Roční období - aktivity ve školce

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé pár nápadů přinášíme. V tomto se můžete inspirovat aktivitami z publikace O jedné louži od Lucie Víchové!

 

Děti se svým nástupem do mateřské školy poprvé setkávají s větší skupinou vrstevníků. Řada z nich se teprve musí naučit nejen pravidla fungující dětské skupiny, ale i získat poznatky a sociální dovednosti potřebné k fungujícímu vzájemnému soužití. Tento – pro většinu první – model vrstevnické skupiny pak vytváří základ pro další sociální interakci, navazování kontaktů s lidmi, spolupráci i vhodnou komunikaci.
Aktivity z tohoto článku pochází z projektu "O jedné louži". Příběh napsala Alena Vostrá a přibližuje v něm dětem roční období, změny v přírodě, ale i téma koloběhu života. Příběh je rozdělen do krátkých částí, jež jsou motivací pro další aktivity. Cílem je prohloubení poznatků o přírodě, počasí, ale i rozvoj osobnosti dítěte v rámci sociální skupiny.

Aktivity lze v mateřské škole realizovat s dětmi všech věkových skupin. S mladšími dětmi je vhodné věnovat více času a prostoru charakteristice ročního období, počasí, vhodného oblečení. Příběh pak může být určitou formou opakování daného tématu. Se staršími dětmi je naopak vhodné se více zaměřit na vztahy ve skupině, dramatické hry, rozvoj fantazie a komunikačních dovedností dětí.

 

 

 

Aktivita Roční období


Z barevných obručí (možno nahradit švihadly) vytvoříme na podlaze čtyři stanoviště a doprostřed si připravíme větší množství různého oblečení. Obruče umístíme do čtyř rohů tak, že zelená obruč znázorňuje jaro, žlutá léto, hnědá/červená podzim a bílá zimu. S dětmi si sedneme doprostřed herny, kam umístíme i hromadu oblečení. Vyzveme je, aby jmenovaly jednotlivá roční období. Necháme děti se volně vyjadřovat k tomu, jak dané období poznáme, co se děje v přírodě, co mohou lidé dělat. Po úvodní diskusi vyzveme děti, aby se pokusily bez mluvení roztřídit oblečení do jednotlivých obručí podle toho, v jakém ročním období je nosíme. Závěrem zkontrolujeme, popř. si vysvětlíme, zda dané oblečení můžeme nosit i v jiném ročním období. Aktivitu můžeme rozvinout tím, že děti oblečení z obručí vyndávají podle našeho diktátu.
Na konci této úvodní motivace můžeme děti vyzvat k tomu, aby se vyjádřily, jaké roční období mají rády a proč.

 

Věšák fešák

Připravíme si velký věšák. Určíme, jaké roční období právě máme, a vyvoláme dítě, které z hromady oblečení vybere jeden kus a věšák jím oblékne. Toto dítě pak určí dalšího, kdo najde a přidá jiný kus oblečení. Takto pokračujeme do té doby, než máme věšák „oblečený“ maximálním množstvím vhodných svršků.

Poté začneme stejným způsobem oblečení z věšáku sundávat. Děti vždy sundají jeden kus a vyberou dalšího kamaráda, který pokračuje. U aktivity můžeme využít větu: „Věšák-fešák na jaře (na podzim / v létě / v zimě) oblékne si…“

Téma vhodného oblečení pro dané roční období můžeme realizovat i pomocí módní přehlídky, kdy děti po skupinách předvádějí oblečení pro dané roční období. Obměnou může být i oblékání vystřihovacích panenek. Společně si popíšeme jednotlivé druhy oblečení, poté vytleskáváme jejich názvy. Závěrem necháme děti samostatně nakreslit ke každému oblečení tolik teček, kolik má dané slovo slabik.

 

 

Když pojedu na dovolenou...


Sedneme si s dětmi do kruhu a společně se naučíme úvodní větu: „Když pojedu na dovolenou na jaře (v létě / na podzim / v zimě), vezmu si…“ Začneme naším příkladem, kdy větu doplníme jedním druhem oblečení. Poté celou větu zopakuje vybrané dítě a přidá další nápad –jiné oblečení. Postupně tedy děti zopakují vše, co již bylo vyřčeno, a přidají svá slova – nápady. Pokud máme větší skupinu dětí, rozdělíme je na polovinu.

 

Pravda nebo lež?

Předem si připravíme věty o ročním období a počasí. Vyzveme děti, aby pozorně naslouchaly, a pokud zazní lež, aby zvedly ruce. Příklady možných vět:


1. V zimě stavíme sněhuláky.

2. Na jaře kvetou stromy.

3. V létě bývá sníh.

4. Na podzim sbíráme houby.

5. V zimě dozrává ovoce.

6. V létě bývá teplo a slunečno.

7. Na jaře se rodí mláďátka.

8. V létě se jezdí na dovolenou.

9. Na podzim bývají často bouřky.

10. V zimě některá zvířata spí.


 

Déšť

Předem si připravíme vystřižené kapky z tvrdého papíru , jejich počet by měl odpovídat počtu dětí. Tyto kapky rozmístíme po prostoru a každému dítěti dáme jeden kolíček na prádlo. Úkolem dětí je vybrat si jednu kapku a kolíčkem ji sebrat.

Jakmile má každý svou kapku, připevní si ji kolíčkem na oblečení, tím se stane kapkou deště. Vyzveme všechny kapky, aby se pohybovaly po prostoru tak, jako když drobně prší (děti dělají malé drobné krůčky). Poté měníme pohyb na větší déšť (vedeme děti k rychlejšímu pohybu) a liják (dlouhé těžké kroky). Nakonec z kapek vytvoříme „louži“ – děti se semknou na jedno místo v herně.



- Aktivitu lze zahrát také jako známou hru „Na molekuly“ – kapky se volně pohybují po prostoru, na vyzvání vytvoří louži o daném počtu kapek (např. pět dětí se musí chytit za ruce).

- Poté si všichni na daném místě sundají obrázky kapek. Obměnou může být i varianta, kdy děti připnou svou kapku na nějaké místo (závěs, záclona).

- Společně se usadíme do kruhu a povídáme si o dešti – co lidé nosí v dešti, jak chodí oblékaní, co v dešti dělají zvířátka a rostliny. Vyzveme děti, které mají rády déšť, aby si stouply k naší louži (ke kapkám). Ptáme se jich, proč mají rády déšť, co se v dešti dá dělat.

- Vyzveme všechny ke společné pantomimě. Představíme si déšť a bez mluvení se cákáme v kalužích, přeskakujeme kaluže, projíždíme na kole kalužemi, běháme v dešti.

 

Aktivity pocházejí z publikace O jedné louži a jsou součástí většího a rozsáhlejšího celku. Na další aktivity se podívejte do publikace O jedné louži, jejíž autorkou je Lucie Víchová.

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit


 Aktivity na téma "každý jsme jiný"

 Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

 Test kresby postavy pro děti předškolního věku

 Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

 
Na další články se podívejte do našeho
Magazínu!

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 Ediční řada: Inspirace a náměty pro mateřské školy O jedné loužiAktivity a inspirace v MŠ pro čtyři roční období - ediční řada

Hýbejte se s předškoláky! Přinášíme inspiraci k pohybovým aktivitám

Pohybová koordinace ovlivňuje celý náš život - chůzi, jízdu na kole, šikovnost. Trénovat koordinaci a pohyb je třeba…

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

EDU Staňkov: Konference učitelů pro učitele potřetí!

Letos proběhne již 3. ročník otevřené vzdělávací akce “učitelů pro učitele” EDU Staňkov, kde se sejdou pedagogové z mateřských,…

Pozvánka: Škola jako místo setkávání 2019

Již několik let můžete vídat náš stánek s výběrem novinek z naší produkce na akci, kterou pořádá Katedra psychologie…

Mapování potřeb školské praxe

Vážíme si vás, našich zákazníků, a protože chceme nabídnout jen to nejlepší a užitečné, rádi bychom se vás zeptali,…

Vyzkoušeno: pracovní sešity pro školáky s SPU

96 úžasných aktivit pro žáky s SPU - to jsou oranžové pracovní sešity pro školáky 1. - 3. ročníku. Ihned po uvedení se…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

 3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Jaké zaměstnání je to pravé? S rozhodováním může pomoci teorie RIASEC

Pomalu, ale jistě se blíží přijímací zkoušky na střední školy, ale někteří žáci ještě nevědí jistě, jakým směrem se ubírat,…

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2210

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka