Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část
Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření vědomostních a paměťových struktur, vytváří základy postojů k ochraně přírody, prostřednictvím rozmanitých činností rozvíjí jejich motorické dovednosti. Dává dětem možnost samostatně rozhodovat o postupu některých činností, předkládat vlastní nápady, vysvětlení a návrhy řešení. Přináší jim uspokojení nad vědomím, že rozumějí tomu, jak svět funguje. Zároveň děti vede i k vytváření základních sociálních dovedností a postojů, které jsou pro jejich další život klíčové.

Povídání o vodě

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Soustředit se na nové téma.
  • Slovně formulovat své poznatky a osobní zkušenosti.
  • Zvládat samostatný mluvní projev před ostatními.
  • Uvědomit si koloběh a důležitost vody i její rozmanitost

 

Pomůcky: vhodné obrázky, glóbus, knížky, voda pitná a voda malinko slaná na ochutnání, výtvarné potřeby.

 

Začínáme společným rozhovorem, zmapujeme, co děti již samy o vodě vědí a znají. Je dobré neřešit všechno najednou, ale každý den se dotknout jen něčeho v rámci tématu vody (např. kde se bere voda, koloběh vody, voda k pití, voda k zalévání, voda na plavání, moře, řeka, jezero, rybník, voda z nebe, voda uvnitř nás, voda v potravinách, voda jako pomocník, voda, které se bojíme). Začínáme koloběhem vody, který je možno s pomocí výpovědí dětí i jejich zkušeností znázornit nejprve na tabuli, posléze pokračovat výtvarnou činností ve skupinkách (práce na velké ploše papíru).

 

Pokus s čištěním vody

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Přemýšlet o významu čisté vody jako životního prostředí i jako základního nápoje
  • Odhadovat možnosti různých řešení, navrhovat a ověřovat svoje hypontézy
  • Být schopen se domluvit a spolupracovat
  • Motoricky a bezpečně zvládnout práci s pomůckami a vybraným materiálem
  • Uvědomit si, jakou dá práci vodu čistit

 

Se staršími dětmi předškolního věku nebo s dětmi školními lze venku zrealizovat jednoduchý, ale velmi poučný experiment s čištěním vody. Dostanou lahev s vodou a do lahve podle vlastní vůle přidají bláto, hlínu nebo písek. Pak ve skupinách vyzkoušejí svou lahev vody vyčistit. Dostanou k tomu trychtýř, druhou lahev a k dispozici nabídku různých materiálů – trávu, písek, papír, rašelinu. Samy si vyzkoušejí jednoduchou filtraci. Je to pro ně hra, ale zároveň samy zjistí, jak těžké je vodu vyčistit a jak důležité je o věcech spojených se znečišťováním vody přemýšlet.

 

Pokusy s vodou I.

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Přemýšlet o významu vody jako životního prostředí
  • Odhadovat možnosti různých řešení, navrhovat a ověřovat svoje návrhy řešení
  • Soustředěně pozorovat skutečné chování předmětu
  • Vést „dětský“ protokol o jednotlivých pokusech

 

Při pokusech zjišťujeme, co plave a co ne a proč. Stanovujeme návrhy řešení, které pak ověřujeme vlastní činností. Je to velmi oblíbená činnost dětí.

Do nádoby s vodou (ideálně malého akvária, aby do něj bylo vidět ze stran) jsme postupně kladli různé předměty. Z kovu, dřeva, plastu, ale také třeba ovoce. Děti samy předvídaly, jak se daný předmět zachová. Někdy to bylo jednoduché, jindy ne, například pomeranč na vodě plave, ale oloupaný se většinou potopí, protože ho kůra plná vzduchu přestane nadnášet.

Zajímavé jsou pokusy s různými typy loděk – lodička z korku nebo ořechové skořápky je pro děti srozumitelná, jak ale jednoduše vysvětlit, proč se nepotopí ani těžká loď z kovu?

Vrcholným číslem je pak pokus s velkým kusem ledu. V akváriu je dobře vidět ponořenou část ledové kostky a pro děti je představa ledu, tvrdého jako kámen, plovoucího na hladině nepochopitelná a vzrušující. I malé děti ale dovedou přijmout vysvětlení o zvětšení objemu vody při zmrznutí (můžeme si to ověřit pokusem, leckdo z nich už viděl tatínkovu lahev s pivem prasklou po zmrznutí). Navazovat může dávná historie potopení Titanicu. Můžeme zařadit i námět kreslení potápějící se lodi – jak se loď postupně potápí.

Při pokusech s předměty (plave/neplave) je dobré a důležité vést si jakýsi jednoduchý „protokol“, kam si děti výsledky svého pozorování zaznamenávají.

Tuto činnost lze realizovat i s dítětem z cizojazyčného prostředí nebo s dítětem s mírným handicapem, děti mají možnost účastnit se všech pokusů i graficky zaznamenávat jejich výsledky. Děti z cizojazyčného prostředí zde například mohou své nápady a názory jednoduše ukázat gestem, a přitom se zcela bez problémů zapojit.

 

Výroba loděk nebo vorů

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Zvládat práci s přírodními i dalšími materiály, lepení a stříhání
  • Vyzkoušet si modelovou situaci loděk různých tvarů a materiálů na vodě, dojít ke konkrétním závěrům, zhodnotit, proč která loďka plave či neplave Učit se na základě pokusů logicky uvažovat
  • Učit se, že vždy nemusíme být úspěšní, zvládnout menší nezdar

 

Vytvoříme si lodičky z různých materiálů (např. papír, skořápky od ořechů, klacíky, provázek, modelína, párátka) a pouštíme je na vodě, nejlépe v příznivém období na školní zahradě. Tato činnost naplňuje potřebu dětí něco vyrobit vlastníma rukama, činnost, která nesmí v dostatečné míře chybět u žádného tématu. Navíc si zde děti mohou hned ověřit kvalitu své práce a dozvědět se také něco o rovnováze. Loďka buď hrdě pluje, nebo se nakloní či potopí.
I tuto činnost lze realizovat i s dítětem z cizojazyčného prostředí nebo s dítětem s mírným handicapem. Manuální činnost často překonává verbální bariéry a děti jinak znevýhodněné mohou překvapit svými schopnostmi nebo zaujetím.

 


 

Ukázka pochází z publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les, autorkou ukázky je RNDr. Jenny Andresková, DiS.

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

V následujícím článku Vám přinášíme tipy a náměty na hry s dětmi v mateřských školách i doma.

Tři typy pedagogického asistenta aneb aktivní pomocníci ve vzdělávacím procesu

Jaký je rozdíl mezi asistentem pedagoga, osobním asistentem a školním asistentem? Možná větší, než si myslíte! Přečtěte…

Březnové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Vývojová specifika dvouletých dětí aneb Proč jsou dvouleté děti jiné

Období mezi druhým a třetím rokem je v životě dítěte velmi důležitým a významným obdobím, ve kterém dochází…

Líný učitel: "Pygmalion efekt" ve třídě - jak jej využít?

Přinášíme Vám další zajímavou ukázku z úspěšné publikace Líný učitel od Roberta Čapka! Staňte se "líným učitelem" - nejlepším…

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Únorové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Já a moje pocity

Ukázka z publikace k nácviku emočních a sociálních dovedností dětí v předškolním a mladším školním…

Jak hodnotit pokroky předškoláka? Toto jsou nejúčinnější metody!

Chceme-li adekvátně rozvíjet osobnost dítěte a připravit jej na školní docházku, musíme ho nejprve dobře poznat. K tomu…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Lednové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Co s předškoláky v zimě? Tipy na aktivity rozvíjející jejich vztah k přírodě!

Pomáhat dětem vytvářet vztah k přírodě je v dnešní době snad ještě důležitější, než dřív. Zmizet na celé odpoledne…

Když je učení peklo: šikana pedagoga ze strany žáků. Jak se bránit?

Stali jste se někdy obětí šikany jako děti? A co teprve, když se s ní setkáte v dospělosti? Co dělat a jak…

Jemná motorika – co by mělo umět předškolní dítě?

O tom, co by mělo umět předškolní dítě z jemné motoriky, píše v naší novince Rozpovídej se Mgr. Lucie Krejčová.…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V tomto článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem…

Metody, aktivity a formy výuky podle Líného učitele

Jak učí Líný učitel? Přece s minimální námahou! V článku Vám Robert Čapek, autor knihy Líný učitel: Cesta pedagogického…

Jak na vztahy ve třídě očima třídního učitele

Školní třída představuje specifickou skupinu dětí. Jak jako učitel zvládat třídní kolektiv? Text pochází z publikace…

Co s předškoláky i malými školáky dělat o adventu?

Přemýšlíte, co dělat dětmi ve školce, doma, nebo v družině během adventu - radostného očekávání Vánoc? Nemusíte si lámat…

Činnosti a aktivity na Mikuláše

Přinášíme Vám skvělé nápady a náměty na rozvíjející činnosti pro děti předškolního i mladšího školního věku, které…

Prosincové webináře zdarma, aneb Online vzdělávání nekončí

Doba je taková, jaká je, ale my spolu s vámi se nevzdáváme. Proto jsme se rozhodli oslovit naše osvědčené autory, aby…

Líný učitel: Co je podporující hodnocení žáků a jak na něj?

Pedagog učící moderně nemá rád písemky. Mnohem raději má podporující hodnocení! Co to je a jak na něj, Vám poradí Robert…

Webinář Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny – otázky a odpovědi

Při webináři 16. listopadu na téma knihy „Líný učitel: Cesta pedagogického hrdiny“ padlo mnoho ohlasů a otázek, neboť…

Vánoce pro KuliFerdovy školky

Vážené Kuliferdovy mateřské školy! Blíží se zimní čas a nejkrásnější svátky v roce a my společně s KuliFerdou…

Návod od odborníků: Jak má vypadat práce učitele a asistenta pedagoga s předškolákem s SVP?

Učitel mateřské školy potřebuje pro svou práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami jak teoretické zázemí, tak…

Komunikujete jako učitel správně? Toto jsou nejčastější chyby!

Základní činností, kterou učitel při své práci provádí, je komunikace. Ale ne vždy je komunikace snadná. Navíc i učitel…

Řeč podle věku: co by děti měly umět a jak je rozpovídat?

Mluví dítě málo? Jak ho rozmluvit? A jak rozšířit jeho slovní zásobu? Dozvíte se v článku!

Desatero pro učitele žáka s ADHD podle odborníků: I žák s ADHD potřebuje zažít pocit úspěchu!

Práce s žáky s ADHD není pro učitele zrovna snadná. Stejně tak to však nemají ve škole lehké ani samotní žáci s touto…

Tipy na aktivity s předškoláky - tajuplný ostrov

Vstupte spolu s autorkami publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný ostrov na palubu našeho pirátského škuneru a vyzkoušejte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 9
Starší článkyPoslední stránka