Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy
V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti. Součástí článku jsou i konkretizované očekávané výstupy RVP PV. Aktivity jsou přehledně uváděny v jednotlivých bodech. Pro více tipů a aktivit se podívejte do našich pracovních sešitů Kuliferda.

JÍME, CO JE ZDRAVÉ

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – znát základní zásady zdravého životního stylu, rozlišit zdravé a nezdravé potraviny
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – znát většinu slov a výrazů běžně používaných v prostředí dítěte ve vztahu k potravinám; rozpoznat odlišnosti v detailech, orientovat se v zaplněném obrázku; odhalit podstatné a nepodstatné znaky obou skupin; rozlišovat a používat základní prostorové pojmy; uspořádat a třídit dle daného kritéria, dokázat kritéria flexibilně měnit
  • DÍTĚ A SVĚT – znát, co je zdraví člověka škodlivé a nebezpečné a naopak, co je bezpečné a zdraví člověka prospěšné

 

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

  • Nejprve nechte děti vybrat zdravé a nezdravé potraviny.
  • Pak si popovídejte o tom, co je dobré jíst, co není a proč. Řekněte si, co můžeme jíst pouze v omezené míře a proč a které potraviny bychom měli jíst spíše čerstvé a syrové oproti potravinám rozmraženým, smaženým apod.
  • K rozvoji zrakového vnímání si zahrajte nejprve hru Na hledače – kdo nejdřív najde např. jablko, pak hru obměňte a zahrajte si Na špióna – hledáte konkrétní věc, ale nesmíte ji říct, přibližujete pouze místo, kde je (např. hledáme něco, co je vedle
  • okurky, nad vejcem a zároveň pod krabicí s džusem). Každou instrukcí více a více konkretizujete místo, kde se hledaná věc nachází.
  • Další možná hra je Na kuchaře – děti si tajně vyberou daný počet surovin a poté se samy pokusí vymyslet recept na jídlo, které musí také pojmenovat. Jídlo nemusí reálně existovat a nemusí se dát uvařit. Společně pak můžete sestavit třídní jídelníček.

 

 

JAZYKOLAMY

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – ovládat jemnou motoriku mluvidel; cvičit pohyblivost mluvidel různými způsoby
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – rozlišit zvuky a známé melodie, rozlišit a napodobit rytmus, chápat melodičnost řeči; vnímat a rozumět významu jazykolamů; sluchově rozpoznat odlišnosti v detailech; zapamatovat si krátké říkanky, rozpočítadla, jazykolamy, jednoduché básničky, písničky a reprodukovat je; při neúspěších se nevzdávat

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

Děti by nejprve měly říkat, co na obrázku vidí, a poté popsat všechno, čeho si všimnou. Proč jsou v kroužcích podruhé vyobrazeny stejné věci jako na celkovém obrázku – to je nápověda. Díky ní mohou sestavit jednu větu, ve které bude vše podstatné z obrázku, a tak vytvoří jazykolam. 

 

Pomozte jim, aby vznikly tyto jazykolamy:

  • Kotě v bytě hbitě motá nitě.
  • Ježek běží na žížaly do žita.

Pak zkoušejte další, které znáte. Některé jsou náročné i na pomalé vyslovení, některé jsou náročné jen při opakování. Zkuste, zda vymyslíte vlastní jazykolamy.

 

Pokud mají děti s výslovností hlásek problémy, jazykolamy zatím nepoužíváme, aby nedocházelo k fixaci nesprávné výslovnosti. Se všemi však dělejte gymnastiku mluvidel, pomůže dětem k rozmluvení, uvolnění mluvidel předříkáním jazykolamů:

 

  • Čertík – rychlé vystrkování a zastrkování jazyka.
  • Chameleon – olizování horního patra směrem odzadu dopředu až ven.
  • Koník – klapání jazykem o horní patro.
  • Kapr – špulení rtů, prolamování tváří dovnitř. Pejsek – vypláznutí jazyka, postupné rolování zpět do pusy, jako když pejsek pije vodu.
  • Kočička – vyplazování jazyka jako při olizování pacek.
  • Nafukování balónku – tváří, střídavě, obě naráz.

 

KREJČOVSKÁ A ŠEVCOVSKÁ DÍLNA

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – stříháním a prostřihováním vytvářet prostorové objekty z papíru; modelovat, pracovat s papírovými skládankami; při práci s nůžkami se chovat bezpečně
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – sestavit části v celek, vytvořit jednoduchou stavbu z papíru s použitím nabídnutých předloh; umět si práci dobře naplánovat a zorganizovat; vědět, co musím udělat nejdříve, co až později

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

  • Prostříháním a ohýbáním mají děti možnost postavit si svá vlastní leporela, konkrétně dvě rukodělné dílny.
  • Obě můžete dotvořit přikreslením dalších věcí, které se v těchto dílnách dají nalézt.
  • Můžete také dílny dosadit do prostředí, doplnit jim další stěny, střechu apod.
  • K prostříhání je dobré použít nůžky s ostrou špičkou nebo paspartovací nůž. S těmito nástroji by však děti neměly pracovat samostatně. Buď jim pomozte, nebo si je rozdělte do malých skupin, abyste měli větší kontrolu. Ohýbání již děti zvládnou samy, všechno to jsou vodorovné čáry.
  • Můžete pak vymýšlet, co by se dalo v dílnách vytvořit, můžete například sestavit seznam věcí, které by k tomu byly potřeba.

 

 

Ukázky pochází z metodických karet pro učitelky MŠ,

které jsou nedílnou součástí zásilky při objednání pracovních sešitů Kuliferda

 

Co by vás ještě mohlo zajímat

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

   Dvouletí a předškolní vzdělávání? Rozhovor s Hanou Splavcovou

 Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

 Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

 Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

 Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

 

Na více článků se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Mohlo by se Vám líbit:

  

100 úžasných aktivit - výhodný balíček2leté a 3leté děti v mateřské škole96 úžasných aktivit - výhodný balíček

 

Související soubory

Úsměv a smích jako nástroj komunikace

Pacienti nebo klienti jsou citliví na mimoslovní komunikaci. Výraz tváře a držení těla zdravotníka nebo sociálního pracovníka…

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 5182

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka