Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační dovednosti patří mezi tzv. soft skills, které jsou v nejen v praxi učitele zapotřebí. Jak si zachovat hlas jako zvon? A čeho se naopak vyvarovat? To se dozvíte v článku!

Učitelství patří z hlediska užívání hlasu k náročným profesím. Mnoho učitelů se v důsledku toho setkává s fenoménem ztráty hlasu. Je to velmi nepříjemné, ale nijak výjimečné. Mnoho z nás totiž hlas přepíná a přetěžuje, protože si myslí, že tím jejich vystoupení bude působivější, podmanivější, že si tak zvýší respekt u posluchačů. Není vhodné používat vyšší hlas, než odpovídá našim anatomickým dispozicím. Lze se setkat s tím, že se učitelé snaží mluvit hlasitě, halasně, zvučně. Ale taková řeč není pro posluchače nijak příjemná a ani nepůsobí esteticky.

Ve svém okolí můžeme slyšet hlasy drsné, chraplavé. Někdy se jedná ale o ty, kteří hlas užívali nevhodně a dnes ho mají poškozený. Na posluchače poslech takového hlasu působí většinou nelibě až nepříjemně. Když slyšíme takového člověka mluvit, máme pocit, že ho to musí bolet. Navíc nás to odvádí od obsahu sdělení, protože se zaměříme na formu sdělení.

 

Co ovlivňuje kvalitu hlasu?

Hlas může být ve velké míře ovlivněn faktory, jako jsou například tréma, nervozita, nezvládnuté, potlačené emoce. Proto si budeme pamatovat, že se musíme snažit vystupovat před publikum v duševní pohodě a klidu. Ne vždy to můžeme zajistit, ale i v tom je právě „ona profesionalita“ řečníka. Problémy máme asi každý, ale neměli bychom je přenášet na své okolí v rámci zaměstnání. Adekvátní jistotu získáme v první řadě kvalitní přípravou. Psychická pohoda a rovnováha se odrazí v hlase. Ten, kdo je psychicky vyrovnaný, má i uvolněnější a pro posluchače příjemnější projev.

 

 

 

Jak si učitel může hlas chránit a pečovat o něj?

Pomůže dodržovat následující zásady hlasové hygieny:

1. Hovoříme ve vyvětrané, klimaticky vyhovující místnosti, učebně, třídě.

2. V řeči děláme pauzy.

3. Nekřičíme, nepřepínáme hlasovou sílu.

4. Šeptáme jen velmi opatrně a zřídka kdy.

5. Nepřepínáme hlasovou výšku.

6. Vyhýbáme se tvrdým hlasovým začátkům.

7. Neodkašláváme naprázdno.

8. V létě při vysokých teplotách omezujeme konzumaci studených nápojů, nehledě na to, že chladné nápoje nás neochladí. Organismus totiž dostává šok a snaží se produkovat více tepla, aby vyrovnal tepelný rozdíl, takže se začneme více potit.

9. V mrazivém období nemluvíme dlouho, nevyhledáváme veřejná vystoupení na náměstích a podobně. I když je prostor ozvučen, chlad hlasivkám škodí.

10. Šetříme hlasivky při i krátce po nemoci (angína, chřipka).

11. Nezdržujeme se v zakouřené místnosti, jestliže kouříme, snažíme se o střídmost. (Nelešovská 2005)

 


 Správně zacházet s hlasem je zejména pro učitele velmi důležité.

 

 

  

V řadě předchozích bodů jsme se dozvěděli, co hlasivkám nedělat, ale co naopak dělat máme? Několik následujících bodů shrnuje, co hlasu prospívá:

1. Otužování se.

2. Přiměřená síla hlasu.

3. Konzumace vlažných nápojů bez bublinek. Mezi vhodné nápoje patří voda pokojové teploty, čaj, vincentka.

4. Klimatizaci volíme, pokud není jiné cesty. Mysleme na to, že klimatizace může zvyšovat možnost onemocnění horních cest dýchacích a je nevhodná i pro hlas.

5. Pokud nemáme k dispozici nápoj, pak je možné v nouzi, zatímco posluchači přemýšlí nad nějakým úkolem, mírně se kousat do jazyka. Kousání stimuluje v ústech tvorbu slin a nám to pomůže v dalším mluvení.

6. Před vystoupením je dobré nejíst nic, co zanechává drobné kousky na hlasivkách – rizikové jsou oříšky, oplatky, sušenky, müsli tyčinky a podobně.

7. Správně a pravidelně provádíme hlasová cvičení. S šikovným hlasovým cvičením můžeme začít hned po ránu, kdy bychom měli mít na paměti, že spolu s námi se „probouzí“ i naše hlasivky. Budíme je pomalu a jemně. Začneme brumendem – například „hmmmmmm“, „ommmm“. Držíme tón co nejdéle. Když hned po ránu chceme silně promluvit, hlasivky se překrví, a to je pro ně nepříjemné. Brumendo bychom měli cvičit, protože tím hlasivky uklidníme – pohladíme a zároveň připravíme k dalšímu výkonu.

8. Občas si zazpíváme! Nemusí jít o žádné operní výkony, stačí, když zpíváme rádi anebo si k tomu pustíme profesionála a zpíváme s ním).

9. Dopřejeme si kvalitní a dostatečně dlouhý spánek, který je pro celé naše tělo nutný a který potřebují také hlasivky.

10. Snažíme se dodržovat správnou životosprávu. V kvalitě hlasu a řeči se odráží fyzický i psychický stav našeho organismu. I sebemenší zátěž, nemoc se v hlase odrazí. Když nás čeká následující den nějaký výstup, prezentace a podobně, neměli bychom dlouho ponocovat.

 

 

 

Síla bylinek


Ke správnému fungování hlasivek přispívají i nejrůznější bylinky, ale pozor! Je důležité znát správnou míru, stejně jako vlastnosti jednotlivých bylin. Bylinky člověku prospívají, ale musíme je umět dobře používat. Například oblíbený heřmánek se při péči o hlas jeví jako nevhodný, protože vysušuje a ztenčuje sliznice. Podobně je problematický také propolis, který je silným alergenem.

 

 

Co naopak našim hlasivkám rozhodně prospěje? Zkuste následující recept, který doporučuje herec Jan Přeučil (2007):

Recept pro hlasovou pohodu:

• 250 ml mléka ohřát na maximální teplotu, ale nikoliv k varu
• 250 ml vincentky
• velká lžíce medu
• Vše se dobře promíchá a pomalu popíjí.

Velice to (prý) pomáhá! Takže, kdo snáší mléko, směle do toho.

Text pochází z publikace Výběr ze školských témat 3/3. Autorkou je Dita Janderková.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Výběr z aktuálních školských témat 3/3Ediční řada Škola jako (ne)bezpečné místoAsistent pedagoga v mateřské škole

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

Soumrak učebnic (po půl roce)

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách.…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

Dietní stravování bylo součástí školního stravování od jeho začátků, neboť léčebná strava ke společnému stravování neodmyslitelně…

Příprava na školu hravou formou s pracovními sešity Kuliferda

Co jsou to pracovní sešity KuliFerda? Pojďme se s nimi seznámit trochu blíže.

6 tipů, jak jako třídní učitel podporovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)

Třídní učitel by mohl být klíčovým pracovníkem při vzdělávání žáků s SVP a mohl by rozvíjet týmovou spolupráci při…

Mimoškolní akce - rady z Výběru ze školské legislativy

Několik užitečných rad pro organizaci školních výletů a škol(ek) v přírodě.

autorka knihy Dvouleté děti v předškolním vzdělávání, Hana Splavcová

Dvouletí a předškolní vzdělávání?

Přinášíme rozhovor s Hanou Splavcovou, spoluautorkou úspěšných publikací Dvouleté děti v předškolním vzdělávání.…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Zamotaná hlava II

Odborná konference určená pro asistenty pedagoga, vedení škol a další zájemce: Zamotaná hlava II., aneb další příspěvky…

Vyšel manuál dietního stravování ve školních jídelnách

Nakladatelství Raabe vydalo v roce 2017 publikaci s názvem Diety ve školních jídelnách. Jedním z impulzů pro…

Pozvánka na konferenci PASPARTA: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

Konference s příspěvky a workshopy pro praktické využití v mateřských školách.

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

V průběhu měsíců dubna a května nakladatelství Raabe uspořádalo celkem pět seminářů pro pedagogy mateřských škol a pedagogy…

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné edici, hovoří…

Metody práce s textem: čtení s předvídáním

V tomto článku se zaměříme na učitele a jejich výukové metody při práci s textem.

Co přinášejí pracovní sešity KuliFerda?

Pracovní sešity jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5–7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti…

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4352

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 7 z 8
Starší článkyPoslední stránka