Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část
Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření vědomostních a paměťových struktur, vytváří základy postojů k ochraně přírody, prostřednictvím rozmanitých činností rozvíjí jejich motorické dovednosti. Dává dětem možnost samostatně rozhodovat o postupu některých činností, předkládat vlastní nápady, vysvětlení a návrhy řešení. Přináší jim uspokojení nad vědomím, že rozumějí tomu, jak svět funguje. Zároveň děti vede i k vytváření základních sociálních dovedností a postojů, které jsou pro jejich další život klíčové.

Výtvarné projekty

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Zvládat správné držení tužky, lehkou práci se štětcem, pracovat s nůžkami a lepidlem
  • Navrhnout a vyzkoušet si své výtvarné pojetí „průsvitnosti“
  • Vytvořit 3D model moře, uplatňovat vlastní nápady a fantazii

 

Téma vody nabízí mnoho námětů na výtvarné ztvárnění (moře, řeka, rybník) a jejich individuální zachycení dětmi. Proto jsme toto množství možností a nápadů využili k tvoření. Mimořádně povedeným námětem byly medúzy s chapadly z krepového papíru, které jsme nalepili na společný velký obraz moře doplněný o další živočichy.

Dále jsme, kromě obrázků, vyrobili s dětmi i dlouhodobou 3D instalaci moře na školním okně. Několik modrých šátků, žlutý břeh z látky, stromy a hlavně spousta živočichů, lodě a vor zdobily naše okno asi měsíc a děti si tam spontánně chodily samy hrát. To pokládám za mimořádně důležité – dát dětem možnost každodenně přetvářet herní miniprostor a neustále do něj vnášet něco nového v rámci vlastní spontánní hry. A nezáleží na tom, zda si tam hraje jedno dítě samo nebo jsou dvě či více.

Individuální prostor pro vlastní hru (zde moře na okně) sice dítě, které je jazykově nebo jakkoli znevýhodněné, mezi ostatní děti nevtáhne nebo vtáhnout nemusí, ale může nám o něm hodně říci a tím pomůže hledat cesty k jeho zapojení do společných aktivit. Například dětem s ADHD může přinést odreagování a ventilaci vnitřních pocitů.

 

Proč máme s vodou šetřit, když jí je tolik?

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Vhodně formulovat vlastní myšlenky, mluvit samostatně, klást otázky
  • Respektovat druhého mluvčího – nechat mluvit kamaráda, dokázat mu naslouchat
  • Uvědomit si důležitost vody, její cirkulaci
  • Uvědomit si, jakou vodu je vhodné či nevhodné pít
  • Rozvíjet smysly – sluchové vnímání vody
  • Seznámit se s funkcí vodních nádrží
  • Uvědomit si nebezpečí vody (nezavřená vodní baterie až povodně)

 

Toto téma je poměrně náročné i pro starší děti. Povídat si lze o tom, kolik vody je na naší planetě, ale také o tom, že slaná voda se nedá pít ani použít na zahradě. Klademe dětem otázky:

  • Kde se bere sladká voda, známe nějaký potok?
  • Odkud teče a kam?
  • Proč je voda v moři slaná?
  • Jaká voda je v řece, dá se pít?
  • Jak poznáme čistou vodu?
  • Jak se čistí voda?
  • Jaká je dešťová voda?

 

Při rozhovoru je dobré použít vhodné obrázky nebo využít pokusy (viz pokus s čištěním vody). Zde je vhodné vrátit se ke koloběhu vody, který je možné doplnit o nové poznatky – např. důležité zadržování vody v přehradách, prakticky postavit přehradu v pískovišti, kaskádu přehrádek na školní zahradě, popř. příležitostně i na potůčku. Vhodný je poslech některých částí symfonické básně B. Smetany „Vltava“, poslech pohádky, povídky s mořskou tematikou, realizace různých tematicky zaměřených pohybových činností a výtvarné pojetí vodních toků.

 

Pokusy s vodou II.

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost

  • Soustředit se na sledování pokusu, vymýšlet vlastní návrhy
  • Zapamatovat si některé poznatky – z vysvětlení probíhajících jevů
  • Formulovat slovně svoje názory, zážitky a zkušenosti
  • Ověřit si poznatky při přípravě stravy a nápojů

 

Nyní si vyzkoušíme, zda voda unese i něco tekutého. Co udělá voda, pokud do ní přilijeme různé tekutiny (voda + olej, voda + cukerný roztok, slaná + sladká voda)? Promýšlíme, proč se nám snáz plave ve slané vodě. K vysvětlení nám může pomoci pokus s vajíčkem ve vodě.

Druhá řada pokusů je tentokrát abstraktnější, pro děti více z „říše kouzel“. Kombinace vody, těžkého sladkého sirupu a lehkého oleje ve vysoké sklenici je mimořádně působivá. Děti pochopí princip různé váhy kapalin i při představě mastných ok plovoucích na polévce nebo si uvědomí, že přidáme-li do vody cukr ve formě sladkého sirupu, pak bude tato tekutina těžší než voda a klesne ke dnu.

Dobrým příkladem pokusu s hustotou vody je také ponoření vajíčka do sklenice vody. V čisté vodě se vejce potopí na dno. Když ale vodu dostatečně osolíme, zvýšíme tím její hustotu a voda pak vejce „unese“, takže se v ní najednou vznáší. A protože je slaná voda pořád dokonale průhledná, vypadá vajíčko opravdu „začarovaně“.

Dobrou pomůckou při vysvětlování hustoty kapaliny je tady představa plavání v moři, které je snazší než ve sladké vodě. Řada dětí se v tomto věku učí plavat, u moře většina z nich byla a svoje zážitky s plaváním děti rády sdělí.
Při pokusech s olejem na vodě lze starší děti zaujmout i vyprávěním a obrázky tankerů převážejících ropu – spolu s vysvětlením, jaký problém představuje, když ropa unikne z lodi ven do moře.

 

Jak se žije na poušti?

 

Konkrétní cíle pro tuto činnost:

  • Logicky rozpoznat, kde prší hodně, kde málo a kde neprší vůbec, kde je jen led
  • Uvědomit si nebezpečí z nedostatku vody
  • Využít poznatků některých dětí z obytu v teplých krajinách
  • Nacházet informace v knížkách – najít obrázky pouští a zvířat, která tam žijí
  • Umět vysvětlit pojmy karavana, oáza, kaktus
  • Zvažovat a navrhovat možnosti strategie přežití na poušti, porovnávat potřeby množství vody některých živočichů a rostlin
  • Učit se poznávat a prakticky správně zavlažovat teplomilné rostliny

 

Proč kaktusy píchají? Využijeme vyprávění dětí o zážitcích z dovolených s prohlížením fotodokumentace i četby pohádek a povídek z různých zemí. Aktivity navazující na předchozí vyprávění nad obrázky na téma poušť, rostliny a zvířata v ní nás dovedou k porozumění pojmům, jako je oáza, kaktus, písečná duna, studna, karavana, kompas.

Navazovat může výtvarná činnost – malování vlastní představy pouště nebo výroba 3D figurek zvířat z papíru – velbloudi, sloni, koně (podle věku a zdatnosti dětí). V praktických činnostech se lze věnovat pěstování a zalévání kaktusů – péče o kaktusy ve třídě.

 

Zpětná vazba celého tematického bloku

Otázky pro učitelku:

  • Zaujal tematický blok všechny děti?
  • Vytvořily si základy některých postojů z hlediska ochrany přírody?
  • Pochopily děti prostřednictvím realizovaných pokusů a aktivit některé sledované jevy?
  • Porozuměly všemu, o čem jsme mluvili?
  • Chápou, jak a proč je pro nás voda důležitá?
  • Získaly nové poznatky o vodě a jejích formách i o různých živočiších a rostlinách, žijících např. na poušti nebo v jiných přírodních podmínkách?
  • Mají děti snahu s vodou více šetřit (např. zavírat kohoutek po umytí rukou, pouštět vodu menším proudem)?
  • Dokázaly být k sobě navzájem ohleduplné, např. nechat domluvit kamaráda?
  • Dokázaly si navzájem pomoci při řešení úkolů?
  • Zvládly bez konfliktu spolupracovat při hře?
  • Dokázaly přijmout prohru svého týmu?
  • Byly dostatečně trpělivé při dlouhodobém pozorování?
  • Projevovaly ve výtvarných činnostech dostatek představivosti, mají dost praktických dovedností?
  • Pokud je ve třídě dítě (nebo více dětí) z cizojazyčného prostředí, což je dnes běžné, nebo dítě s handicapem, porozuměly i tyto děti alespoň v omezené míře danému problému? Zaujalo je to a dokázaly být součástí celého kolektivu?
  • Co je třeba ještě zopakovat, upravit podmínky, zrealizovat příště jinak?
  • Komu je třeba věnovat vyšší individuální péči?

 

Závěr

Jak již bylo řečeno, téma vody je široké a lze ho uchopit z mnoha stran. Jak hravých, zábavných, tak poměrně vážných. Hraní si na moře, pokusy, výtvarné ztvárnění čehokoli souvisejícího, všechno je pro děti přitažlivé. Mohlo by se zdát, ze předškolní děti jsou příliš malé na chápání problematiky šetření vodou nebo jejího znečistění, že tato „vážná“ témata na půdu mateřské školy ještě nepatří. Opak je ale pravdou. Děti velmi ochotně přijmou vážnost tématu a zodpovědnost za vlastní jednání. Mají pocit, že se vyrovnají dospělým, když řeší „vážné“ věci. A pokud se takové téma uchopí zajímavě, přitažlivě a hravě, změní se jejich chápání „obyčejné“ vody natrvalo. Koneckonců, budou to ony, kdo v budoucnu ponesou za svou planetu odpovědnost.

 


 

Ukázka pochází z publikace Aktivity pro dobrodruhy - Tajuplný les, autorkou ukázky je RNDr. Jenny Andresková, DiS.

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 6044

Volejte+421 232661850
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka