Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu
Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

Pokud se vrstevníci ke spolužákovi chovají špatně, bývá to většinou důsledkem jejich neznalosti a neporozumění. Jiné důvody mohou být na straně žáka, zejména projevuje-li se agresivně. Zde je nasnadě zvýšená individuální práce s hledáním motivů takového chování a intenzivní spolupráce s dalšími odborníky i s rodiči žáka.

 

Navrhuje se proto informovat žáky předem o některých aspektech speciálních vzdělávacích potřeb. Na místě je samozřejmě citlivost a přiměřenost vzhledem k věku „posluchačů“. Domnívám se, že i když ve třídě není nikdo s takovými potřebami, je vždy dobré učit děti, jak se chovat k handicapovaným, jak jim případně pomoci, jaké vybavení potřebují pro to, aby se jim dobře žilo (vozík, slepecká hůl, sluchadlo, kochleární implantát). Pro pochopení konsekvencí postižení lze využívat určité simulační, interaktivní hry. Doporučuji publikaci Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání I. (Hanáková, Stejskalová, ed. Člověk v tísni 2015)

 

Učme děti, že při styku s člověkem s jakýmkoli znevýhodněním pomoc nabízíme, ale nevnucujeme. Vždy je nutné ptát se: „Mohu ti nějak pomoci?“ Spíše než o postižení mluvme s žáky o znevýhodnění.

 

Zmiňme zvláštnosti v kontaktu, komunikaci, pohybových schopnostech či jiné odlišnosti i pomůcky, které bude spolužák/spolužačka používat.

 

Zde např. vnímám i potřebu zabezpečit jak budou nebo nebudou ostatní žáci s pomůckami manipulovat – stanovit pravidla (např.: „Tento počítač patří Janičce, slouží pouze jí k tomu, aby se mohla dobře učit.“). Nepříjemné situace ve své třídě zažíval žák s cukrovkou, kdy se mu ostatní posmívali pro injekční aplikaci inzulinu. Situace došla tak daleko, že mu po odchodu na WC někdo inzulinové pero zničil. Domnívám se, že pokud by třídě bylo (se souhlasem chlapce a jeho rodičů) dostatečně osvětleno, k čemu tento nástroj slouží a že inzulin v aplikátoru obsažený je životně důležitý, nemuselo se to stát.

 
 
Nechme žáky pokládat otázky, pokusme se je zodpovědět tak, abychom rozptýlili obavy, uvedli na pravou míru předsudky o postižení. Jedná se především o to, aby žáci pochopili a akceptovali fakt, že jejich nový spolužák bude mít určitým způsobem odlišné potřeby než oni (např. bude se učit podle jiné učebnice, jiným tempem, k učení bude potřebovat počítač). Do diskuze můžeme zapojit i asistenta pedagoga. Pokusme se společně s žáky přijít na to, co by žák s určitým znevýhodněním mohl potřebovat, co pro něho může být obtížné.

 

Jak komunikovat se žákem se zrakovým postižením?

O žákovi se zrakovým postižením (pokud není světloplachý) je třeba dětem vysvětlit, že prostor třídy bude uzpůsoben tak, aby na jeho lavici dopadalo co nejvíce světla. Možná bude používat lupu či počítač se zvukovým výstupem či braillským řádkem. Navázání kontaktu musí začínat oslovením tak, aby rozpoznal, že mluvíme právě s ním. Děti by měly vědět, že spolužák může mít opožděné reakce na překážky (na které je třeba ho upozornit, nejlépe slovy „zastav“, ne „bacha, na zemi je aktovka“), hůře se orientovat v prostoru.

 

Prakticky si mohou děti vyzkoušet vedení nevidomého, ve dvojici je jeden slepý (má zavázané oči šátkem) a druhý ho provází tak, že mu nabídne svou pravou paži – „přidrž se mé paže“. Nevidomý se „zavěsí“ nad loketní jamkou, půjde lehce (přibližně jeden krok či půl kroku) za průvodcem. Při procházení dveřmi nebo úzkým prostorem jde průvodce vždy první – paži, je třeba natáhnout dozadu tak, aby nevidomý mohl jít částečně nebo úplně za ním, případně se drží za loket. Vedení je efektivní slovně doprovázet („procházíme dveřmi“). Pro simulaci lze vytvořit i překážkovou dráhu.

 

Co je třeba vědět pro komunikaci s člověkem se sluchovým postižením?

Při rozhovoru je nutné stát k druhému čelem tak, aby bylo možné odezírání (nejzazší vzdálenost je 4 metry). Neoslovujeme ho ze strany nebo zezadu. Vyslovovat musíme zřetelně (není třeba slabikovat či to s artikulací přehánět). Mluvme v neměnném tempu (volnější tempo, ne příliš rychlé), není třeba zvyšovat hlas. Lepší jsou věty kratší, s vynecháním méně známých, cizích slov. Při neporozumění nabídněme možnost zopakování, případně využijme písemné sdělení. Učme děti, aby nemluvily všechny najednou.

 

S dětmi můžeme zkusit hru simulující odezírání, kdy slova, řečená bez zvuku či šeptem, odečítají z pohybu úst.

 

Žáci by měli vědět, že smyslová postižení či tělesné postižení (především mozkovou obrnu, dříve využíván pojem „dětská mozková obrna“) doprovází i komunikační odlišnosti (tzv. symptomatické poruchy řeči) – např. „naučit se dobře mluvit, když neslyším, je obtížné“, „tělesné postižení může způsobit, že mi je hůře rozumět“.

 

Co učit děti o spolužácích s narušenou komunikační schopností?

V některých kolektivech se smějí někomu, kdo neumí říkat „ř“, v jiných to zůstává bez povšimnutí. Obdobné je to u žáků stižených koktavostí (balbuties) či brebtavostí (tumultus sermonis). Zde působíme spíše situačně (individuální rozebrání důsledků posměšků vůči žákovi s těmi, kteří je činí). Pokud přichází žák jako nový a narušení komunikační schopnosti je výrazné (např. těžká forma balbuties), je nasnadě kolektiv připravit. Tedy vysvětlit, jak je nutné se chovat (což bychom měli dodržovat i my).

 

Být trpělivý, neskákat mu do řeči – nedoplňovat slova, myšlenky, které chce vyjádřit. Dát mu čas na odpověď. Neříkat: „Nadechni se.“ „Řekni to ještě jednou.“ „Mluv rychle.“ Žákovi s breptavostí můžeme říct: „Zopakuj mi prosím, co jsi říkal, teď jsem nerozuměl/a“, ale musíme zároveň vyjádřit pochopení a respekt.

 

Jak přistupovat k žákovi s Aspergerovým syndromem?

V praxi se doporučuje tzv. sdělení znevýhodnění spolužákům, kdy je ovšem nutný souhlas rodičů žáka i žáka samotného. Beseda, která probíhá bez účasti dítěte s AS, souvisí s pochopením některých jeho specifik v chování i rozkrytí vhodných reakcí spolužáků – co dělat a co nedělat, pomoc pro dítě s tímto znevýhodněním. Pokud se k takovému kroku rozhodnete, vyhodnotíte, že by mohl být užitečný pro zlepšení situace ve třídě i vlastního postavení žáka v kolektivu, doporučuji ve spolupráci s rodiči kontaktovat externí odborníky (případně lze využít školního psychologa či speciálního pedagoga v kooperaci s externisty – PPP, SPC, Národní ústav pro autismus, krajský koordinátor pro PAS), kteří mají zkušenosti s prací se skupinou i s podobnými handicapy. Nejedná se většinou o jednorázové setkání, třídu je třeba znát, znát i problematiku a specifika dítěte. Osobně mám s několika podobnými besedami vlastní zkušenost, výsledek je pozitivní, i když vlastní proces práce se třídou nebyl nenáročný.

 

Pokud je ve třídě žák s těžším typem poruchy učení, kognitivním oslabením je důležité vnášet do kolektivu informaci: „Každý se učíme jinak, proto můžeme být i jinak hodnoceni.“

 

Dotkli jsme se pouze některých speciálních vzdělávacích potřeb s cílem naznačit určitý možný přístup, avšak vždy je nutno zvažovat přístupy individuálně, s ohledem na osobitost a výjimečnost každého žáka.

 


 

Ukázka pochází z publikace Vztahy a nástrahy ve školní třídě autorky Mgr. Zdenky Ženatové.

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7521

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka