Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme Vám článek s praktickými tipy, jak cvičit čtenářskou gramotnost u dětí různého věku. V článku jsme se inspirovali publikací Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí, kterou napsala Marta Kryčová.

Ze statistik vyplývá, že jen méně než polovina dnešních dětí si sama nebo s rodiči čte nebo prohlíží knihu. Přitom už malé dítě bychom měli vést k zájmu o knihy. Kniha rozvíjí kromě přesnosti zrakového vnímání také paměť a představivost. Důležité je, aby obrázky byly spojeny s realitou.

Nejdříve by měl přijít styk s danou realitou, kdy dítě věc vidí naživo, poté si ji „osahá“ a až potom by ji mělo vidět na obrázku. Pokud se způsob obrátí, může dojít ke zkresleným představám. U dnešních dětí je ale problém ten, že málo pracují s knihou. Nejprve by se mělo začínat s tištěnými obrázky, tedy s různými knihami, a poté až s obrázky pohyblivými, jako jsou např. různé pohádky na počítačích nebo v televizi. Když se tento proces obrátí, dítě může mít problém s tříděním informací.

Také hodně záleží na tom, jaký mají vztah ke knihám rodiče a jaký příklad dávají dítěti. Tím, že děti popisují obrázky, později převyprávějí, co jim rodiče přečetli, tím si zvyšují slovní zásobu a obohacují si řeč jako takovou. Čtením dítě nezískává jenom pasivní slovní zásobu, ale důležitý je i kontakt s někým blízkým. Tím, že dítěti čteme, ukazujeme mu práci s knihou a vedeme ho ke čtení. Děti si rády prohlížejí knihy a podle obrázků převyprávějí děj nebo si ho vymýšlejí. Učí se tím časový děj pohádky.

V předškolním zařízení by měl pedagog vzbuzovat zájem o knihy. Je velice důležité, s jakou knihou pedagog děti seznámí. Zpočátku by měl pedagog začít tím, že dětem knihu ukáže, kousek přečte nebo upozorní na zajímavost. Není důležité, jestli daná kniha zaujme hned všechny děti. U některých dětí se zájem probudí až v průběhu práce s textem. Při čtení by měl pedagog kladením kontrolních otázek kontrolovat, zda děti textu rozumějí, a po četbě příběh společně s dětmi převyprávět. Při odpoledních činnostech si mohou děti příběh nakreslit nebo zdramatizovat.

S knihou mohou děti pracovat také při ranní volné hře nebo při řízené činnosti, kdy mohou vyhledávat a pojmenovávat různé obrázky a situace na nich. Je dobré, aby děti měly ve třídě „čtenářský koutek“, kde mohou používat různé dětské encyklopedie, pohádkové a dětské knihy. Pedagog by měl děti vést ke správnému zacházení s knihou (Gabhartová, 2011).

 

 

Osvojování pohádek a příběhů podle věku dítěte

Už od dvou let by se dítěti měly číst pohádky. Můžeme začít pouze krátkými vymyšlenými příběhy. Postupem času se příběh stane každodenním rituálem. Čím je dítě starší, tím vyžaduje delší pohádku.

 

Ve třech letech bychom měli začít s tzv. kumulativními pohádkami typu „O velké řepě“ nebo „O Koblížkovi“. Tyto pohádky jsou jednoduché na zapamatování. Postupem času může pedagog zařadit pohádky s obtížnější dějovou linií, např. „O Budulínkovi“, „Hrnečku, vař!“, „O kohoutkovi a slepičce“, „O třech prasátkách“, „ O Otesánkovi“. Děti zpočátku potřebují s reprodukcí těchto pohádek pomoci, proto je úkolem pedagoga nechat dítě mluvit, příp. mu pomáhat nebo klást doplňovací otázky. S cíleným procvičováním začíná být vyprávění delší a gramaticky přesnější. Pedagog tedy může do programu zařadit pohádky typu „O Červené karkulce“, „O perníkové chaloupce“, „O Smolíčkovi“. Většina dětí tyto základní pohádky sice zná, nicméně je vždycky lepší pohádku přečíst nebo převyprávět.


Dětem kolem 4 až 5 let lze už zařadit klasické pohádky, které jsou u dětí velice oblíbené, už jenom proto, jak jsou propracované a napínavé. V českých pohádkách vždy vyhraje dobro nad zlem a zlo je po zásluze potrestáno. Naopak kladný hrdina je odměněn. Tyto příběhy děti učí určitým morálním hodnotám, které pomáhají vytvářet jejich mravní kodex. Mezi velice oblíbené pohádky patří „O Zlatovlásce“, „O Popelce“, „O zlaté rybce“, „O Šípkové Růžence“, „O dvanácti měsíčkách“, „Pták Ohnivák a liška Ryška“, „Dlouhý Široký a Bystrozraký“ nebo „Tři zlaté vlasy děda Vševěda“.

 

Předškolákům už bychom měli vyprávět různé příběhy na pokračování, báje, pověsti, nebo nonsensy. Když mají dobrý čtenářský základ, tyto složitější žánry pochopí a baví je. Vždy je dobré začít s legendami z jejich města nebo okolí, které mohou navštívit. Děti velice zajímá dobrodružství a tajemství. V případě, že děti pověsti a legendy zajmou, může pedagog
zařadit např. známé Staré pověsti české od Eislerové.

 

Další možnou alternativou jsou komiksy, které když zvolíme správně, mohou děti také zaujmout. Doporučuje se ale v přiměřeném množství, protože komiks zachytí jen povrch příběhu a je krátký. Když bychom dítěti četli stále komiksy, tak se může stát, že pohádka pro něj bude příliš zdlouhavá a odmítají ji. (Kutálková, 1996)

Na konci předškolního období by dítě mělo zvládnout reprodukovat příběh samo.

 

 

Konkrétní příklady práce s knihou:

vymýšlení názvu pohádky,

❏ doplňování slov,

❏ hledání rýmů,

❏ doplňování synonym,

❏ změna děje,

❏ zaznamenávání v textu (číslice, určitá slova),

❏ zodpovězení otázek, plnění různých úkolů (bludiště),

❏ představování hlavních hrdinů,

❏ kresba pohádky,

❏ časový sled pohádky.

 

 

 

Aktivity k rozvíjení čtenářské gramotnosti:

 

a) Vymysli protiklady k pohádce

Cíl aktivity: uvědomování si protikladů, rozvoj slovní zásoby. Po seznámení dětí s pohádkou mají děti za úkol vymyslet protiklady k určitým slovům, např.: Dlouhý je vysoký, Široký je…, macecha je zlá, Maruška je…, čarodějnice je ošklivá, princezna je… Po zvládnutí jednodušších protikladů může pedagog zařadit obtížnější, např.: Jeníček je mladší, Mařenka je…, bábovka je horká, víno je…, citron je kyselý, perník je…

 

b) Zahrajeme si na básníka

Cíl aktivity: rozvoj fantazie, vyjadřování, slovní zásoby. Pedagog předčítá dětem začátky vět, které se mají rýmovat. Úkolem dětí je vymyslet vhodné slovo do rýmu.

 

c) Doplň pohádku

Cíl aktivity: rozvoj představivosti, slovní zásoby, sluchového vnímání. Pedagog předčítá dětem pohádku. Po určité době vynechá slovo. Úkolem dětí je doplnit vhodné slovo do pohádky. U menších dětí může pedagog použít kartičky s daným slovem. Text se dětem ozvláštní a udrží déle pozornost.

 

d) Jak to mohlo být?

Cíl aktivity: rozvoj mluveného projevu, představivosti a fantazie. Po seznámení dětí s pohádkou se pedagog zeptá dětí: „Co asi dělal tatínek, když nechal Jeníčka a Mařenku v lese?“ Úkolem dětí je vymýšlet různé příběhy.

 

e) Pohádkový kvíz

Cíl aktivity: rozvoj vyjadřovací pohotovosti, slovní zásoby.
Pomůcky: míček, pohádková postava.
Po předčtení pohádky má pedagog připravené otázky vztahující se k pohádce. Úkolem dětí je odpovědět co nejrychleji na otázku a předat předmět kamarádovi, aby se „nepopálil“.

 

f) Najdi obrázek

Cíl aktivity: rozvoj soustředěnosti, paměti, fantazie. Pedagog připraví dítěti obrázky k pohádce. Poté začne pohádku předčítat. Úkolem dítěte je ukázat na správný obrázek, pojmenovat ho a vysvětlit, proč si vybralo tento obrázek.

(Jechová, 2014), (Tomášková, 2015)

 

g) Časový sled pohádky

Pedagog předloží dětem kartičky (nejprve je lepší menší počet). Úkolem dítěte je seřadit kartičky podle časové posloupnosti a podle toho pohádku převyprávět. Postupem času pedagog přidává kartičky. Na konci předškolního období by děti měly zvládnout seřadit kolem devíti kartiček.

 

h) Sázej semínko

Cíl aktivity: rozvoj paměti, souvislého projevu, časového sledu. Děti zasadí různá semínka (trávy, bylinek, květin apod.). Poté je pozorují, jak rostou. Úkolem dětí je popsat, co se postupně se semínky děje.

 

 

Text pochází z publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností v předškolním vzdělávání. Autorkou je Marta Kryčová.

 

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětíRozpovídej seRozvíjíme pohybovou koordinaci dětí

 

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Vyšel manuál dietního stravování ve školních jídelnách

Nakladatelství Raabe vydalo v roce 2017 publikaci s názvem Diety ve školních jídelnách. Jedním z impulzů pro…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné edici, hovoří…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8122

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 7 z 8
Starší článkyPoslední stránka