Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?
Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert Čapek v tomto článku, inspirovaném jeho publikací Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny.

 

Každý učitel dobře ví, že všechny děti nemají ke stejným činnostem stejné předpoklady. Pedagog by měl podporovat a vyžadovat takový rozvoj vědomostí, dovedností a postojů, který je pro každé jedno dítě dosažitelný. Není tedy smysluplné vytyčovat nějaká obecně platná pravidla pro to, co by měl umět jedničkář, dvojkař atd., která se objevují v různých klasifikačních řádech. Tyto nesmyslné mantinely ale mohou nahradit specifická hodnoticí kritéria (třeba jako součást ŠVP), jež společně zpracovali učitelé jednotlivých oborů. Ta budou k užitku i žákům a dobře poslouží také při rozhovoru s rodiči. Dovednosti se zkrátka obtížně hodnotí známkou, a postoje ještě obtížněji.

Přesto by na ně měl být položen mnohem větší důraz než na vědomosti, které se naopak klasifikují velmi lehce, a známek může učitel mít jako smetí. Klást na ně největší důraz by však bylo podobně objektivní jako hodnotit fotbalový tým podle počtu vybojovaných rohových kopů a pominout radost a užitek, který plyne ze vzájemného učení a spolupráce. Gólem je v našem případě radost žáka z tvořivé práce a z objevování užitečných poznatků. Právě kvůli tomu jsou učitelé ve škole.

 

Pojďme se podívat na další způsoby a možnosti, které sledují linii podporujícího hodnocení. Náš předmět například hodnotíme na základě čtyř kritérií:

 

1. Aktivita při hodině

2. Oborové/předmětové znalosti a dovednosti

3. Práce podle pokynů učitele

4. Postoj k předmětu

 

Tato kritéria bychom neměli hodnotit „ze vzduchu“, ale během výuky máme mnoho možností zjistit indikátory v této oblasti, které si zaznamenáváme.

 

Jak hodnotí líný učitel?


Ad 1: Nejlépe nám poslouží známky, které udělujeme při aktivitách typu „Jednička, nebo nic“. Jsou to aktivity, kde může úkol splnit každý žák, a pokud tak učiní (na základě precizního zadání), zaslouží si jedničku.

Učitel zde nehodnotí produkt (který má ve třídě nebo skupinách) rozdílnou kvalitu, ale splněné kroky úkolu – tedy proces. Výtvor hodnotí sami žáci. Kdo úkol nesplní, nedostane sníženou známku, ale zpětnou vazbu. Do velké rodiny těchto aktivit patří brainstorming a brainwriting, myšlenkové mapy, asociační metody, práce ve dvojicích a týmech, projekty a podobně.

 

Ad 2: Indikátory můžeme mít různé, například si skladujeme některé žákovské produkty (a máme tak v deskách předmětové portfolio), můžeme používat výkonové křivky a další vymazlené věci, ale také to, co používá 98 % učitelů – známky. Ty jsou udělovány například za laboratorní práce, eseje, pracovní listy, problémové vyučování, některé typy skupinové práce a třístupňové testy (tedy ty, ve kterých učitel zahrne i dovednosti a postoje). V této kategorii známek udělujeme stupeň 1, 2 nebo 3, a pokud žák nezvládl, nestihl nebo neodevzdal v potřebné kvalitě – napíšeme si N. Protože víme, že příliš těžký úkol je naše didaktická chyba, protože víme, že chyby při práci nesmíme trestat, a protože víme, že špatné známky vyrábějí „špatné žáky“, čtyřky a pětky neudělujeme. Samozřejmě – neprůměrujeme!

 

Ad 3: O práci „podle našich pokynů“ si děláme poznámky, kladné i záporné.

 

Ad 4: Co ale indikuje postoj k předmětu? To, jak se žáci chopili svých úkolů, jak jsou zodpovědní a jak dotahují úkoly do konce. Ale i to, jak plní ty nejdůležitější úkoly předmětu: pomoc druhým, snahu se zlepšit, teambuilding a leadership, kreativitu i komunikativnost a další softskills.

Tady učitel uděluje například softskillové body. Ty si může sám pojmenovat, třeba „pomoc spolužákovi“, „dobrý nápad“, „kreativita“, „spolupráce“, „efektivní komunikace“, „respekt“, „řeší problémy“, „fair play“ a tak dále. Mohou být (v rámci vyvážené zpětné vazby) i negativní, třeba „neprojevuje respekt“, „nepracuje s týmem“… Učitel je může dát jak jednotlivcům, tak týmům nebo i celé třídě. Mohou je dostat žáci, kteří nemají jedničku za splněný úkol týmu (při metodě „jednička, nebo nic“), ale projevili některou požadovanou dovednost nebo postoj.

 

Samozřejmě nezapomínejme na symetrii, která podporuje dobré klima. Stejně jako hodnotíme žáky, s úplně stejnou vážností se hodnotí žáci navzájem, také sami a také hodnotí výuku čili učitele. Může tedy dojít k té zábavné věci, že během jedné vyučovací hodiny (!), protože skupiny v týmové práci kvalitně a objektivně (například pomocí metody +/−) zhodnotily své kolegy, samy dostanou od učitele jedničku za toto hodnocení. On tak posílí tuto kvalitní činnost. Pak, při sebehodnocení své práce, projeví žáci spokojenost a při závěrečné reflexi zase vyjádří, že se jim hodina líbila, pozitivním hodnocením učitele. A to zase posílí jeho!

 

 

Text pochází z publikace Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny. Autorem je Robert Čapek.

Náměty na hry a činnosti na Světový den dětství

Dne 11. 12. slavíme Světový den dětství. U jeho příležitosti Vám přinášíme tipy, co s dětmi na tento den dělat.…

Co jsou pracovní sešity Kuliferda?

KuliFerda představuje řadu šesti pracovních sešitů, přičemž každý je zastřešen jedním tématem. Přehled témat dáváme k dispozici…

Ochrana osobních údajů (nejen) pro ředitele ZUŠ – problémy z praxe a doporučená organizační opatření

Tématu ochrany osobních údajů je věnována jedna kapitola v publikaci Ředitel moderní ZUŠ. My Vám z ní přinášíme…

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.…

Venkovní aktivity (nejen) s dvouletými dětmi v předškolním vzdělávání

Co podnikat s dvouletými dětmi v květnu ve školce? Co třeba jít ven? Tento měsíc pro to zpravidla poskytuje ideální…

Leadership v základním uměleckém vzdělávání

Uplatňování leadershipu ve školství je v současnosti aktuálním tématem, které se objevuje především při hodnocení kvality…

Jak rozumět dvouleté dětské osobnosti aneb dvouleté děti v předškolním vzdělávání

Osobnost bývá nejčastěji definována jako celek duševního života, v hovorovém pojetí se jedná o uznávaného jedince.…

Evaluační nástroj ukáže, co dětem chybí

Příprava dítěte ke vstupu do základní školy patřila do předškolního vzdělávání i tehdy, když se hovořilo spíš o předškolní…

Výtvarná soutěž Pohádkové čarování s Kuliferdou bude již brzy znát svého vítěze!

První ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s Kuliferdou, kterou pořádá nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. právě…

O prevenci rizik ve školách

28. duben je Mezinárodním dnem pro bezpečnost a zdraví při práci. V tomto článku se tedy zaměříme na problematiku…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině - podzim a zima

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Proč hodnotit žákův posun?

Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních…

Nadchází soumrak učebnic?

Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5410

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 8 z 9
Starší článkyPoslední stránka