Zpět na článek

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět ve školce? A co tematického podniknout? Nápady a tipy najdete v našem článku.

O Velikonocích

 

Původ názvu

Název Velikonoce pochází ze slov Velká noc, tedy noc, kdy Kristus zázračně vstal z mrtvých. Datum Velikonoc, z něhož se odvozují termíny všech ostatních pohyblivých svátků církevního kalendáře, je každý rok jiné. Způsob výpočtu byl stanoven ve 4. století na církevním koncilu, kde se sešli stoupenci různých odnoží křesťanské církve. Určuje se podle neděle po jarní rovnodennosti a následném úplňku. Proto může být Velikonoční neděle (Boží hod) v době mezi 22. březnem a 25. dubnem. Existují přesné tabulky termínů velikonočních svátků nebo matematické vzorce pro jejich výpočet v jakémkoli roce.

 

 

Co se stalo o Velikonocích?

Příběh o ukřižování a zmrtvýchvstání Krista, který popsali čtyři evangelisté, Marek, Matouš, Lukáš i Jan, je součástí Bible. Svým poselstvím o štěstí, které bylo vykoupeno utrpením, o pokoře a obětování se pro druhé významně ovlivnil myšlení a kulturu v křesťanských zemích. Odehrál se v 1. století v Jeruzalémě, kde se na oslavách židovského svátku objevil i Ježíš Nazaretský se svými učedníky. Jeho učení o milosrdenství a odpuštění i zázraky, které vykonal, už byly známé, a proto ho vítaly davy lidí. Představitelé židovské obce však Ježíše považovali za nepřítele, který nerespektuje pravidla víry. Proto po skončení večeře, na níž označil učedníka Jidáše za zrádce, byl zatčen a odsouzen k tehdy obvyklému trestu ukřižování. Kříž, na který byl přibit, si musel sám odnést na návrší (zvané Golgota), kde se konaly popravy. Hrob, do něhož byl uložen, byl však druhý den prázdný. Lidé byli přesvědčeni, že Ježíše k sobě povolal jeho otec Bůh. Strastiplná cesta Ježíše Krista na smrt je zobrazena na čtrnácti výjevech křížových cest, které bývají umístěny na cestách ke kostelům či poutním místům.

 

 

 Jak téma využít v MŠ?

Velikonoce nejsou pouze svátky hodování, ale mají duchovní dimenzi, poselství lásky, víry a naděje, symboliku nového života. A tak je jen namístě položit si některé otázky:

 


• Co je to život a co všechno je živé?
• Je můj život důležitější než život někoho druhého?
• Proč si lidé vzájemně ubližují?
• Je to tak správně?
• Co je smutek a co je radost?
• Je těžké udržet tajemství?
• Co to znamená, někoho zradit?
• Co je to poklad?
• Co je pro mne ten největší poklad na světě?
• Jsem já také něčí poklad?
• Co můžeme udělat proto, abychom měli opravdu „veselé Velikonoce“?
• Jak se oslavují Velikonoce u nás v rodině?
• Na co bychom neměli o Velikonocích zapomenout?

 

 

Hry a činnosti o Velikonocích:


ZDRAVÍCÍ RITUÁL

Cinkylinky den dyn don,
na kostele zvoní zvon.
Cinkylinky don dyn den,
všem nám přeje krásný den!

(Hana Nádvorníková, Eva Svobodová)


A děti si po kruhu posílají pozdrav s pohlazením a ke krásnému dni mohou přidat ještě něco – např. „Anežko, já ti přeju krásný sluníčkový, kytičkový, kraslicový… den.“

 



JAK KLÍČÍ ROSTLINKA? – RELAXACE

Děti leží schoulené jako malá semínka ve tmě v chladné zemi a spí. Začíná na ně svítit sluníčko, občas zaprší jarní deštík, semínka se pomalu probouzejí, zvětšují. Stávají se z nich malé rostlinky – nejdříve vyleze jeden klíček, pak malý lísteček. Do země zapouštějí drobné kořínky, ze země vyrůstá stonek. Rostlinka se natahuje za sluníčkem, zvedá k němu další listy a nakonec i květ.

 

TRAVIČKA ZELENÁ

Zajíc hledá na jaře první čerstvou pastvu. I my jsme rádi, když se tráva zazelená. K jednoduché melodii připojíme pohybový doprovod, můžeme si vytvořit i vlastní.



Travička zelená, to je moje potěšení,jdeme v kruhu
travička zelená, to je moje peřina.na konci verše zastavíme
[: Když si smyslím, na ni sednu,dáme ruce v bok, naznačíme podřepy
když si smyslím, na ni lehnu,ruce spojíme dlaněmi k sobě, položíme na ně tvář
travička zelená, to je moje peřina. :]zatočíme se jednotlivě na místě
Travička zelená, to je moje potěšení,jdeme v kruhu
travička zelená, to je moje peřina.na konci verše zastavíme
[: Když se zjara začne pučit,ukazováčky děláme rostoucí trávu
nechci já se doma mučit,vrtíme rukama v zápěstí
travička zelená, to je moje peřina. :]zatočíme se jednotlivě na místě






Na výtvarné nápady k velikonočním svátkům se podívejte na další stránce!

 

 

Lahůdky z e-shopu:

 

Výtvarné náměty a techniky v předškolním vzděláváníRozvíjíme environmentální cítění dětíČinnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání - od jara do léta



Velikonoční aktivity

Krasavci a krasavice

Pomůcky: vyfouknutá vajíčka, malé nůžky, permanentní fixy, velikonoční osení nebo řeřicha, písek, malé kamínky, piliny/vata/zemina, plata od vajec, ubrus, nádoba na zalévání, barevné papíry, sešívačka.

 


Motivace a hra:

Velikonoce (asociační hra) – všechna slova, která nás napadnou na dané téma.


Jak slavíme Velikonoce? (diskuse) – tradice, symboly, hry, které se k Velikonocům vážou.

 
Na zajíčky nosící vajíčka (pohybová hra) – závod ve skupinách, překážková dráha, předávání košíčků s kraslicemi (míčky, víčka).

 

 

Proč krasavec a krasavice? (seznámení se s činností) – protože je budeme tvořit z vyfouknutých skořápek (kraslic), které ozdobíme kresbou, a díky osení panáčkům vyrostou vlasy, jež jim můžeme svázat mašlí i zkracovat.

 

Realizace výtvarné činnosti: Učitelka nůžkami vystřihne na vajíčku otvor. Děti si vezmou jednu skořápku, spodní dírku utěsní kamínkem, aby voda při zalévání nevytékala ven. Aby se vajíčko příliš nekutálelo, na dno nasypeme trochu písku a zbytek vyplníme do tří čtvrtin pilinami, zeminou nebo vatou. Na vrch vložíme velikonoční osení. Pokud nemáme tolik času, je vhodnější využít řeřichu zasazenou ve vatě, která roste rychleji. A navíc je to skvělá jarní bylinka, kterou mohou děti ochutnávat na chlebu s máslem. Z pšenice nám naopak vyrostou po týdnu dlouhé vlásky, které lze svázat do culíku úzkou stužkou (krasavice) nebo zastřihávat (krasavec). V každém případě platí, že semínka potřebují vlhko, teplo a světlo. Pokud chceme proces růstu urychlit, namočíme semena do vody, ty nabobtnají a rychleji vyklíčí.

 

 

Co se vylíhlo z barevných vajíček


Pomůcky: barevné papíry rozstřihnuté na formáty A5, tužky, nůžky, kancelářské sponky, bílé čtvrtky A4, lepidlo v tubě, barevné fixy, ubrus.

 


Motivace a hra:

Barevná vajíčka (diskuse) – může se něco vylíhnout z obarvených uvařených vajíček? Snášejí ptáci i jiná zvířata barevná vajíčka? Jakých barev?

Zbarvená vejce ptáků – slepice – tmavě hnědá, světle hnědá, sněhově bílá, modrozelená; drozd a sojka – modrozelená vejce s hnědými skvrnami; kos a špaček – bledě modrá; emu – tmavě zelená; sýkora a červenka – bílá vajíčka s červenohnědým tečkováním; hýl – purpurová.

 

 

Motivace k výtvarné činnosti – jaké mládě se vylíhne z barevných skořápek?

 

Realizace výtvarné činnosti: Pokud chceme tři skořápky (viz obrázek níže), vezme si každé dítě tři barevné papíry formátu A5, které položí na sebe, přeloží na půl a opět rozloží. Na vrchní papír nakreslí přes celý formát vajíčko. Před vystřihnutím vajíčka učitelka papíry přichytí kancelářskou sponkou, aby se spodní papíry nehýbaly. Po vystřihnutí vajíčko přehneme podle přeložené osy, tužkou nakreslíme pod ohnutým okrajem zubatou čáru, jak asi praskne skořápka. Vajíčka se nám po vystřižení rozdělí na dvě skořápky. Na čtvrtce A4 skořápky rozsuneme do barevné vrstvené koláže a všechno přilepíme. Důležité je, aby mezi horním a dolním dílem skořápek zůstala mezera na kresbu zvířátka, proto nejprve lepíme skořápku blíže ke středu a další lepíme s posunem směrem k horní mu/dolnímu okraji. Do vnitřku vajíčka děti dokreslí, co se z barevných vajíček mohlo vylíhnout.

 

 

 

Další náměty činností z tematické řady „Velikonoce“:

 

- Kraslice z bramborových tiskátek (otisk z bramborových tiskátek) - na rozříznutou bramboru vytvářet rytím ornamenty, potřít temperou a tisknout.

- Květinové vajíčko (koláž na vyfouknuté vajíčko) – z časopisů se záběry záhonů s rozkvetlými květinami vystřihnout fotografie, ty rozstříhat na malé kousky a postupně jimi polepit celé vajíčko

- Obří velikonoční vajíčka (kašírování na nafouknutý balonek) – pokrýt celý balonek vrstvami papíru, dekorovat ho.

- Poslední večeře (kresba/malba) – spojit lavice v jeden dlouhý stůl, položit na něj pás balicího papíru, zobrazit, co bych si dal, kdybych věděl, že je to moje poslední jídlo.

- Slepice z krabice (plastická koláž na krabici) – z balicího papíru vytvarovat části slepice muchláním, stříháním, trháním na krabici od sušenek.

- Velikonoční pohlednice (výtvarný experiment) – do vody se saponátem přidat potravinářské barvivo, přes bublifuk foukat bubliny a zachytávat je na papír.

- Voňavá i sladká vajíčka (kresba štětcem na netradiční materiál) – zdobit vyfouknuté vajíčko lepidlem, posypat kořením (kmín, sladká paprika, kari) nebo ovesnými vločkami, kakaem.

- Vosková vajíčka (vosková rezerváž) – vytvořit vejci klikaté barevné cestičky, vzít vodové barvy a barevně ho dotvořit.

 

 

V článku byly použity ukázky z publikace Činnosti ke svátkům a tradicím - od jara do léta a Výtvarné náměty a techniky v předškolním vzdělávání.

 

 

A co podniknete na Velikonoce s dětmi Vy?

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Test kresby postavy pro děti předškolního věku

 Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

 Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

 Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

 Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

 

Na více článků se podívejte do našich Aktualit!

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Ediční řada – Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání2leté a 3leté děti v MŠEdiční řada – Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání