Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část
Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření vědomostních a paměťových struktur, vytváří základy postojů k ochraně přírody, prostřednictvím rozmanitých činností rozvíjí jejich motorické dovednosti. Dává dětem možnost samostatně rozhodovat o postupu některých činností, předkládat vlastní nápady, vysvětlení a návrhy řešení. Přináší jim uspokojení nad vědomím, že rozumějí tomu, jak svět funguje. Zároveň děti vede i k vytváření základních sociálních dovedností a postojů, které jsou pro jejich další život klíčové.

Dílčí vzdělávací cíle:

  • Osvojit si základní poznatky o vodě, o koloběhu vody a jejím významu z hlediska poznávání a ochrany přírody
  • Vnímat důležitost vody, život, hygienu, bezpečnost
  • Prostřednictvím pokusů si vytvořit povědomí nebo ověřit některé ponznatky o vlastnostech vody včetně nebezpečí
  • Rozvíjet schopnost soustředění při pokusech, učit se předkládat vlastní nodhady a návrhy výsledků a porovnávat je se skutečností
  • Formulovat srozumitelně vlastní nápady, zážitky a zkušenosti
  • Rozvíjet jemnou motoriku při výtvarných i jiných činnostech
  • Spolupracovat při společném projektu, být ohleduplný a respektovat drunhého, učit se vzájemné pomoci a trpělivosti
  • Radovat se ze společné práce
  • Rozvíjet pohybové dovednosti i ve vodě, plavání
  • Rozvíjet smysly (sluch, cit, hmat, chuť, čich)
  • Rozvíjet představivost a fantazii

 

Doporučené období a přibližný čas realizace:

Toto téma je vhodné zařadit v průběhu roku několikrát a přizpůsobit aktivity a program probíhající roční době. Téma vody je natolik široké, že z možných aktivit lze bohatě vybírat. Zároveň pokládám za vhodné věnovat se vždy několika tematicky propojeným činnostem v rámci jednoho týdenního bloku.

 

Úvod

Projekt „Voda kolem nás“ trochu vybočuje z obvyklých environmentálních projektů pro mateřské školy. Voda je téma, které nabízí neobyčejně široký záběr, je použitelné i daleko později, při práci s věkovými skupinami žáků základní školy. Voda je médium mimořádných vlastností a z her, aktivit a sdílených informací je třeba vybírat s rozumem, abychom jimi děti nezahltili.

Nabízí se řada možností zpracování tématu, řada různých pohledů. Jedním z nich jsou vlastnosti vody – zde lze vymyslet množství činností na bázi „vědeckého zkoumání“, tedy zrealizovat s dětmi jednoduché pokusy, které nám některé vlastnosti vody přiblíží a vysvětlí. U dětí předškolního věku je snadno zabalíme do balíčku „kouzel“. Další a neobyčejně důležité je hledisko pojetí vody jako nositelky života. Voda na planetě, počátky života ve vodě, vodní živočichové, velcí i malí, moře, voda v nás.

Podnětem pro naše zkoumání vody byla náhodně vzniklá situace – do naší třídy v mateřské škole donesl jeden chlapec několik pulců. Vyrobili jsme pro ně akvárium a zkusili je v něm dovést do stadia žabek. K velké radosti mé i dětí se nám to u většiny z nich podařilo a nakonec jsme živé žabky vypustili do jednoho z potoků blízko Prahy. Pro děti to byla náhodná, ale mimořádně hodnotná příležitost k pozorování.

Vodní živočichové, mořští i sladkovodní, jsou téma lákavé a dobře uchopitelné. S ním pak dále souvisí problematika ochrany vody jako životně důležité látky pro život na naší planetě. Pro děti je otázka šetření vodou většinou iluzorní, neumějí si představit, proč je to nutné, když je jí všude tolik. Představit si její vzácnost je pro ně náročné.

My jsme při povídání o vodě začínali s glóbusem v ruce, ukazováním modrých částí planety a sdílením vlastních zkušeností a zážitků od moře. Jak chutná slaná voda? Dá se pít? Dá se s ní zalévat? Jak zelená bývá krajina u moře a jak je to v naší zemi? Jaký je podíl sladké vody proti mořské? Které je víc? A dá se pít voda říční? Je odlišná voda v horském potoce od vody ve Vltavě v Praze?

Se staršími dětmi nebo s dětmi školními lze venku zrealizovat jednoduchý a pro děti velmi poučný experiment s čištěním vody. Mezi jiné, dobře realizovatelné a oblíbené pokusy patří jakékoli klíčení semen nebo pěstování rychle rostoucích rostlin. Snadno se zde dá pokusem ukázat, že bez vody to opravdu nejde.

V souvislosti s roční dobou, kdy téma realizujeme, sem lze zakomponovat i problematiku krystalizace vody, tedy sníh a led. Je dobré a snadné už dětem v mateřské škole vysvětlit, jak vypadá sněhová vločka. Voda krystalizuje v šesterečné soustavě, což znamená, že její krystaly mají strukturu podle čísla 6. Všechny vločky tedy mají symetrii podle šestky. Z toho můžeme vyjít i při jednoduchém vystřihování vloček z papíru.

U tématu vody narážíme ještě na jednu věc. Každá mateřská škola řeší problém hygieny v souvislosti s pobytem venku. Školní zahrada je skvělá věc, pískoviště a různé herní prvky jsou většinou samozřejmostí. Málokde se ale nabízí dětem možnost si s vodou hrát. Argumenty proti tomu jsou zjevné: „Děti se zmáčejí, umažou, nastydnou, lze to jen v horkých dnech, je to plýtvání vodou…“ Přitom není nemožné vytvořit dětem herní prostor u vody, stačí větší nádrž, do které voda může přitékat a z níž ji lze pomocí malého čerpadla vracet zpět nebo použít na zalévání. Děti hraní u vody mimořádně baví, manipulací s věcmi přitom rozvíjejí motorické schopnosti a celkovou obratnost a spoustu se toho naučí. Doporučuji zde k nahlédnutí např. facebookové stránky britské mateřské školy Children’s Nature Nursery Avon Heath, kde jsou venkovní hry s vodou častou a oblíbenou činností, zejména u velmi malých dětí. Z krátkých videí dostupných na internetu je přitom zjevné, že se ve Spojeném království rozhodně neomezují počasím nebo roční dobou.

Z výše popsaného vyplývá, že téma vody je do té míry široké, že se rozhodně nevejde do jednoho týdne. Protože ale – nejen podle mých zkušeností – má týdenní tematický blok svou logiku a vhodné proporce, myslím, že je dobré se ho i v tomto případě držet. Pokládám ale za užitečné a dobré v průběhu roku při vhodných příležitostech toto téma vícekrát znovu otevřít. Na jaře v souvislosti s rostlinami, v létě s koupáním a plaváním, na podzim třeba s počasím a v zimě se potěšit pokusy a hrami s ledem a vločkami. Aktuálně je vhodné využít nepříznivého působení vody, např. při povodních, při prasklém potrubí, neuzavřeném vodovodním kohoutku, kdy voda působí velké škody. Jednorázové zpracování by ani nebylo žádoucí, naopak, voda jako prostředí mimořádného významu si zaslouží, abychom se k němu během roku vraceli.

 

A ještě dvě poznámky

Věk dětí v mateřských školách se pohybuje obvykle v rozpětí 3–6 let. Tři roky představují v tomto období obrovský vývojový posun, pokud se týká dovedností, schopností, ale i zájmu dětí. Proto v úvodu projektu uvádím možné náměty k aktivitám a až následně pak skutečně realizované aktivity tak, jak jsem je dělala s dětmi, v souvislosti s konkrétní situací, věkem dětí a časovými možnostmi.

Mateřské školy přijímají k předškolnímu vzdělávání i děti se speciálnímu vzdělávacími potřebami i děti z cizojazyčného prostředí. I tyto děti lze velmi snadno zapojit do téměř všech aktivit tak atraktivního tématu, jako je voda.

 

Nabídka činností

Možné náměty k aktivitám:

  • Povídání o vodě, koloběh vody
  • Pokus s čištěním vody
  • Pokusy I. (pevné látky – co plave a co ne a proč – hypotézy, hledání odpovědí)
  • Výroba loděk (papír, skořápky ořechů, modelína, párátka) – pouštění na vodě
  • Výtvarné projekty – výběr z mnoho námětů (moře, řeka…)
  • Proč máme s vodou šetřit, když je jí tolik?
  • Pokusy II. (slaná/sladká voda – proč se nám snáz plave ve slané, pokusy s vajíčkem)
  • Voda – dárce života. Vydržíme bez pití? Kdo ještě potřebuje vodu?
  • Jak se žije na poušti?
  • Pokusy s rostlinami – zasadíme fazolky – bez vody a s vodou
  • Hry na školní zahradě – stříkání trávníku, zalévání zeleniny na záhonech
  • Kdy vzniká duha?
  • Sněhové vločky

 

V dalším dílu nabídneme konkrétní realizované aktivity, které byly v rámci tématu vyzkoušené.

 


 

Ukázka pochází z publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les, autorkou ukázky je RNDr. Jenny Andresková, DiS.

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 4065

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka