Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu
Kapitoly článku
Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte si nový článek věnovaný této problematice související s inkluzí.

 

O asistentech pedagoga se v poslední době hodně hovoří, a to zejména v souvislosti s inkluzí. Vzhledem k častým zmatkům a mýtům kolem pedagogických asistentů přinášíme článek zaměřený na tři typy asistentů, se kterými se můžeme setkat, a na charakteristiku jejich činnosti. Článek vychází z publikace Asistent pedagoga, jehož autorkou je PhDr. Jitka Kendíková.

 

Inkluze je téma, které je stále aktuální a vzniká kolem něj řada názorů i „vášní“. Pedagogičtí asistenti a jejich práce s inkluzí souvisí, a tak se v posledních několika měsících hovoří i o nich. V diskuzích, které je možné slyšet a číst jak v odborných, tak i laických kruzích, často zaznívají nejrůznější argumenty. Objevují se i názory, že je tato pozice zbytečná, že jako asistenti pedagoga pracují nekvalifikovaní lidé, kteří nevnášejí do vzdělávacího systému nic nového apod. Kdo však pracuje se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ví, že asistenti pedagoga jsou vysoce potřebnou skupinou pedagogických pracovníků, která velmi často napomáhá jak žákům, tak i pedagogům v každodenní práci a procesu učení.

 

V uvedených debatách se také bohužel často stává, že jsou zaměňovány pojmy a následná argumentace je pak falešná. V tomto článku se pokusíme rozlišit 3 základní pojmy, a sice co to znamená „asistent pedagoga“, „osobní asistent“ a „školní asistent“. V článku se snažíme definovat tyto pozice nejen z hlediska jejich ukotvení v platné legislativě, ale i z pohledu jejich hlavních činností. V publikaci Asistent pedagoga můžeme dále mimo jiné nalézt i popis některých problematických momentů, jež jsou s prací asistentů pedagoga spojeny, stejně jako etické aspekty této nelehké práce.

 

V českém prostředí se setkáváme se třemi typy asistentů – s asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem. Tyto kategorie bohužel mnozí nedokážou dobře rozlišit. Právě z tohoto důvodu se v tomto článku věnujeme charakteristice všech uvedených typů asistentů.

 

 

Na definici asistenta pedagoga se podívejte na další stránce!

 

Nakladatelství Dr. Raabe se zapojilo do akce organizace Rytmus Týden pro inkluzi

Více než 10 let mnoho českých učitelů vzdělává děti společně v běžných školách. Na jejich podporu realizuje organizace…

Legislativa, inspirace a příklady dobré praxe pro ředitele a jejich zástupce

Čtvrtletník pro ředitele základních a mateřských škol nyní mezi novinkami manažerských publikací.

Praktická příručka s pracovními listy a metodickými pokyny pro předškoláky s SVP

Příručka – soubor pracovních listů – je zdrojem nápadů a inspirací pro mnohé činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími…

Novinka na českém trhu

Metodika pomůže učitelkám a ředitelkám mateřských škol zorientovat se v aktuálních otázkách předškolního vzdělávání,…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
První stránkaNovější články
Zobrazuji stranu 9 z 9