Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit
Kapitoly článku
  • 1. Teorie předmatematických představ u dětí
  • 2. Aktivity

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity s nimi například vyzkoušet? Přečtěte si náš článek inspirovaný publikací Rozvíjíme předmatematické myšlení dětí!

Při vytváření představ dětí o kvantitě dochází k pozoruhodnému myšlenkovému procesu, který je obdobný procesu pochopení kvantity v historickém vývoji člověka. Je velmi užitečné těmto procesům porozumět a přizpůsobit jim práci s předškolními dětmi. Neméně důležité je respektovat psychologické a vývojové zvláštnosti dětí předškolního věku a vyvarovat se formálního učení, které je pro vytváření matematických představ nežádoucí a škodlivé.

 

Představy o kvantitě

Pokud dítě (stejně jako v historickém vývoji člověk) dokáže zjistit počet předmětů, muselo nutně projít fází, kdy si uvědomilo, že není podstatné, jaké objekty to jsou, k čemu slouží, z jakého jsou materiálu apod. Prošlo tedy zásadním myšlenkovým vývojem, kdy abstrahovalo od „viditelných“ vlastností předmětů a už chápe, že jich je určitý počet.

Pokud chceme u dítěte tuto schopnost vypozorovat, můžeme připravit například krabici s třemi panenkami a vybídnout jej „Povídej mi o tom, co všechno vidíš a co všechno o tom víš.“ Může se stát, že dítě popíše panenky, dokonce i to, která panenka komu patří (tzn. že umí přiřadit, párovat), zjistí, že některá sedí, některá je malá, některá má dlouhé žluté šaty, další je navoněná apod. Pokud dítě samovolně bez vyzvání (to je podstatné) hovoří o kvantitě, je zřejmé, že u něho nastoupil proces matematického myšlení. Může použít kvantitu neurčitou (je pro děti běžná), tedy určí množství, např. je jich hodně, málo, trochu, několik, nebo už kvantitu určitou, kdy vyjádří jejich přesný počet.

 

Určování kvantity

Nejprve se dítě potřebuje dotýkat předmětů, které „počítá“, později mu stačí na předměty ukazovat, tzv. metoda prodlouženého prstu (Kaslová, 2010) a až poté je schopno počítat „pouhým okem“. Trpělivým pozorováním dítěte se o jeho vývoji mnohé dozvíme a snadno tento vývoj můžeme podpořit. Není účelné záměrně vnucovat dítěti nějakou naši metodu počítání předmětů. Pokud si dospělý takovou roli rádce přisvojil, vývoji poznávacích procesů dítěte a vzniku jeho neformálního matematického myšlení velmi škodí.

 

Číselná řada

Jedním z očekávaných konkretizovaných výstupů pro předškolní vzdělávání je zvládnutí číselné řady od jedné do deseti. Je nebezpečné chápat tuto dovednost ve smyslu číselné řady zapsané čísly. To vyžaduje pochopení podstaty desítkové soustavy, což je cílem trpělivé práce s žáky během prvního ročníku základní školy. Číselná řada v předškolním období je chápana pouze ve slovní podobě a je podporována mnoha říkadly a popěvky („Jedna, dvě, tři, čtyři, pět, cos to Janku, cos to sněd“, „Když jsem já sloužil to první léto, vysloužil jsem si telátko za to, …“).

Číselnou řadu je třeba přeříkávat ve spojení s počtem předmětů (ukazujeme, zaškrtáváme, podtrháváme, přemisťujeme) tak, aby bylo slovní vyjádření chápáno v souvislosti s počtem předmětů a mělo skutečný obsah. Pokud dítě pouze odříkává číselnou řadu jako báseň, později odmítá přijmout obsah sdělení, že to slovo (např. pět) má konkrétní, dokonce zcela přesný význam.

 

Na konkrétní předmatematické aktivity se podívejte na další stránce!

 

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Rok v mateřské škole v činnostech – LÉTOŠkolní zralost a dítě s SVP: v praxi mateřské školyRok v mateřské škole v činnostech - JARO

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0484

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka