Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními
Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně vedení školy. Respekt bychom měli chápat jako etický postoj k osobnosti druhého člověka – k někomu, kdo je s námi vždy rovnocenný, ať je v čemkoli a jakkoli odlišný.

Rovněž nelze opomenout fakt, že existují stupně a kategorie speciálních vzdělávacích potřeb, kdy je začlenění žáka poměrně snadné, a jiné, u nichž je obtížné nebo problematické. Relativně dobře se začleňují děti se zachovanými komunikačními schopnostmi, u smyslově postižených ti s lehčím typem zrakového a sluchového postižení. U tělesně postižených musíme počítat s překážkami „technickými“. (Mülpacher In Vítková a kol. 1998)

 

Co nám může pomoci?

Spolupráce s poradenským zařízením – v případě zdravotně postiženého žáka se speciálně pedagogickým centrem odpovídajícího zaměření (v závislosti na druhu postižení) či pedagogicko-psychologickou poradnou. Pokud si nejsme čímkoli jisti, neváhejme navázat osobní kontakt, sjednat si konzultační či metodické schůzky s pracovníky ŠPZ.

 

Navázání spolupráce a úzká kooperace s rodiči dítěte (velmi důležité u žáků se zdravotním znevýhodněním). Berme je jako partnery, vytvářejme prostor důvěry – berme je jako největší odborníky na své dítě (u žáků se zdravotním postižením to platí dvojnásob). Můžeme se od nich dozvědět, jaké postupy se osvědčují v domácím prostředí, a co naopak nepřináší výsledky, co dítě zvládá a v čem mohou být potíže. Předejme jim informace o specifikách a chodu školy, školním řádu. Měli by vědět, na koho se mohou obracet v případě problémů – dobré je setkání výchovného poradce, školního metodika prevence, třídního pedagoga, případně pedagogického asistenta či pracovníků školního poradenského týmu (školní speciální pedagog, školní psycholog).

 

Získávejme informace. Měli bychom se co nejpodrobněji zorientovat v potřebách a individuálních zvláštnostech dítěte, mít představu, co dané znevýhodnění obnáší v různých osobnostních, sociálních a vzdělávacích rovinách, např. v oblasti poznávacích procesů, komunikačních specifik či omezeních daných zdravotním stavem. Poznatky směrem k dalším pedagogům by měli přenášet členové školního poradenského pracoviště (stěžejní je zde role výchovného poradce) a třídní učitel. Výborné je, pokud škola disponuje speciálním pedagogem, odborníkem na danou problematiku. Nápomocny pro orientaci v problematice nám mohou být Výstupy projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR (2013–2015) Univerzity Palackého v Olomouci, obsahující např. metodiky práce asistenta pedagoga či katalogy podpůrných opatření – dostupné na www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/), ale i další odborné publikace či vzdělávání v systému DVPP.

 

Spolupráce s kolegy – předávání informací, zkušeností, ale i posilování jednotnosti v přístupu a uplatňování podpůrných opatření (zde hraje nejvýznamnější roli výchovný poradce, důležitý je rovněž školní speciální pedagog či školní psycholog, pokud je má škola k dispozici). S podpůrnými opatřeními by měli být seznámeni všichni pedagogové, kteří žáka vyučují, se závažnějším znevýhodněním všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy.

 

Spolupráce s asistentem pedagoga – důležité je vytvoření pravidel kooperace s třídním učitelem, pracovníky školního poradenského pracoviště i ostatními pedagogy, konkrétních způsobů práce, komunikace s rodiči, vyjasnění kompetencí atp.

 

Navázání kontaktu s dítětem – zejména pokud do školy přichází jako nové. Pokusme se vyčlenit si chvilku a místo na vzájemné představení před příchodem do třídy. „Povídání“ může probíhat např. v kabinetě s vysvětlením, k čemu místnost slouží a že nás tady dítě může najít, pokud by s námi potřebovalo mluvit, něco nevědělo či potřebovalo poradit (doprovodí ho sem asistentka pedagoga, pokud bude potřebovat). Můžeme se pokusit rozptýlit jeho možné obavy např. informací, že ve třídě je tolik žáků, z toho tolik chlapců a tolik děvčat, rádi se smějí atp. Kontakt samozřejmě musíme uzpůsobit vzhledem k případnému znevýhodnění dítěte. Napoprvé můžeme volit i přítomnost rodičů, pokud se žákem bude pracovat asistent pedagoga, je jeho přítomnost nezbytná.

 


 

Ukázka z publikace Vztahy a nástrahy ve školní třídě autorky Mgr. Zdenky Ženatové.

Jak si pohrát s říkadlem aneb Oslavte s námi světový den poezie

Ukázka z publikace Rozvíjíme děti s využitím příběhů a veršů - jak pracovat s předškolákem v MŠ -…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Pomoc pro obor Strojírenství

Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který…

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1123

Volejte00421 232661850
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 8 z 8