Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně
Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel se musí naučit naslouchat, chovat se k dětem jako partner, nechovat se imperativně. I když vím, že je to náročné“. Na následujících řádcích si můžete přečíst celý inspirující rozhovor

 

 Co je to vlastně koučování? Všude se s tím slovem setkáváme, ale jeho definice jsou vždy trochu odlišné.

Začal bych tím, co alespoň pro mě, koučování neznamená. Koučování neznamená, že někomu pomáhám tak, že mu říkám a radím, co má dělat. To není koučování. Koučování je o tom, že má učitel trpělivost, dá si práci s tím, že si druhá strana určuje, co bude dělat. Právě druhá strana si na sebe bere zodpovědnost, že něco vykoná, že něco udělá. Ze začátku to trvá.

Zpočátku to mohou být jenom maličkosti, ale postupně, když náš človíček zjistí, že úspěch je na něm, a že vlastně když se mu to nepodaří, tak jedině on s tím bude muset něco dělat, začne se pomalinku snažit. Pomalu osobnostně roste v tom, v čem se chce sám zlepšit. Koučování je o vedení, nikoliv o řízení nebo manipulaci. Koučování je o tom, že někomu pomáhám, jsem s ním a držím ho. Pomáhám mu na jeho cestě, postupně si získávám jeho důvěru a zvedám mu sebevědomí. Pokud koučuji, tak pomáhám partnerovi kultivovat jeho myšlení. A to si myslím, že by škola měla dělat.

 

Jak vnímáte koučování ve vztahu k našemu školství nebo ke vzdělávání, učitelům?

 Já si myslím, že v českých školách se v podstatě nekoučuje. Možná se koučuje na některých školách soukromých, to nevím a nedokážu říct. Ale obecně se to podle mého názoru moc nedělá. Já si myslím, že to bohužel vede k tomu, že se děti dozvídají pouze kusé informace. Že dostávají „nějaké zprávy“, ale neumějí o nich přemýšlet. Suché diktování učiva do sešitu, tam ani na velké přemýšlení není prostor. Učitel – kouč by měl naopak dítě kultivovat a vést jej k odpovědnosti za svůj život už ve školním věku. Naučit ho samostatně se rozhodovat, samostatně přemýšlet a kriticky myslet.

 

 Myslíte si, že může probíhat koučování jako „jeden učitel a třída“?

 Může, ale ta třída na to musí být zralá. Musíme si postavit třídu jako tým, který funguje – školní, třídní kolektiv. Když ho máme, když skupina funguje, teprve potom může přijít  koučování. Není to vhodné pro každého, není to vhodné pro nezralou skupinu. Děti, které na  koučování nejsou připravené, totiž nepochopí, co mají dělat. To, jak třídu do „zralosti“ dostat, je  mimo jiné předmětem knihy Třídní učitel jako kouč.

 

Může koučováním učitel něco „zkazit“?

To je dobrá otázka. Já si myslím, že pokud se bude držet určitých zásad, tak ublížit nemůže. Naopak docílí toho, že se přiblíží dětem a stane se tak lepším učitelem. Dostane se k dětem blíž a začne vznikat vztah. Neumím si představit, že když do toho učitel půjde se zapálením a srdcem, s tím, že dítěti chce pomoct, tak že by mu nějak ublížil. Koučování je i o umění naslouchat, umění dobře položit otázku, umění vnímat člověka, a shrnout informace, které si s dítětem říkáme.

 

 

Co byste doporučil učiteli, který chce s koučingem začít ve třídě, kde zatím nic takového neprobíhalo?

Myslím si, že to nepůjde ve formálním prostředí. Myslím si, že k tomu, aby mohl být třídní kolektiv, nebo i jednotlivec koučován, je potřeba, aby vznikla vazba, vztah. Musíme začít tak, že si s dětmi sedneme a budeme si povídat. Ne v lavicích, ale neformálně. A budeme se bavit o normálních věcech, budeme se doptávat a učitel se nebude tvářit jako ten nejchytřejší, ale jako někdo, kdo se o děti zajímá a chce o nich všechno vědět. Začněme dětem dávat důvěru v to, že i oni jsou těmi, kdo něco ví, a že jsou v něčem dobří. Takže pro začátek je důležité navázat vztah.

 

 

Co by mohlo přinést koučování jako výsledný efekt pro kolektiv třídy? Co od toho můžeme očekávat, když to budeme dělat správně?

Pokud koučování bude probíhat, tak jak probíhat má, tedy se zaměřením na kvalitu a lásku k dětem, s potřebou jim pomoci a někam je dostat, tak bude úspěšné. Získáme zdravě sebevědomé osobnosti, které si dokážou poradit s relativně obtížnými situacemi, které můžou nastat, a které budou připraveny na život, který žijeme, a který je vlastně docela obtížný. S pomocí koučingu se děti naučí kriticky myslet. Zjistí, jaké to je, když něco vyzkouší a ono to nefunguje, budou to muset zkusit znova a třeba jinak. O tom život je. Mám pocit, že obecně dětem málo věříme. Máme tendence jim všechno říci a nadiktovat, přitom to není třeba. Věřme víc našim dětem, že dokážou myslet kriticky a samostatně.

 

To zní hezky, ale proč se tedy podle Vás koučingu na Českých školách nevěnuje více učitelů?

Obecně se zatím dost bojíme. Učitel se bojí, co novému přístupu řeknou kolegové. Má obavy, že když bude dělat věci jinak, tak mu všichni budou říkat: „Co to děláš? Vždyť tohle nemůžeme, ty děti budou pozadu, vždyť se to nenaučí..." Strach, obavy, svázání nařízeními, osnovami a tak dále vedou k tomu, že děti přestávají přemýšlet za sebe. A to si myslím, že pro zdravý vývoj člověka a jeho sebevědomí není dobré. Nejsem úplně příznivcem jakýchkoli radikálních řešení a „alternativních škol“, které vznikají, ale mám rád jejích pestrost. Jsem rád, že se vzdělávací prostor v posledních letech alespoň trochu hýbe. Jsem nesmírně rád, že se to děje a já mohu být u toho.

 

 

Chcete vědět více o koučingu? Přečtěte si článek Jiřího Brédy Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení! a prohlédněte si v e-shopu e-knihu Třídní učitel jako kouč!

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Hrajeme si s říkadly

Hrajeme si... Mlsné myšky, Račí procházka, Nešikovná veverka

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Jarní aktivity a činnosti pro KuliFerdovy školky

Nakladatelství Raabe společně s KuliFerdou Vám přináší pět jarních aktivit pro děti, které chceme nejen zabavit, ale…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Vynášení Morany a vítání jara - e-book zdarma

E-book s aktivitami pro práci s předškoláky pro vás připravily Veronika Růžičková a Klára Krejcárková

Líný učitel radí: Přeformulujte své cíle a prospějete sobě i svým žákům

Cesta ke změně z normálního v pedagoga v toho "líného" bývá trnitá, ale přináší mnoho dobrého! V článku…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Dubnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka