Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky
Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim, kdy se často mění počasí. Můžeme ji uvést písničkou a pohybovou hrou: Dešťové kapičky dostaly nožičky, běhaly v okapu, dělaly neplechu.

Průběh:

Děti volně běhají po třídě a prsty naznačují, jak padá voda z mraků, třením dlaní o sebe vytvoří zvuk deště, pleskají prsty o sebe (palec proti ostatním prstům). Jindy můžeme využít Mráčkovou honičkou – několik dětí je první kapičkou, koho se kapka dotkne, přidá se k ní – lehce se chytí za tričko a honí společně. Postupně se pochytají všechny děti, až je z nich několik velkých mraků.

Děti se pak vydýchají a chvíli sledují, jak vypadají dneska mraky na nebi, jakou mají barvu, jak se mění jejich tvar.

Na vlastní vytrhávání učitelka připraví vhodné papíry (například barevné papíry různých odstínů modré a šedivé barvy – mohou mít i různé rozměry). Pak si zkusí děti mraky vytrhat – učitelka připomene správný úchop papíru a přiměřenou sílu pro jeho trhání. Každé dítě vytrhává vlastní tvar – všechny se tedy povedou, nic není „pokažené“.

Všechny mráčky pak plují společně oblohou – děti pomalu chodí po třídě, mráčky drží před sebou nebo nad hlavou.

 

Varianta aktivity:

Můžeme navázat další aktivitou – děti si pro svoje mráčky vymýšlejí jména podle toho, čemu se mrak podobá (mladší děti většinou použijí jen svého jména – „Já jsem mráček Petříček“), se staršími dětmi se pokoušíme o rýmování („Já jsem mráček – peřinářek – budu přikrývat zvířátka, aby jim nebyla zima, Já jsem mráček – auťáček a všechny děti povozím…“). Je možné tvary mráčků doplnit kresbou a využít je při dramatizaci („Co asi tvůj mráček viděl z nebe, kam asi doletěl…“), sestavit si z nich vlastní oblohu – který obláček chce být u kterého blízko?

 

Pozor na...

  • Je prostor na pohybovou hru dostatečně veliký?
  • Máme připravené dostatečné množství různorodých papírů?
  • Nechali jsme dětem dost času, aby mohly zaznít všechny nápady?
  • Jsou všechny nápady dětí pozitivně přijaty, není některé dítě za svůj nápad zesměšněno?

 

Všímejte si...

 

…z hlediska rozvoje manipulačních dovedností

  • Dokáže dítě správně uchopit papír prsty, nedrží papír jen v dlaních?
  • Vyvine při trhání potřebnou a přiměřenou sílu?
  • Dokáže posouvat prsty po papíře, když chce vytrhat zajímavější tvar (například trhat do obloučku)?

 

…z hlediska dalších konkretizovaných výstupů

  • Dokáže se dítě pohybovat při písničce v rytmu?
  • Napodobí správně pohyb rukou, prstů? (např. pleskání)?
  • Vydrží při honičce běhat po celou dobu hry?
  • Dokáže běhat i ve větší skupině dětí a zároveň se citlivě držet?
  • Komentuje vhodně pozorované tvary mraků?
  • Vymýšlí vhodná přirovnání, děj, příběh?
  • Všímá si změn na obloze, soustředí se na pozorování delší dobu?
  • Pozná a pojmenuje různé barvy papíru, rozliší i některé odstíny (tmavě modrá, světle modrá)?
  • Najde podobnost vytrhaného mráčku, vymyslí si zajímavý název nebo je bezradné?
  • Pozná a pojmenuje roční období, které právě probíhá?
  • Je kontakt s ostatními dětmi při hře ohleduplný?
  • Dokáže dítě zvládnout i případný drobný neúspěch – pokouší se o vytrhávání znovu, pokud se mu práce příliš nedaří?
  • Dokáže se domluvit s druhými dětmi o spolupráci, případně o výměně materiálu?
  • Nabídne některé dítě pomoc, pokud se někomu trhání příliš nedaří, nemůže si vymyslet název atd.?
  • Zapojí se dítě bez problémů do úklidu třídy?

 


 

Ukázka pochází z e-publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí z kapitoly Práce s materiály, jejíž autorkou je Mgr. Hana Nádvorníková.

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Vánoce pro KuliFerdovy školky

Vážené Kuliferdovy mateřské školy! Blíží se zimní čas a nejkrásnější svátky v roce a my společně s KuliFerdou…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka