Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD
Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte si praktické rady a tipy, jak na komunikaci s dítětem s ADHD! Článek je zaměřený zejména na předškoláky, nicméně lze vztáhnout i na školáky.

 

 

Jak komunikovat s dítětem s ADHD?

 

- Dítě s ADHD nedomýšlí důsledky svého jednání, dříve koná, než přemýšlí. Pokud chceme dítěti cokoli sdělit, nejprve se ujistíme, že nás dostatečně vnímá a je připraveno informaci přijmout, tzn. že s dítětem navážeme oční kontakt a dáme mu prostor započatou/probíhající aktivitu dokončit. Vzbudit zájem můžeme např. dotekem, signálem, změnou intonace a zabarvením hlasu.

- Informace sdělujeme srozumitelným a přiměřeným způsobem, mluvíme pomalu, nepoužíváme zbytečně dlouhá souvětí.

- Předkládáme jasné a výstižné informace a vynecháváme nepodstatné detaily. Máme na paměti, že ne všem slovům dítě přirozeně rozumí.

- Pokud se rozhodneme používat odborné výrazy, vysvětlujeme je přiměřeně věku dítěte. Citlivě rozšiřujeme slovní zásobu dítěte, nezahlcujeme ho pojmy, jež jsou nad jeho možnosti chápání. Zcela určitě se vyhýbáme ironii, které dítě nerozumí a pokládá ji za realitu.

- Volíme poutavou melodii hlasu, při monotónním projevu dítě záhy ztrácí pozornost a obrací se k jiné činnosti. Přirozená komunikace probíhá v průběhu každodenních činností. Vyprávíme si s dítětem, popisujeme, co děláme, komentujeme dění v bezprostředním okolí apod.

- Klademe dítěti otázky, poskytujeme mu dostatečný prostor pro jeho odpovědi a podporujeme jeho mluvní apetit. Podněcujeme jeho zájem a zvídavost.

 

Doporučení a tipy

- Vhodnou formu pro rozvoj komunikace s dítětem představuje vyprávění a dokončování příběhů vyplývajících třeba z obrázků, později bez nich.

- Najděme si s dítětem pravidelný a dostatečný čas na sdílení zážitků uplynulého dne.

 

 

 

Se správným přístupem už od předškolního věku můžeme do velké míry eliminovat pro děti s ADHD obtížné či nepříjemné situace a předcházet nedorozuměním.

 

 

 Neverbální signály v komunikaci s dítětem


Příklad z praxe:

Maminka s Kubíkem v obchodě plní nákupní košík zbožím. Zatímco maminka u pokladny platí, Kubíkovu pozornost zaujaly čokolády narovnané ve stojanu u východu. Kuba jednu bere a prochází kolem nic netušící maminky a paní pokladní. Venku maminka na celou věc přijde, vezme mu čokoládu z ruky a s roztomilým úsměvem mu povídá: „No Kubí, to se přece nedělá, brát takhle věci bez zaplacení.“ S úsměvem ho podrbe ve vlasech a odchází čokoládu vrátit do obchodu.

 

Je otázkou k zamyšlení, co se Kubíkovi po maminčině projevu honí v hlavě. Udělal sice něco, co se nesmí, maminka se na něj ale celou dobu smála a ještě ho podrbala ve vlasech. Je důležité, aby verbální i neverbální složka komunikace byly v souladu. Dítě potřebuje jasný a jednoznačný signál zákazu. V uvedeném příběhu dítě nemohlo pochopit závažnost situace, neboť zcela stejným způsobem ho maminka chválí. K upevnění žádoucího chování a k eliminaci nežádoucích projevů dítěte velice často využíváme různé neverbální prostředky, např. se zamračíme nebo povytáhneme obočí, „vyvalíme“ oči, mrkneme či zvedneme palec, souhlasně pokývneme. Pro dítě s ADHD je důležité tyto signály doprovodit slovním komentářem, např. prima, fajn, dost, zastav, stop. Pokud nám to situace dovoluje, otočíme se k dítěti čelem a díváme se mu do očí. Přímým pohledem do očí a postojem těla mu neverbálně sdělujeme, že mu nasloucháme. Nejlépe k němu hovoříme v jeho výškové úrovni. Velice často se stává, že nám dítě chce vyprávět své zážitky v momentě, kdy vykonáváme určitou činnost (např. vaříme) a nejsme schopni mu poskytnout dostatek neverbální zpětné vazby. Dítěti celou situaci vysvětlíme („musím teď dovařit oběd, ale poslouchám tě“), aby nenabylo pocitu, že si ho nevšímáme. Současně slovně komentujeme to, co nám sděluje.

 

Doporučení a tipy:

- Pro srozumitelnou a jasnou komunikaci s dítětem je důležitý soulad mezi verbálním a neverbálním projevem. Významná je shoda s tím, co konáme, myslíme si a cítíme. Dítě s ADHD se v opačném případě nedokáže v daných situacích zorientovat.

- Formou hry učíme dítě všímat si neverbálních signálů.

 

 

 

 

Fabulování

Příklad z praxe:

Kubík s Terezkou si ve školce společně hrají na obchod. Když Terezka kupuje od Kubíka koláčky, povídá: „Můj tatínek má pekárnu a někdy nám nosí taky takové koláčky. Ale doopravdické, k jídlu. Můj tatínek je nejlepší táta na světě.“ Kubík hned Terezce odpovídá: „Nene, můj tatínek je nejlepší. On má tři zlaté doly.“ Slovní přestřelka, kdy se Terezka s Kubíkem předhánějí v tom, čí tatínek je lepší, je tu. Pekárnu Terezčin tatínek opravdu vlastní, ale jak je to se zlatými doly v rodině Kubíka?

Vyprávění smyšlených příběhů k předškolnímu věku patří. Dítě je přesvědčeno o své pravdě, o svém vnímání světa, smyšlený příběh se pro něj stává realitou. U dětí s ADHD mnohdy fabulování přetrvává i do pozdějšího věku. Za smyšlenými příběhy se často skrývá potřeba upoutat pozornost, získat pocit důležitosti, respektu, výjimečnosti a posílit své vlastní sebevědomí. Bytostně, často až nenasytně dítě touží po pozornosti a potvrzení bezpodmínečného přijetí. Mnohdy se jedná o subjektivní dojem, který nemusí být pro okolí zjevný a srozumitelný. Zvýšená potřeba pozornosti pak pro okolí může být obtěžující. Dítě následně stupňuje prostředky, jimiž se za každou cenu snaží pozornost upoutat. Jednou z forem získání pozornosti je právě fabulování, které probíhá na nevědomé úrovni. Zpočátku může příběh vycházet z reality, později se stává odrazem a změtí fantazie dítěte, projekcí jeho nesplněných přání, střípků zážitků a vzpomínek apod. Dítěti fabulace bezprostředně nevyvracíme, neosočujeme ho ze lží, nezesměšňujeme ho a snažíme se rozšířit jeho úhel pohledu na dané věci v různých kontextech. Pomocí otázek ho vedeme k širšímu náhledu a pochopení souvislostí na dané téma. V našem uvedeném příkladu se dítěte můžeme zeptat: „Aha, zlaté doly, to je zajímavé. A víš, k čemu se zlato využívá? A kde se v přírodě nachází? Pojďme se tedy podívat, kde se zlaté doly nacházejí. A jak se vůbec můžeme ke zlatu dostat.“ Necháváme dítě, aby si k případné korekci došlo samo, a fabulaci řešíme vždy s ohledem na její kontext. Fabulace nejsou totožné se lhaním, které dítě někdy může využívat ze zištných důvodů. Pokud by se frekvence fabulací či lží zvyšovala, kontaktujeme odborníka (např. klinického psychologa).

 

 

Básnička

Poslechni si dvakrát následující básničku, při druhém čtení opakuj jednotlivé řádky a zároveň různými pohyby předváděj děj básničky. Básničku můžeš ilustrovat (nakreslit obrázek) a nakonec se ji naučit nazpaměť.


Špačci s parapletem

Šli dva špačci po louce

s černým parapletem:

„I když svítí sluníčko,

dešťovky tím spletem.

Řeknou, že se blíží mrak,

mrak dešťové vody.

Vylezou nám před zobák –

joj, to budou hody!“


(Miloš Kratochvíl: Pes nám spadla – bláznivé básničky)

 

 

 

Text pochází z pracovního sešitu Komunikace, řeč a myšlení a spadá do kategorie Pracujeme s předškolákem s ADHD.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

  Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

  Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

 Líný učitel: Soft skills

 Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

 Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Na další články se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Komunikace, řeč a myšleníGrafomotorika a čtení SPUChování a prožívání

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8371

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka