Test kresby postavy pro děti předškolního věku

Test kresby postavy pro děti předškolního věku
Kapitoly článku

Jak vypadá "typická" kresba postavy od předškolního dítěte? Jak se dětská kresba proměňuje během předškolní docházky a co všechno obsahuje? Přinášíme ukázku z úspěšné publikace Marie Vágnerové "Dětská kresba a její diagnostické využití".

Vzhledem k tomu, že test kresby postavy slouží především k orientačnímu zhodnocení grafomotorických schopností dítěte, bylo třeba jej upravit tak, aby vznikla jednoduchá, rychlá a zároveň dostatečně účinná metoda. Dosud používané testy kresby postavy jsou příliš dlouhé a časově náročné, což neodpovídá hodnotě informací, kterou mohou poskytnout. Nová metoda by měla zahrnovat jen ty položky, které mají dostatečnou diferenciační schopnost a dobře rozlišují vývojově podmíněnou proměnu kresby člověka. Položky, které nemají významnou diferenciační schopnost a měří něco jiného než vyspělost kresby (např. četnost detailů oblečení), je třeba eliminovat (Vágnerová, Kropáčková, Janošová, 2016).

 

Standardizační skupinu tvořilo 600 dětí ve věku od 4,0 do 6,11 let. Polovina, tj. 300 dětí, byly dívky a 300 dětí byli chlapci. V každé věkové kategorii 4letých, 5letých a 6letých bylo 100 dívek a 100 chlapců. Většinou šlo o děti navštěvující mateřskou školu v Praze, Pardubicích, Kladně, Kolíně, Liberci, Skutči a v dalších menších městech a obcích.

Děti měly za úkol nakreslit pána, jak nejlépe dovedou. Pokud se ptaly na nějaké podrobnosti, např. jakého pána mají nakreslit, bylo jim řečeno, aby to udělaly, jak samy chtějí. Jestliže dítě řeklo, že to neumí, tak bylo ujištěno, že se mu to určitě povede, ať to alespoň zkusí. V průběhu kreslení byly děti povzbuzovány a nakonec pochváleny (Podrobnosti o výzkumu naleznete v publikaci). 

 

 

Parametry hodnocení kresby lidské postavy pro děti předškolního věku :

 

 

Podrobnější analýza jednotlivých položek


Způsob propracování detailů obličeje se zlepšuje v průběhu celého předškolního věku, především u dívek. Chlapci nevěnují detailům obličeje takovou pozornost jako dívky, což může být důvodem pomalejší změny jejich zobrazování.


● Oči jsou nejčastěji zobrazovaným detailem a proměna způsobu jejich zpracování probíhá zejména u dívek relativně rychle. V 6 letech je takto zobrazí 30 % dívek a15 % chlapců.

● Ústa jsou druhým nejčastěji zobrazovaným detailem obličeje. Mají je častěji postavy nakreslené dívkami než chlapci. Avšak nárůst četnosti dvoudimenzionálního provedení úst je pomalý a ani v kresbách šestiletých dětí jich není mnoho (takto je zobrazí jen 15 % dívek a 10 % chlapců).

● Nos nemá pro děti obou pohlaví velký význam a tak jej leckdy vůbec nenakreslí. Pokud to udělají, tak jej obvykle znázorňuje jen krátká svislá čára. Nos nemá 20 % kreseb postavy pětiletých a šestiletých dívek a víc než třetina kreseb pětiletých a šestiletých chlapců. Způsob jeho zobrazení se začíná měnit až v 6 letech. V této době nakreslí postavě dvoudimenzionální nos 20 % dívek, ale jen necelých 10 % chlapců.

 


Starší předškolní děti častěji nakreslí postavě krk, který spojuje hlavu a trup. Krk bývá skoro vždycky dvojdimenzionální a ve větší míře se začne objevovat v kresbách pětiletých dětí. U chlapců dojde k většímu nárůstu zobrazení krku až v 6 letech, v této době jej nakreslí 60 % dětí obou pohlaví.

Trup je nezbytnou součástí konvenční kresby lidské postavy, ale ve 4 letech jej postavě nakreslí jen 50 % chlapců a 60 % dívek. V 5 letech jej zobrazí již 90 % dětí bez ohledu na to, zda šlo o chlapce, nebo dívky a jeho případné vynechání už má jinou příčinu než vývojovou (Vágnerová, Kropáčková, Janošová, 2016). K podstatnému nárůstu četnosti nějakého zobrazení trupu dochází u dívek i u chlapců mezi 4. a5. rokem. V průběhu vývoje se mění také proporce trupu, mezi 4. a5. rokem má čím dál častěji větší výšku než šířku. Vývoj zobrazování končetin není rovnoměrný.

 


● Nohy jsou pro děti zřejmě důležitější, a proto je nakreslí téměř vždycky, zatímco paže kresba postavy čtyřletých dětí vždycky nemá (chybí u 25 % kreseb). V 5 letech už má paže naprostá většina postav (zobrazí je víc než 90 % dětí obou pohlaví). V této době už děti kreslí stejně často nohy i paže, ale zároveň se mění způsob jejich zobrazení.

● Dvoudimenzionální zobrazení paží a nohou představuje další vývojově podmíněné zlepšení kresby. Proměna způsobu zobrazování končetin probíhá rychleji u dívek.

Dvoudimenzionální paže nakreslí postavě třetina čtyřletých dívek, v 6 letech téměř všechny. U chlapců je vývoj pomalejší, dvoudimenzionální paže nakreslí pánovi pouze 15 % čtyřletých chlapců, ale v 6 letech je takto zobrazí již tři čtvrtiny. K významnému posunu v této oblasti dochází u dívek již v 5 letech, u chlapců až o rok později.

● Podobným vývojem prochází zobrazování nohou, i když je o něco rychlejší, přinejmenším zpočátku. Dvoudimenzionální nohy nakreslí své postavě téměř polovina čtyřletých dívek, v 6 letech již 90 % dívek. U chlapců dochází k viditelnému zlepšení v této oblasti až v 5 letech. V této době nakreslí pánovi dvoudimenzionální nohy téměř polovina chlapců, v 6 letech je takto zobrazí 85 % z nich.

 

 

 Na vývoj kresby proporcí se podívejte na další stránce!

 

 

Lahůdky z e-shopu:

Vývoj dětské kresby a její diagnostické využitíJá jsem takový a ty jsi makovýPředškolák se speciálními vzdělávacími potřebami

 

Mateřská a základní škola: Jak spolupracovat a efektivně komunikovat?

Spolupráce mateřské a základní školy by měla být přirozenou součástí preprimárního a primárního vzdělávání a provázanost…

Nakladatelství Raabe podporuje "Týden pro inkluzi"

Zajímá Vás inkluze a inkluzivní vzdělávání? Pak Vás potěší informace, že ve dnech 22. - 28. října 2018 proběhne kampaň…

Nakladatelství Raabe se chystá na Festival dětské psychologie!

Přemýšlíte, jak řešit každodenní výchovné situace se svými dětmi? Pochybujete někdy o svých výchovných metodách a občas…

Přijímací zkoušky: jaké jsou nejčastější chyby a jak se jich vyvarovat?

Od roku 2017 byla nově zavedena jednotná přijímací zkouška v oborech vzdělání s maturitní zkouškou. Uchazeči o studium…

Jak nakládat s odpady ve školních jídelnách? Manuál poradí, jak na to

Zodpovědností vedoucích pracovníků ve školních jídelnách je i to, aby jídelna nebyla vystavena z hlediska nakládání…

Alternativní přístupy ve výchově a odklady školní docházky. Jak spolu souvisí?

V článku se zaměříme na citlivá a komplikovaná místa dnešní doby, která souvisí se školní zralostí a nástupem školní…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Dožínky ve školce: podzimní aktivity pro předškoláky

Co s předškoláky během podzimních měsíců poradí náš článek s ukázkou z publikace "Čtyři roční období - Podzim".…

Líný učitel: Zaměření na praxi

Článek z Publikace Líný učitel: jak učit dobře a efektivně od Roberta Čapka se tentokrát věnuje skutečně užitečnému…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Líný učitel: Třídní klima jako cesta i cíl

V dalším článku z Líného učitele od Roberta Čapka je v centru pozornosti tzv. třídní klima. Jako vždy přinášíme…

Jak učit cizí jazyk žáky se specifickými poruchami učení a chování?

Znalost cizích jazyků se stává naléhavou potřebou takřka pro celou společnost. Proto je výuka cizích jazyků jednou z priorit…

Praktické tipy, jak pomoci předškolákovi s ADHD

Jak pomoci dítěti s ADHD? To je téma, kterému se věnuje jedna z kategorií pracovních sešitů KuliFerda. Přečtěte…

Jak učit předškoláky čtenářské gramotnosti?

V článku Vám přinášíme ukázku z naší novinky Knihrátky s Námořnickou pohádkou, kterou sepsala Ljuba Štíplová. Autorky…

Líný učitel: Soft skills

V další ukázce z publikace Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně vysvětluje Robert Čapek pojem "soft skills" a jeho…

Letní prázdninová akce pro lékaře

Léto přeje lékařům. Ti nyní mohou v Nakladatelství Raabe pořídit ediční řady Diferenciální diagnostika a Rehabilitační…

Tři špetky evoluce aneb Co potřebujeme k tomu, abychom byli v práci šťastní?

Motivovaný zaměstnanec bývá dobrý zaměstnanec. Jenže jak zaměstnance motivovat? A jak na pracovní motivaci ve školství?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Pohádkové čarování jsme si dvakrát skvěle užívali

Druhý ročník Pohádkového čarování byl ukončen 12. června 2018 a s ním byla ukončena i celá výtvarná soutěž…

Nakladatelství Raabe rozdalo ceny vítězům Pohádkového čarování!

Druhý ročník výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou byl oficiálně ukončen v úterý 12. června, kdy byly…

Deset pravidel pro správný rozvoj řeči u předškoláků

Jak rozmluvit předškoláka? Deset pravidel přináší naše zbrusu nová publikace Činnosti k rozvoji řečových dovedností dětí…

Aktivity na Den dětí pro předškoláky i školáky

1. června slavíme Den dětí. Co s nimi v tento den podniknout? Inspirujte se v článku!

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

Šikana učitele ze strany zaměstnavatele: jak se bránit?

V jednom z dřívějších článků jsme se věnovali šikaně pedagoga ze strany žáků a postupům, jak se proti ní bránit.…

Aktivity ke Dni otevírání studánek (31.5.)

Den otevírání studánek nám připomíná, jak je důležitá správná péče o vodní zdroje. Původně lidový zvyk postupně upadal…

Líný učitel: Co je to strategie win-win?

Další článek z Líného učitele od Roberta Čapka, tentokrát na téma strategie win-win. Už jste o ní slyšeli? Nebo…

Aktivity na téma "každý jsme jiný"

S nástupem dětí do mateřské školy se pro ně mění spousta věcí. Především se socializují v rámci třídy, musí se naučit…

Den matek - jak téma využít ve školce?

Den matek slavíme 13. května. O tom, jak si o Dni matek ve školce povídat a co s dětmi podniknout za…

Pohádkové čarování s KuliFerdou v druhém kole - jak hodnotit?

15. dubna oficiálně skončilo přijímání obrázků do výtvarné soutěže Pohádkové čarování s KuliFerdou. Zejména v posledních…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Vaše ocenění

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 0251

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 5
Starší článkyPoslední stránka