Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe
Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý pedagog. Někdo cíleně a pravidelně, někdo jen příležitostně a nahodile. Dovednost hodnotit sám sebe je možné cvičit a zlepšovat. Proto si dále vyzkoušíme několik cvičení, která mohou být návodem. Jaké metody můžeme využít při autodiagnostice?

Deník

Záznamy se mohou provádět po každé vyučovací hodině, na konci každého dne.

 

Záznam vyučovací hodiny

Využívá se například kamera, záznam na mobil. Bohužel vše je možné i zneužít. Jistě se nám vybaví videa, která pořizují a sdílejí žáci na sociálních sítích.

 

Zpětná vazba od kolegy, který hospituje

Nejlepší je, když požádáme kolegu, aby se zaměřil na konkrétní oblast. Může jít například o oblast, kde cítíme problémy a nejsme si jistí. Pokud se ocitnete v roli pozorujícího, naučíte se mnohé i o svém vlastním pedagogickém působení. Člověk vidí nedostatky spíše u jiných než u sebe.

 

Zpětná vazba poskytovaná žáky

Například poprosíme žáky, aby vedli o hodinách učitele deník, mohou vyplnit dotazník. Také je možné vést rozhovor s jednotlivými žáky nebo se skupinou žáků, nebo lze ve třídě vést diskusi. Objektivita je jistě sporná, ale pokud máme chuť a snad i odvahu, proč to nezkusit.

 

Osvědčují se také postupy, kdy spolupracují učitelé na škole, diskutují s kolegy a poskytují si vzájemnou zpětnou vazbu. Mohou tak spolupracovat učitelé z jedné školy nebo se vytvářejí skupiny z různých škol. Spolupráce může mít formu seminářů, například v rámci programů dalšího vzdělávání pedagogů.

 

Sebehodnocení učitele s využitím posuzovací škály

 Vyplnit ji může sám učitel, a pak ji případně srovnat s vyplněním od kolegů či žáků, nebo i rodičů.

 

Cvičení

Sebehodnoticí dotazník uvádí kupříkladu Linhartová (2008, s. 27–29). Přestože je určen pro vysokoškolské pedagogy, lze ho použít také v podmínkách škol jiného typu. Celkem obsahuje 20 položek.

 

Vážený kolego, vážená kolegyně,
prostřednictvím výběru jednoho z čísel nabízené stupnice se, prosím, pokuste upřímně a otevřeně vyjádřit svůj vlastní názor na některé Vaše osobnostní charakteristiky. Při rozhodování o označení určité alternativy vycházejte z Vašich obvykle převažujících pocitů. Zvolenou alternativu vždy zakroužkujte.

 

Vysvětlení obsahu hodnot číselné stupnice:
1 = Je to moje slabina.
2 = Mívám v tom směru problémy.
3 = Mívám v tom směru nějaký problém jen zcela výjimečně.
4 = Je to moje přednost.

 

Z uvedených charakteristik vyberte, prosím, maximálně tři, u kterých nejnaléhavěji pociťujete potřebu se zlepšit. Jejich číselné označení (tj. číslo položky) zakroužkujte.
(viz příloha: sebehodnoticí dotazník včetně tabulky pro vyhodnocení)

 

Výsledné číslo poskytuje rámcovou představu o stupni rozvoje Vaší psychosociální kompetence, tj. Vaší připravenosti psychosociální povahy.

 


 

Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D.

Související soubory

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0553

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 8 z 8