Soumrak učebnic (po půl roce)

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách. Semináře s učiteli odborných předmětů v Praze, Liberci, Brně, Ostravě a Plzni. Semináře ukázaly, že přetrvává „hlad“ po kvalitních odborných učebnicích, který zatím žádné digitální učební materiály nedokázaly ve své úplnosti nahradit. Semináře byly součástí informační kampaně nakladatelství Raabe k nově vydané souborné učebnici pro obory 23 – Strojírenství a strojírenská výroba a vedl je Ing. Miloš Rathouský, odborný garant zmíněné publikace. Na podzim se chystá druhý ročník seminářů, proto v tuto chvíli přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským o seminářích i situaci v oblasti středního odborného vzdělávání půl roku od zahájení seminářů.

 

 

1. Pane inženýre, v dubnu a květnu jste jako odborný lektor vedl sérii seminářů pro pedagogy středních odborných škol. Mohl byste nám shrnout, jak učitelé reflektují situaci na trhu, co se týče odborných učebnic?

 

 

Učitelé na seminářích jednoznačně potvrdili známou pravdu, že odborných učebnic je nedostatek, na rozdíl od učebnic všeobecně-vzdělávacích oborů, kde je možno si dokonce vybírat. Nešlo jen o hlasy učitelů strojírenských oborů, na seminářích byli učitelé, kteří učí i obory elektrotechniky či dopravy. Poslední ucelené řady byly vydány před více jak 10 lety, od té doby jsou odkázáni na vlastní tvorbu či roztříštěné informace z internetu. Odpovědnost za tento problém nevidí jen na nakladatelích, ale také v tom, že se této oblasti Ministerstvo, ani Národní ústav pro vzdělávání, vůbec nevěnují.

 

 

2. Jsou dosud používané učebnice zastaralé odborně či didakticky?

 


Takový názor jsem mezi účastníky nezaznamenal. I když v mnoha oborech dochází k rychlému vývoji, učitelé jsou toho názoru, že základní principy se nemění. Dokonce někteří vyzdvihují vysokou didaktickou kvalitu starších učebnic, vč. názornosti a srozumitelnosti. Jediným problémem je, že díky RVP je nutno je používat „napřeskáčku“, takže by uvítali možnost variabilního výběru tématu i hloubky jeho rozpracování v závislosti na jednotlivých oborech RVP, které vyučují. Optimální by bylo, kdyby společně s tištěnou učebnicí měli také její elektronickou verzi, využitelnou ke sdílení ve školní síti či pro interaktivní tabuli.

 

 


3. Mají žáci zájem si odborné učebnice pořizovat a nepreferují např. digitální zdroje?

 


Žáci opravdu nyní významně preferují digitální zdroje. Neznamená to ale, že by si byli schopni potřebné odborné informace vyhledat na internetu, nehledě na kvalitu těchto zdrojů a také na to, že některé informace (např. technické normy) jsou na webu nedostupné. Optimální řešení vidí učitelé ve vytvoření školního datového cloudu, v němž by žáci našli jak výklady/přednášky (pro případ absence či opakování), tak i zadání úloh či laboratorních prací. Problém je, že tvorbu takového obsahu učitelům nikdo nezaplatí. Vítanou variantou by bylo také využití specifických pracovních sešitů pro žáky, v nichž by byly shrnuty základní informace, schémata, grafy a vhodné příklady k procvičování.

 

 


4. Mohou odborné učebnice nahradit digitální učební materiály a e-learningové aplikace?

 


Ze zkušenosti účastníků seminářů jsou digitální učební materiály roztříštěné, nesystematické a převážně zaměřené na jiné oblasti, než jsou odborné předměty. Nehledě na významné problémy s dodržováním autorských práv jak zpracovateli, tak uživateli. Pokud digitální učební materiály využívají, ve většině případů jde o „vnitroškolní“ záležitost, kdy si navzájem sdílejí své podklady s ostatními kolegy. Učitelé by uvítali, kdyby obsah, ucelenost a kvalitu garantoval někdo centrálně, nejspíše Národní ústav pro vzdělávání, vč. zajištění všech autorských práv.

 

 

 

 


5. Je možno po zavedení RVP vydávat odborné učebnice podle zaměření jednotlivých škol?

 

 

Učitelé na seminářích potvrdili, že zavedení RVP opravdu výrazně zkomplikovalo vydávání odborných učebnic. Pokud nějaké učebnice poté vznikly (a byly financovány především z Evropských fondů), pak šlo výhradně o speciální témata, vycházející ze zaměření jednotlivých ŠVP (např. vstřikování plastů, nekonvenční pohony apod.). Na druhou stranu je učivo v jednotlivých RVP u konkrétní skupiny oborů (Strojírenství, Elektrotechnika, Doprava…) tvořeno určitou konečnou množinou témat, která se z velké části překrývají a je tedy možno je shrnout do jakési oborové „sumy znalostí a dovedností“.

 

 

 


6. Jsou učitelé schopni psát si svoje vlastní učební texty?

 

 
Ano, a mnozí tak i aktivně činí. Vzhledem ale k výše uvedeným problémům se zdroji a autorskými právy nelze očekávat, že to budou aktivně dělat všichni. Přeci jen – tvorba učebních a didaktických materiálů je odborně i časově náročná a učitelé jsou přesvědčeni, že v běžném úvazku není ani adekvátně zaplacena.

 

 


7. Sdílí učitelé své učební texty navzájem v rámci jedné školy i mimo ni?

 


Jak jsem již uvedl, učitelé mají snahu připravovat si učební materiály tam, kde nemají dostatek zdrojů (anebo kompilují více různých zdrojů podle potřeb oboru a daného předmětu). Existují školy, kde si svoje vzdělávací materiály učitelé sdílejí ve školním cloudu, ale je naprosto nereálné, že by je zpřístupnili ostatním školám, či veřejnosti. Kromě toho, že je to jejich „know-how“, jde také o několikrát zmíněná autorská práva.

 

  


8. Mají nakladatelé zájem na vydávání odborných učebnic?

 

 
Účastníci seminářů byli toho názoru, že nakladatelé musí vždy kalkulovat náklady a výnosy při tvorbě a vydávání učebnic, takže vydávat učebnice pro nízkočetné obory RVP se jim nevyplatí. Proto se orientují na učebnice všeobecných předmětů, jako je Český jazyk, Angličtina, Matematika apod. Možným řešením by bylo, kdyby stát, prostřednictvím Ministerstva, tvorbu a vydávání potřebných nízkonákladových učebnic financoval (jako je to např. na Slovensku).

 

 


9. Vidí učitelé v Ministerstvu oporu? Má vůbec Ministerstvo a jeho odborné ústavy zájem a kapacitu vytvářet odborné učebnice?

 

 


Učitelé nevidí zájem ani ochotu Ministerstva v této věci školám pomáhat. Smutné podle jejich názoru je, že také Národní ústav pro vzdělávání (tzv. „kurikulární ústav“) se místo podpory škol věnuje různorodým systémovým projektům z Evropských fondů. Možná by bylo vhodné inspirovat se na Slovensku, kde tamější ministerstvo každoročně vypisuje „zakázku“ na vytvoření a vydání učebnic, které jsou potřebné z hlediska vzdělávací soustavy, ale nejsou rentabilní pro komerční nakladatelství.

 

 


10. Mohou Evropské fondy pomoci tyto nedostatky řešit?

 

 
Převládá názor, že mohou, ale že Ministerstvo současné Evropské fondy (OP VVV) rozpouští v nesmyslných systémech a tématech (inkluze, kariérní řád…) a na přímé potřeby škol prostředky nezbývají. Je možné, že v tomto směru mohou pomoci školám tzv. KAPy a MAPy, ale ani po třech a půl letech současného programovacího období z nich zatím do škol nepřišla ani koruna. Učitelé přesto už po kolikáté doufají, že se to přeci jen změní.

 

 

 

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně profesních i osobních úspěchů.

 

 

Nakladatelství Raabe uskuteční druhou sérii seminářů pro učitele středních odborných škol letos na podzim. Máte také co říci k tématu nedostatku odborných učebnic? Máte vyzkoušena nějaká vhodná řešení a chcete se o tyto náměty podělit s ostatními učiteli odborných předmětů? Zajímají vás současné trendy vydávání a používání učebních materiálů? Chcete se seznámit s variabilním konceptem souborné učebnice pro obor Strojírenství od nakladatelství Raabe, či si ji přímo vyzkoušet ve výuce? Přijďte i Vy na vzdělávací semináře, které budou na podzim probíhat ve vybraných městech ČR. Více o seminářích naleznete zde.

 

 

Místa konání seminářů:

3. 10. 2017, Praha od 13:00
24. 10. 2017, Olomouc od 13:00
7. 11. 2017, Ústí nad Labem od 13:00



 

Mohlo by Vás zajímat:

 

 

 

Strojírenství a strojírenská výrobaStrojírenská technologie a měření 1Maturita z matematiky

 

 

 

 Kam dál? Přečtěte si:

 

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol 

 

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

 

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

 

 

 

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 1372

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka