Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

 

Mýtus o tom, že logopedie se zabývá pouze výslovností, je snad již minulostí. Bylo by chybou upřednostnit artikulaci před obsahovou a gramatickou stránkou řeči. Nejprve musíme mít věty z čeho skládat (z pasivní slovní zásoby se během vývoje dítěte stává aktivní). Aktivní slovní zásoba se obvykle začíná rozvíjet zhruba v 1 až 1,5 roce dítěte (Bednářová & Šmardová, 2007).


Nejprve dítě používá podstatná jména, potom přibývají slovesa. Později se do skladby vět přidávají další slovní druhy. Jedná se o přídavná jména, osobní zájmena, číslovky a další. Tvorba vět začíná kolem 1. roku věku dítěte. Jedná se o tzv. jednoslovné věty („Mňau“ vyjadřuje: To je kočka. / Tady je kočka.).

 

 

ŘEČ PODLE VĚKU

Z podstatných jmen a sloves skládá obvykle dítě ve věku 1,5 až 2 roky nejprve dvouslovné věty a později, od 2,5 let, vznikají víceslovné věty. Nejprve se rozšiřuje věta o jedno slovo, dítě tak vytváří větu o třech slovech. Mezi 3. a 4. rokem začíná dítě používat souvětí (nejprve souřadná, následně podřadná). Po 4. roce by mělo dítě používat všechny druhy slov.

Ve věku 2 až 2,5 roku začíná dítě pozvolna časovat a skloňovat. Nejprve se většinou ustaluje rod, potom číslo a nakonec pád. Do 4 let považujeme dysgramatismy (neobratnosti v časování a skloňování) za fyziologické (Bednářová & Šmardová, 2007). Výslovností hlásek bychom se měli zabývat až od druhé fáze - tzv. upevňování (fixace) ve slovech. První fáze (vyvození hlásky) patří do kompetence logopedů a klinických logopedů.

 

Pro přehled, které hlásky by mělo dítě do 4 let umět, uvádíme tabulku (Škodová & Jedlička, 2003):

 

VĚK
VÝVOJ ARTIKULACE
od 1 do 2,5 let B, P, M, A, O, U, I, E
J, D, T, N, L – artikulační postavení se upravuje po 3. roce věku dítěte a ovlivní vývoj hlásky R
od 2,5 do 3,5 let AU, OU, V, F, H, CH, K, G
od 3,5 do 4,5 let BĚ, PĚ, MĚ, VĚ, Ď, Ť, Ň

 

 

Vývoj řeči je u každého dítěte jiný. Je třeba respektovat vývojovou úroveň, na které se dítě nachází. Bez ohledu na znalost toho, co by dítě mělo v určitém věku umět, je rozumné navazovat cíleným tréninkem na úroveň, kterou dítě již dosáhlo. Pokud se pustíme do složitějších cvičení, dítě nebude úspěšné, spolupráci nám může i odmítat. A my ho naopak potřebujeme pro „povídání“ získat.

 

 

 Chcete dítě rozmluvit? Chce to hlavně trpělivost a pomalé krůčky - postupujeme vždy od nejjednoduššího.

 

 

Doporučujeme dítě povzbuzovat a motivovat. Neupozorňujeme na to, co se nedaří, posilujeme to dobré. Vždy oceníme každé zlepšení (i když není rovnou stoprocentní), snahu dítěte a dobrou spolupráci.

 

Před tím, než dítě začne používat jednotlivá slova, se u něj objevuje chuť k opakování slov. Fáze opakování slov je nutný odrazový můstek pro samotnou aktivní slovní zásobu dítěte. Snažíme se navodit atmosféru důvěry a podporujeme chuť opakovat (např. slova, která se dítěti daří, stále posilujeme dalším opakováním a doprovázíme projevy radosti z úspěchu). Opakování běžně postupně vymizí a dítě začíná pojmenovávat a komentovat věci, jevy a situace spontánně samo.

 

S rozvojem aktivní slovní zásoby se dítě učí, že pomocí slov může označovat osoby a předměty. Tedy slova (znaky) začínají nahrazovat reálné předměty (Bednářová & Šmardová, 2007).


My dospělí napomáháme rozvoji slovní zásoby dítěte tím, že komentujeme (pojmenováváme), co všechno my i dítě vidíme, děláme, slyšíme, prožíváme. Dochází tak k pevnému a jasnému spojení mezi předmětem, činností a slovem (znakem) (Bednářová & Šmardová, 2007). S tím souvisí i první věk otázek, dítě se mezi 1,5 až 2 lety ptá „Kdo je to?“, „Co je to?“. Mezi 3–4 lety klade otázky „Proč?“ a „Kdy?“. Na tyto časté a v rychlém sledu opakované dotazy je třeba trpělivě odpovídat, i tím podporujeme bohatou slovní zásobu dítěte.

 

  

 

 CO BY MĚLO DÍTĚ UMĚT MEZI 3–4 ROKEM?


— Dítě ve 3 letech věku by mělo pojmenovat běžné věci na obrázku, ukázat obrázek věci podle použití, ukázat na obrázku činnost. V tomto věku obvykle dítě chápe pojmy „já, moje“, správně používá souhlas „ano“ a odmítnutí „ne“, odpovídá na otázky „Co děláš?“, „Kde?“. Zajímá se o obrázkové knížky a krátké příběhy. Běžně tříleté dítě upřednostňuje slovní formu komunikace, již má zkušenost, že pomocí řeči dosahuje svého cíle.


— Mezi 3 a 3,5 lety dítě ukáže obrázek podle podstatného znaku a klade otázky „Proč?“, „Kdy?“. Dokáže říci, co je na obrázku. Reprodukuje jednoduchou říkanku, chápe jednoduché protiklady a identifikuje věci podle společných podstatných znaků. Umí říci své jméno, jména sourozenců a kamarádů. Pokouší se o krátkou konverzaci.

 

— Ve 4 letech by mělo dítě umět přiřadit obrázky k nadřazeným pojmům, ukázat obrázek podle aktuální situace. Obvykle rádo poslouchá pohádky a chápe jejich děj. Spontánně vypráví podle obrázku. Dítě v tomto věku by mělo umět vysvětlit, na co máme pusu, kolo, knihu atd. S vizuálním znázorněním doplní protiklady. Spontánně informuje o zážitcích, pocitech a přáních. Umí předat krátký vzkaz (Šmardová & Bednářová, 2007).

 

Další tipy, jak zkoumat řeč předškoláka a jak ho skvěle rozmluvit, najdete v publikaci Rozpovídej se I., jejíž autorkou je Lucie Krejčová. Publikace je doplněna o řadu praktických cvičení zaměřených na rozvoj řeči u dětí a související rady a tipy.

 

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Rozpovídej se I.Logopedický balíček - Rozpovídej se s pracovními sešityPředškolák se speciálními vzdělávacími potřebami

 

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7284

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka