Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci
V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci na letní činnosti z naší e-knihy „Čtyři roční období – LÉTO“.

Naučit citlivě vnímat přírodu a rozvíjet pozorovací schopnosti dětí by mělo být cílem každého pedagoga i rodiče. Přinášíme Vám na prahu léta pásmo aktivit na téma „mravenci“, v rámci nějž si děti nejen pomáhají osvojit lásku k přírodě, ale osvojují si i řadu dalších dovedností.

 

1. Mravenčí procházka

Pomůcky: lesní prostředí – mraveniště.

S dětmi se vydáme na procházku do lesa či lesoparku. Cílem naší výpravy je pozorovat mravence v jejich přirozeném prostředí a sledovat jejich chování. Děti si mohou nechat lézt mravence po ruce a prohlížet si je zblízka.

Většina dětí bude mravence pozorovat ráda. Děti, které nechtějí, nenutíme. Vyzveme je, aby se připojily k těm dětem, které se mravenců nebojí. Možná jejich ostych po chvíli pomine a budou mravence zkoumat tak jako ostatní.

Všímají si, jakou má mravenec barvu, počítají, kolik má nohou, jestli má tykadla…Pozorují, z čeho je mraveniště vybudované (jehličí, stébla, suché listí a větvičky). Vše je uspořádáno v určitém stavebním řádu. Otvory na povrchu jsou brány do mraveniště.
Sledují mravenčí cestičky kolem mraveniště a počítají je. Dívají se, jak mravenci překonávají překážky, přenášejí larvy, hmyz a materiál k opravě mraveniště

S dětmi si popovídáme o tom, kde mravenci bydlí a jak se o svůj domov (mraveniště) starají. Zajímají nás jejich vlastní zážitky, zkušenosti a to, co již o stavbě mraveniště a jeho organizaci vědí. Informace nakonec doplníme a upřesníme, aby se všechny děti orientovaly v základních faktech o stavbě a struktuře mraveniště.

 

2. Výroba mraveniště

S dětmi si vyrobíme průřez mraveniště. Při práci budeme pracovat ve dvou skupinách. Každá skupina bude vyrábět svou část mraveniště, tedy nadzemní či podzemní.

Potřeby: balicí papír, lepidlo Herkules

Jak na to: Balicí papír přeložíme napůl. Na jedné půlce budeme vyrábět nadzemní část, na druhé podzemní.

 

Výroba nadzemní části:

Tužkou si předkreslíme kupolovitý tvar nadzemní části mraveniště. Do této části mraveniště je důležité zakreslit vchod do mraveniště/východ z mraveniště, chodbičky, které vedou do jeho podzemní části, a komůrky – inkubátory pro larvy. Chodbičky a komůrky zakryjeme papírem. Zbylá místa potřeme lepidlem (rozředíme vodou v poměru 1:2). Do rozředěného lepidla nasypeme předem nasbírané jehličí, drobné klacíčky, lístky. Vše necháme zaschnout. Nakonec odstraníme papír, který zakrýval chodbičky a komůrky. Nadzemní část mraveniště je hotová.

 

Výroba podzemní části:

Obyčejnou tužkou vyznačíme přibližný tvar a velikost podzemní části mraveniště. Jeho součástí by měl být systém chodbiček, který mezi sebou spojuje komůrky s různými funkcemi: komůrka královny, zásobárna/spíž, komůrka pro vajíčka a larvy, komůrka sloužící pro přezimování, komůrka pro nemocné mravence, stáj mšic a skládka. Komůrky vyrobíme z různě velikých krabiček, které přilepíme dnem na papír tak, aby otvor byl přístupný. Děti své komůrky budou v průběhu výroby mraveniště ještě dotvářet. Chodbičky ke komůrkám dokreslíme obyčejnou tužkou. Je-li balicí papír, na kterém mraveniště vyrábíme, lehce zahnědlý, dále ho barevně neupravujeme. V případě, že je světlý, dobarvíme zbývající plochy podzemního mraveniště pastelkou či voskovkou v odstínech hnědé.

Mraveniště je hotové. Zbývá ho obydlet mravenci, které jsme s dětmi vyrobili. Stačí k tomu kulaté a oválné kukuřičné křupky (běžně lze zakoupit v lékárnách či v obchodech s bioprodukty), plochá párátka – viz následující aktivita.

 

3. Výroba mravence

Křupky pomocí párátek spojíme do tvaru mravence v této posloupnosti:

  1. kulatá křupka – hlava,
  2. oválná křupka – hruď,
  3. oválná křupka, kterou jídelním nožem rozpůlíme, aby její velikost byla úměrná hrudníku – zadeček,
  4. pár tykadel, která vystupují z hlavy, ve druhé třetině ohneme – získáme snadno tvar tykadla,
  5. tři páry končetin – párátka vystupující z hrudníku – také ohneme, ale přibližně v polovině. Každé dítě by mělo mít k dispozici svého mravence z kukuřičných křupek. Děti mohou svého mravence vložit kamkoli do mraveniště nebo kolem něj. Výběr místa je svobodný.

S dětmi vytvoříme mravence z kukuřičných křupek

 

4. Hra na kukly

„Jaké to asi je, být kuklou? Kukla se nehýbá, protože je celá zabalená. Nic nevidí, neslyší a přitom se mění! Až se celá promění, takto křupne a kuk – mraveneček bude na světě. Pojďme se také zakuklit!“

Pomůcky: toaletní papír – role toaletního papíru pro jednu dvojici dětí.

Děti utvoří dvojice. Jedno z dětí je dělnice - chůva, druhé je kukla

Dítě-dělnice má za úkol omotat dítě – kuklu celé toaletním papírem (tedy od hlavy až k patě), aby působilo dojmem kukly. Dítě -kukla po celou dobu zavíjení stojí a má ruce podél těla.
Pozor! Děti upozorníme, že svému kamarádovi musí nechat při omotávání toaletním papírem otvor na dýchání.

Druhá část hry:

Děti-kukly čekají na znamení od královny (učitelky). Když se ozve tlesknutí (či jiný smluvený signál), snaží se dostat ze svých kukel. Děti-dělnice jsou dětem-kuklám k dispozici a mohou jim pomáhat, když se jim samotným „vykuklení“ nedaří.

Hru zopakujeme, aby se dvojice ve svých rolích mohla vystřídat. Nakonec si s dětmi popovídáme o tom, jaké to bylo, být kuklou:

  • Bavilo vás být kuklou?
  • Co vás překvapilo nejvíce?
  • Bylo vám něco nepříjemné?
  • Důvěřovali jste své chůvičce, že vám pomůže, když to bude potřeba?

 


 

Všechny aktivity pochází z e-knihy Čtyři roční období – LÉTO. Autorkami jsou Markéta Košťálová, Renata Nováková a Marie Slavíková.

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Vyšel manuál dietního stravování ve školních jídelnách

Nakladatelství Raabe vydalo v roce 2017 publikaci s názvem Diety ve školních jídelnách. Jedním z impulzů pro…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné edici, hovoří…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2000

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 7 z 8
Starší článkyPoslední stránka