Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována Pedagogickou fakultou PedFUK jako publikace s nejhodnotnějším pedagogickým výstupem za rok 2017. Recenzi na publikaci napsala Lenka Kolářová, DiS. Pracujete s publikací? Líbí se Vám? Přečtěte si recenzi!


Kniha je určena zejména pro učitelky (e) MŠ, pedagogy volného času. Zabývá se jejich teoretickou (metodickou) přípravou, seznamuje s novými pojmy, moderními přístupy ve vzdělávání vzhledem k nutnosti rozvíjet atraktivním způsobem přírodovědnou gramotnost již u dětí v časném raném věku. Specifikuje možné formy rozvoje u dětí předškolního věku.

Vychází ze čtyř základních složek potřebných pro rozvoj přírodovědné gramotnosti u předškolních dětí publikovaných již v roce 2015 NÚV v minimetodice "S dětmi za přírodou" (autorka se na ní aktivně spolupodílela). Představuje nám teoretické i praktické možnosti, jak dosáhnout toho, aby si děti se zájmem osvojovaly přírodovědný jazyk, vytvářely pozitivní vztah k přírodě, měly zájem zkoumat okolní svět. To vše zejména prostřednictvím hry a prožitku.

Kniha obsahuje podrobné rozpracování didaktických zásad pro přírodovědné aktivity upravené pro tuto konkrétní věkovou kategorii. Pojmenované jsou odborným, v závorce však i konkretizujícím způsobem. Učitel se v bodech dozví, co vše je potřeba udělat a dodržet, aby si dítě ze vzdělávacího procesu odneslo právě ty poznatky, které si naplánoval. Často jsou pod jednotlivými zásadami citovány názory významných vzdělanců a autorů publikací, kteří se k přírodovědné (a obecné) vzdělanosti vyjadřovali. Nechybí také podrobné vysvětlení nových pojmů, upozornění na důležité informace k tématu. Autorka uvádí mnohé příklady z praxe. Vše je znázorněno jasnými grafickými symboly a přehlednou strukturou dílčích kapitol a podkapitol, což umožňuje čtenáři rychlou orientaci v textu.

"Využívám k získání přírodovědné gramotnosti u dětí, k přirozenému poznání a objevům adekvátní didaktické prostředky?" Odpověď naleznete v kapitole o podrobném členění didaktických prostředků (upravené podle Maňáka 2003 a autorky z roku 2015). Věnuje se důležitosti práce s přírodními materiály, zpřesňování smyslového vnímání, skutečným setkáním dětí s živými organismy, významu hry a vhodně zvolené hračky. Kladně vnímám i pokus o základní seznam knižních publikací využívaných učitelkami MŠ pro čtení o přírodě popř. k vytváření tematických projektů.

Přírodovědné vzdělání pedagoga není zárukou pro kvalitní vzdělávání předškolních dětí v dané oblasti. Mnohem důležitější je jeho schopnost komunikovat o přírodě a tak dát dobrý základ celému procesu osvojování přírodovědnému jazyka ( v závislosti na rozvíjení a používání mateřského jazyka). O důležitosti a způsobech rozšiřování verbální a neverbální slovní zásoby k tématu, o strukturách a specifikaci přírodovědného jazyka se učitel dozví v kapitole "Přírodovědný jazyk - profesní mluva přírodovědců". Autorka klade hlavně důraz na praktickou schopnost dětí zařazovat konkrétní organismus do systému nad striktní znalostí rodového (druhového) názvu (př.1. listnatý strom - 2.dub - 3.dub zimní). Zmiňuje se o zmatku, který mohou dospělí u dětí napáchat z důvodu neznalosti pojmů. Pedagog by měl také dětem umět přiznat skutečnost, že něco neví a ukázat dětem některou z cest, jak potřebnou informaci zjistit. Z této kapitoly bych chtěla vyzdvihnout hlavně podkapitolu specifikace kladení "Dobrých otázek", tj. takových, které děti nutí k přemýšlení, k aktivitě, kreativitě a objevování. Schopnost komunikovat s dětmi prostřednictvím těchto otázek by měl umět pedagog. Zde nalezne návod, jak na to. Předejde tak dětské honbě za první odpovědí, která negativně ovlivňuje proces poznání i vzdělávání (dítě často odpověď odhaduje).

Dítě si již v předškolním věku utváří vlastní představy a různé teorie o fungování chápání světa, jež jsou často velmi naivní. Fascinuje ho příroda, pestrost živé i neživé přírody. Je na nás, dospělých, podpořit jeho zájem, rozšířit jeho oblast poznání. Autorka specifikuje využití smyslového vnímání, upozorňuje na možná rizika. Objasňuje čtenářům pojmy induktivní a deduktivní přístup učitele k přírodovědnému (i jinému) vzdělávání. Zdůrazňuje důležitost poskytovat žákovi podporu při řešení problémů (různé druhy metod práce), vyzdvihuje heuristické metody, které účinně rozvíjí předpoklady k pozdějšímu vědeckému myšlení.

Jak rozvíjet pozitivní vztah k přírodě a k určitému místu? Častým pobytem venku, účelným využíváním školní zahrady či zařazováním přírodovědných vycházek pro rozvíjení enviromentální senzitivity dětí do programu dne.

Jednou z organizačních forem řízených činností je exkurze. Autorka ji podrobně rozpracovala. Řeší konkrétní otázky , jež si má učitel klást v přípravné fázi, uvádí specifika exkurze pro předškolní věk. Zajímá se i o formu výstupů - portfolio, zakládání sbírek a další následné aktivity (spolupráce s rodiči, činnosti ve třídě v rámci řízených i volných aktivit). Vysvětluje důležitost hry, prožitku a zážitku.

Nedílnou součástí knihy je i část praktická. Činnosti a hry pro rozvíjení přírodovědné gramotnosti jsou rozděleny na krátkodobé (max. do 2 hodin) a dlouhodobé (celoroční, vícetýdenní). Aktivity a náměty jsou nové, nápadité, podněcující učitele k dalšímu vlastnímu obohacování, vycházejí z praxe. Z pohledu učitelky oceňuji strukturovanou formu zápisu.Vždy je uveden konkrétní vzdělávací cíl, místo a potřebná doba na realizaci, pomůcky, popis vlastního průběhu i další nabídka rozličných navazujících činností. Důležitou součástí jsou postřehy z praxe učitelek a přehled slov, o která obohatíme aktivní slovní zásobu dětí.


Proč si jako pomocníka pro rozvoj přírodovědné gramotnosti předškoláků vybrat právě tuto knihu? Autorka se o tuto problematiku zajímá dlouhodobě a specializuje se na ni. Vydala již několik odborných i popularizačních článků a publikací - "Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků" (2015),"Enviromentální činnosti v předškolním vzdělávání "(2010), "Činnosti venku a v přírodě pro předškolním vzdělávání" (Jančaříková, Kapuciánová, 2013),"Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání" (Jančaříková, Havlová, 2014).

Knihu bych jako metodiku doporučila všem učitelům MŠ a to zejména pro její moderní pojetí. Jasně, stručně a s přehledným členěním uvádí čtenáře do základní problematiky tématu. Spojuje odborný výklad s ověřenou praxí. Nabízí metodickou podporu. Činnosti zde uváděné přirozeně obohacují dítě v jeho elementární orientaci v okolním světě na nichž bude stavět celý život.

 

Kolářová Lenka, DiS

 

Kdo je Lenka Kolářová?

Lenka Kolářová vystudovala SPgŠ Karlovy Vary, obor učitelka MŠ a dále pokračovala na VOŠ pedagogické a sociální v Praze (obor předškolní a mimoškolní pedagogika). Od roku 1995 pracuje jako učitelka v mateřské škole. Má zkušenosti jako vedoucí letních táborů a jako lektorka hudebně - dramatického kroužku. Patří mezi aktivní pedagogy, pravidelně se účastní dalšího vzdělávání (hudební činnosti, čtenářská pregramotnost, zařazování dětí s odlišným mateřským jazykem, problémy dětí s ADHD a autismem).
.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, stačí, když nepřiberete!"

 Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

 Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

 Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

 Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

Na další články se podívejte do našeho Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnostiEnvironmentální činnosti v předškolním vzděláváníVývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s předškoláky na Velikonoce, aby se mohly zapojit i dvouleté děti? Přinášíme Vám inspiraci z publikace…

Recenze: Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání

Přečtěte si recenzi na publikaci Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání, která spadá do ediční řady Komplexní…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4372

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka