Proč hodnotit žákův posun?

Proč hodnotit žákův posun?
Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních školních témat pro ZŠ, SŠ a gymnázia.

Pokud hodnotíme žáka vůči cíli, říkáme mu, že překročil požadovanou úroveň, dosáhl nebo nedosáhl požadované úrovně. Žák, kterému učitel sdělí, že nedosáhl požadované úrovně, úspěch a uspokojení nezažívá. To se běžně stává při kombinaci slovního hodnocení a známkování.

 

Pokud hodnotíme žáka vůči jeho posunu, říkáme mu, co vše se naučil a co může udělat pro svůj další posun. Při tomto způsobu zažívají úspěch jak žáci nadaní, tak i žáci „slabí“. Jde jen o to, jaké podmínky a prostředí učitel vytvoří, aby každý žák mohl dosáhnout svého maxima, a jakou evidenci důkazů o učení jednotlivých žáků si vede. Když žák chce, dokáže dosáhnout vysokých standardů kvality!

 

A hned se nabízí otázka: Co jsou to „důkazy o žákově učení“? Jsou to veškerá data, která vám pomohou vidět žáka takového, jaký je, i potenciál jeho dalšího vývoje. Některé důkazy sbírá a schraňuje učitel, některé žák.

 

Když se hodnotí žákův posun, může každý žák zažívat úspěch a uspokojení, což má veliký vliv na jeho vnitřní motivaci a chuť k učení. A učit žáky, kteří se chtějí učit, baví nejen je, ale i jejich učitele.

 

A výzkumy to dokonce potvrzují! Např. výzkumy J. Hattieho (2012) bylo zjištěno, že poskytování popisné zpětné vazby žákům bez známek má na výsledky žáků větší vliv než poskytování popisné zpětné vazby společně se známkami. Navíc bylo zjištěno i to, že velmi významný vliv na výsledky žáků má, když učitelé využívají hodnocení ve formativní funkci.

 

Už víme, proč hodnotit žákův posun a jaké profity to přináší žákům i učitelům. Tak proč s tím nezačít? Důvody souvisejí se slovním hodnocením a jsou následující:

  • učitelé se slovním hodnocením nemají zkušenost a nevědí, jak na to – slovní hodnocení je pro ně formální slohové cvičení,
  • učitelům chybí podklady/data pro kvalitní slovní hodnocení,
  • při převaze frontálního učení je to velmi náročná práce, která nepřináší kýžený profit,
  • učitelé přeceňují význam známkování.

 

Takže jak na to? Cest je celá řada. Já se s vámi podělím o ty, se kterými jsem se setkával nejčastěji.

 

Jak na hodnocení žákova posunu

K hodnocení žákova posunu mohou učiteli pomoci zejména:

  • kritéria hodnocení, kriteriální rámec,
  • žákovská portfolia,
  • sběr důkazů o žákově učení ze strany učitele.

 

Hattie, J.: Visible Learning for Teachers. Maximazing Impact on Learning. 2012

Ukázka z publikace VÝBĚR z aktuálních školských témat II, autor: Mgr. Jiří Hruška

 

Zaujala Vás ukázka? Chcete si přečíst celou kapitolu Proč a jak hodnotit žákův posun?

  • Objednejte si publikaci a přečtete si i další kapitoly z této publikace, např. Klasifikace – co je špatně a jak na to, Kázeň a nekázeň ve třídě, Reálné řešení šikany, Rozhovor: Věra Krejčová: Srdcem i rozumem v Začít spolu. Objednat můžete >>ZDE<<.
  • Objednejte si celoroční předplatné a získáte přehledně uspořádaná nejen aktuální témata, ale i legislativu. Objednat můžete >>ZDE<<.
  • Získejte ZDARMA e-book s touto kapitolou. Stačí jen vyplnit e-mail a my Vám pošleme do 3 pracovních dnů odkaz ke stažení kapitoly ve formátu PDF. Formulář vyplníte >>ZDE<<.

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Vyšel manuál dietního stravování ve školních jídelnách

Nakladatelství Raabe vydalo v roce 2017 publikaci s názvem Diety ve školních jídelnách. Jedním z impulzů pro…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné edici, hovoří…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8551

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 7 z 8
Starší článkyPoslední stránka