Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD
Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte si praktické rady a tipy, jak na komunikaci s dítětem s ADHD! Článek je zaměřený zejména na předškoláky, nicméně lze vztáhnout i na školáky.

 

 

Jak komunikovat s dítětem s ADHD?

 

- Dítě s ADHD nedomýšlí důsledky svého jednání, dříve koná, než přemýšlí. Pokud chceme dítěti cokoli sdělit, nejprve se ujistíme, že nás dostatečně vnímá a je připraveno informaci přijmout, tzn. že s dítětem navážeme oční kontakt a dáme mu prostor započatou/probíhající aktivitu dokončit. Vzbudit zájem můžeme např. dotekem, signálem, změnou intonace a zabarvením hlasu.

- Informace sdělujeme srozumitelným a přiměřeným způsobem, mluvíme pomalu, nepoužíváme zbytečně dlouhá souvětí.

- Předkládáme jasné a výstižné informace a vynecháváme nepodstatné detaily. Máme na paměti, že ne všem slovům dítě přirozeně rozumí.

- Pokud se rozhodneme používat odborné výrazy, vysvětlujeme je přiměřeně věku dítěte. Citlivě rozšiřujeme slovní zásobu dítěte, nezahlcujeme ho pojmy, jež jsou nad jeho možnosti chápání. Zcela určitě se vyhýbáme ironii, které dítě nerozumí a pokládá ji za realitu.

- Volíme poutavou melodii hlasu, při monotónním projevu dítě záhy ztrácí pozornost a obrací se k jiné činnosti. Přirozená komunikace probíhá v průběhu každodenních činností. Vyprávíme si s dítětem, popisujeme, co děláme, komentujeme dění v bezprostředním okolí apod.

- Klademe dítěti otázky, poskytujeme mu dostatečný prostor pro jeho odpovědi a podporujeme jeho mluvní apetit. Podněcujeme jeho zájem a zvídavost.

 

Doporučení a tipy

- Vhodnou formu pro rozvoj komunikace s dítětem představuje vyprávění a dokončování příběhů vyplývajících třeba z obrázků, později bez nich.

- Najděme si s dítětem pravidelný a dostatečný čas na sdílení zážitků uplynulého dne.

 

 

 

Se správným přístupem už od předškolního věku můžeme do velké míry eliminovat pro děti s ADHD obtížné či nepříjemné situace a předcházet nedorozuměním.

 

 

 Neverbální signály v komunikaci s dítětem


Příklad z praxe:

Maminka s Kubíkem v obchodě plní nákupní košík zbožím. Zatímco maminka u pokladny platí, Kubíkovu pozornost zaujaly čokolády narovnané ve stojanu u východu. Kuba jednu bere a prochází kolem nic netušící maminky a paní pokladní. Venku maminka na celou věc přijde, vezme mu čokoládu z ruky a s roztomilým úsměvem mu povídá: „No Kubí, to se přece nedělá, brát takhle věci bez zaplacení.“ S úsměvem ho podrbe ve vlasech a odchází čokoládu vrátit do obchodu.

 

Je otázkou k zamyšlení, co se Kubíkovi po maminčině projevu honí v hlavě. Udělal sice něco, co se nesmí, maminka se na něj ale celou dobu smála a ještě ho podrbala ve vlasech. Je důležité, aby verbální i neverbální složka komunikace byly v souladu. Dítě potřebuje jasný a jednoznačný signál zákazu. V uvedeném příběhu dítě nemohlo pochopit závažnost situace, neboť zcela stejným způsobem ho maminka chválí. K upevnění žádoucího chování a k eliminaci nežádoucích projevů dítěte velice často využíváme různé neverbální prostředky, např. se zamračíme nebo povytáhneme obočí, „vyvalíme“ oči, mrkneme či zvedneme palec, souhlasně pokývneme. Pro dítě s ADHD je důležité tyto signály doprovodit slovním komentářem, např. prima, fajn, dost, zastav, stop. Pokud nám to situace dovoluje, otočíme se k dítěti čelem a díváme se mu do očí. Přímým pohledem do očí a postojem těla mu neverbálně sdělujeme, že mu nasloucháme. Nejlépe k němu hovoříme v jeho výškové úrovni. Velice často se stává, že nám dítě chce vyprávět své zážitky v momentě, kdy vykonáváme určitou činnost (např. vaříme) a nejsme schopni mu poskytnout dostatek neverbální zpětné vazby. Dítěti celou situaci vysvětlíme („musím teď dovařit oběd, ale poslouchám tě“), aby nenabylo pocitu, že si ho nevšímáme. Současně slovně komentujeme to, co nám sděluje.

 

Doporučení a tipy:

- Pro srozumitelnou a jasnou komunikaci s dítětem je důležitý soulad mezi verbálním a neverbálním projevem. Významná je shoda s tím, co konáme, myslíme si a cítíme. Dítě s ADHD se v opačném případě nedokáže v daných situacích zorientovat.

- Formou hry učíme dítě všímat si neverbálních signálů.

 

 

 

 

Fabulování

Příklad z praxe:

Kubík s Terezkou si ve školce společně hrají na obchod. Když Terezka kupuje od Kubíka koláčky, povídá: „Můj tatínek má pekárnu a někdy nám nosí taky takové koláčky. Ale doopravdické, k jídlu. Můj tatínek je nejlepší táta na světě.“ Kubík hned Terezce odpovídá: „Nene, můj tatínek je nejlepší. On má tři zlaté doly.“ Slovní přestřelka, kdy se Terezka s Kubíkem předhánějí v tom, čí tatínek je lepší, je tu. Pekárnu Terezčin tatínek opravdu vlastní, ale jak je to se zlatými doly v rodině Kubíka?

Vyprávění smyšlených příběhů k předškolnímu věku patří. Dítě je přesvědčeno o své pravdě, o svém vnímání světa, smyšlený příběh se pro něj stává realitou. U dětí s ADHD mnohdy fabulování přetrvává i do pozdějšího věku. Za smyšlenými příběhy se často skrývá potřeba upoutat pozornost, získat pocit důležitosti, respektu, výjimečnosti a posílit své vlastní sebevědomí. Bytostně, často až nenasytně dítě touží po pozornosti a potvrzení bezpodmínečného přijetí. Mnohdy se jedná o subjektivní dojem, který nemusí být pro okolí zjevný a srozumitelný. Zvýšená potřeba pozornosti pak pro okolí může být obtěžující. Dítě následně stupňuje prostředky, jimiž se za každou cenu snaží pozornost upoutat. Jednou z forem získání pozornosti je právě fabulování, které probíhá na nevědomé úrovni. Zpočátku může příběh vycházet z reality, později se stává odrazem a změtí fantazie dítěte, projekcí jeho nesplněných přání, střípků zážitků a vzpomínek apod. Dítěti fabulace bezprostředně nevyvracíme, neosočujeme ho ze lží, nezesměšňujeme ho a snažíme se rozšířit jeho úhel pohledu na dané věci v různých kontextech. Pomocí otázek ho vedeme k širšímu náhledu a pochopení souvislostí na dané téma. V našem uvedeném příkladu se dítěte můžeme zeptat: „Aha, zlaté doly, to je zajímavé. A víš, k čemu se zlato využívá? A kde se v přírodě nachází? Pojďme se tedy podívat, kde se zlaté doly nacházejí. A jak se vůbec můžeme ke zlatu dostat.“ Necháváme dítě, aby si k případné korekci došlo samo, a fabulaci řešíme vždy s ohledem na její kontext. Fabulace nejsou totožné se lhaním, které dítě někdy může využívat ze zištných důvodů. Pokud by se frekvence fabulací či lží zvyšovala, kontaktujeme odborníka (např. klinického psychologa).

 

 

Básnička

Poslechni si dvakrát následující básničku, při druhém čtení opakuj jednotlivé řádky a zároveň různými pohyby předváděj děj básničky. Básničku můžeš ilustrovat (nakreslit obrázek) a nakonec se ji naučit nazpaměť.


Špačci s parapletem

Šli dva špačci po louce

s černým parapletem:

„I když svítí sluníčko,

dešťovky tím spletem.

Řeknou, že se blíží mrak,

mrak dešťové vody.

Vylezou nám před zobák –

joj, to budou hody!“


(Miloš Kratochvíl: Pes nám spadla – bláznivé básničky)

 

 

 

Text pochází z pracovního sešitu Komunikace, řeč a myšlení a spadá do kategorie Pracujeme s předškolákem s ADHD.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

  Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

  Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

 Líný učitel: Soft skills

 Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

 Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Na další články se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Komunikace, řeč a myšleníGrafomotorika a čtení SPUChování a prožívání

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

Táhněme za jeden provaz! Zveme Vás na konferenci Raabe 2020

6. května 2020 proběhne v Praze každoroční konference Nakladatelství Raabe. Tentokrát se zaměříme na týmovou spolupráci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Zimní e-book 2019 ke stažení zdarma: inspirujte se na vánoční besídku!

Představujeme již druhý e-book, tentokrát se zimní tematikou, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Podzimní e-book 2019 s praktickými články ke stažení zdarma!

Představujeme podzimní e-book, do nějž jsme pro Vás poskládali zajímavé články s mořem inspirace pro práci pedagoga v mateřské…

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Tipy na aktivity (nejen) na vánoční besídku v MŠ aneb Tančíme s radostí!

Dětské tanečky vzbuzují v dětech radost z pohybu a spolupráce, vedou k rozvoji pohybových schopností dětí…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Jak hodnotí učitel sám sebe?

Každý z nás se občas nevyhne hodnocení druhých. Je to přirozené a je to součást sociální komunikace a obecně…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám další inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0481

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka