Roční období - aktivity ve školce

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé pár nápadů přinášíme. Inspirujte se i tentokrát!

 

Děti se svým nástupem do mateřské školy poprvé setkávají s větší skupinou vrstevníků. Řada z nich se teprve musí naučit nejen pravidla fungující dětské skupiny, ale i získat poznatky a sociální dovednosti potřebné k fungujícímu vzájemnému soužití. Tento – pro většinu první – model vrstevnické skupiny pak vytváří základ pro další sociální interakci, navazování kontaktů s lidmi, spolupráci i vhodnou komunikaci.

Aktivity lze v mateřské škole realizovat s dětmi všech věkových skupin. S mladšími dětmi je vhodné věnovat více času a prostoru charakteristice ročního období, počasí, vhodného oblečení. Příběh pak může být určitou formou opakování daného tématu. Se staršími dětmi je naopak vhodné se více zaměřit na vztahy ve skupině, dramatické hry, rozvoj fantazie a komunikačních dovedností dětí.

 

 

 

Aktivita Roční období


Z barevných obručí (možno nahradit švihadly) vytvoříme na podlaze čtyři stanoviště a doprostřed si připravíme větší množství různého oblečení. Obruče umístíme do čtyř rohů tak, že zelená obruč znázorňuje jaro, žlutá léto, hnědá/červená podzim a bílá zimu. S dětmi si sedneme doprostřed herny, kam umístíme i hromadu oblečení. Vyzveme je, aby jmenovaly jednotlivá roční období. Necháme děti se volně vyjadřovat k tomu, jak dané období poznáme, co se děje v přírodě, co mohou lidé dělat. Po úvodní diskusi vyzveme děti, aby se pokusily bez mluvení roztřídit oblečení do jednotlivých obručí podle toho, v jakém ročním období je nosíme. Závěrem zkontrolujeme, popř. si vysvětlíme, zda dané oblečení můžeme nosit i v jiném ročním období. Aktivitu můžeme rozvinout tím, že děti oblečení z obručí vyndávají podle našeho diktátu.
Na konci této úvodní motivace můžeme děti vyzvat k tomu, aby se vyjádřily, jaké roční období mají rády a proč.

 

Věšák fešák

Připravíme si velký věšák. Určíme, jaké roční období právě máme, a vyvoláme dítě, které z hromady oblečení vybere jeden kus a věšák jím oblékne. Toto dítě pak určí dalšího, kdo najde a přidá jiný kus oblečení. Takto pokračujeme do té doby, než máme věšák „oblečený“ maximálním množstvím vhodných svršků.

Poté začneme stejným způsobem oblečení z věšáku sundávat. Děti vždy sundají jeden kus a vyberou dalšího kamaráda, který pokračuje. U aktivity můžeme využít větu: „Věšák-fešák na jaře (na podzim / v létě / v zimě) oblékne si…“

Téma vhodného oblečení pro dané roční období můžeme realizovat i pomocí módní přehlídky, kdy děti po skupinách předvádějí oblečení pro dané roční období. Obměnou může být i oblékání vystřihovacích panenek. Společně si popíšeme jednotlivé druhy oblečení, poté vytleskáváme jejich názvy. Závěrem necháme děti samostatně nakreslit ke každému oblečení tolik teček, kolik má dané slovo slabik.

 

 

Když pojedu na dovolenou...


Sedneme si s dětmi do kruhu a společně se naučíme úvodní větu: „Když pojedu na dovolenou na jaře (v létě / na podzim / v zimě), vezmu si…“ Začneme naším příkladem, kdy větu doplníme jedním druhem oblečení. Poté celou větu zopakuje vybrané dítě a přidá další nápad –jiné oblečení. Postupně tedy děti zopakují vše, co již bylo vyřčeno, a přidají svá slova – nápady. Pokud máme větší skupinu dětí, rozdělíme je na polovinu.

 

Pravda nebo lež?

Předem si připravíme věty o ročním období a počasí. Vyzveme děti, aby pozorně naslouchaly, a pokud zazní lež, aby zvedly ruce. Příklady možných vět:


1. V zimě stavíme sněhuláky.

2. Na jaře kvetou stromy.

3. V létě bývá sníh.

4. Na podzim sbíráme houby.

5. V zimě dozrává ovoce.

6. V létě bývá teplo a slunečno.

7. Na jaře se rodí mláďátka.

8. V létě se jezdí na dovolenou.

9. Na podzim bývají často bouřky.

10. V zimě některá zvířata spí.


 

Déšť

Předem si připravíme vystřižené kapky z tvrdého papíru , jejich počet by měl odpovídat počtu dětí. Tyto kapky rozmístíme po prostoru a každému dítěti dáme jeden kolíček na prádlo. Úkolem dětí je vybrat si jednu kapku a kolíčkem ji sebrat.

Jakmile má každý svou kapku, připevní si ji kolíčkem na oblečení, tím se stane kapkou deště. Vyzveme všechny kapky, aby se pohybovaly po prostoru tak, jako když drobně prší (děti dělají malé drobné krůčky). Poté měníme pohyb na větší déšť (vedeme děti k rychlejšímu pohybu) a liják (dlouhé těžké kroky). Nakonec z kapek vytvoříme „louži“ – děti se semknou na jedno místo v herně.



- Aktivitu lze zahrát také jako známou hru „Na molekuly“ – kapky se volně pohybují po prostoru, na vyzvání vytvoří louži o daném počtu kapek (např. pět dětí se musí chytit za ruce).

- Poté si všichni na daném místě sundají obrázky kapek. Obměnou může být i varianta, kdy děti připnou svou kapku na nějaké místo (závěs, záclona).

- Společně se usadíme do kruhu a povídáme si o dešti – co lidé nosí v dešti, jak chodí oblékaní, co v dešti dělají zvířátka a rostliny. Vyzveme děti, které mají rády déšť, aby si stouply k naší louži (ke kapkám). Ptáme se jich, proč mají rády déšť, co se v dešti dá dělat.

- Vyzveme všechny ke společné pantomimě. Představíme si déšť a bez mluvení se cákáme v kalužích, přeskakujeme kaluže, projíždíme na kole kalužemi, běháme v dešti.

 


 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Rok v mateřské škole v činnostech: JARO Ediční řada: Čtyři roční období Rok v mateřské škole v činnostech: LÉTO

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9541

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka