Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu
Kapitoly článku

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.

 

 

O současném školství se často říká, že klade stále větší nároky na své žáky a studenty. Zdůrazňuje se výkon žáků, dítě, které nastoupí do školy nedostatečně vyzrálé, musí často vynaložit mnoho energie, aby své vrstevníky dohnalo. Vedle nároků na žáky však bezesporu stoupají také nároky na jejich učitele. V současné době se pokládá za normu, že za nepříliš vysokou mzdu budou učitelé kromě předávání informací, znalostí a dovedností rovněž rozvíjet sociální dovednosti svých žáků, zabrání výskytu sociálně patologických jevů, nezřídka že budou suplovat i roli rodiny.

 

Ačkoli není v silách žádného pedagoga zachránit každého žáka a každou třídu, je rozhodně velmi důležité pracovat s kolektivem třídy průběžně a od jeho vzniku se záměrně snažit posilovat pevnou sociální síť ve třídě, rozvoj vzájemné komunikace, spolupráce a tolerance. V opačném případě se třída bude vyvíjet zcela nahodile a existuje přibližně stejná pravděpodobnost, že bude její kolektiv přátelský a spolupracující, nebo na druhou stranu agresivní a šikanující slabší jedince (jestliže je celkové klima školy spíš nepříznivé, je druhá uvedená varianta ještě častější).

 

 

Seznamovací kurzy – jak na ně?

 

Začátek školního roku. Před učitelem stojí noví žáci. Na obou stranách je alespoň trochu cítit nervozita. Jak vytvořit ze vzájemně se neznajících individuí sehraný kolektiv, kde vládnou dobré vztahy nejen mezi žáky navzájem, ale i mezi žáky a jejich učitelem? Nabízí se využít úvodní seznamovací kurzy. Konají se většinou na počátku školního roku, ale obvykle pouze ve třídách, které přestoupily na druhý stupeň, na osmileté gymnázium, na střední školu, případně byly sloučeny z více tříd v jednu. V současné době stále více škol odolává nabídkám externích organizací, pro které tato aktivita představuje lukrativní zdroj příjmů, a samostatně se snaží zorganizovat celou akci.

Cílem seznamovacích kurzů je vytvořit stabilní základy sociální skupiny ve třídě, pomoci žákům, aby se vzájemně rychleji seznámili a získali příležitost pracovat společně a poznat také svého učitele. Jinými slovy seznamovací kurzy nejsou ani sportovní výcviky, ani výtvarné dílny a v žádném případě adrenalinové zájezdy, na nichž jsou žáci nuceni chovat se nestandardně a překonávat sami sebe.

 

Všeobecnou představu o seznamovacích kurzech má patrně značné množství pedagogů. Jak je v praxi realizovat si však umí představit už pouze někteří. Zorganizovat kvalitní kurz, který splní svůj účel, je vcelku náročná práce, která do jisté míry přesahuje běžné pedagogické činnosti.

 

 

Jaké základní charakteristiky seznamovacích kurzů by měly být dodrženy, abychom dosáhli původního záměru?

 

 

• Většinu aktivit by měly jednotlivé třídy absolvovat samostatně, bez účasti dalších tříd, za přítomnosti třídního učitele. Žákům i učiteli se tak zpřehlední, kdo do třídy patří, a budou si o sobě pamatovat alespoň základní informace.

 

• Kurz by měl být vždy zahájen technikami, které umožní představit se a zapamatovat si jména všech přítomných.

 

• Program seznamovacího kurzu by měl být dostatečně pestrý z hlediska témat, kterým se bude věnovat pozornost, i z hlediska činností, které se budou konat. Každý žák je zdatnější v jiné oblasti, a pokud se má ostatním představit, měl by získat příležitost předvést své dovednosti. Z těchto důvodů je vhodné zařadit aktivity různého charakteru – sportovní, turistické, výtvarné, tvůrčí, s důrazem na verbální i neverbální vyjadřování apod.

 

• Pestrost aktivit by měla být zohledněna také z hlediska jejich cíle. Žáci by měli dostat příležitost prezentovat sami sebe, současně však také zjistit, co mají se svými spolužáky společného, v čem jsou si blízcí, a v neposlední řadě by si měli vyzkoušet vzájemnou spolupráci v různorodých skupinách.

 

  • Nepovažuje se naopak za vhodné zařazovat do programu větší množství výkonově a soutěživě orientovaných činností, které mohou zbytečně zdůraznit nedostatky a nezdary některých žáků.

 

  • Účelem seznamovacích kurzů rovněž není zprostředkovat žákům hraniční zážitky. Naopak jejich hlavním cílem je umožnit žákům zažít čas strávený v kolektivu, v jehož závěru vědí základní informace o svých spolužácích, mají společné zážitky a je posílena stabilita nově vzniklé skupiny.

 

 

Posilování vztahů ve třídě je důležitou součástí úspěšné práce učitele se žáky.

 

 

 A jak vést ty nejlepší třídnické hodiny se dozvíte na další stránce!

 

 

 

Mohlo by se Vám líbit:

 

 

Diety ve školních jídelnáchJak být dobrý učitel?Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků

 

 

 

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Na tyto otázky odpovídá Mgr. Lucie Krejčová ve…

Budeme hodnotit! Aneb Novinky z průběhu soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou

Co se děje v zákulisí výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou? Přečtěte si náš nejnovější článek!

Odborné vzdělávání v roce 2018

Pomalu se blíží semináře zaměřené na vyučující oborného výcviku na středních školách. Lektor Ing. Miloš Rathouský se v následujícím…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

Školní matematika není totéž co matematika. Matematika operuje s abstraktními pojmy, předpokládá, že došlo k zobecnění…

Jaké zaměstnání je to pravé? Teorie RIASEC neboli screeningová metoda karierní diagnostiky

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" -…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

Milí čtenáři, přinášíme Vám další z úspěšných článků s ochutnávkami z naší hitovky - publikace Líný učitel…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat (a po sněhu umožňujícím řadu…

Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

V loňském roce jsme odstartovali zcela nové dvouhodinové semináře pro učitele odborných předmětů a ředitele středních…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme několik…

Co s dětmi dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2090

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka