Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními
Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně vedení školy. Respekt bychom měli chápat jako etický postoj k osobnosti druhého člověka – k někomu, kdo je s námi vždy rovnocenný, ať je v čemkoli a jakkoli odlišný.

Rovněž nelze opomenout fakt, že existují stupně a kategorie speciálních vzdělávacích potřeb, kdy je začlenění žáka poměrně snadné, a jiné, u nichž je obtížné nebo problematické. Relativně dobře se začleňují děti se zachovanými komunikačními schopnostmi, u smyslově postižených ti s lehčím typem zrakového a sluchového postižení. U tělesně postižených musíme počítat s překážkami „technickými“. (Mülpacher In Vítková a kol. 1998)

 

Co nám může pomoci?

Spolupráce s poradenským zařízením – v případě zdravotně postiženého žáka se speciálně pedagogickým centrem odpovídajícího zaměření (v závislosti na druhu postižení) či pedagogicko-psychologickou poradnou. Pokud si nejsme čímkoli jisti, neváhejme navázat osobní kontakt, sjednat si konzultační či metodické schůzky s pracovníky ŠPZ.

 

Navázání spolupráce a úzká kooperace s rodiči dítěte (velmi důležité u žáků se zdravotním znevýhodněním). Berme je jako partnery, vytvářejme prostor důvěry – berme je jako největší odborníky na své dítě (u žáků se zdravotním postižením to platí dvojnásob). Můžeme se od nich dozvědět, jaké postupy se osvědčují v domácím prostředí, a co naopak nepřináší výsledky, co dítě zvládá a v čem mohou být potíže. Předejme jim informace o specifikách a chodu školy, školním řádu. Měli by vědět, na koho se mohou obracet v případě problémů – dobré je setkání výchovného poradce, školního metodika prevence, třídního pedagoga, případně pedagogického asistenta či pracovníků školního poradenského týmu (školní speciální pedagog, školní psycholog).

 

Získávejme informace. Měli bychom se co nejpodrobněji zorientovat v potřebách a individuálních zvláštnostech dítěte, mít představu, co dané znevýhodnění obnáší v různých osobnostních, sociálních a vzdělávacích rovinách, např. v oblasti poznávacích procesů, komunikačních specifik či omezeních daných zdravotním stavem. Poznatky směrem k dalším pedagogům by měli přenášet členové školního poradenského pracoviště (stěžejní je zde role výchovného poradce) a třídní učitel. Výborné je, pokud škola disponuje speciálním pedagogem, odborníkem na danou problematiku. Nápomocny pro orientaci v problematice nám mohou být Výstupy projektu Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR (2013–2015) Univerzity Palackého v Olomouci, obsahující např. metodiky práce asistenta pedagoga či katalogy podpůrných opatření – dostupné na www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/), ale i další odborné publikace či vzdělávání v systému DVPP.

 

Spolupráce s kolegy – předávání informací, zkušeností, ale i posilování jednotnosti v přístupu a uplatňování podpůrných opatření (zde hraje nejvýznamnější roli výchovný poradce, důležitý je rovněž školní speciální pedagog či školní psycholog, pokud je má škola k dispozici). S podpůrnými opatřeními by měli být seznámeni všichni pedagogové, kteří žáka vyučují, se závažnějším znevýhodněním všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy.

 

Spolupráce s asistentem pedagoga – důležité je vytvoření pravidel kooperace s třídním učitelem, pracovníky školního poradenského pracoviště i ostatními pedagogy, konkrétních způsobů práce, komunikace s rodiči, vyjasnění kompetencí atp.

 

Navázání kontaktu s dítětem – zejména pokud do školy přichází jako nové. Pokusme se vyčlenit si chvilku a místo na vzájemné představení před příchodem do třídy. „Povídání“ může probíhat např. v kabinetě s vysvětlením, k čemu místnost slouží a že nás tady dítě může najít, pokud by s námi potřebovalo mluvit, něco nevědělo či potřebovalo poradit (doprovodí ho sem asistentka pedagoga, pokud bude potřebovat). Můžeme se pokusit rozptýlit jeho možné obavy např. informací, že ve třídě je tolik žáků, z toho tolik chlapců a tolik děvčat, rádi se smějí atp. Kontakt samozřejmě musíme uzpůsobit vzhledem k případnému znevýhodnění dítěte. Napoprvé můžeme volit i přítomnost rodičů, pokud se žákem bude pracovat asistent pedagoga, je jeho přítomnost nezbytná.

 


 

Ukázka z publikace Vztahy a nástrahy ve školní třídě autorky Mgr. Zdenky Ženatové.

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2231

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka