Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?
Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický logoped se proto nezajímá jen o aktuální řečový projev, ale sleduje i vývojovou úroveň dítěte v oblasti hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomotoriky a dovednosti s těmito oblastmi související. Co všechno s řečí souvisí a co je třeba u předškoláka sledovat? To zjistíte v článku!


Pokud shledáme, že dítě má nedostatky v oblasti hrubé motoriky, jemné motoriky a grafomotoriky, je důležité začít aktivně vyhledávat činnosti a hry, které dítěti umožní rozvoj v těchto oblastech.


Rozvoj v těchto oblastech současně ovlivní řečovou úroveň našeho dítěte. Budeme-li pracovat na deficitech v hrubé motorice, mohou nastat velké spontánní pokroky v jemné motorice. Stejně příjemné překvapení můžeme zpozorovat díky zlepšení v jemné motorice a jeho odrazu v grafomotorice. A nakonec i srozumitelnost řeči nebo spontánně se vyvíjející hlásky mohou být odměnou za věnovaný čas a energii rozvoji předešlých oblastí.

 


Hrubá motorika

Motorikou rozumíme celkovou pohybovou schopnost člověka, souhrn pohybových aktivit lidského těla. Její úroveň úzce souvisí s rozvojem řeči, myšlení a lateralitou (Přinosilová, 1997).

Hrubá motorika představuje pohyby celého těla a pohyby velkých svalových skupin (Přinosilová, 1997). Jde o ovládání a držení těla, koordinaci horních a dolních končetin a rytmizaci pohybů (Vítková, 2003). Je to například lezení, chůze, běh, házení míčem, podlézání, přelézání, šplh apod. Pohyb je jedním z hlavních projevů správné funkce nervového systému (Burianová, 2011).

 


Vhodné pohybové aktivity pro děti od 3 do 4 let

V předškolním věku je velmi důležité stimulovat rozvoj hrubé motoriky a podněcovat tělesné aktivity. Kromě chůze, chůze po schodech a běhu je vhodné skákání, seskakování, lezení a přelézání. S míčem postupujeme od nejjednoduššího kutálení, po chytání a házení. S míčem si dítě hraje rádo, ale zatím jen krátce, protože mu to často nejde, nechytí míč, netrefí se. Je třeba trénovat udržování rovnováhy při chůzi po méně rovném terénu a třeba přes širší lavičku.
Po třetím roce věku by dítě mělo mít při běhu zřetelnou odrazovou fázi (Bednářová, Šmardová, 2007).


Děti méně obratné jsou si v pohybu nejisté, někdy se mu až vyhýbají. Je nezbytné umožnit jim dostatek spontánního pohybu venku, překonávání překážek a her s ostatními dětmi. Je potřeba je povzbuzovat, dodávat jim odvahu a podpořit je třeba i společnou pohybovou aktivitou. Buď organizovanou (cvičení rodičů s dětmi, rytmická cvičení), nebo společnou rodinnou pohybovou aktivitou. Pokud vidíme, že naše dítě výrazně zaostává za ostatními vrstevníky, měli bychom stav dítěte konzultovat s dětským fyzioterapeutem. Vývoj hrubé motoriky a její případný deficit má totiž vliv i na vývoj jemné motoriky, grafomotoriky a řeči.

 


Co by mělo umět dítě mezi 3.–4. Rokem věku?


• Při chůzi po schodech dolů střídá nohy.
• Dokáže skok sounož.
• Překročí nízkou překážku.
• Dokáže stát se zavřenýma očima.
• Přeskočí čáru.
• Dokáže chodit po špičkách.
• Zvládne stoj na jedné noze.
• Používá různá dětská odrážedla, jezdí na tříkolce.
• Pokud zvládá jízdu na odrážedle a na tříkolce, pokouší se o jízdu na dětském kole (s pomocnými kolečky, za dohledu dospělých).

 


Jemná motorika

Jemnou motorikou se rozumí pohyby ruky, uchopování a manipulace s drobnými předměty (Vítková, 2003). Je řízena aktivitou drobných svalů rukou, úst a očí a nejrychleji se rozvíjí v raném dětství, ale zdokonaluje se až do dospělosti (Volemanová, 2016).

 


Jemná motorika zahrnuje (Vítková, 2003):

• grafomotoriku – pohybová aktivita při grafických činnostech;

• logomotoriku – pohybová aktivita mluvních orgánů při artikulované řeči;

• mimiku – pohybová aktivita obličeje;

• oromotoriku – pohyby dutiny ústní;

• vizuomotoriku – pohybové aktivity se zpětnou zrakovou vazbou.

 

 

Kvalita jemné motoriky neovlivňuje pouze kreslení, psaní, skládání stavebnic, mozaik a jiné rukodělné činnosti, které vyžadují jistou dávku přesnosti a obratnosti. Jemná motorika zahrnuje i množství každodenních činností. Jedná se i o samostatnost dítěte v základních každodenních činnostech, musí např. umět při oblékání zapínat knoflíčky, zavázat si tkaničky u bot, při jídle musí umět otevírat nádoby, používat příbor atd.

 

Jemná motorika ovlivňuje i řeč. Má-li dítě mluvit zřetelně a koordinovaně, musí přesně používat malé svaly, které ovládají čelisti, rty a jazyk. Děti, které mají nižší svalový tonus, se potýkají s obtížemi při rozvoji síly a stability proximálních (bližších k centru) svalů. Tyto svaly jsou ale také základnou, na níž se rozvíjejí jemné pohybové dovednosti (Volemanová, 2016).

 

Co by mělo umět dítě mezi 3.–4. Rokem věku?

• Rozlišuje různé tvary a velikosti, vkládá předměty do otvorů.

• Manipuluje s drobnými předměty (zasouvání kolíčků do otvorů, navlékání korálků apod.).

• Skládá jednoduché puzzle.

• Hraje si s modelínou.

• Stříhá.

• Otevírá dlaně postupně po jednom prstu.

 


Sebeobsluha

• Zvládá pít z hrnečku.

• Umyje a usuší si ruce i obličej.

• Vyčistí si zuby.

 


Grafomotorika

Grafomotorika je soubor psychomotorických činností, které jsou vykonávány při psaní a kreslení. Jde o vykonávání účelných pohybů, které jsou založeny na koordinaci oka a ruky. Při vývoji grafomotoriky se tato koordinace zdokonaluje a umožní dítěti spontánní grafický projev a později i psaní (Veselá, Simonidesová, 2012).

 

Sledujeme a podporujeme správné návyky při kreslení

• držení těla – stabilní polohu potřebujeme zejména při vybarvování a stříhání nebo při manipulaci s malými předměty (Volemanová, 2016);

• držení psacího náčiní;

• postavení ruky při kreslení;

• uvolnění ruky, tlaku na podložku (Bednářová, Šmardová, 2007).

 


Motorika jazyka

Vývoj motoriky mluvních orgánů (jazyka, rtů, čelisti) probíhá již od narození a souvisí zpočátku s příjmem potravy (pohyby se rozvíjejí při sání, kousání, žvýkání). Pokud tyto funkce nejsou na odpovídající vývojové úrovni, měly by být stimulovány a rozvíjeny.


Na pozdější úr
oveň motoriky mluvních orgánů (jak bude dítě vyslovovat) má vliv tedy i to, zda je dítě kojeno, zda používá dudlík, jaký a jak dlouho, jaké používá lahvičky na pití, kdy se začíná s příkrmem, jakou konzistenci stravy dítě dostává.

K cvičení motoriky jazyka obvykle využíváme zrak (cvičení u zrcadla, kde dítě vidí Vás i sebe), hmat (daného místa se dotkneme prstem nebo dřevěnou špachtlí), můžeme využít i chuť (příslušné místo potřít medem, Nutellou či jinou rozmixovanou stravou). Pohyb je poté spjat s větším množstvím informací a dítě si ho lépe zapamatuje (Lechta, 2005).

 

Text pochází z publikace Rozpovídej se, autorkou je Lucie Krejčová. Redakčně upraveno a zkráceno.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Rozpovídej seVývoj dětské kresby a její diagnostické využitíAktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les

Související soubory

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0450

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 8 z 8