Pomoc pro obor Strojírenství

Pomoc pro obor Strojírenství
Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který je odborným garantem nové publikace Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Strojírenství a strojírenská výroba pro střední odborné vzdělávání.

Vzpomenete si ještě na své působení na střední škole? Dokázal byste porovnat podmínky pro výuku na středních odborných školách dříve a nyní?

 

Učil jsem od začátku 90. let do roku 2005 na střední odborné škole se zaměřením na strojírenství. I když už tedy nejsem pár let v „první linii“, pamatuji si stále, jak náročná a zodpovědná práce to je. Myslím, že dnes je to v mnohém stejné a v mnohém velmi rozdílné oproti letům, kdy jsem ve školství začínal. Nezměnil se většinou obsah výuky, ale výrazně se změnily podmínky pro ni. I když má dnes učitel deklarovanou volbu metod a postupů k cílům stanoveným v rámcových programech, myslím, že v devadesátých letech jsme měli větší svobodu výuky a menší zátěž, hlavně pokud jde o administrativu. Proto si práce všech učitelů velmi vážím a snažím se jim ji pokud možno ulehčovat.

 

Pracoval jste jako odborný pracovník NÚOV. Můžete zhodnotit současné možnosti středoškolského učitele, pokud se týká dostupnosti odborných publikací pro výuku a výukových materiálů?

 

Ano, pracoval jsem v Národním ústavu odborného vzdělávání čtyři roky, tedy právě v době, kdy se zaváděly Rámcové vzdělávací programy (RVP). Myslím si, že RVP školám poskytují možnost uspořádat výuku v souladu se svými potřebami a požadavky svých partnerů. Bohužel se tato myšlenka zvrhla do zbytečného formalismu a administrativy a velkou část učitelů se nepodařilo přesvědčit o výhodách tzv. kurikulární reformy. Důsledkem je rovněž to, že ani Národní ústav pro vzdělávání (organizace vzniklá sloučením tří státních organizací včetně NÚOV), ani jiné organizace se při současné roztříštěnosti školních programů a výukových metod příliš nevěnují metodické pomoci učitelům odborných předmětů. Metodickou pomoc považuji za potřebnější, než momentální „šílení“ s krajskými a místními akčními plány.

 

Právě vychází nová odborná publikace, na které jste spolupracoval jako odborný garant. Jak se Vám na knize pracovalo?

 

Přislíbil jsem spolupráci na editaci učebnice pro obory Strojírenství, jelikož od zavedení RVP vidím, že díky množství přístupů a specializací vzdělávacích programů nevyšla v ČR žádná odborně a metodicky zaměřená učebnice, která by pomáhala jak učitelům, tak žákům v rozdílných oborech skupiny Strojírenství. Navrhli jsme tedy variabilní text shrnující všechny společné znalosti a dovednosti ve strojírenských oborech. Publikace je uspořádána v kroužkové vazbě a umožňuje sestavit výuku podle učitelova výběru v rámci různých RVP. Zároveň budou vydány ještě žákovské pracovní sešity, které umožní samostatnou práci a přípravu žáků, a chystáme také metodická doporučení pro učitele.

 

Na základě hloubkového průzkumu mezi učiteli a řediteli středních škol bylo zjištěno, že v současnosti chybí komplexní publikace pro výuku oborů 23 (Strojírenství). V čem je publikace inovativní?

 

Zpočátku jsem nebyl zcela přesvědčen, zda učitelé stále potřebují učebnice, když se všude zmiňují současné trendy ve vzdělávání, jako jsou například e-learning, DUM (Digitální učební materiály), Khanova škola apod. Ale výsledky průzkumu potvrdily moji domněnku, že dobrý odborný text je základem výuky a vše ostatní jsou většinou jen metody, které učitel volí k dosažení svých cílů. Inovativnost nové učebnice je právě v její variabilitě – možnosti využívat různé kapitoly a články přesně v okamžiku, kdy je učitel potřebuje v souladu se svým školním programem. Zároveň jsme vytipovali základní učivo vhodné pro všechny a rozšiřující učivo vhodné pro maturitní obory. Novinkou je také začlenění metodických poznámek – piktogramů pro učitele, který podle nich může zvolit vhodné metody výuky. Nevím o tom, že by u nás doposud vyšla učebnice v takovéto kombinaci. Takže přinášíme učebnici nikoliv statickou, ale naopak živou a proměnlivou podle potřeb učitelů i žáků.

 

Komu byste publikaci Strojírenství a strojírenská výroba doporučil?

 

Jak jsem již výše uvedl, základní učebnice je jakousi živou „sumou oborových znalostí a dovedností“, které při vzdělávání využije každý učitel odborných předmětů, zájemce o další vzdělávání a samozřejmě také žák v oborech Strojírenství. Zároveň přinášíme Pracovní sešity, určené primárně pro žáky, kteří je mohou využít jak ke studiu, tak k procvičování učiva, či k vlastním poznámkám k učivu. Pokud mají učitelé zájem se s touto novinkou v oblasti učebnic podrobně seznámit, není nic jednoduššího než přijít na bezplatné semináře, které budeme pořádat v dubnu a květnu 2017 po celé republice. Budou vítáni.

Publikováno:

ANDRŠOVÁ, Stanislava. Pomoc pro obor Strojírenství. Učitelské noviny. 2017, 120(8), 24.
 

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s předškoláky na Velikonoce, aby se mohly zapojit i dvouleté děti? Přinášíme Vám inspiraci z publikace…

Recenze: Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání

Přečtěte si recenzi na publikaci Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání, která spadá do ediční řady Komplexní…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Pozvánka: Škola jako místo setkávání 2019

Již několik let můžete vídat náš stánek s výběrem novinek z naší produkce na akci, kterou pořádá Katedra psychologie…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2573

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka