Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka
Metodický přehled
Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace
Očekávané výstupy
Žák:
- rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině
Rozvíjená gramotnost: Matematická, čtenářská
Učivo
- základní útvary v rovině
- osově souměrné útvary
Vzdělávací období: 1., 2.
Časový rámec lekce: 2 × 45 min
Co potřebujeme: pracovní listy, pastelky, tužky, pravítko, hlavy draků ve tvaru obdélníku, čtverce, trojúhelníku a kruhu, 4 papírové obálky, pracovní listy, nůžky, zbytky barevných papírů, tuhé lepidlo
METODIKA
Motivační část 1
Poslech nebo společné čtení nápověd pro dědečka Chacharouška z úvodu PRACOVNÍHO LISTU 1 a rozluštění hádanek.
Krátké zamyšlení nad textem a následná minidiskuze (záliba v hádání, luštění, magických čtvercích, hlavolamech, křížovkách, …) a její přínos.
Aktivita 1
Tvorba geometrických hádanek pro dědečka Chacharouška
Učitel umístí nápovědy (viz PŘÍLOHA) na tabuli nebo jiné dobře viditelné místo.
Rozdělení žáků do 4 skupin.
Losování hlavy draka
Máme 4 papírové obálky, v každé je jeden tvar hlavy draka: kruh, obdélník, čtverec, trojúhelník, každá skupina losuje jednu obálku a vylosovaný tvar tají před dalšími skupinami.
Vybírání správných nápověd pro hadače a jejich vpisování na vylosovaný tvar
Žákům podle možností umožníme pohyb po třídě k tabuli s nápovědami a zpět ke stanovišti skupiny.
Prezentace jednotlivých hádanek a jejich luštění. (Mluvčí skupiny přečte nápovědy, aniž by ukázal do rozluštění tvar draka.)
Pro inspiraci:
Reflexe
Kontrola a případné opravení chybně vepsaných nápověd.
Vystavení draků včetně popisků.
Aktivita 2
Plnění úkolů dědečka Chacharouška
Učitel předloží žákům PRACOVNÍ LISTY 1A, 1B, aby si je mohli prohlédnout.
Žáci samostatně vypracovávají jednotlivé úkoly, procvičují.
Reflexe
Sebereflexe v rámci posledního dědečkova úkolu.
Motivační část 2
Poslech nebo společné čtení školního příběhu O nespokojeném draku Darebáku (PRACOVNÍ LIST 2).
Aktivita 3
Tvorba útvarů souměrných podle osy
Učitel předloží žákům PRACOVNÍ LISTY 2A, 2B, přečte zadání a rozdá různé zbytky barevných papírů.
Žáci papíry překládají a vystřihují jednoduché tvary.
Následně výstřižky rozloží a zvýrazňují osy.
Nalepení zdařilých osově souměrných útvarů na ocas draka.
Reflexe
Společná kontrola a oprava samostatné práce.
Příloha
4x pracovní list pro žáky, 2x podklady pro učitele
Text pochází z e-publikace Není drak jako drak, autorkou ukázky je Mgr. Petra Cemerková Golová.