Soumrak učebnic (po půl roce)

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách. Semináře s učiteli odborných předmětů v Praze, Liberci, Brně, Ostravě a Plzni. Semináře ukázaly, že přetrvává „hlad“ po kvalitních odborných učebnicích, který zatím žádné digitální učební materiály nedokázaly ve své úplnosti nahradit. Semináře byly součástí informační kampaně nakladatelství Raabe k nově vydané souborné učebnici pro obory 23 – Strojírenství a strojírenská výroba a vedl je Ing. Miloš Rathouský, odborný garant zmíněné publikace. Na podzim se chystá druhý ročník seminářů, proto v tuto chvíli přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským o seminářích i situaci v oblasti středního odborného vzdělávání půl roku od zahájení seminářů.

 

 

1. Pane inženýre, v dubnu a květnu jste jako odborný lektor vedl sérii seminářů pro pedagogy středních odborných škol. Mohl byste nám shrnout, jak učitelé reflektují situaci na trhu, co se týče odborných učebnic?

 

 

Učitelé na seminářích jednoznačně potvrdili známou pravdu, že odborných učebnic je nedostatek, na rozdíl od učebnic všeobecně-vzdělávacích oborů, kde je možno si dokonce vybírat. Nešlo jen o hlasy učitelů strojírenských oborů, na seminářích byli učitelé, kteří učí i obory elektrotechniky či dopravy. Poslední ucelené řady byly vydány před více jak 10 lety, od té doby jsou odkázáni na vlastní tvorbu či roztříštěné informace z internetu. Odpovědnost za tento problém nevidí jen na nakladatelích, ale také v tom, že se této oblasti Ministerstvo, ani Národní ústav pro vzdělávání, vůbec nevěnují.

 

 

2. Jsou dosud používané učebnice zastaralé odborně či didakticky?

 


Takový názor jsem mezi účastníky nezaznamenal. I když v mnoha oborech dochází k rychlému vývoji, učitelé jsou toho názoru, že základní principy se nemění. Dokonce někteří vyzdvihují vysokou didaktickou kvalitu starších učebnic, vč. názornosti a srozumitelnosti. Jediným problémem je, že díky RVP je nutno je používat „napřeskáčku“, takže by uvítali možnost variabilního výběru tématu i hloubky jeho rozpracování v závislosti na jednotlivých oborech RVP, které vyučují. Optimální by bylo, kdyby společně s tištěnou učebnicí měli také její elektronickou verzi, využitelnou ke sdílení ve školní síti či pro interaktivní tabuli.

 

 


3. Mají žáci zájem si odborné učebnice pořizovat a nepreferují např. digitální zdroje?

 


Žáci opravdu nyní významně preferují digitální zdroje. Neznamená to ale, že by si byli schopni potřebné odborné informace vyhledat na internetu, nehledě na kvalitu těchto zdrojů a také na to, že některé informace (např. technické normy) jsou na webu nedostupné. Optimální řešení vidí učitelé ve vytvoření školního datového cloudu, v němž by žáci našli jak výklady/přednášky (pro případ absence či opakování), tak i zadání úloh či laboratorních prací. Problém je, že tvorbu takového obsahu učitelům nikdo nezaplatí. Vítanou variantou by bylo také využití specifických pracovních sešitů pro žáky, v nichž by byly shrnuty základní informace, schémata, grafy a vhodné příklady k procvičování.

 

 


4. Mohou odborné učebnice nahradit digitální učební materiály a e-learningové aplikace?

 


Ze zkušenosti účastníků seminářů jsou digitální učební materiály roztříštěné, nesystematické a převážně zaměřené na jiné oblasti, než jsou odborné předměty. Nehledě na významné problémy s dodržováním autorských práv jak zpracovateli, tak uživateli. Pokud digitální učební materiály využívají, ve většině případů jde o „vnitroškolní“ záležitost, kdy si navzájem sdílejí své podklady s ostatními kolegy. Učitelé by uvítali, kdyby obsah, ucelenost a kvalitu garantoval někdo centrálně, nejspíše Národní ústav pro vzdělávání, vč. zajištění všech autorských práv.

 

 

 

 


5. Je možno po zavedení RVP vydávat odborné učebnice podle zaměření jednotlivých škol?

 

 

Učitelé na seminářích potvrdili, že zavedení RVP opravdu výrazně zkomplikovalo vydávání odborných učebnic. Pokud nějaké učebnice poté vznikly (a byly financovány především z Evropských fondů), pak šlo výhradně o speciální témata, vycházející ze zaměření jednotlivých ŠVP (např. vstřikování plastů, nekonvenční pohony apod.). Na druhou stranu je učivo v jednotlivých RVP u konkrétní skupiny oborů (Strojírenství, Elektrotechnika, Doprava…) tvořeno určitou konečnou množinou témat, která se z velké části překrývají a je tedy možno je shrnout do jakési oborové „sumy znalostí a dovedností“.

 

 

 


6. Jsou učitelé schopni psát si svoje vlastní učební texty?

 

 
Ano, a mnozí tak i aktivně činí. Vzhledem ale k výše uvedeným problémům se zdroji a autorskými právy nelze očekávat, že to budou aktivně dělat všichni. Přeci jen – tvorba učebních a didaktických materiálů je odborně i časově náročná a učitelé jsou přesvědčeni, že v běžném úvazku není ani adekvátně zaplacena.

 

 


7. Sdílí učitelé své učební texty navzájem v rámci jedné školy i mimo ni?

 


Jak jsem již uvedl, učitelé mají snahu připravovat si učební materiály tam, kde nemají dostatek zdrojů (anebo kompilují více různých zdrojů podle potřeb oboru a daného předmětu). Existují školy, kde si svoje vzdělávací materiály učitelé sdílejí ve školním cloudu, ale je naprosto nereálné, že by je zpřístupnili ostatním školám, či veřejnosti. Kromě toho, že je to jejich „know-how“, jde také o několikrát zmíněná autorská práva.

 

  


8. Mají nakladatelé zájem na vydávání odborných učebnic?

 

 
Účastníci seminářů byli toho názoru, že nakladatelé musí vždy kalkulovat náklady a výnosy při tvorbě a vydávání učebnic, takže vydávat učebnice pro nízkočetné obory RVP se jim nevyplatí. Proto se orientují na učebnice všeobecných předmětů, jako je Český jazyk, Angličtina, Matematika apod. Možným řešením by bylo, kdyby stát, prostřednictvím Ministerstva, tvorbu a vydávání potřebných nízkonákladových učebnic financoval (jako je to např. na Slovensku).

 

 


9. Vidí učitelé v Ministerstvu oporu? Má vůbec Ministerstvo a jeho odborné ústavy zájem a kapacitu vytvářet odborné učebnice?

 

 


Učitelé nevidí zájem ani ochotu Ministerstva v této věci školám pomáhat. Smutné podle jejich názoru je, že také Národní ústav pro vzdělávání (tzv. „kurikulární ústav“) se místo podpory škol věnuje různorodým systémovým projektům z Evropských fondů. Možná by bylo vhodné inspirovat se na Slovensku, kde tamější ministerstvo každoročně vypisuje „zakázku“ na vytvoření a vydání učebnic, které jsou potřebné z hlediska vzdělávací soustavy, ale nejsou rentabilní pro komerční nakladatelství.

 

 


10. Mohou Evropské fondy pomoci tyto nedostatky řešit?

 

 
Převládá názor, že mohou, ale že Ministerstvo současné Evropské fondy (OP VVV) rozpouští v nesmyslných systémech a tématech (inkluze, kariérní řád…) a na přímé potřeby škol prostředky nezbývají. Je možné, že v tomto směru mohou pomoci školám tzv. KAPy a MAPy, ale ani po třech a půl letech současného programovacího období z nich zatím do škol nepřišla ani koruna. Učitelé přesto už po kolikáté doufají, že se to přeci jen změní.

 

 

 

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně profesních i osobních úspěchů.

 

 

Nakladatelství Raabe uskuteční druhou sérii seminářů pro učitele středních odborných škol letos na podzim. Máte také co říci k tématu nedostatku odborných učebnic? Máte vyzkoušena nějaká vhodná řešení a chcete se o tyto náměty podělit s ostatními učiteli odborných předmětů? Zajímají vás současné trendy vydávání a používání učebních materiálů? Chcete se seznámit s variabilním konceptem souborné učebnice pro obor Strojírenství od nakladatelství Raabe, či si ji přímo vyzkoušet ve výuce? Přijďte i Vy na vzdělávací semináře, které budou na podzim probíhat ve vybraných městech ČR. Více o seminářích naleznete zde.

 

 

Místa konání seminářů:

3. 10. 2017, Praha od 13:00
24. 10. 2017, Olomouc od 13:00
7. 11. 2017, Ústí nad Labem od 13:00



 

Mohlo by Vás zajímat:

 

 

 

Strojírenství a strojírenská výrobaStrojírenská technologie a měření 1Maturita z matematiky

 

 

 

 Kam dál? Přečtěte si:

 

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol 

 

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

 

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

 

 

 

Líný učitel: Studijní třídy? Propadání? Ano, či ne?

Přinášíme Vám další ukázku z naší novinky a naprosté "hitovky", kterou je publikace Líný učitel od Roberta Čapka.…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat (a po sněhu umožňujícím řadu…

Podporujeme diskuzi o odborném vzdělávání

V loňském roce jsme odstartovali zcela nové dvouhodinové semináře pro učitele odborných předmětů a ředitele středních…

Líný učitel: Co hodnotí známka ve škole?

Opět poodhalujeme ve speciální sérii článků obsah horké novinky Líný učitel od Roberta Čapka! Tentokrát jde o zamyšlení,…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! V nejnovějším vánočně laděném článku Vám přinášíme několik…

Co s dětmi dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se I. Mgr. Lucie Krejčová.…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

MŠMT ČR vyhlašuje dotační program "Podpora aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2018"

Podporovány jsou projekty zaměřené zejména na zvyšování úspěšnosti dětí a žáků-cizinců v předškolním a základním…

Finále prvního ročníku Pohádkového čarování se povedlo a děti si ho moc užily!

Pohádkové čarování s KuliFerdou – datum finále určeno!

Po nějaké době Vám opět přinášíme novinky ze zákulisí dětské výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou, jejíž…

Aktivity na téma sousedé pro žáky na 2. stupni ZŠ

Přinášíme provázané aktivity pro žáky na 2. stupni základních škol na téma sousedé, mezilidské vztahy a vzájemné soužití:…

Líný učitel: Pravidla trestání. Děti zlobí? Hlavně klid!

Ve speciální sérii článků Vám přinášíme ochutnávky z dlouho očekávané publikace Líný učitel! Autor Robert Čapek v jednotlivých…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Aktivita nejen k 17. listopadu: Sedm přikázání s využitím Orwellovy Farmy zvířat

17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou…

Rozvíjíme schopnosti dětí pomocí podzimních aktivit: Ježek

Vážení čtenáři, předkládáme Vám opět dvě aktivity primárně pro předškolní děti inspirované podzimním obdobím. Tentokrát se…

Šablony, aneb Pomáháme vám naplňovat výzvy OP VVV

Nakladatelství Raabe připravilo přehlednou nabídku odborných publikací, které mohou ředitelé škol, školek a středisek…

Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou už odstartoval. Jaké je téma, jak se přihlásit a spoustu…

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Dárky pod stromeček nadělujeme už teď!

Přemýšlíte, čím udělat na Vánoce radost sobě nebo svých blízkým? A co třeba publikacemi nebo sešity s opravdu štědrou…

Integrace… nebo tedy vlastně inkluze. In… CO?

O individualizaci ve vzdělávání, inkluzi a podobných tématech se poslední dobou hovoří často. Ale co to znamená? A kdo…

Podzimní aktivity - jablíčka

Co s dětmi dělat na podzim? Několik nápadů jsme Vám už přinesli v předchozích článcích. V tomto najdete aktivity…

Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

Cílem aktivity je poskytnout takové náměty pro práci s dětmi, které by co nejvíce podpořily rozvoj komunikačních schopností.…

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití

Kreslení je důležitou neverbální aktivitou, ve které děti využívají grafického zobrazení k vyjádření svých poznatků,…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám…

Konference nakladatelství Pasparta: Na co se ptáte, na to odpovídáme!

 Dne 26. 10. 2017 proběhne v prostorách ČSOB na Jungmannově náměstí 767, Praha 1 konference s názvem Na co…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Činnosti a náměty pro rozvoj hudebních a tvořivých dovedností

Tento příspěvek je zaměřen na praktické tipy na činnosti pro rozvoj základních hudebních, hudebně pohybových a hudebně…

Druhý ročník Pohádkového čarování s KuliFerdou klepe na dveře

Registrace do druhého ročníku výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byla zahájena! Přečtěte si, jaké je letos…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 7242

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 4
Starší článkyPoslední stránka