Proč hodnotit žákův posun?

Proč hodnotit žákův posun?
Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. Přinášíme ukázku z publikace VÝBĚR z aktuálních školních témat pro ZŠ, SŠ a gymnázia.

Pokud hodnotíme žáka vůči cíli, říkáme mu, že překročil požadovanou úroveň, dosáhl nebo nedosáhl požadované úrovně. Žák, kterému učitel sdělí, že nedosáhl požadované úrovně, úspěch a uspokojení nezažívá. To se běžně stává při kombinaci slovního hodnocení a známkování.

 

Pokud hodnotíme žáka vůči jeho posunu, říkáme mu, co vše se naučil a co může udělat pro svůj další posun. Při tomto způsobu zažívají úspěch jak žáci nadaní, tak i žáci „slabí“. Jde jen o to, jaké podmínky a prostředí učitel vytvoří, aby každý žák mohl dosáhnout svého maxima, a jakou evidenci důkazů o učení jednotlivých žáků si vede. Když žák chce, dokáže dosáhnout vysokých standardů kvality!

 

A hned se nabízí otázka: Co jsou to „důkazy o žákově učení“? Jsou to veškerá data, která vám pomohou vidět žáka takového, jaký je, i potenciál jeho dalšího vývoje. Některé důkazy sbírá a schraňuje učitel, některé žák.

 

Když se hodnotí žákův posun, může každý žák zažívat úspěch a uspokojení, což má veliký vliv na jeho vnitřní motivaci a chuť k učení. A učit žáky, kteří se chtějí učit, baví nejen je, ale i jejich učitele.

 

A výzkumy to dokonce potvrzují! Např. výzkumy J. Hattieho (2012) bylo zjištěno, že poskytování popisné zpětné vazby žákům bez známek má na výsledky žáků větší vliv než poskytování popisné zpětné vazby společně se známkami. Navíc bylo zjištěno i to, že velmi významný vliv na výsledky žáků má, když učitelé využívají hodnocení ve formativní funkci.

 

Už víme, proč hodnotit žákův posun a jaké profity to přináší žákům i učitelům. Tak proč s tím nezačít? Důvody souvisejí se slovním hodnocením a jsou následující:

  • učitelé se slovním hodnocením nemají zkušenost a nevědí, jak na to – slovní hodnocení je pro ně formální slohové cvičení,
  • učitelům chybí podklady/data pro kvalitní slovní hodnocení,
  • při převaze frontálního učení je to velmi náročná práce, která nepřináší kýžený profit,
  • učitelé přeceňují význam známkování.

 

Takže jak na to? Cest je celá řada. Já se s vámi podělím o ty, se kterými jsem se setkával nejčastěji.

 

Jak na hodnocení žákova posunu

K hodnocení žákova posunu mohou učiteli pomoci zejména:

  • kritéria hodnocení, kriteriální rámec,
  • žákovská portfolia,
  • sběr důkazů o žákově učení ze strany učitele.

 

Hattie, J.: Visible Learning for Teachers. Maximazing Impact on Learning. 2012

Ukázka z publikace VÝBĚR z aktuálních školských témat II, autor: Mgr. Jiří Hruška

 

Zaujala Vás ukázka? Chcete si přečíst celou kapitolu Proč a jak hodnotit žákův posun?

  • Objednejte si publikaci a přečtete si i další kapitoly z této publikace, např. Klasifikace – co je špatně a jak na to, Kázeň a nekázeň ve třídě, Reálné řešení šikany, Rozhovor: Věra Krejčová: Srdcem i rozumem v Začít spolu. Objednat můžete >>ZDE<<.
  • Objednejte si celoroční předplatné a získáte přehledně uspořádaná nejen aktuální témata, ale i legislativu. Objednat můžete >>ZDE<<.
  • Získejte ZDARMA e-book s touto kapitolou. Stačí jen vyplnit e-mail a my Vám pošleme do 3 pracovních dnů odkaz ke stažení kapitoly ve formátu PDF. Formulář vyplníte >>ZDE<<.

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5150

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka