Pomoc pro obor Strojírenství

Pomoc pro obor Strojírenství
Přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským, někdejším středoškolským učitelem a odborným pracovníkem NÚOV, který je odborným garantem nové publikace Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Strojírenství a strojírenská výroba pro střední odborné vzdělávání.

Vzpomenete si ještě na své působení na střední škole? Dokázal byste porovnat podmínky pro výuku na středních odborných školách dříve a nyní?

 

Učil jsem od začátku 90. let do roku 2005 na střední odborné škole se zaměřením na strojírenství. I když už tedy nejsem pár let v „první linii“, pamatuji si stále, jak náročná a zodpovědná práce to je. Myslím, že dnes je to v mnohém stejné a v mnohém velmi rozdílné oproti letům, kdy jsem ve školství začínal. Nezměnil se většinou obsah výuky, ale výrazně se změnily podmínky pro ni. I když má dnes učitel deklarovanou volbu metod a postupů k cílům stanoveným v rámcových programech, myslím, že v devadesátých letech jsme měli větší svobodu výuky a menší zátěž, hlavně pokud jde o administrativu. Proto si práce všech učitelů velmi vážím a snažím se jim ji pokud možno ulehčovat.

 

Pracoval jste jako odborný pracovník NÚOV. Můžete zhodnotit současné možnosti středoškolského učitele, pokud se týká dostupnosti odborných publikací pro výuku a výukových materiálů?

 

Ano, pracoval jsem v Národním ústavu odborného vzdělávání čtyři roky, tedy právě v době, kdy se zaváděly Rámcové vzdělávací programy (RVP). Myslím si, že RVP školám poskytují možnost uspořádat výuku v souladu se svými potřebami a požadavky svých partnerů. Bohužel se tato myšlenka zvrhla do zbytečného formalismu a administrativy a velkou část učitelů se nepodařilo přesvědčit o výhodách tzv. kurikulární reformy. Důsledkem je rovněž to, že ani Národní ústav pro vzdělávání (organizace vzniklá sloučením tří státních organizací včetně NÚOV), ani jiné organizace se při současné roztříštěnosti školních programů a výukových metod příliš nevěnují metodické pomoci učitelům odborných předmětů. Metodickou pomoc považuji za potřebnější, než momentální „šílení“ s krajskými a místními akčními plány.

 

Právě vychází nová odborná publikace, na které jste spolupracoval jako odborný garant. Jak se Vám na knize pracovalo?

 

Přislíbil jsem spolupráci na editaci učebnice pro obory Strojírenství, jelikož od zavedení RVP vidím, že díky množství přístupů a specializací vzdělávacích programů nevyšla v ČR žádná odborně a metodicky zaměřená učebnice, která by pomáhala jak učitelům, tak žákům v rozdílných oborech skupiny Strojírenství. Navrhli jsme tedy variabilní text shrnující všechny společné znalosti a dovednosti ve strojírenských oborech. Publikace je uspořádána v kroužkové vazbě a umožňuje sestavit výuku podle učitelova výběru v rámci různých RVP. Zároveň budou vydány ještě žákovské pracovní sešity, které umožní samostatnou práci a přípravu žáků, a chystáme také metodická doporučení pro učitele.

 

Na základě hloubkového průzkumu mezi učiteli a řediteli středních škol bylo zjištěno, že v současnosti chybí komplexní publikace pro výuku oborů 23 (Strojírenství). V čem je publikace inovativní?

 

Zpočátku jsem nebyl zcela přesvědčen, zda učitelé stále potřebují učebnice, když se všude zmiňují současné trendy ve vzdělávání, jako jsou například e-learning, DUM (Digitální učební materiály), Khanova škola apod. Ale výsledky průzkumu potvrdily moji domněnku, že dobrý odborný text je základem výuky a vše ostatní jsou většinou jen metody, které učitel volí k dosažení svých cílů. Inovativnost nové učebnice je právě v její variabilitě – možnosti využívat různé kapitoly a články přesně v okamžiku, kdy je učitel potřebuje v souladu se svým školním programem. Zároveň jsme vytipovali základní učivo vhodné pro všechny a rozšiřující učivo vhodné pro maturitní obory. Novinkou je také začlenění metodických poznámek – piktogramů pro učitele, který podle nich může zvolit vhodné metody výuky. Nevím o tom, že by u nás doposud vyšla učebnice v takovéto kombinaci. Takže přinášíme učebnici nikoliv statickou, ale naopak živou a proměnlivou podle potřeb učitelů i žáků.

 

Komu byste publikaci Strojírenství a strojírenská výroba doporučil?

 

Jak jsem již výše uvedl, základní učebnice je jakousi živou „sumou oborových znalostí a dovedností“, které při vzdělávání využije každý učitel odborných předmětů, zájemce o další vzdělávání a samozřejmě také žák v oborech Strojírenství. Zároveň přinášíme Pracovní sešity, určené primárně pro žáky, kteří je mohou využít jak ke studiu, tak k procvičování učiva, či k vlastním poznámkám k učivu. Pokud mají učitelé zájem se s touto novinkou v oblasti učebnic podrobně seznámit, není nic jednoduššího než přijít na bezplatné semináře, které budeme pořádat v dubnu a květnu 2017 po celé republice. Budou vítáni.

Publikováno:

ANDRŠOVÁ, Stanislava. Pomoc pro obor Strojírenství. Učitelské noviny. 2017, 120(8), 24.
 

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8181

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka