Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…

Klikyháky třesky plesky, zase bude trochu ČESKY…
Odborná recenze publikace Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání od Mgr. H. Švejdové.
S velikým potěšením jsem si přečetla knížku Činnosti k svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání napsanou kolektivem pěti autorek, z nichž tři osobně znám. Moje radost vyplývala ze skutečnosti, že s novým titulem přichází mnoho podnětů k tomu, abychom nezapomínali na svoje kořeny, svoje české tradice a nedovolili, aby byly převálcovány reklamou, komercí, cizími vlivy a postupně se rozpustily do současného konzumního blahobytu a materiálního přepychu. Když umřou tradice, umře národ, říkávala mi moje teta Eliška, která české tradice ctila a předávala nám, mladším. Proto vítám každý podnět, který je věnován českým tradicím a generaci budoucí. Takže v úvodu potřebuji říct: Óóó, to se povedlo!
Knížka je určena prioritně učitelům a učitelkám mateřských škol, ale rozhodně bych ji doporučila i učitelům 1. stupně základní školy, rodičům, pedagogům zájmového vzdělávání a vlastně i nám všem, abychom si připomněli původ i význam důležitých českých svátků a tradic.
Co oceňuji nejvíc:
  • Přehledné chronologické řazení svátků a tradic v průběhu školního roku od podzimu do léta).
  • Úvodní charakteristiku a původ svátku u každé kapitoly, kde nám autorky pro oživení paměti stručně nabízejí základní informace, aniž bychom tyto museli složitě vyhledávat jinde.
  • Velkou inspiraci v nabídce lidové slovesnosti (lidová říkadla, písničky, rčení, pranostiky), která prolíná celou publikací ruku v ruce s tvorbou autorskou. Česká lidová slovesnost, říkadla, písničky, básničky, pohádky, pranostiky si zaslouží být v současné mateřské škole podpořeny pedagogy, v publikaci jsou motivací k dalším činnostem s dětmi.
  • Bohatou integrovanou nabídku konkrétních činností s předškolními děti, která se vztahuje k jednotlivým svátkům a tradicím, v nichž je sledován celistvý rozvoj dítěte (jeho tělo, duševno, sociálno, život v naší zemi i v našem světě).
  • Přirozené přesahy kognitivního (poznatkového) a sociálního učení: neučím se jen např. o svatém Martinovi nebo Mikuláši, ale učím se i o sobě, o tobě, o životě mezi lidmi. To vnímám jako velmi podnětné pro všechny pedagogy pracující nejen s předškolními dětmi.
  • Přehlednost, členění knihy nejen na jednotlivé kapitoly, ale i členění jednotlivých kapitol – charakteristika a původ svátku, charakteristika období v MŠ a jeho cíle, včetně možných rizik, následně nabídka konkrétních činností s dětmi.
  • Bohatou nabídku výtvarných činností, které přirozeně navazují a stávají se hlavně součástí vzdělávání (tj. např. Vánoce nejsou zdaleka jen o „produktech“ – výrobcích, ale výtvarné a pracovní činnosti jsou součástí integrovaného vzdělávání v konkrétním období).
  • Přílohy, notové záznamy a hlavně vyčerpávající nabídku doporučené literatury na konci knížky, kde my, čtenáři a učitelé, najdeme zajímavé literární prameny, z nichž můžeme při své práci čerpat.
Mohla bych pokračovat ve výčtu pozitiv a předností této publikace, ale věřím, že ty další si každý z čtenářů a hlavně vzdělavatelů najde sám.
Na závěr jen pár vlastních postřehů:
  • Přijměme publikaci jako nabídku a nikoli jediný a jedinečný dogmatický návod, jak dětem přibližovat svátky a tradice.
  • Neopomíjejme složení konkrétní dětské skupiny, zdaleka ne všechny nabízené činnosti jsou vhodné pro děti všech věkových skupin (neopomíjejme složení skupiny ani ve smyslu multikulturnosti, jazykového vybavení atd.).
  • Nebojme se přidávat další vlastní invenci a tvořivost, vymýšlejme další hry, čerpejme i z další vhodné literatury, doplňujme a rozšiřujme nabídku.
  • Neulpívejme na řazení a realizaci činností tak, jak jsou postupně v publikaci nabízeny, jedná se o nabídku, cílem autorek nebylo určitě vytvořit metodickou řadu.
  • Podělme se nejen s dětmi, ale i s ostatními kolegyněmi o to, co nám nová knížka o českých svátcích a tradicích nabízí.
Mgr. Hanka Švejdová

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4234

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka