Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Dnešním dětem chybí manuální zručnost
Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech se výrazně zhoršuje dovednost mnohých dětí i mládeže „pracovat rukama“ – zvládnout jednoduché postupy s materiály, nářadím či náčiním, ale často i jen zvládnout dobře běžné sebeobslužné činnosti – zavázat si kličku, zapnout zip, srovnat věci do školní aktovky...

Příčin tohoto problematického trendu může být mnoho. Jak udává např. německý vědec Dieter Breithecker, vedoucí Spolkové společnosti pro podporu pohybu, děti tráví příliš málo času volnou hrou a volným pohybem. Málo také zaměstnávají ruce. To všechno je přitom pro jejich optimální vývoj nepostradatelné. „Dnešní děti mají příliš málo příležitostí pro spontánní hraní, pohyb i prožívání. Jejich čas a zábava jsou povětšinou utvářeny dospělou osobou. Venku to mívá podobu organizovaného sportování, doma zase nadměrné staticky pasivní multimediální nabídky informačních technologií. Je to až tragické, když si uvědomíme, že o vývoji, zvláště v předškolním věku, platí, že co má dítě pochopit, to musí nejdřív uchopit. A smysl má pro dítě jenom to, co k němu přichází skrze jeho smysly."

 

Psycholog Marek Franěk z katedry ekonomie a managemetu z Univerzity Hradec Králové dává Breitheckerovi za pravdu: „Dítě pro svůj zdravý vývoj nezbytně potřebuje, aby bylo obklopeno podněty působícími na jeho smysly. Když sedí doma a sleduje realitu na televizní obrazovce nebo na monitoru počítače, působí na něj pouze vizuální a akustické podněty, které navíc přijímá pasivní formou. Chybí potřebná interakce a navíc tyto umělé informace, přestože mohou být bohaté, neodpovídají tomu, jak svět ve skutečnosti vypadá a jak se projevuje. Dítě má k dispozici jen umělecký a technický obraz, který se vyznačuje zjednodušením a stylizací. Dochází k omezování dětské představivosti, kreativity i emocionality. Navíc se pak dítě přirozených situací často bojí, protože realitu prostě nezná." (převzato Dr. Eva Labusová, časopis Děti a my 5/2011)

 

Je tedy zřejmé, že jednou z příčin menší manuální zručnosti dnešních dětí při práci s materiály je pravděpodobně i velmi brzké nahrazování tvoření ze skutečných materiálů různými digitálními aplikacemi (např. počítačové hry na stavění města, kdy stačí na místo kliknout myší nebo prstem – a je hotovo), které začínají používat již i děti předškolního věku. V tomto věku, kdy se obraz světa v dětské mysli teprve vytváří, je ale třeba, aby děti vnímaly svět a materiály, ze kterých je stvořen, ve všech jeho dimenzích, více smysly a prostorově. Proto se začíná do RVP různých typů škol opětně zavádět „polytechnická výchova“ a hledají se cesty, jak zvýšit zájem dětí o manuální činnosti.

 

V čem je možné spatřovat hlavní význam práce s materiály v předškolním věku? Základní cíle je možné najít v RVP PV – je to například:

  • seznámit se s některými vlastnostmi materiálů – tedy poznat, jak je možné tvarovat papír, o co náročnější je stříhání látky, či hnutí drátku
  • naučit se zacházet s některými drobnými nástroji, pomůckami a materiály
  • podněcovat tvořivost a nápaditost dětí
  • vyjadřovat se pomocí vlastní tvorby (sestavovat, konstruovat), mít „nápady“
  • zachycovat skutečnosti ze svého okolí pomocí různých technik (skládáním, lepením...) a různých materiálů
  • být citlivé k předmětům, materiálům i přírodě – tedy šetřit s nimi, využívat i zbytkových částí, sbírat přírodniny s ohledem na ochranu přírody
  • seznámit se s různými profesemi, pracovními činnostmi, zvládat jednoduché práce

 

Co to znamená pro práci učitelky MŠ?

  • náměty na všechny činnosti volíme s ohledem na možnosti dětí a s konkrétním pedagogickým záměrem (např. naučit děti přeložit papír na polovinu), používáme raději jednodušší a zvládnutelné techniky či dovednosti
  • volíme různou náročnost zpracování materiálu podle vyspělosti konkrétních dětí. Zejména ve věkově smíšených třídách můžeme zvolit jeden společný námět (například vytváříme z hromady listí zimní pelíšek pro ježka) a využít přitom různě náročné jeho zpracování. Nejmladší děti třeba natrhají a nalepí barevné papírky jako listí na okopírovaný obrázek ježka, náročnější verze pro starší děti je jednoduchý tvar listů vystříhat a nalepit a nejvyspělejší děti mohou ježka vystřihnout samy, různé listy si předkreslit, následně vystřihnout a nalepit
  • postupujeme systematicky a cíleně od jednoduchých dovedností, které opakovaně procvičujeme na různých materiálech(např. mačkání slabého – průklepového papíru a teprve následně silnějšího – novinového), následně třeba mačkání tenké hliníkové folie atd.
  • nenecháváme se nahodile a mechanicky „inspirovat“ líbivými výtvory z různých brožurek, ale vybíráme náměty podle možností a vyspělosti konkrétních dětí
  • necháme děti využívat získané dovednosti i při jejich volných činnostech a hrách – např. vytvořením doplňků ke hře, při pohybových aktivitách atd.
  • připravíme dětem pracovní koutky s různým materiálem, případně i pomůckami a podněcujeme je k využívání
  • stanovíme si s dětmi jasná pravidla, jak se v těchto koutcích chováme zejména s ohledem na bezpečnost (např. při používání nůžek) – můžeme použít i piktogramy k jejich záznamu
  • vybíráme materiály esteticky vhodné, zdravotně nezávadné, pro děti přiměřeně zpracovatelné, ale používáme i méně známé materiály
  • pokud chceme použít materiál dětem neznámý, nebo s ním děti zatím nepracovaly (alobal, drátky), necháme s ním děti nejprve experimentovat (bez očekávaného výsledku), teprve následně s ním budou pracovat podle pokynů učitelky
  • je velmi potřebné, aby si učitelka nejdříve sama vyzkoušela celý postup (např. včetně použití konkrétního lepidla), pak teprve pracujeme s dětmi. Vyvarujeme se tak mnohých problémů, kdy nějaká činnost vypadá na obrázku úplně jednoduše, ale reálně je dosti složitá.
  • náměty volíme tak, aby práci dělalo dítě, ne učitelka (důležitý je proces, nikoli výsledek –„výrobek“)

 


 

Ukázka pochází z e-publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí z  kapitoly Práce s materiály, jejíž autorkou je Mgr. Hana Nádvorníková.

O prevenci rizik ve školách

28. duben je Mezinárodním dnem pro bezpečnost a zdraví při práci. V tomto článku se tedy zaměříme na problematiku…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině - podzim a zima

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Proč hodnotit žákův posun?

Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních…

Nadchází soumrak učebnic?

Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0545

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 8 z 8