Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část
Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření vědomostních a paměťových struktur, vytváří základy postojů k ochraně přírody, prostřednictvím rozmanitých činností rozvíjí jejich motorické dovednosti. Dává dětem možnost samostatně rozhodovat o postupu některých činností, předkládat vlastní nápady, vysvětlení a návrhy řešení. Přináší jim uspokojení nad vědomím, že rozumějí tomu, jak svět funguje. Zároveň děti vede i k vytváření základních sociálních dovedností a postojů, které jsou pro jejich další život klíčové.

Povídání o vodě

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Soustředit se na nové téma.
  • Slovně formulovat své poznatky a osobní zkušenosti.
  • Zvládat samostatný mluvní projev před ostatními.
  • Uvědomit si koloběh a důležitost vody i její rozmanitost

 

Pomůcky: vhodné obrázky, glóbus, knížky, voda pitná a voda malinko slaná na ochutnání, výtvarné potřeby.

 

Začínáme společným rozhovorem, zmapujeme, co děti již samy o vodě vědí a znají. Je dobré neřešit všechno najednou, ale každý den se dotknout jen něčeho v rámci tématu vody (např. kde se bere voda, koloběh vody, voda k pití, voda k zalévání, voda na plavání, moře, řeka, jezero, rybník, voda z nebe, voda uvnitř nás, voda v potravinách, voda jako pomocník, voda, které se bojíme). Začínáme koloběhem vody, který je možno s pomocí výpovědí dětí i jejich zkušeností znázornit nejprve na tabuli, posléze pokračovat výtvarnou činností ve skupinkách (práce na velké ploše papíru).

 

Pokus s čištěním vody

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Přemýšlet o významu čisté vody jako životního prostředí i jako základního nápoje
  • Odhadovat možnosti různých řešení, navrhovat a ověřovat svoje hypontézy
  • Být schopen se domluvit a spolupracovat
  • Motoricky a bezpečně zvládnout práci s pomůckami a vybraným materiálem
  • Uvědomit si, jakou dá práci vodu čistit

 

Se staršími dětmi předškolního věku nebo s dětmi školními lze venku zrealizovat jednoduchý, ale velmi poučný experiment s čištěním vody. Dostanou lahev s vodou a do lahve podle vlastní vůle přidají bláto, hlínu nebo písek. Pak ve skupinách vyzkoušejí svou lahev vody vyčistit. Dostanou k tomu trychtýř, druhou lahev a k dispozici nabídku různých materiálů – trávu, písek, papír, rašelinu. Samy si vyzkoušejí jednoduchou filtraci. Je to pro ně hra, ale zároveň samy zjistí, jak těžké je vodu vyčistit a jak důležité je o věcech spojených se znečišťováním vody přemýšlet.

 

Pokusy s vodou I.

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Přemýšlet o významu vody jako životního prostředí
  • Odhadovat možnosti různých řešení, navrhovat a ověřovat svoje návrhy řešení
  • Soustředěně pozorovat skutečné chování předmětu
  • Vést „dětský“ protokol o jednotlivých pokusech

 

Při pokusech zjišťujeme, co plave a co ne a proč. Stanovujeme návrhy řešení, které pak ověřujeme vlastní činností. Je to velmi oblíbená činnost dětí.

Do nádoby s vodou (ideálně malého akvária, aby do něj bylo vidět ze stran) jsme postupně kladli různé předměty. Z kovu, dřeva, plastu, ale také třeba ovoce. Děti samy předvídaly, jak se daný předmět zachová. Někdy to bylo jednoduché, jindy ne, například pomeranč na vodě plave, ale oloupaný se většinou potopí, protože ho kůra plná vzduchu přestane nadnášet.

Zajímavé jsou pokusy s různými typy loděk – lodička z korku nebo ořechové skořápky je pro děti srozumitelná, jak ale jednoduše vysvětlit, proč se nepotopí ani těžká loď z kovu?

Vrcholným číslem je pak pokus s velkým kusem ledu. V akváriu je dobře vidět ponořenou část ledové kostky a pro děti je představa ledu, tvrdého jako kámen, plovoucího na hladině nepochopitelná a vzrušující. I malé děti ale dovedou přijmout vysvětlení o zvětšení objemu vody při zmrznutí (můžeme si to ověřit pokusem, leckdo z nich už viděl tatínkovu lahev s pivem prasklou po zmrznutí). Navazovat může dávná historie potopení Titanicu. Můžeme zařadit i námět kreslení potápějící se lodi – jak se loď postupně potápí.

Při pokusech s předměty (plave/neplave) je dobré a důležité vést si jakýsi jednoduchý „protokol“, kam si děti výsledky svého pozorování zaznamenávají.

Tuto činnost lze realizovat i s dítětem z cizojazyčného prostředí nebo s dítětem s mírným handicapem, děti mají možnost účastnit se všech pokusů i graficky zaznamenávat jejich výsledky. Děti z cizojazyčného prostředí zde například mohou své nápady a názory jednoduše ukázat gestem, a přitom se zcela bez problémů zapojit.

 

Výroba loděk nebo vorů

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Zvládat práci s přírodními i dalšími materiály, lepení a stříhání
  • Vyzkoušet si modelovou situaci loděk různých tvarů a materiálů na vodě, dojít ke konkrétním závěrům, zhodnotit, proč která loďka plave či neplave Učit se na základě pokusů logicky uvažovat
  • Učit se, že vždy nemusíme být úspěšní, zvládnout menší nezdar

 

Vytvoříme si lodičky z různých materiálů (např. papír, skořápky od ořechů, klacíky, provázek, modelína, párátka) a pouštíme je na vodě, nejlépe v příznivém období na školní zahradě. Tato činnost naplňuje potřebu dětí něco vyrobit vlastníma rukama, činnost, která nesmí v dostatečné míře chybět u žádného tématu. Navíc si zde děti mohou hned ověřit kvalitu své práce a dozvědět se také něco o rovnováze. Loďka buď hrdě pluje, nebo se nakloní či potopí.
I tuto činnost lze realizovat i s dítětem z cizojazyčného prostředí nebo s dítětem s mírným handicapem. Manuální činnost často překonává verbální bariéry a děti jinak znevýhodněné mohou překvapit svými schopnostmi nebo zaujetím.

 


 

Ukázka pochází z publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les, autorkou ukázky je RNDr. Jenny Andresková, DiS.

Informace o povinném předškolním vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo informační materiály ke změnám v předškolním vzdělávání,…

Tři důvody, proč se zapojit do výtvarné soutěže pro školáky a předškoláky

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. vyhlásilo soutěž pro všechny šikovné výtvarnice a výtvarníky s názvem Pohádkové…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Odborné semináře nakladatelství Raabe pro pedagogy MŠ a SŠ

Nakladatelství Raabe pořádá jako novinku sérii odborných seminářů pro učitele. Semináře jsou orientovány na vyučující v mateřských…

Už máte svého metodického pomocníka?

V našem e-shopu máme nyní skladem zvýhodněné balíčky publikací z oblíbené ediční řady Komplexní metodiky předškolního…

Chcete připravovat děti na školu snadno, efektivně a hravě?

Už žádné další hledání pracovních materiálů. Nakladatelství Raabe nabízí odborníky vytvořenou koncepci přípravy na vstup do…

Sejdeme se na konferenci Aktuální otázky předškolního vzdělávání?

Rádi byste se dozvěděli novinky a strategie v oblasti předškolního vzdělávání? Ve dnech 13. a 14. ledna 2017…

Výtvarná soutěž pro děti MŠ a 1. stupně ZŠ: Pohádkové čarování s KuliFerdou

Podpořte kreativitu a tvůrčí přístup dítěte a rozvíjejte tak jeho dovednosti pro život - (před)matematickou gramotnost,…

Světový den počítačové gramotnosti

Jak rozvíjet počítačovou gramotnost u dětí různých věkových kategorií? Podívejte se spolu s námi do publikací nakladatelství…

Jak se člověk setkává člověkem?

20. 11. slavíme Světový den dětí, který můžeme znát také pod názvem Výročí Úmluvy o právech dítěte. Jaké činnosti mohou…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.

Naučte žáky se SVP anglicky!

Představujeme publikaci Anglický jazyk z nové ediční řady Vzděláváme žáka se speciálními vzdělávacími potřebami na 2.…

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7013

Volejte284 028 940
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 8 z 8