nedoporučuje.

Hodnocení se zejména v českém jazyce doporučuje první rok slovní, v pololetí žák být hodnocen vůbec nemusí. Doporučuje se hodnotit hlavně individuální pokrok žáka. Podrobnosti opět najdete na stránkách MŠMT anebo se můžete v konkrétních případech obrátit na NIDV.

 

Slovo závěrem

Z mé zkušenosti mohu říci, že pokud se cizinci věnujete každý den, již po pár dnech je tu pár zvládnutých slov a vět a po pár měsících se již domluvíte na všem, co potřebujete a žák základním věcem dobře porozumí. Je to o trpělivosti, opakování a vysvětlování věcí a o času navíc, který jste ochotni věnovat. Přeji všem, aby se Vám vynaložené úsilí vrátilo zpět v podobě radosti z Vašich úspěšných žáků-cizinců. Zkrátka aby přestali být pro Vás i ostatní žáky ve třídě cizinci.

 


 

Text pochází z publikace Žák-cizinec v mé třídě, autorkou je Jana Rohová. Redakčně upraveno a zkráceno.

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Vyšel manuál dietního stravování ve školních jídelnách

Nakladatelství Raabe vydalo v roce 2017 publikaci s názvem Diety ve školních jídelnách. Jedním z impulzů pro…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné edici, hovoří…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5222

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 7 z 8
Starší článkyPoslední stránka