Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky
Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim, kdy se často mění počasí. Můžeme ji uvést písničkou a pohybovou hrou: Dešťové kapičky dostaly nožičky, běhaly v okapu, dělaly neplechu.

Průběh:

Děti volně běhají po třídě a prsty naznačují, jak padá voda z mraků, třením dlaní o sebe vytvoří zvuk deště, pleskají prsty o sebe (palec proti ostatním prstům). Jindy můžeme využít Mráčkovou honičkou – několik dětí je první kapičkou, koho se kapka dotkne, přidá se k ní – lehce se chytí za tričko a honí společně. Postupně se pochytají všechny děti, až je z nich několik velkých mraků.

Děti se pak vydýchají a chvíli sledují, jak vypadají dneska mraky na nebi, jakou mají barvu, jak se mění jejich tvar.

Na vlastní vytrhávání učitelka připraví vhodné papíry (například barevné papíry různých odstínů modré a šedivé barvy – mohou mít i různé rozměry). Pak si zkusí děti mraky vytrhat – učitelka připomene správný úchop papíru a přiměřenou sílu pro jeho trhání. Každé dítě vytrhává vlastní tvar – všechny se tedy povedou, nic není „pokažené“.

Všechny mráčky pak plují společně oblohou – děti pomalu chodí po třídě, mráčky drží před sebou nebo nad hlavou.

 

Varianta aktivity:

Můžeme navázat další aktivitou – děti si pro svoje mráčky vymýšlejí jména podle toho, čemu se mrak podobá (mladší děti většinou použijí jen svého jména – „Já jsem mráček Petříček“), se staršími dětmi se pokoušíme o rýmování („Já jsem mráček – peřinářek – budu přikrývat zvířátka, aby jim nebyla zima, Já jsem mráček – auťáček a všechny děti povozím…“). Je možné tvary mráčků doplnit kresbou a využít je při dramatizaci („Co asi tvůj mráček viděl z nebe, kam asi doletěl…“), sestavit si z nich vlastní oblohu – který obláček chce být u kterého blízko?

 

Pozor na...

  • Je prostor na pohybovou hru dostatečně veliký?
  • Máme připravené dostatečné množství různorodých papírů?
  • Nechali jsme dětem dost času, aby mohly zaznít všechny nápady?
  • Jsou všechny nápady dětí pozitivně přijaty, není některé dítě za svůj nápad zesměšněno?

 

Všímejte si...

 

…z hlediska rozvoje manipulačních dovedností

  • Dokáže dítě správně uchopit papír prsty, nedrží papír jen v dlaních?
  • Vyvine při trhání potřebnou a přiměřenou sílu?
  • Dokáže posouvat prsty po papíře, když chce vytrhat zajímavější tvar (například trhat do obloučku)?

 

…z hlediska dalších konkretizovaných výstupů

  • Dokáže se dítě pohybovat při písničce v rytmu?
  • Napodobí správně pohyb rukou, prstů? (např. pleskání)?
  • Vydrží při honičce běhat po celou dobu hry?
  • Dokáže běhat i ve větší skupině dětí a zároveň se citlivě držet?
  • Komentuje vhodně pozorované tvary mraků?
  • Vymýšlí vhodná přirovnání, děj, příběh?
  • Všímá si změn na obloze, soustředí se na pozorování delší dobu?
  • Pozná a pojmenuje různé barvy papíru, rozliší i některé odstíny (tmavě modrá, světle modrá)?
  • Najde podobnost vytrhaného mráčku, vymyslí si zajímavý název nebo je bezradné?
  • Pozná a pojmenuje roční období, které právě probíhá?
  • Je kontakt s ostatními dětmi při hře ohleduplný?
  • Dokáže dítě zvládnout i případný drobný neúspěch – pokouší se o vytrhávání znovu, pokud se mu práce příliš nedaří?
  • Dokáže se domluvit s druhými dětmi o spolupráci, případně o výměně materiálu?
  • Nabídne některé dítě pomoc, pokud se někomu trhání příliš nedaří, nemůže si vymyslet název atd.?
  • Zapojí se dítě bez problémů do úklidu třídy?

 


 

Ukázka pochází z e-publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí z kapitoly Práce s materiály, jejíž autorkou je Mgr. Hana Nádvorníková.

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0581

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka