Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část
Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat ukázkami aktivit z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání.

V současné době tráví předškolní děti mnohem více času v interiérech než dříve. Není divu, když naše domovy, třídy i kanceláře jsou mnohem prostornější a pohodlnější, plné pohodlných sedaček, zábavných technických vymožeností a hraček. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Odcizování od přírody začalo ve druhé polovině 20. století v souvislosti s elektrifikací a s dalšími vědecko-technickými objevy.

Hlavním cílem třídílného seriálu je přinést inspiraci dospělým, kteří si uvědomují význam venkovního pobytu, chtějí si s dětmi venku hrát a ptají se: „Jak dnešní děti dostat ven? Jak je venku zabavit?“

Všechny rady a nabídky aktivit jsou určené dětem předškolního a mladšího školního věku; realizovat je mohou učitelky mateřských a základních škol, ale i rodiče. Nabízené aktivity lze provádět kdekoli a nejsou k nim potřeba složité, nákladné nebo špatně dostupné pomůcky.

 

VYBRANÝ LIST A JÁ

Cíle:

Rozvíjení představivosti, přirovnávání, uvědomování si vlastní identity, naslouchání, vedení k vlastnímu projevu.

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách).

Místo a čas realizace:

Kdekoli, nejlépe na podzim (když padají listy ze stromu).

Pomůcky:

Košík s listy různých druhů stromů a rostlin.

Realizace:

Posadíme děti do kruhu, každé dítě si se zavřenýma očima vytáhne jeden list. List si prohlédne a vymýšlí, co má tento list s ním (dítětem) společného. Následně vypráví ostatním, na co přišel a co ho na listu zaujalo.

Otázky pro učitelku:

Dokážou děti najít nějaký společný prvek? Přirovnávají společné k viditelným znakům nebo také k vlastnostem?

Informace pro učitelku:

Některé děti společný znak najít nedokážou. Neměli bychom je nutit. Zapojí se třeba příště. Obměna: děti si „list, který je mi podobný“, vybírají z košíku s otevřenýma očima, pak jim ale musíme poskytnout dostatek času na rozmýšlení.

 

VYMĚŇOVAČKA – STROM

Cíle:

Procvičování třídění, usuzování, kooperace při vyměňování dětí.

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách).

Místo a čas realizace:

Kdekoli a kdykoli.

Pomůcky:

Obrázky jednotlivých částí stromu (kořen, list, větev, kůra, květ, plod) v počtu odpovídajícím počtu dětí.

Realizace:

Hra je obdobou hry „Kompot“. Děti sedí v kruhu, před sebou mají vyobrazené jednotlivé části stromu (každý jeden obrázek). Při vyslovení názvu čáti stromu se děti sedící u konkrétní části zvednou, projdou středem kruhu, usadí se na volné místo a prohlédnou si, jestli si sedají ke správnému obrázku. Tím proběhne kontrola. Zajímavější je, když je na obrázcích více druhů stromů, když se jednotlivé obrázky listů, květů, kůry liší.

Otázky pro učitelku:

Znají děti jednotlivé části stromů? Poznají, ze kterých stromů pocházejí?

Informace pro učitelku:

Variantou je hrát hru se skutečnými částmi stromu.

 

ODHADUJEME MNOŽSTVÍ VODY

Cíle:

Poznávání přírody, rozvoj předmatematických dovedností, rozvoj jemné motoriky.

Počet dětí:

Děti pracují ve skupince (3–5 dětí najednou).

Místo a čas realizace:

Zahrada MŠ či okolí vodního zdroje, teplý den (květen–červen).

Pomůcky:

Nádoby různých tvarů a velikostí, naběračky, odměrky, staré hrnce, umyvadlo, vanička apod.

Realizace:

V okolí velké (a pro děti bezpečné – ne příliš hluboké) nádoby na vodu (vanička, kbelík, umyvadlo, sud na dešťovou vodu) umístíme menší nádoby různých tvarů a velikostí a naběračky. Děti mají za úkol odhadnout, do které nádoby se vejde nejvíce vody a do které nejméně, popř. je seřadit v očekávaném pořadí. Následně se odhad ověří – potvrdí, nebo vyvrátí.

Otázky pro učitelku:

Dokážou děti odhadnout, kde je více vody a kde méně?

Informace pro učitelku:

Voda je kapalina, tvaruje se podle nádoby, ve které právě je. Pro předškolní děti je velice obtížné odhadnout objem nádob. Například skutečnost, že nádoba, která je vysoká, ale úzká, pojme méně vody než nádoba nízká, ale široká, je pro mnohé předškoláky nepochopitelná. Proto je vhodné objemy vody měřit a porovnávat, samozřejmě formou hry.

 


 

Ukázka z publikace ČINNOSTI VENKU A V PŘÍRODĚ v předškolním vzdělávání autorek PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., Mgr. Magdaléna Kapuciánová. Další e-knihy ve formátu PDF můžete objednat v e-shopu Dobrá škola.

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9345

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 8 z 8