Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část
Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření vědomostních a paměťových struktur, vytváří základy postojů k ochraně přírody, prostřednictvím rozmanitých činností rozvíjí jejich motorické dovednosti. Dává dětem možnost samostatně rozhodovat o postupu některých činností, předkládat vlastní nápady, vysvětlení a návrhy řešení. Přináší jim uspokojení nad vědomím, že rozumějí tomu, jak svět funguje. Zároveň děti vede i k vytváření základních sociálních dovedností a postojů, které jsou pro jejich další život klíčové.

Povídání o vodě

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Soustředit se na nové téma.
  • Slovně formulovat své poznatky a osobní zkušenosti.
  • Zvládat samostatný mluvní projev před ostatními.
  • Uvědomit si koloběh a důležitost vody i její rozmanitost

 

Pomůcky: vhodné obrázky, glóbus, knížky, voda pitná a voda malinko slaná na ochutnání, výtvarné potřeby.

 

Začínáme společným rozhovorem, zmapujeme, co děti již samy o vodě vědí a znají. Je dobré neřešit všechno najednou, ale každý den se dotknout jen něčeho v rámci tématu vody (např. kde se bere voda, koloběh vody, voda k pití, voda k zalévání, voda na plavání, moře, řeka, jezero, rybník, voda z nebe, voda uvnitř nás, voda v potravinách, voda jako pomocník, voda, které se bojíme). Začínáme koloběhem vody, který je možno s pomocí výpovědí dětí i jejich zkušeností znázornit nejprve na tabuli, posléze pokračovat výtvarnou činností ve skupinkách (práce na velké ploše papíru).

 

Pokus s čištěním vody

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Přemýšlet o významu čisté vody jako životního prostředí i jako základního nápoje
  • Odhadovat možnosti různých řešení, navrhovat a ověřovat svoje hypontézy
  • Být schopen se domluvit a spolupracovat
  • Motoricky a bezpečně zvládnout práci s pomůckami a vybraným materiálem
  • Uvědomit si, jakou dá práci vodu čistit

 

Se staršími dětmi předškolního věku nebo s dětmi školními lze venku zrealizovat jednoduchý, ale velmi poučný experiment s čištěním vody. Dostanou lahev s vodou a do lahve podle vlastní vůle přidají bláto, hlínu nebo písek. Pak ve skupinách vyzkoušejí svou lahev vody vyčistit. Dostanou k tomu trychtýř, druhou lahev a k dispozici nabídku různých materiálů – trávu, písek, papír, rašelinu. Samy si vyzkoušejí jednoduchou filtraci. Je to pro ně hra, ale zároveň samy zjistí, jak těžké je vodu vyčistit a jak důležité je o věcech spojených se znečišťováním vody přemýšlet.

 

Pokusy s vodou I.

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Přemýšlet o významu vody jako životního prostředí
  • Odhadovat možnosti různých řešení, navrhovat a ověřovat svoje návrhy řešení
  • Soustředěně pozorovat skutečné chování předmětu
  • Vést „dětský“ protokol o jednotlivých pokusech

 

Při pokusech zjišťujeme, co plave a co ne a proč. Stanovujeme návrhy řešení, které pak ověřujeme vlastní činností. Je to velmi oblíbená činnost dětí.

Do nádoby s vodou (ideálně malého akvária, aby do něj bylo vidět ze stran) jsme postupně kladli různé předměty. Z kovu, dřeva, plastu, ale také třeba ovoce. Děti samy předvídaly, jak se daný předmět zachová. Někdy to bylo jednoduché, jindy ne, například pomeranč na vodě plave, ale oloupaný se většinou potopí, protože ho kůra plná vzduchu přestane nadnášet.

Zajímavé jsou pokusy s různými typy loděk – lodička z korku nebo ořechové skořápky je pro děti srozumitelná, jak ale jednoduše vysvětlit, proč se nepotopí ani těžká loď z kovu?

Vrcholným číslem je pak pokus s velkým kusem ledu. V akváriu je dobře vidět ponořenou část ledové kostky a pro děti je představa ledu, tvrdého jako kámen, plovoucího na hladině nepochopitelná a vzrušující. I malé děti ale dovedou přijmout vysvětlení o zvětšení objemu vody při zmrznutí (můžeme si to ověřit pokusem, leckdo z nich už viděl tatínkovu lahev s pivem prasklou po zmrznutí). Navazovat může dávná historie potopení Titanicu. Můžeme zařadit i námět kreslení potápějící se lodi – jak se loď postupně potápí.

Při pokusech s předměty (plave/neplave) je dobré a důležité vést si jakýsi jednoduchý „protokol“, kam si děti výsledky svého pozorování zaznamenávají.

Tuto činnost lze realizovat i s dítětem z cizojazyčného prostředí nebo s dítětem s mírným handicapem, děti mají možnost účastnit se všech pokusů i graficky zaznamenávat jejich výsledky. Děti z cizojazyčného prostředí zde například mohou své nápady a názory jednoduše ukázat gestem, a přitom se zcela bez problémů zapojit.

 

Výroba loděk nebo vorů

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Zvládat práci s přírodními i dalšími materiály, lepení a stříhání
  • Vyzkoušet si modelovou situaci loděk různých tvarů a materiálů na vodě, dojít ke konkrétním závěrům, zhodnotit, proč která loďka plave či neplave Učit se na základě pokusů logicky uvažovat
  • Učit se, že vždy nemusíme být úspěšní, zvládnout menší nezdar

 

Vytvoříme si lodičky z různých materiálů (např. papír, skořápky od ořechů, klacíky, provázek, modelína, párátka) a pouštíme je na vodě, nejlépe v příznivém období na školní zahradě. Tato činnost naplňuje potřebu dětí něco vyrobit vlastníma rukama, činnost, která nesmí v dostatečné míře chybět u žádného tématu. Navíc si zde děti mohou hned ověřit kvalitu své práce a dozvědět se také něco o rovnováze. Loďka buď hrdě pluje, nebo se nakloní či potopí.
I tuto činnost lze realizovat i s dítětem z cizojazyčného prostředí nebo s dítětem s mírným handicapem. Manuální činnost často překonává verbální bariéry a děti jinak znevýhodněné mohou překvapit svými schopnostmi nebo zaujetím.

 


 

Ukázka pochází z publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les, autorkou ukázky je RNDr. Jenny Andresková, DiS.

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

Listopadové webináře zdarma, aneb Líný učitel pomáhá (nejen) s distanční výukou

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0142

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka