Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky
Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim, kdy se často mění počasí. Můžeme ji uvést písničkou a pohybovou hrou: Dešťové kapičky dostaly nožičky, běhaly v okapu, dělaly neplechu.

Průběh:

Děti volně běhají po třídě a prsty naznačují, jak padá voda z mraků, třením dlaní o sebe vytvoří zvuk deště, pleskají prsty o sebe (palec proti ostatním prstům). Jindy můžeme využít Mráčkovou honičkou – několik dětí je první kapičkou, koho se kapka dotkne, přidá se k ní – lehce se chytí za tričko a honí společně. Postupně se pochytají všechny děti, až je z nich několik velkých mraků.

Děti se pak vydýchají a chvíli sledují, jak vypadají dneska mraky na nebi, jakou mají barvu, jak se mění jejich tvar.

Na vlastní vytrhávání učitelka připraví vhodné papíry (například barevné papíry různých odstínů modré a šedivé barvy – mohou mít i různé rozměry). Pak si zkusí děti mraky vytrhat – učitelka připomene správný úchop papíru a přiměřenou sílu pro jeho trhání. Každé dítě vytrhává vlastní tvar – všechny se tedy povedou, nic není „pokažené“.

Všechny mráčky pak plují společně oblohou – děti pomalu chodí po třídě, mráčky drží před sebou nebo nad hlavou.

 

Varianta aktivity:

Můžeme navázat další aktivitou – děti si pro svoje mráčky vymýšlejí jména podle toho, čemu se mrak podobá (mladší děti většinou použijí jen svého jména – „Já jsem mráček Petříček“), se staršími dětmi se pokoušíme o rýmování („Já jsem mráček – peřinářek – budu přikrývat zvířátka, aby jim nebyla zima, Já jsem mráček – auťáček a všechny děti povozím…“). Je možné tvary mráčků doplnit kresbou a využít je při dramatizaci („Co asi tvůj mráček viděl z nebe, kam asi doletěl…“), sestavit si z nich vlastní oblohu – který obláček chce být u kterého blízko?

 

Pozor na...

  • Je prostor na pohybovou hru dostatečně veliký?
  • Máme připravené dostatečné množství různorodých papírů?
  • Nechali jsme dětem dost času, aby mohly zaznít všechny nápady?
  • Jsou všechny nápady dětí pozitivně přijaty, není některé dítě za svůj nápad zesměšněno?

 

Všímejte si...

 

…z hlediska rozvoje manipulačních dovedností

  • Dokáže dítě správně uchopit papír prsty, nedrží papír jen v dlaních?
  • Vyvine při trhání potřebnou a přiměřenou sílu?
  • Dokáže posouvat prsty po papíře, když chce vytrhat zajímavější tvar (například trhat do obloučku)?

 

…z hlediska dalších konkretizovaných výstupů

  • Dokáže se dítě pohybovat při písničce v rytmu?
  • Napodobí správně pohyb rukou, prstů? (např. pleskání)?
  • Vydrží při honičce běhat po celou dobu hry?
  • Dokáže běhat i ve větší skupině dětí a zároveň se citlivě držet?
  • Komentuje vhodně pozorované tvary mraků?
  • Vymýšlí vhodná přirovnání, děj, příběh?
  • Všímá si změn na obloze, soustředí se na pozorování delší dobu?
  • Pozná a pojmenuje různé barvy papíru, rozliší i některé odstíny (tmavě modrá, světle modrá)?
  • Najde podobnost vytrhaného mráčku, vymyslí si zajímavý název nebo je bezradné?
  • Pozná a pojmenuje roční období, které právě probíhá?
  • Je kontakt s ostatními dětmi při hře ohleduplný?
  • Dokáže dítě zvládnout i případný drobný neúspěch – pokouší se o vytrhávání znovu, pokud se mu práce příliš nedaří?
  • Dokáže se domluvit s druhými dětmi o spolupráci, případně o výměně materiálu?
  • Nabídne některé dítě pomoc, pokud se někomu trhání příliš nedaří, nemůže si vymyslet název atd.?
  • Zapojí se dítě bez problémů do úklidu třídy?

 


 

Ukázka pochází z e-publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí z kapitoly Práce s materiály, jejíž autorkou je Mgr. Hana Nádvorníková.

O prevenci rizik ve školách

28. duben je Mezinárodním dnem pro bezpečnost a zdraví při práci. V tomto článku se tedy zaměříme na problematiku…

Náměty na činnosti s dětmi ve školce, doma i v družině - podzim a zima

Inspirativních námětů pro činnost s dětmi v interiérech není nikdy dost, ať už jde o činnost s mnoha dětmi…

Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností

Vytváření sociálních dovedností patří k nejvýznamnějším úkolům práce učitelky mateřské školy...

Proč hodnotit žákův posun?

Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních…

Nadchází soumrak učebnic?

Pokud jste učiteli odborných předmětů na střední škole, můžete si udělat jeden rychlý test. Zkuste odpovědět na otázku, jak…

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6190

Volejte+421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 8 z 8