Soumrak učebnic (po půl roce)

Ing. Miloš Rathouský, odborný garant publikace Strojírenství a strojírenská výroba

V průběhu dubna a května 2017 proběhla série odborných seminářů zaměřených na vzdělávání na středních odborných školách. Semináře s učiteli odborných předmětů v Praze, Liberci, Brně, Ostravě a Plzni. Semináře ukázaly, že přetrvává „hlad“ po kvalitních odborných učebnicích, který zatím žádné digitální učební materiály nedokázaly ve své úplnosti nahradit. Semináře byly součástí informační kampaně nakladatelství Raabe k nově vydané souborné učebnici pro obory 23 – Strojírenství a strojírenská výroba a vedl je Ing. Miloš Rathouský, odborný garant zmíněné publikace. Na podzim se chystá druhý ročník seminářů, proto v tuto chvíli přinášíme rozhovor s Ing. Milošem Rathouským o seminářích i situaci v oblasti středního odborného vzdělávání půl roku od zahájení seminářů.

 

 

1. Pane inženýre, v dubnu a květnu jste jako odborný lektor vedl sérii seminářů pro pedagogy středních odborných škol. Mohl byste nám shrnout, jak učitelé reflektují situaci na trhu, co se týče odborných učebnic?

 

 

Učitelé na seminářích jednoznačně potvrdili známou pravdu, že odborných učebnic je nedostatek, na rozdíl od učebnic všeobecně-vzdělávacích oborů, kde je možno si dokonce vybírat. Nešlo jen o hlasy učitelů strojírenských oborů, na seminářích byli učitelé, kteří učí i obory elektrotechniky či dopravy. Poslední ucelené řady byly vydány před více jak 10 lety, od té doby jsou odkázáni na vlastní tvorbu či roztříštěné informace z internetu. Odpovědnost za tento problém nevidí jen na nakladatelích, ale také v tom, že se této oblasti Ministerstvo, ani Národní ústav pro vzdělávání, vůbec nevěnují.

 

 

2. Jsou dosud používané učebnice zastaralé odborně či didakticky?

 


Takový názor jsem mezi účastníky nezaznamenal. I když v mnoha oborech dochází k rychlému vývoji, učitelé jsou toho názoru, že základní principy se nemění. Dokonce někteří vyzdvihují vysokou didaktickou kvalitu starších učebnic, vč. názornosti a srozumitelnosti. Jediným problémem je, že díky RVP je nutno je používat „napřeskáčku“, takže by uvítali možnost variabilního výběru tématu i hloubky jeho rozpracování v závislosti na jednotlivých oborech RVP, které vyučují. Optimální by bylo, kdyby společně s tištěnou učebnicí měli také její elektronickou verzi, využitelnou ke sdílení ve školní síti či pro interaktivní tabuli.

 

 


3. Mají žáci zájem si odborné učebnice pořizovat a nepreferují např. digitální zdroje?

 


Žáci opravdu nyní významně preferují digitální zdroje. Neznamená to ale, že by si byli schopni potřebné odborné informace vyhledat na internetu, nehledě na kvalitu těchto zdrojů a také na to, že některé informace (např. technické normy) jsou na webu nedostupné. Optimální řešení vidí učitelé ve vytvoření školního datového cloudu, v němž by žáci našli jak výklady/přednášky (pro případ absence či opakování), tak i zadání úloh či laboratorních prací. Problém je, že tvorbu takového obsahu učitelům nikdo nezaplatí. Vítanou variantou by bylo také využití specifických pracovních sešitů pro žáky, v nichž by byly shrnuty základní informace, schémata, grafy a vhodné příklady k procvičování.

 

 


4. Mohou odborné učebnice nahradit digitální učební materiály a e-learningové aplikace?

 


Ze zkušenosti účastníků seminářů jsou digitální učební materiály roztříštěné, nesystematické a převážně zaměřené na jiné oblasti, než jsou odborné předměty. Nehledě na významné problémy s dodržováním autorských práv jak zpracovateli, tak uživateli. Pokud digitální učební materiály využívají, ve většině případů jde o „vnitroškolní“ záležitost, kdy si navzájem sdílejí své podklady s ostatními kolegy. Učitelé by uvítali, kdyby obsah, ucelenost a kvalitu garantoval někdo centrálně, nejspíše Národní ústav pro vzdělávání, vč. zajištění všech autorských práv.

 

 

 

 


5. Je možno po zavedení RVP vydávat odborné učebnice podle zaměření jednotlivých škol?

 

 

Učitelé na seminářích potvrdili, že zavedení RVP opravdu výrazně zkomplikovalo vydávání odborných učebnic. Pokud nějaké učebnice poté vznikly (a byly financovány především z Evropských fondů), pak šlo výhradně o speciální témata, vycházející ze zaměření jednotlivých ŠVP (např. vstřikování plastů, nekonvenční pohony apod.). Na druhou stranu je učivo v jednotlivých RVP u konkrétní skupiny oborů (Strojírenství, Elektrotechnika, Doprava…) tvořeno určitou konečnou množinou témat, která se z velké části překrývají a je tedy možno je shrnout do jakési oborové „sumy znalostí a dovedností“.

 

 

 


6. Jsou učitelé schopni psát si svoje vlastní učební texty?

 

 
Ano, a mnozí tak i aktivně činí. Vzhledem ale k výše uvedeným problémům se zdroji a autorskými právy nelze očekávat, že to budou aktivně dělat všichni. Přeci jen – tvorba učebních a didaktických materiálů je odborně i časově náročná a učitelé jsou přesvědčeni, že v běžném úvazku není ani adekvátně zaplacena.

 

 


7. Sdílí učitelé své učební texty navzájem v rámci jedné školy i mimo ni?

 


Jak jsem již uvedl, učitelé mají snahu připravovat si učební materiály tam, kde nemají dostatek zdrojů (anebo kompilují více různých zdrojů podle potřeb oboru a daného předmětu). Existují školy, kde si svoje vzdělávací materiály učitelé sdílejí ve školním cloudu, ale je naprosto nereálné, že by je zpřístupnili ostatním školám, či veřejnosti. Kromě toho, že je to jejich „know-how“, jde také o několikrát zmíněná autorská práva.

 

  


8. Mají nakladatelé zájem na vydávání odborných učebnic?

 

 
Účastníci seminářů byli toho názoru, že nakladatelé musí vždy kalkulovat náklady a výnosy při tvorbě a vydávání učebnic, takže vydávat učebnice pro nízkočetné obory RVP se jim nevyplatí. Proto se orientují na učebnice všeobecných předmětů, jako je Český jazyk, Angličtina, Matematika apod. Možným řešením by bylo, kdyby stát, prostřednictvím Ministerstva, tvorbu a vydávání potřebných nízkonákladových učebnic financoval (jako je to např. na Slovensku).

 

 


9. Vidí učitelé v Ministerstvu oporu? Má vůbec Ministerstvo a jeho odborné ústavy zájem a kapacitu vytvářet odborné učebnice?

 

 


Učitelé nevidí zájem ani ochotu Ministerstva v této věci školám pomáhat. Smutné podle jejich názoru je, že také Národní ústav pro vzdělávání (tzv. „kurikulární ústav“) se místo podpory škol věnuje různorodým systémovým projektům z Evropských fondů. Možná by bylo vhodné inspirovat se na Slovensku, kde tamější ministerstvo každoročně vypisuje „zakázku“ na vytvoření a vydání učebnic, které jsou potřebné z hlediska vzdělávací soustavy, ale nejsou rentabilní pro komerční nakladatelství.

 

 


10. Mohou Evropské fondy pomoci tyto nedostatky řešit?

 

 
Převládá názor, že mohou, ale že Ministerstvo současné Evropské fondy (OP VVV) rozpouští v nesmyslných systémech a tématech (inkluze, kariérní řád…) a na přímé potřeby škol prostředky nezbývají. Je možné, že v tomto směru mohou pomoci školám tzv. KAPy a MAPy, ale ani po třech a půl letech současného programovacího období z nich zatím do škol nepřišla ani koruna. Učitelé přesto už po kolikáté doufají, že se to přeci jen změní.

 

 

 

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně profesních i osobních úspěchů.

 

 

Nakladatelství Raabe uskuteční druhou sérii seminářů pro učitele středních odborných škol letos na podzim. Máte také co říci k tématu nedostatku odborných učebnic? Máte vyzkoušena nějaká vhodná řešení a chcete se o tyto náměty podělit s ostatními učiteli odborných předmětů? Zajímají vás současné trendy vydávání a používání učebních materiálů? Chcete se seznámit s variabilním konceptem souborné učebnice pro obor Strojírenství od nakladatelství Raabe, či si ji přímo vyzkoušet ve výuce? Přijďte i Vy na vzdělávací semináře, které budou na podzim probíhat ve vybraných městech ČR. Více o seminářích naleznete zde.

 

 

Místa konání seminářů:

3. 10. 2017, Praha od 13:00
24. 10. 2017, Olomouc od 13:00
7. 11. 2017, Ústí nad Labem od 13:00



 

Mohlo by Vás zajímat:

 

 

 

Strojírenství a strojírenská výrobaStrojírenská technologie a měření 1Maturita z matematiky

 

 

 

 Kam dál? Přečtěte si:

 

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol 

 

Vyšel Manuál k zavedení dietního stravování do školních jídelen

 

Nakladatelství Raabe na jaře pořádalo semináře pro učitele mateřských a středních odborných škol

 

 

 

Na kávičku s Raabe č. 1

První číslo magazínu Raabe k vytištění - metodické tipy, inspirace, aktuality ze školství.

Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?

Úkolem ředitele školy je kromě jiného též znalost platné legislativy. O povinnostech školy se hovoří velmi často. Ale…

Pozvánka na konferenci: Mateřská škola v aktuálních otázkách a odpovědích

Jste aktivní pedagog, asistent pedagoga, či se zajímáte o oblast pedagogiky? Chcete znát novinky v oboru? Rádi…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?

Pedagožka Veronika Vysekalová napsala recenzi na oblíbenou publikaci Rozumím sobě, poznávám ostatní. Ta se zaměřuje na rozvoj…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Motivace pro práci ve školství, aneb Je to vše jen o penězích?

Říká se, že učitelské povolání je poslání. Nebo se na to alespoň často vymlouvají ti, kteří rozhodují o výši platu pedagogů.…

Dramatické činnosti s předškoláky aneb Nebojte se hrát divadlo!

Dramatické činnosti pomáhají rozvíjet řadu dovedností předškoláka. Inspirujte se v článku, jak si mohou předškoláci s aktivitami…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí,…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační…

Zlobí Vaše děti? Možná necítí dost lásky!

Své děti milují rodiče většinou více než sami sebe. Děti jsou pro nás smyslem života. Jak je pak ale možné, že učitelé konstatují,…

Raabe rozdává dárky k oslavě 3000 fanoušků facebookové stránky KuliFerda a jeho svět!

Zdá se, že brzy budeme mít na stránce KuliFerda a jeho svět 3000 fanoušků, což nezůstane bez oslavy! Podívejte se, co…

Aktivity pro předškoláky z Knihrátek s Dvojpohádkou

Čtenářská gramotnost je v dnešní době velmi důležitá. Proto je fajn začíst se čtením co nejdříve. Publikace Knihrátky…

Recenze ediční řady Rozpovídej se!

Přečtěte si recenzi od Lenky Štveráčkové, tentokrát na ediční řadu Rozpovídej se, která obsahuje praktická cvičení pro rozvoj…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Jak na zlobivé dítě? Desatero pro rodiče

I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Činnosti venku a v přírodě: Projekt voda

Oslavte světový den vody (22. 3.) spolu s předškoláky i školáky s tematickými pracovními listy!

Inspirujte se jarními aktivitami s bylinkami!

Jaro je krásné období, kdy se probouzí příroda. Poslední sníh roztává a z půdy se začínají klubat zelené rostlinky.…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s předškoláky na Velikonoce, aby se mohly zapojit i dvouleté děti? Přinášíme Vám inspiraci z publikace…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5591

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 6
Starší článkyPoslední stránka