Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…
Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.
S velikým potěšením jsem si přečetla knížku Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání napsanou kolektivem pěti autorek, z nichž tři osobně znám. Moje radost vyplývala ze skutečnosti, že s novým titulem přichází mnoho podnětů k tomu, abychom nezapomínali na svoje kořeny, svoje české tradice a nedovolili, aby byly převálcovány reklamou, komercí, cizími vlivy a postupně se rozpustily do současného konzumního blahobytu a materiálního přepychu. Když umřou tradice, umře národ, říkávala mi moje teta Eliška, která české tradice ctila a předávala nám, mladším. Proto vítám každý podnět, který je věnován českým tradicím a generaci budoucí. Takže v úvodu potřebuji říct: Óóó, to se povedlo!
Knížka je určena prioritně učitelům a učitelkám mateřských škol, ale rozhodně bych ji doporučila i učitelům 1. stupně základní školy, rodičům, pedagogům zájmového vzdělávání a vlastně i nám všem, abychom si připomněli původ i význam důležitých českých svátků a tradic.
Co oceňuji nejvíc:
  • Přehledné chronologické řazení svátků a tradic v průběhu školního roku od podzimu do léta).
  • Úvodní charakteristiku a původ svátku u každé kapitoly, kde nám autorky pro oživení paměti stručně nabízejí základní informace, aniž bychom tyto museli složitě vyhledávat jinde.
  • Velkou inspiraci v nabídce lidové slovesnosti (lidová říkadla, písničky, rčení, pranostiky), která prolíná celou publikací ruku v ruce s tvorbou autorskou. Česká lidová slovesnost, říkadla, písničky, básničky, pohádky, pranostiky si zaslouží být v současné mateřské škole podpořeny pedagogy, v publikaci jsou motivací k dalším činnostem s dětmi.
  • Bohatou integrovanou nabídku konkrétních činností s předškolními děti, která se vztahuje k jednotlivým svátkům a tradicím, v nichž je sledován celistvý rozvoj dítěte (jeho tělo, duševno, sociálno, život v naší zemi i v našem světě).
  • Přirozené přesahy kognitivního (poznatkového) a sociálního učení: neučím se jen např. o svatém Martinovi nebo Mikuláši, ale učím se i o sobě, o tobě, o životě mezi lidmi. To vnímám jako velmi podnětné pro všechny pedagogy pracující nejen s předškolními dětmi.
  • Přehlednost, členění knihy nejen na jednotlivé kapitoly, ale i členění jednotlivých kapitol – charakteristika a původ svátku, charakteristika období v MŠ a jeho cíle, včetně možných rizik, následně nabídka konkrétních činností s dětmi.
  • Bohatou nabídku výtvarných činností, které přirozeně navazují a stávají se hlavně součástí vzdělávání (tj. např. Vánoce nejsou zdaleka jen o „produktech“ – výrobcích, ale výtvarné a pracovní činnosti jsou součástí integrovaného vzdělávání v konkrétním období).
  • Přílohy, notové záznamy a hlavně vyčerpávající nabídku doporučené literatury na konci knížky, kde my, čtenáři a učitelé, najdeme zajímavé literární prameny, z nichž můžeme při své práci čerpat.
Mohla bych pokračovat ve výčtu pozitiv a předností této publikace, ale věřím, že ty další si každý z čtenářů a hlavně vzdělavatelů najde sám.
Na závěr jen pár vlastních postřehů:
  • Přijměme publikaci jako nabídku a nikoli jediný a jedinečný dogmatický návod, jak dětem přibližovat svátky a tradice.
  • Neopomíjejme složení konkrétní dětské skupiny, zdaleka ne všechny nabízené činnosti jsou vhodné pro děti všech věkových skupin (neopomíjejme složení skupiny ani ve smyslu multikulturnosti, jazykového vybavení atd.).
  • Nebojme se přidávat další vlastní invenci a tvořivost, vymýšlejme další hry, čerpejme i z další vhodné literatury, doplňujme a rozšiřujme nabídku.
  • Neulpívejme na řazení a realizaci činností tak, jak jsou postupně v publikaci nabízeny, jedná se o nabídku, cílem autorek nebylo určitě vytvořit metodickou řadu.
  • Podělme se nejen s dětmi, ale i s ostatními kolegyněmi o to, co nám nová knížka o českých svátcích a tradicích nabízí.
Mgr. Hanka Švejdová

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0040

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka