Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu
Kapitoly článku

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.

 

 

O současném školství se často říká, že klade stále větší nároky na své žáky a studenty. Zdůrazňuje se výkon žáků, dítě, které nastoupí do školy nedostatečně vyzrálé, musí často vynaložit mnoho energie, aby své vrstevníky dohnalo. Vedle nároků na žáky však bezesporu stoupají také nároky na jejich učitele. V současné době se pokládá za normu, že za nepříliš vysokou mzdu budou učitelé kromě předávání informací, znalostí a dovedností rovněž rozvíjet sociální dovednosti svých žáků, zabrání výskytu sociálně patologických jevů, nezřídka že budou suplovat i roli rodiny.

 

Ačkoli není v silách žádného pedagoga zachránit každého žáka a každou třídu, je rozhodně velmi důležité pracovat s kolektivem třídy průběžně a od jeho vzniku se záměrně snažit posilovat pevnou sociální síť ve třídě, rozvoj vzájemné komunikace, spolupráce a tolerance. V opačném případě se třída bude vyvíjet zcela nahodile a existuje přibližně stejná pravděpodobnost, že bude její kolektiv přátelský a spolupracující, nebo na druhou stranu agresivní a šikanující slabší jedince (jestliže je celkové klima školy spíš nepříznivé, je druhá uvedená varianta ještě častější).

 

 

Seznamovací kurzy – jak na ně?

 

Začátek školního roku. Před učitelem stojí noví žáci. Na obou stranách je alespoň trochu cítit nervozita. Jak vytvořit ze vzájemně se neznajících individuí sehraný kolektiv, kde vládnou dobré vztahy nejen mezi žáky navzájem, ale i mezi žáky a jejich učitelem? Nabízí se využít úvodní seznamovací kurzy. Konají se většinou na počátku školního roku, ale obvykle pouze ve třídách, které přestoupily na druhý stupeň, na osmileté gymnázium, na střední školu, případně byly sloučeny z více tříd v jednu. V současné době stále více škol odolává nabídkám externích organizací, pro které tato aktivita představuje lukrativní zdroj příjmů, a samostatně se snaží zorganizovat celou akci.

Cílem seznamovacích kurzů je vytvořit stabilní základy sociální skupiny ve třídě, pomoci žákům, aby se vzájemně rychleji seznámili a získali příležitost pracovat společně a poznat také svého učitele. Jinými slovy seznamovací kurzy nejsou ani sportovní výcviky, ani výtvarné dílny a v žádném případě adrenalinové zájezdy, na nichž jsou žáci nuceni chovat se nestandardně a překonávat sami sebe.

 

Všeobecnou představu o seznamovacích kurzech má patrně značné množství pedagogů. Jak je v praxi realizovat si však umí představit už pouze někteří. Zorganizovat kvalitní kurz, který splní svůj účel, je vcelku náročná práce, která do jisté míry přesahuje běžné pedagogické činnosti.

 

 

Jaké základní charakteristiky seznamovacích kurzů by měly být dodrženy, abychom dosáhli původního záměru?

 

 

• Většinu aktivit by měly jednotlivé třídy absolvovat samostatně, bez účasti dalších tříd, za přítomnosti třídního učitele. Žákům i učiteli se tak zpřehlední, kdo do třídy patří, a budou si o sobě pamatovat alespoň základní informace.

 

• Kurz by měl být vždy zahájen technikami, které umožní představit se a zapamatovat si jména všech přítomných.

 

• Program seznamovacího kurzu by měl být dostatečně pestrý z hlediska témat, kterým se bude věnovat pozornost, i z hlediska činností, které se budou konat. Každý žák je zdatnější v jiné oblasti, a pokud se má ostatním představit, měl by získat příležitost předvést své dovednosti. Z těchto důvodů je vhodné zařadit aktivity různého charakteru – sportovní, turistické, výtvarné, tvůrčí, s důrazem na verbální i neverbální vyjadřování apod.

 

• Pestrost aktivit by měla být zohledněna také z hlediska jejich cíle. Žáci by měli dostat příležitost prezentovat sami sebe, současně však také zjistit, co mají se svými spolužáky společného, v čem jsou si blízcí, a v neposlední řadě by si měli vyzkoušet vzájemnou spolupráci v různorodých skupinách.

 

  • Nepovažuje se naopak za vhodné zařazovat do programu větší množství výkonově a soutěživě orientovaných činností, které mohou zbytečně zdůraznit nedostatky a nezdary některých žáků.

 

  • Účelem seznamovacích kurzů rovněž není zprostředkovat žákům hraniční zážitky. Naopak jejich hlavním cílem je umožnit žákům zažít čas strávený v kolektivu, v jehož závěru vědí základní informace o svých spolužácích, mají společné zážitky a je posílena stabilita nově vzniklé skupiny.

 

 

Posilování vztahů ve třídě je důležitou součástí úspěšné práce učitele se žáky.

 

 

 A jak vést ty nejlepší třídnické hodiny se dozvíte na další stránce!

 

 

 

Mohlo by se Vám líbit:

 

 

Diety ve školních jídelnáchJak být dobrý učitel?Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků

 

 

 

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2303

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka