Soumrak učebnic (po půl roce)

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách. Semináře s učiteli odborných předmětů v Praze, Liberci, Brně, Ostravě a Plzni. Semináře ukázaly, že přetrvává „hlad“ po kvalitních odborných učebnicích, který zatím žádné digitální učební materiály nedokázaly ve své úplnosti nahradit. Semináře byly součástí informační kampaně nakladatelství Raabe k nově vydané souborné učebnici pro obory 23 – Strojírenství a strojírenská výroba a vedl je Ing. Miloš Rathouský, odborný garant zmíněné publikace. Na podzim se chystá druhý ročník seminářů, proto v tuto chvíli přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským o seminářích i situaci v oblasti středního odborného vzdělávání půl roku od zahájení seminářů.

 

 

1. Pane inženýre, v dubnu a květnu jste jako odborný lektor vedl sérii seminářů pro pedagogy středních odborných škol. Mohl byste nám shrnout, jak učitelé reflektují situaci na trhu, co se týče odborných učebnic?

 

 

Učitelé na seminářích jednoznačně potvrdili známou pravdu, že odborných učebnic je nedostatek, na rozdíl od učebnic všeobecně-vzdělávacích oborů, kde je možno si dokonce vybírat. Nešlo jen o hlasy učitelů strojírenských oborů, na seminářích byli učitelé, kteří učí i obory elektrotechniky či dopravy. Poslední ucelené řady byly vydány před více jak 10 lety, od té doby jsou odkázáni na vlastní tvorbu či roztříštěné informace z internetu. Odpovědnost za tento problém nevidí jen na nakladatelích, ale také v tom, že se této oblasti Ministerstvo, ani Národní ústav pro vzdělávání, vůbec nevěnují.

 

 

2. Jsou dosud používané učebnice zastaralé odborně či didakticky?

 


Takový názor jsem mezi účastníky nezaznamenal. I když v mnoha oborech dochází k rychlému vývoji, učitelé jsou toho názoru, že základní principy se nemění. Dokonce někteří vyzdvihují vysokou didaktickou kvalitu starších učebnic, vč. názornosti a srozumitelnosti. Jediným problémem je, že díky RVP je nutno je používat „napřeskáčku“, takže by uvítali možnost variabilního výběru tématu i hloubky jeho rozpracování v závislosti na jednotlivých oborech RVP, které vyučují. Optimální by bylo, kdyby společně s tištěnou učebnicí měli také její elektronickou verzi, využitelnou ke sdílení ve školní síti či pro interaktivní tabuli.

 

 


3. Mají žáci zájem si odborné učebnice pořizovat a nepreferují např. digitální zdroje?

 


Žáci opravdu nyní významně preferují digitální zdroje. Neznamená to ale, že by si byli schopni potřebné odborné informace vyhledat na internetu, nehledě na kvalitu těchto zdrojů a také na to, že některé informace (např. technické normy) jsou na webu nedostupné. Optimální řešení vidí učitelé ve vytvoření školního datového cloudu, v němž by žáci našli jak výklady/přednášky (pro případ absence či opakování), tak i zadání úloh či laboratorních prací. Problém je, že tvorbu takového obsahu učitelům nikdo nezaplatí. Vítanou variantou by bylo také využití specifických pracovních sešitů pro žáky, v nichž by byly shrnuty základní informace, schémata, grafy a vhodné příklady k procvičování.

 

 


4. Mohou odborné učebnice nahradit digitální učební materiály a e-learningové aplikace?

 


Ze zkušenosti účastníků seminářů jsou digitální učební materiály roztříštěné, nesystematické a převážně zaměřené na jiné oblasti, než jsou odborné předměty. Nehledě na významné problémy s dodržováním autorských práv jak zpracovateli, tak uživateli. Pokud digitální učební materiály využívají, ve většině případů jde o „vnitroškolní“ záležitost, kdy si navzájem sdílejí své podklady s ostatními kolegy. Učitelé by uvítali, kdyby obsah, ucelenost a kvalitu garantoval někdo centrálně, nejspíše Národní ústav pro vzdělávání, vč. zajištění všech autorských práv.

 

 

 

 


5. Je možno po zavedení RVP vydávat odborné učebnice podle zaměření jednotlivých škol?

 

 

Učitelé na seminářích potvrdili, že zavedení RVP opravdu výrazně zkomplikovalo vydávání odborných učebnic. Pokud nějaké učebnice poté vznikly (a byly financovány především z Evropských fondů), pak šlo výhradně o speciální témata, vycházející ze zaměření jednotlivých ŠVP (např. vstřikování plastů, nekonvenční pohony apod.). Na druhou stranu je učivo v jednotlivých RVP u konkrétní skupiny oborů (Strojírenství, Elektrotechnika, Doprava…) tvořeno určitou konečnou množinou témat, která se z velké části překrývají a je tedy možno je shrnout do jakési oborové „sumy znalostí a dovedností“.

 

 

 


6. Jsou učitelé schopni psát si svoje vlastní učební texty?

 

 
Ano, a mnozí tak i aktivně činí. Vzhledem ale k výše uvedeným problémům se zdroji a autorskými právy nelze očekávat, že to budou aktivně dělat všichni. Přeci jen – tvorba učebních a didaktických materiálů je odborně i časově náročná a učitelé jsou přesvědčeni, že v běžném úvazku není ani adekvátně zaplacena.

 

 


7. Sdílí učitelé své učební texty navzájem v rámci jedné školy i mimo ni?

 


Jak jsem již uvedl, učitelé mají snahu připravovat si učební materiály tam, kde nemají dostatek zdrojů (anebo kompilují více různých zdrojů podle potřeb oboru a daného předmětu). Existují školy, kde si svoje vzdělávací materiály učitelé sdílejí ve školním cloudu, ale je naprosto nereálné, že by je zpřístupnili ostatním školám, či veřejnosti. Kromě toho, že je to jejich „know-how“, jde také o několikrát zmíněná autorská práva.

 

  


8. Mají nakladatelé zájem na vydávání odborných učebnic?

 

 
Účastníci seminářů byli toho názoru, že nakladatelé musí vždy kalkulovat náklady a výnosy při tvorbě a vydávání učebnic, takže vydávat učebnice pro nízkočetné obory RVP se jim nevyplatí. Proto se orientují na učebnice všeobecných předmětů, jako je Český jazyk, Angličtina, Matematika apod. Možným řešením by bylo, kdyby stát, prostřednictvím Ministerstva, tvorbu a vydávání potřebných nízkonákladových učebnic financoval (jako je to např. na Slovensku).

 

 


9. Vidí učitelé v Ministerstvu oporu? Má vůbec Ministerstvo a jeho odborné ústavy zájem a kapacitu vytvářet odborné učebnice?

 

 


Učitelé nevidí zájem ani ochotu Ministerstva v této věci školám pomáhat. Smutné podle jejich názoru je, že také Národní ústav pro vzdělávání (tzv. „kurikulární ústav“) se místo podpory škol věnuje různorodým systémovým projektům z Evropských fondů. Možná by bylo vhodné inspirovat se na Slovensku, kde tamější ministerstvo každoročně vypisuje „zakázku“ na vytvoření a vydání učebnic, které jsou potřebné z hlediska vzdělávací soustavy, ale nejsou rentabilní pro komerční nakladatelství.

 

 


10. Mohou Evropské fondy pomoci tyto nedostatky řešit?

 

 
Převládá názor, že mohou, ale že Ministerstvo současné Evropské fondy (OP VVV) rozpouští v nesmyslných systémech a tématech (inkluze, kariérní řád…) a na přímé potřeby škol prostředky nezbývají. Je možné, že v tomto směru mohou pomoci školám tzv. KAPy a MAPy, ale ani po třech a půl letech současného programovacího období z nich zatím do škol nepřišla ani koruna. Učitelé přesto už po kolikáté doufají, že se to přeci jen změní.

 

 

 

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně profesních i osobních úspěchů.

 

 

Nakladatelství Raabe uskuteční druhou sérii seminářů pro učitele středních odborných škol letos na podzim. Máte také co říci k tématu nedostatku odborných učebnic? Máte vyzkoušena nějaká vhodná řešení a chcete se o tyto náměty podělit s ostatními učiteli odborných předmětů? Zajímají vás současné trendy vydávání a používání učebních materiálů? Chcete se seznámit s variabilním konceptem souborné učebnice pro obor Strojírenství od nakladatelství Raabe, či si ji přímo vyzkoušet ve výuce? Přijďte i Vy na vzdělávací semináře, které budou na podzim probíhat ve vybraných městech ČR. Více o seminářích naleznete zde.

 

 

Místa konání seminářů:

3. 10. 2017, Praha od 13:00
24. 10. 2017, Olomouc od 13:00
7. 11. 2017, Ústí nad Labem od 13:00



 

Mohlo by Vás zajímat:

 

 

 

Strojírenství a strojírenská výrobaStrojírenská technologie a měření 1Maturita z matematiky

 

 

 

 Kam dál? Přečtěte si:

 

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol 

 

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

 

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

 

 

 

Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!

Jak vést dobrý rozhovor? Jak žákovi pomoci s výběrem povolání? A jak obojí skloubit? V článku přinášíme konkrétní…

Recenze: Taneční činnosti v předškolním vzdělávání

Máme pro Vás recenzi naší novinky Taneční činnosti v předškolním vzdělávání, kterou pro nás napsala maminka a učitelka…

Recenze: Knihrátky s námořnickou pohádkou

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové na publikaci Nakladatelství Raabe Knihrátky s námořnickou pohádkou, kterou…

Hrajeme si ve školce: Na Tři krále a s netradičními pomůckami

Inspirujte se aktivitami pro předškoláky! V článku najdete hry s novoročními zvyky (Tři králové) a netradičními…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

O lidských právech od mateřské školky

10. prosince slavíme Mezinárodní den lidských práv. Přečtěte si, jak o nich mluvit s dětmi a inspirujte se…

Jak na tanec od útlého věku? Držte se těchto pravidel!

Pohybové aktivity jsou vhodné pro rozvíjení řečových dovedností, rozvoj hrubé motoriky souvisí s úrovní získaných dovedností…

Recenze: Snění na polštáři - praktické náměty na tvořivé a dramatické činnosti v MŠ

Nakladatelství Raabe na podzim 2018 vydalo novinku pro pedagogy mateřských škol s názvem Snění na polštáři. Publikace…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Jak správně diagnostikovat žáka?

Všichni, kdo pracují s dětmi, se nevyhnou jejich pozorování a následnému hodnocení. Zvláště to platí pro učitele.…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Děti jako svědci domácího násilí – co s tím jako (třídní) učitel?

I když bychom si jistě přáli, aby se k sobě všichni lidé chovali vždy příkladně a s respektem, ve skutečnosti…

Jak vybrat vhodné písně pro předškoláky?

Asi není žádné překvapení, že zdaleka ne každá píseň je vhodná k učení ve školce, škole nebo doma. Jaké písně určitě…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Recenze publikace: Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání

Publikace Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání od Kateřiny Jančaříkové byla nominována…

Hodnocení žáků s SVP

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků v jednotlivých předmětech je vždy náročné, u žáků se speciálními vzdělávacími…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinou dětí (případně dospívajících), která činnost pedagoga doprovází každý den. V každém…

Líný učitel 2: Jak učí Líný učitel aneb Cesta pedagogického hrdiny

Kdo by neznal Líného učitele. Takto nazvaná kniha Roberta Čapka s podtitulem "Jak učit dobře a efektivně" vtrhla…

Rozhovor s lékařem Peterem Minárikem: "O vánočních svátcích nehubněte, úplně stačí, když nepřiberete!"

Jaká jsou stravovací specifika diabetiků a jak vypadá dieta při onemocnění žlučníku a slinivky: to jsou dvě témata…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8353

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka