Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy

Tipy na činnosti s předškoláky podle Kuliferdy
V tomto článku Vám přinášíme tipy na aktivity s předškolními dětmi, které rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti. Součástí článku jsou i konkretizované očekávané výstupy RVP PV. Aktivity jsou přehledně uváděny v jednotlivých bodech. Pro více tipů a aktivit se podívejte do našich pracovních sešitů Kuliferda.

JÍME, CO JE ZDRAVÉ

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – znát základní zásady zdravého životního stylu, rozlišit zdravé a nezdravé potraviny
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – znát většinu slov a výrazů běžně používaných v prostředí dítěte ve vztahu k potravinám; rozpoznat odlišnosti v detailech, orientovat se v zaplněném obrázku; odhalit podstatné a nepodstatné znaky obou skupin; rozlišovat a používat základní prostorové pojmy; uspořádat a třídit dle daného kritéria, dokázat kritéria flexibilně měnit
  • DÍTĚ A SVĚT – znát, co je zdraví člověka škodlivé a nebezpečné a naopak, co je bezpečné a zdraví člověka prospěšné

 

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

  • Nejprve nechte děti vybrat zdravé a nezdravé potraviny.
  • Pak si popovídejte o tom, co je dobré jíst, co není a proč. Řekněte si, co můžeme jíst pouze v omezené míře a proč a které potraviny bychom měli jíst spíše čerstvé a syrové oproti potravinám rozmraženým, smaženým apod.
  • K rozvoji zrakového vnímání si zahrajte nejprve hru Na hledače – kdo nejdřív najde např. jablko, pak hru obměňte a zahrajte si Na špióna – hledáte konkrétní věc, ale nesmíte ji říct, přibližujete pouze místo, kde je (např. hledáme něco, co je vedle
  • okurky, nad vejcem a zároveň pod krabicí s džusem). Každou instrukcí více a více konkretizujete místo, kde se hledaná věc nachází.
  • Další možná hra je Na kuchaře – děti si tajně vyberou daný počet surovin a poté se samy pokusí vymyslet recept na jídlo, které musí také pojmenovat. Jídlo nemusí reálně existovat a nemusí se dát uvařit. Společně pak můžete sestavit třídní jídelníček.

 

 

JAZYKOLAMY

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – ovládat jemnou motoriku mluvidel; cvičit pohyblivost mluvidel různými způsoby
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – rozlišit zvuky a známé melodie, rozlišit a napodobit rytmus, chápat melodičnost řeči; vnímat a rozumět významu jazykolamů; sluchově rozpoznat odlišnosti v detailech; zapamatovat si krátké říkanky, rozpočítadla, jazykolamy, jednoduché básničky, písničky a reprodukovat je; při neúspěších se nevzdávat

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

Děti by nejprve měly říkat, co na obrázku vidí, a poté popsat všechno, čeho si všimnou. Proč jsou v kroužcích podruhé vyobrazeny stejné věci jako na celkovém obrázku – to je nápověda. Díky ní mohou sestavit jednu větu, ve které bude vše podstatné z obrázku, a tak vytvoří jazykolam. 

 

Pomozte jim, aby vznikly tyto jazykolamy:

  • Kotě v bytě hbitě motá nitě.
  • Ježek běží na žížaly do žita.

Pak zkoušejte další, které znáte. Některé jsou náročné i na pomalé vyslovení, některé jsou náročné jen při opakování. Zkuste, zda vymyslíte vlastní jazykolamy.

 

Pokud mají děti s výslovností hlásek problémy, jazykolamy zatím nepoužíváme, aby nedocházelo k fixaci nesprávné výslovnosti. Se všemi však dělejte gymnastiku mluvidel, pomůže dětem k rozmluvení, uvolnění mluvidel předříkáním jazykolamů:

 

  • Čertík – rychlé vystrkování a zastrkování jazyka.
  • Chameleon – olizování horního patra směrem odzadu dopředu až ven.
  • Koník – klapání jazykem o horní patro.
  • Kapr – špulení rtů, prolamování tváří dovnitř. Pejsek – vypláznutí jazyka, postupné rolování zpět do pusy, jako když pejsek pije vodu.
  • Kočička – vyplazování jazyka jako při olizování pacek.
  • Nafukování balónku – tváří, střídavě, obě naráz.

 

KREJČOVSKÁ A ŠEVCOVSKÁ DÍLNA

 

Konkretizované očekávané výstupy RVP PV

 

  • DÍTĚ A JEHO TĚLO – stříháním a prostřihováním vytvářet prostorové objekty z papíru; modelovat, pracovat s papírovými skládankami; při práci s nůžkami se chovat bezpečně
  • DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA – sestavit části v celek, vytvořit jednoduchou stavbu z papíru s použitím nabídnutých předloh; umět si práci dobře naplánovat a zorganizovat; vědět, co musím udělat nejdříve, co až později

 

Metodické poznámky, příklady motivací a navazujících aktivit

 

  • Prostříháním a ohýbáním mají děti možnost postavit si svá vlastní leporela, konkrétně dvě rukodělné dílny.
  • Obě můžete dotvořit přikreslením dalších věcí, které se v těchto dílnách dají nalézt.
  • Můžete také dílny dosadit do prostředí, doplnit jim další stěny, střechu apod.
  • K prostříhání je dobré použít nůžky s ostrou špičkou nebo paspartovací nůž. S těmito nástroji by však děti neměly pracovat samostatně. Buď jim pomozte, nebo si je rozdělte do malých skupin, abyste měli větší kontrolu. Ohýbání již děti zvládnou samy, všechno to jsou vodorovné čáry.
  • Můžete pak vymýšlet, co by se dalo v dílnách vytvořit, můžete například sestavit seznam věcí, které by k tomu byly potřeba.

 

 

Ukázky pochází z metodických karet pro učitelky MŠ,

které jsou nedílnou součástí zásilky při objednání pracovních sešitů Kuliferda

 

Co by vás ještě mohlo zajímat

 

 

 

Kam dál? Přečtěte si také:

   Dvouletí a předškolní vzdělávání? Rozhovor s Hanou Splavcovou

 Činnosti a hry venku i uvnitř k rozvíjení (nejen) přírodovědné gramotnosti

 Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

 Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí

 Zveme Vás k Pohádkovému čarování!

 

Na více článků se podívejte do našich Aktualit!

 

 

Mohlo by se Vám líbit:

  

100 úžasných aktivit - výhodný balíček2leté a 3leté děti v mateřské škole96 úžasných aktivit - výhodný balíček

 

Související soubory

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 3. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Zamrzlá malotřídka

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Pracovní sešity KuliFerda pro rozvoj předškoláků v mateřských školách

Už jste slyšeli o KuliFerdovi? Jsou to pracovní sešity pro předškoláky, které hravou formou připravují na školní docházku.…

Edukační sextant

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 2. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Cesta je cílem

Moderní strategie Líného učitele potřetí a inspirace pro zlepšení pedagogických dovedností každého učitele - v seriálu…

Každý jsme jiný

Začátek května je spjat s Evropou a Evropskou unií. 9. května se slaví Den Evropy a 5. května vznik Rady Evropy.…

Náměty na činnosti venku a v přírodě s malými dětmi - 1. část

Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Nechte se inspirovat…

Jak profesně nevyhořet? Pomůže Vám dodržování těchto šesti bodů!

Pro výkon učitelského povolání, které je nepochybně jednou z nejrizikovějších profesí vzhledem k vyhoření, je důležité…

Užitečné tipy pro zdravý spánek

Schopnost spát máme sice vrozenou, ale i tak je užitečné se v tomto směru zdokonalit. Přečtěte si rady od odborníka…

Rozvíjíme jemnou motoriku a grafomotoriku správně?

Pro rozvoj grafomotoriky dětí je třeba vytvářet dostatek příležitostí ke kreslení, využívat všech vhodných spontánně vzniklých…

Rizikové emoce a jejich smysl

Rizikové emoce působí stres a zhoršují sebeovládání i rozumové schopnosti. Neměli bychom je ale chápat jako nějakou…

Správné držení těla dítěte - teorie i praxe

Učit děti postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly – tedy zachovávat správné držení těla…

Péče o hlas učitele

Hlas pro učitele důležitý. Učitel jako hlasový profesionál má skoro povinnost chránit si hlas a pečovat o něj. Proto…

Jak pracovat s hyperaktivním jedincem - prostorová práce s kartonem

Metoda prostorové práce s kartonem má potenciál dohnat deficity a nasměrovat dítě s ADHD pozitivním směrem.…

Jak čelit stresu aneb První pomoc pro učitele

V ukázce z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe si uvedeme některé nápady, jak se odreagovat a uvolnit…

Pořádek – základ úspěchu učitele

Přeplněný pracovní stůl, bez viditelného prázdného místa není důkazem vysokého pracovního nasazení a pracovitosti, ale…

Den Země - inspirace pro předškoláky i školáky

Víte, co se slaví 22. 4.? Přece Den Země! Snad nikdy není lepší příležitost si připomenout, jak důležité je dobře se o naši…

Dobré plány – základ úspěchu učení

S úspěchem při učení souvisí také dobrá příprava. Musíme si nejprve vyjasnit, co chceme sebe či ostatní naučit, a pak…

Filipojakubská noc - kouzelné aktivity

Co nás fascinuje na čarodějnicích? Kouzla, tajemno, pohádkové motivy? Vyzkoušejte si s dětmi předškolního a mladšího…

Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!

Co podniknout s dvouletými dětmi o velikonočních svátcích? Přinášíme Vám inspiraci z publikace Dvouleté děti…

E-book ke stažení zdarma: Může být učitel líný?

Náš v pořadí pátý e-book je složený z textů tzv. Líného učitele alias Mgr. Roberta Čapka, Ph.D. Pročtením získáte…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 8343

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka