Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ
Dominantní průřezové téma: Osobnostní a sociální výchova
Vztah k dalším průřezovým tématům: Výchova demokratického občana
Forma realizace: Aktivity realizované v rámci vzdělávacích oblastí: Člověk a zdraví, Člověk a společnost a Člověk a příroda
Ročník: 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií
Časový rámec: uvedeno u jednotlivých tematických listů
Metodický přehled
Klíčové kompetence: kompetence k učení, sociální a personální, k řešení problémů, komunikativní, občanské a pracovní
Mezioborové vztahy: Výchova ke zdraví, Výchova k občanství
Výukové strategie: vyprávění, inscenace, výtvarné zpracování, panelová diskuze, hraní rolí, popis situace, projektová výuka
Co potřebujeme: uvedeno u jednotlivých aktivit
Rizikové faktory a související témata k výuce
Nepřiměřená rychlost v obci, ne/poskytnutí první pomoci, vztahy v rodině, mravní a etické zásady, křivé svědectví nebo zatajení informací, linky IZS a hovor s operátorem IZS, hodnota lidského života, sluchátka na uších v dopravním prostředí, reakce v šoku, legislativní opatření.
Příběh
Organizace výuky:
Učitel může příběh přečíst, vyprávět, popsat situaci jen v bodech.
Text mohou někteří žáci dostat předem a zpracovat jako komiks, fotopříběh.
Časová dotace: 1 vyučovací hodina (1. a 2. aktivita)
Text
Po cestě domů jsem šel kolem parku, sluchátka v uších a těšil jsem se, až si doma sednu k počítači a dám pár her. Člověk potřebuje oraz po celým dni ve škole, je tam děsná nuda, a to by jeden vraždil.
Přes přechod zrovna přecházela Simča z osmičky. Všiml jsem si jí náhodou, ale ta růžová mikina Vás prostě uhodí do očí. Najednou se ze zatáčky vyřítilo auto. Nestihl jsem udělat absolutně nic. Pohnout, zakřičet, varovat ji… Ten zvuk z hlavy už asi nikdy nevymažu. Ani pohled na ni, jak leží na silnici pomačkaná jako kus papíru a z hlavy jí teče krev. Myslel bych si, že nejde od ní odtrhnout oči, ale to auto jsem znal… Chvíli stálo. Řidič byl očividně v šoku. Trhl jsem k němu pohledem a zalapal po dechu. Brácha… Šlápl na plyn, vycouval a odjel pryč. Stalo se to všechno tak rychle… Slyšel jsem, jak někdo volal záchranku a stál tam jako tvrdý y. Život už nikdy nebude stejnej. Pro Simonu ani pro mě. Možná… Možná bych ale mohl bráchu zachránit…
Dokončení příběhu
Specifické kompetence
Žáci:
- uvědomují si rizika rychlé jízdy v obci
- zaujímají postoj k neposkytnutí první pomoci
- zaujímají postoj k rodinným vztahům
Popis aktivity
Učitel s žáky navrhne pravidla pro bezpečnou diskuzi. Žáci ve skupinách navrhují různé strategie řešení situace, do které se chlapec dostal. Vyberou si jednu ze strategií a prezentují ji celé třídě.
Učitel sepisuje všechny návrhy řešení na flipchart.
Vhodné otázky:
- Jak se příběh bude vyvíjet dál?
- Jak se chlapec rozhodne situaci řešit?
- Co udělá?
- Jak budou reagovat ostatní účastníci události?
Analýza strategie a rizika
Specifické kompetence
Žáci:
- posuzují zodpovědnost viníka dopravní nehody
- diskutují o mravních hodnotách ve vazbě na hodnotu života a hodnotu rodinných vztahů
- hodnotí varianty řešení a úskalí jednotlivých řešení
Popis aktivity
Učitel zopakuje děj příběhu a pravidla pro bezpečnou diskuzi. Žáci ve skupinách hovoří o rizicích zvolené strategie. Vzájemně obhajují a oponují jednotlivé strategie.
Žáci s učitelem sepisují všechna rizika a následky, které jednotlivé strategie přináší.
Vhodné otázky:
- Jak se chlapec v tvém příběhu rozhodl?
- Jaká přináší jeho rozhodnutí rizika?
- Jaké jsou další možné varianty řešení?
- Jaká rizika každé řešení přináší?
- Co vedlo chlapce k zvolené varietě řešení?
- Z čeho měl strach?
- Čemu chtěl předejít?
- Čemu chtěl zabránit?
- Měl z něčeho obavy?
- Měl z něčeho radost?
- Co je pro chlapce důležité?
- Co je důležité pro jeho bratra?
- Co je důležité pro Simču?
Analýza emocí
Specifické kompetence
Žáci:
- uvědomují si emoce ve stresové (šokové) situaci
- posuzují vliv emocí na jednání a na rozhodovací proces
Popis aktivity
Žáci ve skupinách popisují emoce, které chlapec prožívá: emoce v situaci, kdy má kamarádka vážný úraz; emoce v situaci, když si chlapec uvědomí, že viníkem nehody je bratr, který ujel bez poskytnutí pomoci; emoce při jednotlivých strategiích, které žáci navrhli.
Emoce mohou žáci vyjádřit vybranou vizualizací.
Žáci s učitelem sepisují emoce ke všem variantám řešení a ke všem rizikům.
Vhodné otázky:
- Jak je chlapci v okamžiku, kdy vidí na silnici Simču?
- Jaké cítí emoce, když uvidí bratra?
- Co cítí, když bratr odjede?
- Jak se chlapec cítí v tvé variantě řešení?
- Vyvolává něco obavy nebo radost?
- Jak tyto emoce prožívá?
- Co cítí?
Identifikace
Specifické kompetence
Žáci:
- uvědomují si svůj vztah a postoj k členům rodiny, ke kamarádům
- hodnotí svůj vztah k zodpovědnosti
- poznávají své emoce a jejich vliv na své jednání
Popis aktivity
Žáci diskutují ve dvojicích (ve skupinách), zda se dostali někdy do situace, kdy věděli o přestupku svého kamaráda nebo příbuzného a tuto informaci zatajili nebo o ní s někým hovořili. Popisují své emoce, jak situaci prožívají nyní.
Vhodné otázky:
- Dostal jsi se někdy do situace, kdy jsi chtěl chránit někoho blízkého (z rodiny, z přátel)?
- Jak jsi situaci řešil?
- Jak bys ji řešil nyní?
- Jaké cítíš emoce?
- Jaké cítíš emoce, když kolem tebe projíždí rychle nějaké vozidlo?
- Co cítíš, když se dozvíš, že někdo ujel od nehody?
Doplňující aktivity
Aktivita č. 1: Účastníci příběhu
Specifické kompetence
Žáci:
- uvědomují si, že rychlá jízda ohrožuje zdraví a život dalších lidí
- uvědomují si, že nezodpovědné chování (neposkytnutí pomoci) může ovlivnit fyzické i psychické zdraví jiným lidem
Popis aktivity
Žáci tvoří seznam přímých účastníků příběhu.
Žáci tvoří seznam účastníků příběhu, kteří by se pravděpodobně nacházeli na místě události.
Žáci tvoří seznam osob, které ovlivní následky nehody a následky toho, že bratr odjede od dopravní nehody
Vhodné otázky:
- Které osoby zasáhne a na které bude mít vliv úraz Simči?
- Které osoby zasáhne a na které bude mít vliv, že bratr odjel od dopravní nehody, kterou zavinil?
Aktivita č. 2: Rizika a emoce ostatních účastníků
Specifické kompetence
Žáci:
- hodnotí, jaký vliv má nezodpovědnost na život ostatních lidí
Popis aktivity
Žáci diskutují o rizicích a emocích všech vyjmenovaných osob. Hodnotí, co vedlo bratra k tomu, že z místa nehody odjel.
Žáci mohou situaci zpřítomnit pomocí experimentu a vcítit se do pocitů všech účastníků nehody a jejich příbuzných a přátel.
Vhodné otázky:
- Jaký vliv má nehoda na ostatní?
- Jaké má následky pro Simču, pro bratra, pro chlapce, pro příbuzné?
- Jaké emoce prožívají bratr, svědkové, příbuzní?
Aktivita č. 3: Identifikace
Specifické kompetence
Žáci:
- uvědomují si, zda se někdo z jejich okolí chová ne/zodpovědně v krizových situacích a jak takové chování vnímají
- uvědomují si dopad nezodpovědného chování jednotlivce na celou rodinu (nezodpovědné chování – rychlá jízda, neposkytnutí pomoci)
Popis aktivity
Žáci diskutují ve skupinkách o chování rodičů a dalších příbuzných a známých – rychlá jízda v obci, nezodpovědnost k druhým osobám.
Vhodné otázky:
- Jezdí někdo z tvých známých v obci rychle?
- Máš z něčeho obavy?
- Co můžeš udělat pro to, aby jezdili opatrně?
- Jak se cítíš teď, když si uvědomíš svoje možnosti nebo svoji bezmocnost?
Ukázka pochází z publikace Dopravní výchova, autorkami ukázky jsou Mgr. Jitka Heinrichová, HBH Projekt spol. s r. o., Brno, Alena Heinrichová, studentka FF MU, Brno (příběhy)