Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu
To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách), rozhovor s potřebou podpůrných opatření i žáky ostatními.

Mnoho zjistíme při práci v komunitním kruhu, třídnických hodinách i při méně formálních akcích (výlety, programy všeobecné primární prevence). Pomoci nám může i rozhovor s rodiči. K mapování vzájemných vztahů ve třídě, k odhalení sociálního klimatu můžeme využívat různých standardizovaných či nestandardizovaných sociometrických technik. Jedná se např. o dotazníky B-3 a B-4 Richarda Brauna, dotazník Klima třídy (KLIT) J. Laška či Hrabalův sociometrický ratingový dotazník (S-O-R-A-D).

 

Sociometrické techniky bývají i součástí programů selektivní prevence (někdy jsou nazývány i intervenčními programy), které mají za cíl zastavit a zmírnit nežádoucí projevy v interakcích mezi žáky a zajistit bezpečné prostředí pro každého jednotlivce v třídním kolektivu. V případě potřeby těchto programů se lze obracet na PPP (metodik prevence), školního psychologa či různé neziskové organizace. V některých krajích se jimi zabývají i pracovníci středisek výchovné péče.

 

Pro rychlou orientaci v sociálním klimatu (subjektivních pocitech) můžeme rovněž využívat škály. Položíme např. otázku: „Ve třídě, ve vztazích s ostatními se cítím…?“ A jako odpověď nabídneme škálu 1–5 (jako ve škole), přičemž je nutné vysvětlit obsah jednotlivých číslic: „1 – je to tu super, mám tu kamarády a nic bych neměnil, 2 – občas je tu nějaká chybička, ale je mi tu fajn, 3 – jak kdy, někdy mě tady někdo štve, protože se ke mně nechová dobře, nebo se nechová dobře k někomu jinému, 4 – necítím se zde dobře, protože mi někdo často nadává, posmívá se mi, pomlouvá mě, 5 – necítím se tu v bezpečí, někdo mi opakovaně ubližuje (i fyzicky – mlátí mě, kope, bere mi věci), nejradši bych šel do jiné třídy.“ Dá se povolit volba „mezi“, např. 3–4. Vyhodnotit výsledek můžeme tak, že čísla zprůměrujeme – mám zkušenost, že známka blížící se k trojce (případně nad 2,6) nesvědčí pro příliš dobré klima a „něco se děje“. Zajímat nás rovněž musí, kolikrát byla volena 4 či 5 (a komu se mohou dít nepříjemné věci). Nasnadě je potom iniciovat hlubší šetření (sociometrie) či začít pracovat se třídou v rámci selektivní primární prevence.

 


 

Ukázka z publikace Vztahy a nástrahy ve školní třídě Mgr. Zdenky Ženatové.

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2190

Volejte00421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka