Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Rozhovor s Jiřím Brédou: Učitelé se stále ještě bojí učit moderně

Jiří Bréda, autor populární publikace Učitel jako kouč, která vyšla v Nakladatelství Raabe v samostatné edici, hovoří o zásadách koučingu a jeho využití ve škole. „Učitel se musí naučit naslouchat, chovat se k dětem jako partner, nechovat se imperativně. I když vím, že je to náročné“. Na následujících řádcích si můžete přečíst celý inspirující rozhovor.

 

 Co je to vlastně koučování? Všude se s tím slovem setkáváme, ale jeho definice jsou vždy trochu odlišné.

Začal bych tím, co alespoň pro mě, koučování neznamená. Koučování neznamená, že někomu pomáhám tak, že mu říkám a radím, co má dělat. To není koučování. Koučování je o tom, že má učitel trpělivost, dá si práci s tím, že si druhá strana určuje, co bude dělat. Právě druhá strana si na sebe bere zodpovědnost, že něco vykoná, že něco udělá. Ze začátku to trvá.

Zpočátku to mohou být jenom maličkosti, ale postupně, když náš človíček zjistí, že úspěch je na něm, a že vlastně když se mu to nepodaří, tak jedině on s tím bude muset něco dělat, začne se pomalinku snažit. Pomalu osobnostně roste v tom, v čem se chce sám zlepšit. Koučování je o vedení, nikoliv o řízení nebo manipulaci. Koučování je o tom, že někomu pomáhám, jsem s ním a držím ho. Pomáhám mu na jeho cestě, postupně si získávám jeho důvěru a zvedám mu sebevědomí. Pokud koučuji, tak pomáhám partnerovi kultivovat jeho myšlení. A to si myslím, že by škola měla dělat.

 

Jak vnímáte koučování ve vztahu k našemu školství nebo ke vzdělávání, učitelům?

 Já si myslím, že v českých školách se v podstatě nekoučuje. Možná se koučuje na některých školách soukromých, to nevím a nedokážu říct. Ale obecně se to podle mého názoru moc nedělá. Já si myslím, že to bohužel vede k tomu, že se děti dozvídají pouze kusé informace. Že dostávají „nějaké zprávy“, ale neumějí o nich přemýšlet. Suché diktování učiva do sešitu, tam ani na velké přemýšlení není prostor. Učitel – kouč by měl naopak dítě kultivovat a vést jej k odpovědnosti za svůj život už ve školním věku. Naučit ho samostatně se rozhodovat, samostatně přemýšlet a kriticky myslet.

 

 Myslíte si, že může probíhat koučování jako „jeden učitel a třída“?

 Může, ale ta třída na to musí být zralá. Musíme si postavit třídu jako tým, který funguje – školní, třídní kolektiv. Když ho máme, když skupina funguje, teprve potom může přijít  koučování. Není to vhodné pro každého, není to vhodné pro nezralou skupinu. Děti, které na  koučování nejsou připravené, totiž nepochopí, co mají dělat. To, jak třídu do „zralosti“ dostat, je  mimo jiné předmětem knihy Třídní učitel jako kouč.

 

Může koučováním učitel něco „zkazit“?

To je dobrá otázka. Já si myslím, že pokud se bude držet určitých zásad, tak ublížit nemůže. Naopak docílí toho, že se přiblíží dětem a stane se tak lepším učitelem. Dostane se k dětem blíž a začne vznikat vztah. Neumím si představit, že když do toho učitel půjde se zapálením a srdcem, s tím, že dítěti chce pomoct, tak že by mu nějak ublížil. Koučování je i o umění naslouchat, umění dobře položit otázku, umění vnímat člověka, a shrnout informace, které si s dítětem říkáme.

 

 

Co byste doporučil učiteli, který chce s koučingem začít ve třídě, kde zatím nic takového neprobíhalo?

Myslím si, že to nepůjde ve formálním prostředí. Myslím si, že k tomu, aby mohl být třídní kolektiv, nebo i jednotlivec koučován, je potřeba, aby vznikla vazba, vztah. Musíme začít tak, že si s dětmi sedneme a budeme si povídat. Ne v lavicích, ale neformálně. A budeme se bavit o normálních věcech, budeme se doptávat a učitel se nebude tvářit jako ten nejchytřejší, ale jako někdo, kdo se o děti zajímá a chce o nich všechno vědět. Začněme dětem dávat důvěru v to, že i oni jsou těmi, kdo něco ví, a že jsou v něčem dobří. Takže pro začátek je důležité navázat vztah.

 

 

Co by mohlo přinést koučování jako výsledný efekt pro kolektiv třídy? Co od toho můžeme očekávat, když to budeme dělat správně?

Pokud koučování bude probíhat, tak jak probíhat má, tedy se zaměřením na kvalitu a lásku k dětem, s potřebou jim pomoci a někam je dostat, tak bude úspěšné. Získáme zdravě sebevědomé osobnosti, které si dokážou poradit s relativně obtížnými situacemi, které můžou nastat, a které budou připraveny na život, který žijeme, a který je vlastně docela obtížný. S pomocí koučingu se děti naučí kriticky myslet. Zjistí, jaké to je, když něco vyzkouší a ono to nefunguje, budou to muset zkusit znova a třeba jinak. O tom život je. Mám pocit, že obecně dětem málo věříme. Máme tendence jim všechno říci a nadiktovat, přitom to není třeba. Věřme víc našim dětem, že dokážou myslet kriticky a samostatně.

 

To zní hezky, ale proč se tedy podle Vás koučingu na Českých školách nevěnuje více učitelů?

Obecně se zatím dost bojíme. Učitel se bojí, co novému přístupu řeknou kolegové. Má obavy, že když bude dělat věci jinak, tak mu všichni budou říkat: „Co to děláš? Vždyť tohle nemůžeme, ty děti budou pozadu, vždyť se to nenaučí..." Strach, obavy, svázání nařízeními, osnovami a tak dále vedou k tomu, že děti přestávají přemýšlet za sebe. A to si myslím, že pro zdravý vývoj člověka a jeho sebevědomí není dobré. Nejsem úplně příznivcem jakýchkoli radikálních řešení a „alternativních škol“, které vznikají, ale mám rád jejích pestrost. Jsem rád, že se vzdělávací prostor v posledních letech alespoň trochu hýbe. Jsem nesmírně rád, že se to děje a já mohu být u toho.

 

 

Chcete vědět více o koučingu? Přečtěte si článek Jiřího Brédy Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení! a prohlédněte si v e-shopu knihu Třídní učitel jako kouč!

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

 Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

 Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

 Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

 Hodnocení žáků s SVP

 Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Více článků najdete v našem Magazínu!

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

 

Třídní učitel jako koučUčitel a syndrom vyhoření

Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9302

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka