Proč hodnotit žákův posun?

Proč hodnotit žákův posun?
Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních školních témat pro ZŠ, SŠ a gymnázia.

Pokud hodnotíme žáka vůči cíli, říkáme mu, že překročil požadovanou úroveň, dosáhl nebo nedosáhl požadované úrovně. Žák, kterému učitel sdělí, že nedosáhl požadované úrovně, úspěch a uspokojení nezažívá. To se běžně stává při kombinaci slovního hodnocení a známkování.

 

Pokud hodnotíme žáka vůči jeho posunu, říkáme mu, co vše se naučil a co může udělat pro svůj další posun. Při tomto způsobu zažívají úspěch jak žáci nadaní, tak i žáci „slabí“. Jde jen o to, jaké podmínky a prostředí učitel vytvoří, aby každý žák mohl dosáhnout svého maxima, a jakou evidenci důkazů o učení jednotlivých žáků si vede. Když žák chce, dokáže dosáhnout vysokých standardů kvality!

 

A hned se nabízí otázka: Co jsou to „důkazy o žákově učení“? Jsou to veškerá data, která vám pomohou vidět žáka takového, jaký je, i potenciál jeho dalšího vývoje. Některé důkazy sbírá a schraňuje učitel, některé žák.

 

Když se hodnotí žákův posun, může každý žák zažívat úspěch a uspokojení, což má veliký vliv na jeho vnitřní motivaci a chuť k učení. A učit žáky, kteří se chtějí učit, baví nejen je, ale i jejich učitele.

 

A výzkumy to dokonce potvrzují! Např. výzkumy J. Hattieho (2012) bylo zjištěno, že poskytování popisné zpětné vazby žákům bez známek má na výsledky žáků větší vliv než poskytování popisné zpětné vazby společně se známkami. Navíc bylo zjištěno i to, že velmi významný vliv na výsledky žáků má, když učitelé využívají hodnocení ve formativní funkci.

 

Už víme, proč hodnotit žákův posun a jaké profity to přináší žákům i učitelům. Tak proč s tím nezačít? Důvody souvisejí se slovním hodnocením a jsou následující:

  • učitelé se slovním hodnocením nemají zkušenost a nevědí, jak na to – slovní hodnocení je pro ně formální slohové cvičení,
  • učitelům chybí podklady/data pro kvalitní slovní hodnocení,
  • při převaze frontálního učení je to velmi náročná práce, která nepřináší kýžený profit,
  • učitelé přeceňují význam známkování.

 

Takže jak na to? Cest je celá řada. Já se s vámi podělím o ty, se kterými jsem se setkával nejčastěji.

 

Jak na hodnocení žákova posunu

K hodnocení žákova posunu mohou učiteli pomoci zejména:

  • kritéria hodnocení, kriteriální rámec,
  • žákovská portfolia,
  • sběr důkazů o žákově učení ze strany učitele.

 

Hattie, J.: Visible Learning for Teachers. Maximazing Impact on Learning. 2012

Ukázka z publikace VÝBĚR z aktuálních školských témat II, autor: Mgr. Jiří Hruška

 

Zaujala Vás ukázka? Chcete si přečíst celou kapitolu Proč a jak hodnotit žákův posun?

  • Objednejte si publikaci a přečtete si i další kapitoly z této publikace, např. Klasifikace – co je špatně a jak na to, Kázeň a nekázeň ve třídě, Reálné řešení šikany, Rozhovor: Věra Krejčová: Srdcem i rozumem v Začít spolu. Objednat můžete >>ZDE<<.
  • Objednejte si celoroční předplatné a získáte přehledně uspořádaná nejen aktuální témata, ale i legislativu. Objednat můžete >>ZDE<<.
  • Získejte ZDARMA e-book s touto kapitolou. Stačí jen vyplnit e-mail a my Vám pošleme do 3 pracovních dnů odkaz ke stažení kapitoly ve formátu PDF. Formulář vyplníte >>ZDE<<.

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9350

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 7 z 7