Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Na tyto otázky odpovídá Mgr. Lucie Krejčová ve své nejnovější publikaci Rozpovídej se 2., která navazuje na úspěšnou „jedničku“ a obsahuje praktická cvičení pro rozvoj řeči dětí ve věku 3-4 let. Ukázku z publikace Vám přinášíme v tomto článku!

 

Mýtus o tom, že logopedie se zabývá pouze výslovností, je snad již minulostí. Bylo by chybou upřednostnit artikulaci před obsahovou a gramatickou stránkou řeči. Nejprve musíme mít věty z čeho skládat (z pasivní slovní zásoby se během vývoje dítěte stává aktivní). Aktivní slovní zásoba se obvykle začíná rozvíjet zhruba v 1 až 1,5 roce dítěte (Bednářová & Šmardová, 2007).


Nejprve dítě používá podstatná jména, potom přibývají slovesa. Později se do skladby vět přidávají další slovní druhy. Jedná se o přídavná jména, osobní zájmena, číslovky a další. Tvorba vět začíná kolem 1. roku věku dítěte. Jedná se o tzv. jednoslovné věty („Mňau“ vyjadřuje: To je kočka. / Tady je kočka.).

 

 

ŘEČ PODLE VĚKU

Z podstatných jmen a sloves skládá obvykle dítě ve věku 1,5 až 2 roky nejprve dvouslovné věty a později, od 2,5 let, vznikají víceslovné věty. Nejprve se rozšiřuje věta o jedno slovo, dítě tak vytváří větu o třech slovech. Mezi 3. a 4. rokem začíná dítě používat souvětí (nejprve souřadná, následně podřadná). Po 4. roce by mělo dítě používat všechny druhy slov.

Ve věku 2 až 2,5 roku začíná dítě pozvolna časovat a skloňovat. Nejprve se většinou ustaluje rod, potom číslo a nakonec pád. Do 4 let považujeme dysgramatismy (neobratnosti v časování a skloňování) za fyziologické (Bednářová & Šmardová, 2007). Výslovností hlásek bychom se měli zabývat až od druhé fáze - tzv. upevňování (fixace) ve slovech. První fáze (vyvození hlásky) patří do kompetence logopedů a klinických logopedů.

 

Pro přehled, které hlásky by mělo dítě do 4 let umět, uvádíme tabulku (Škodová & Jedlička, 2003):

 

VĚK
VÝVOJ ARTIKULACE
od 1 do 2,5 let B, P, M, A, O, U, I, E
J, D, T, N, L – artikulační postavení se upravuje po 3. roce věku dítěte a ovlivní vývoj hlásky R
od 2,5 do 3,5 let AU, OU, V, F, H, CH, K, G
od 3,5 do 4,5 let BĚ, PĚ, MĚ, VĚ, Ď, Ť, Ň

 

 

Vývoj řeči je u každého dítěte jiný. Je třeba respektovat vývojovou úroveň, na které se dítě nachází. Bez ohledu na znalost toho, co by dítě mělo v určitém věku umět, je rozumné navazovat cíleným tréninkem na úroveň, kterou dítě již dosáhlo. Pokud se pustíme do složitějších cvičení, dítě nebude úspěšné, spolupráci nám může i odmítat. A my ho naopak potřebujeme pro „povídání“ získat.

 

 

 Chcete dítě rozmluvit? Chce to hlavně trpělivost a pomalé krůčky - postupujeme vždy od nejjednoduššího.

 

 

Doporučujeme dítě povzbuzovat a motivovat. Neupozorňujeme na to, co se nedaří, posilujeme to dobré. Vždy oceníme každé zlepšení (i když není rovnou stoprocentní), snahu dítěte a dobrou spolupráci.

 

Před tím, než dítě začne používat jednotlivá slova, se u něj objevuje chuť k opakování slov. Fáze opakování slov je nutný odrazový můstek pro samotnou aktivní slovní zásobu dítěte. Snažíme se navodit atmosféru důvěry a podporujeme chuť opakovat (např. slova, která se dítěti daří, stále posilujeme dalším opakováním a doprovázíme projevy radosti z úspěchu). Opakování běžně postupně vymizí a dítě začíná pojmenovávat a komentovat věci, jevy a situace spontánně samo.

 

S rozvojem aktivní slovní zásoby se dítě učí, že pomocí slov může označovat osoby a předměty. Tedy slova (znaky) začínají nahrazovat reálné předměty (Bednářová & Šmardová, 2007).


My dospělí napomáháme rozvoji slovní zásoby dítěte tím, že komentujeme (pojmenováváme), co všechno my i dítě vidíme, děláme, slyšíme, prožíváme. Dochází tak k pevnému a jasnému spojení mezi předmětem, činností a slovem (znakem) (Bednářová & Šmardová, 2007). S tím souvisí i první věk otázek, dítě se mezi 1,5 až 2 lety ptá „Kdo je to?“, „Co je to?“. Mezi 3–4 lety klade otázky „Proč?“ a „Kdy?“. Na tyto časté a v rychlém sledu opakované dotazy je třeba trpělivě odpovídat, i tím podporujeme bohatou slovní zásobu dítěte.

 

 Ukázka z publikace Rozpovídej se 2.

 

 

 

 CO BY MĚLO DÍTĚ UMĚT MEZI 3–4 ROKEM?


— Dítě ve 3 letech věku by mělo pojmenovat běžné věci na obrázku, ukázat obrázek věci podle použití, ukázat na obrázku činnost. V tomto věku obvykle dítě chápe pojmy „já, moje“, správně používá souhlas „ano“ a odmítnutí „ne“, odpovídá na otázky „Co děláš?“, „Kde?“. Zajímá se o obrázkové knížky a krátké příběhy. Běžně tříleté dítě upřednostňuje slovní formu komunikace, již má zkušenost, že pomocí řeči dosahuje svého cíle.


— Mezi 3 a 3,5 lety dítě ukáže obrázek podle podstatného znaku a klade otázky „Proč?“, „Kdy?“. Dokáže říci, co je na obrázku. Reprodukuje jednoduchou říkanku, chápe jednoduché protiklady a identifikuje věci podle společných podstatných znaků. Umí říci své jméno, jména sourozenců a kamarádů. Pokouší se o krátkou konverzaci.

 

— Ve 4 letech by mělo dítě umět přiřadit obrázky k nadřazeným pojmům, ukázat obrázek podle aktuální situace. Obvykle rádo poslouchá pohádky a chápe jejich děj. Spontánně vypráví podle obrázku. Dítě v tomto věku by mělo umět vysvětlit, na co máme pusu, kolo, knihu atd. S vizuálním znázorněním doplní protiklady. Spontánně informuje o zážitcích, pocitech a přáních. Umí předat krátký vzkaz (Šmardová & Bednářová, 2007).

 

Text pochází z publikace Rozpovídej se 2., autorkou je Lucie Krejčová. Publikace je doplněna o řadu praktických cvičení zaměřených na rozvoj řeči u dětí a související rady a tipy.

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 

 Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku? 

 Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

 Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

 Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

 Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Rozpovídej se 2.Předškolák se speciálními vzdělávacími potřebamiŠkolní zralost a její diagnostika

 

Pár dobrých rad k výuce češtiny žáka s SVP

V článku přinášíme tipy a rady k vzdělávání žáků s SVP podle naší novinky Nápravná cvičení - český jazyk a literatura…

Velikonoce - jak o nich mluvit ve školce a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak může rodina usnadnit předškolákovi vstup do školy?

Dítě se narodí jako křehká rostlinka, o kterou dospělí musí pečovat jako zahradníci. Avšak opravdoví zahradníci mají…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co…

Líný učitel: Učitelé, předávejte lásku ke svému oboru!

Přinášíme Vám již šestou ukázku z bestselleru Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně do Roberta Čapka! Tentokrát…

Otázky a odpovědi: Jak vzdělávat žáka s SVP?

Vzdělávání žáka s SVP na 2. stupni vyžaduje speciální a individuální přístup. My Vám nyní přinášíme takzvané FAQ…

Budeme hodnotit! Aneb Novinky z průběhu soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou

Co se děje v zákulisí výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou? Přečtěte si náš nejnovější článek!

Odborné vzdělávání v roce 2018

Pomalu se blíží semináře zaměřené na vyučující oborného výcviku na středních školách. Lektor Ing. Miloš Rathouský se v následujícím…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Předmatematická výchova aneb Jak děti připravit na školní matematiku?

Školní matematika není totéž co matematika. Matematika operuje s abstraktními pojmy, předpokládá, že došlo k zobecnění…

Jaké zaměstnání je to pravé? Teorie RIASEC neboli screeningová metoda karierní diagnostiky

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" -…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Líný učitel: Pracovat ve škole by měli hlavně žáci

Milí čtenáři, přinášíme Vám další z úspěšných článků s ochutnávkami z naší hitovky - publikace Líný učitel…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat (a po sněhu umožňujícím řadu…

Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

V loňském roce jsme odstartovali zcela nové dvouhodinové semináře pro učitele odborných předmětů a ředitele středních…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme několik…

Co s dětmi dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z dlouho očekávané publikace Líný učitel! Autor Robert Čapek v jednotlivých…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4195

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka