Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky
Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!

 

Květinový dárek

Výtvarný záměr: vytvořit prostorový objekt z papíru.

Výtvarná technika (postup): prostorová tvorba.

Pomůcky: barevné papíry, pravítko, kružítko, nůžky, lepidlo Herkules, karton, zelená tempera, mističky a štětečky na lepidlo, dřevěné špejle, polystyrenové kuličky, štětce, ubrus.

 


Motivace a hra:

Odjakživa byly květiny jedním z nejoblíbenějších dárků, a to jak pro svou krásu, tak proto, že díky nim můžeme někomu sdělit, že ho máme rádi. Protože ale každá, i ta sebekrásnější květina časem uvadne, vytvoříme květinu z papíru, kterou může mít ve váze celý rok.

 

Realizace výtvarné činnosti:

Učitelka na karton narýsuje kruhy a vystřihne. Děti je natřou z obou stran zelenou temperou. Dále učitelka připraví z barevných papírů proužky o šířce 2 cm. Proužky stříháme na výšku papíru. Děti si zvolí 2–3 barvy (od každé barvy si vezmou cca 4 proužky), pomocí šablony na určení délky proužku si nastříhají dostatečný počet proužků. Poté je slepují k sobě a vytvářejí tak okvětní lístky. Důležité je, aby se lístky na druhé straně nezmáčkly a nebyly později placaté.

 

 

 


Začínáme s lepením od okraje kruhu a pokračuje s řadami do jeho středu – pro plnost květu doporučuji vytvořit 3 kruhy okvětních lístků. Vnitřek lze vyplnit libovolně, my jsme použili polystyrenové kuličky. Nejprve děti nanesly do středu dostatek lepidla Herkules a na něj vsypaly kuličky. Druhá strana kartonu zůstává zelená, nic na ni nevlepujeme. Špejli obarvíme nazeleno a zastrčíme ji do žlábku kartonu. Na přehnutý papír si děti nakreslí tužkou půl listu – dvakrát, ten vystřihnou a nalepí na stonek.

 

Závěr:

Kytička (sociogram vztahů) – ke hře využijeme jednu vyrobenou květinu. Sedíme v kruhu na zemi, děti skloní hlavu do klína a dlaněmi si přikryjí oči. Učitelka položí květinu prvému z hráčů opatrně na nohy. Ten otevře oči, aby viděl, od koho ji dostal, a v tichosti ji jde předat dalšímu – tomu, komu chce sdělit, že ho má rád. Hra by měla probíhat v úplném tichu. Na závěr děti mohou sdělit, od koho květinu dostaly. Učitelka by měla sledovat, aby všechny děti květinu dostaly, příp. doplní činnost svojí vlastní květinou.

 

 

Muchomůrky puntíkaté

Výtvarný záměr: vytvarovat z papíru prostorový objekt – houbu, dotvořit její vzhled barvami a vymyslet jí nové druhové jméno.

Výtvarná technika (postup): kašírování s domalbou.

Pomůcky: noviny, tapetové lepidlo, lepidlo Herkules, misky na lepidla a tempery, štětce na lepidlo a tempery, toaletní/kuchyňské papírové ruličky, karton, nůžky, temperové barvy, vatové tyčinky.

 
Motivace a hra:

Hádanka

Parádnice jedovaté,
červené a puntíkaté?
Neberte si do komůrky
nikdy žádné _ _ _ _ _ _ _ _ _ (muchomůrky)

 

Hra na rozvoj prostorového vnímání, matematických představ – na jednotlivé čtvrtky zakreslíme puntíky a na další namalujeme muchomůrky odlišnou barvou klobouku. Muchomůrek musí být sedm od každé barvy s tím, že první muchomůrka bude bez teček, další s jednou tečkou, dále se dvěma, třemi… šesti. Čtvrtky s tečkami rozložíme vodorovně do řady a barevné muchomůrky bez puntíků svisle (viz obr.). Nejprve děti hledají obrázek červené muchomůrky s jednou tečkou a vloží ji do prázdného okénka, poté červenou muchomůrku se dvěma tečkami… Takto postupujeme dál až do zaplnění celého pole.

 


Seznámení se s činností – muchomůrka není jen červená, v lese můžeme narazit i na muchomůrku citronovou, zelenou, bílou, tygrovanou i růžovku. Nezapomněli mykologové objevit i další druhy jako např. muchomůrku modrou, černou, oranžovou? Pojďme vypěstovat z papíru muchomůrky známé i třeba neznámé. Abychom je nezaměnili s jinou houbou, poznávacím znamením muchomůrek budou klobouky poseté bílými tečkami.

 


Realizace výtvarné činnosti:


Učitelka vystřihne z tvrdšího kartonu kruhy pro základ klobouku. Děti si natrhají menší kousky novinového papíru a muchláním z nich tvarují malé kuličky, které přilepují lepidlem na kruh od jeho okraje ke středu. Abychom vytvarovali kulovitý tvar klobouku, směrem ke středu lepíme větší kuličky, nebo vrstvíme více menších. Po zaschnutí přilepíme papírovou ruličku (třeň) na spodní část plodnice.


Připravíme si tapetové lepidlo a zásobu natrhaných proužků novinového papíru. Kašírovat budeme pouze klobouk. Lepidlo nanášíme na papír prsty, proužky přikládáme na klobouk s překrýváním a nerovnosti průběžně vyhlazujeme. Proužky klademe i přes okraj klobouku.


Po zaschnutí tapetového lepidla houbu pomalujeme temperovými barvami bez použití vody. Malbu začneme kloboukem, pro který si děti zvolí libovolnou barvu bez ohledu na to, zda daná muchomůrka existuje či nikoli. Puntíky vytváříme vatovou tyčinkou namáčenou do bílé tempery. Jakmile máme klobouk suchý, vrhneme se na spodní část plodnice a třeň. Houbu otočíme kloboukem dolů, nejdříve vyplníme bílou barvou spodek klobouku a kořen nohy, houbu postavíme, přidržujeme si ji za klobouk a domalujeme zbytek nohy.

 

 


Závěr:

Pojmenování hub – podle předmětů, věcí, jevů typické pro danou barvu (muchomůrka jahodová, sluníčková, trávová, borůvková, noční apod.).


Zpětná vazba:

• Šly dětem trhat noviny na kousky? Netrhaly příliš velké/malé kusy?
• Dovedly vytvarovat z kuliček kulovitý tvar klobouku?
• Při výběru barvy klobouku tíhly k charakteristické, nebo fantaskní barevnosti?

 

 
Ptačí peříčka

Výtvarný záměr: vybrat si tvar peří a vystřihnout ho, zakreslit klasickou nebo dekorativní podobu praporu.

Výtvarná technika (postup): rezerváž zmizíkem.

Pomůcky: šablony peříček (příloha), tužka, malé nůžky, modrý inkoust, kulaté štětce, zmizíky, ubrus, skutečná pírka.

 

Motivace a hra:

Ukázka a popis ptačího pírka – z brku, který tkví v kůži, vychází osten, z nějž vybíhají větve s paprsky tvořící tzv. prapor. Paprsky sousedních větví se překrývají a v místech křížení se vzájemně propojují háčky. Vzniká tak pevná hustá „síť“. Peří se časem opotřebí, neplní už svou funkci, ptáci proto peří pravidelně obměňují tzv. pelicháním. Pelichání probíhá postupně, aby ptáci neztratili schopnost letu.

 

 


Pozorování barevných per od různých ptáků – bažant, sojka, páv, havran apod.

K čemu slouží pera ptákům (teplo, let) a k čemu slouží člověku (ke psaní, plnění polštářů a peřin, indiánské čelenky)?

 

Realizace výtvarné činnosti:

Děti si vyberou jednu z nabízených šablon ptačích per již obkreslenou na čtvrtce (zručné děti si mohou šablonu pera obkreslit samy). Pero pečlivě vystřihnou malými nůžkami. Celé ho potřou inkoustem, který se velmi rychle vsákne do papíru. Nejprve zmizíkem nakreslí osten táhnoucí se po celé délce až ke špičce. Prapor děti mohou pojmout jakkoli – buď kreslit pouze paprsky a zachytit tak klasickou podobu pera, nebo kromě paprsků zaznamenat i vzory na peří. Protože pracujeme jen s bílou, můžeme toho docílit různými vlnkami, pruhy, kruhy, tečkami apod.

 

 

 


Závěr:

Vytvoření ptáčka z ptačích per – při dostatečné zásobě vytvořených per lze nakreslit přiměřeně velkého ptáka a ptačími pery ho ozdobit. Pojmenování druhu.


Zpětná vazba:

• Zvládají děti vystříhat detailní části šablony?
• Přiklánějí se k zobrazení klasické, nebo dekorativní podoby pera? Proč volí právě tento vzhled?


 

Inspirace pro váš nákup:

 

Školní zralost a nadané dítěNový žák - cizinec v mé tříděÁDÉHÁDĚ - Jak na emoce dětí s ADHD

 

Cvičíme s (před)školními dětmi – aktivity ve třídě, družině i tělocvičně

I když nám teď školní zahrada či venkovní prostory obecně neposkytují tolik možností, co dělat, hýbat se můžeme – uvnitř!…

Jak vyjednávat s rodiči problémových žáků?

Učitel učí a vychovává. To si myslíme všichni, ale je to opravdu tak? Vykonává učitel pouze tyto činnosti? Nikoli! Spektrum…

Metody práce s rýmy a obrázky, které předškoláka budou bavit

Jaké aktivity děti správným způsobem rozmluví? Jak děti bavit a zároveň s nimi řeč trénovat? A co všechno lze…

Jak koučovat žáka? Naučme ho myslet a hledejme řešení!

"Koučování se týká pochopení myšlení. Díky koučování můžeme kultivovat jak sama sebe, tak hlavně žáky ve třídě. Pokud koučujeme…

Náměty na tvořivé aktivity - jablíčka

Přinášíme Vám inspiraci na zajímavé činnosti a aktivity, tentokrát související s jablky. Autorkou všech aktivit…

Svědek nehody - dopravní výchova na 2. stupni ZŠ

V článku jsou žákům předloženy dilema-situace, kdy se hlavní hrdina rozhoduje, jak vzniklou situaci řešit. Jedná se o situace,…

Den české státnosti - hry a aktivity v MŠ

Svátek svatého Václava je v mateřské škole zasazen do doby, kdy se dokončuje adaptace dětí, které nastoupily v září.…

Podzimní náměty na tvořivé a dramatické činnosti (nejen) v předškolním vzdělávání

Zabarvené listy, studená rána, sílící vítr, déšť, ale někdy i stále ještě hřejivé sluníčko. Je tu podzim! Proto Vám přinášíme…

KuliFerda inspiruje - podzimní aktivity pro předškoláky

Pracovní sešity KuliFerda již 8. rokem pomáhají připravovat předškoláky na zápis a vstup do školy. Součástí sady pracovních…

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

Prevence vztahů ve třídě aneb jak hned na začátku školního roku zapracovat na dobrém třídním kolektivu

V tomto článku přinášíme učitelům konkrétní rady a tipy, jak budovat dobré vztahy ve třídě už od začátku školního roku.…

Tipy na seznamovací hry na začátek školního roku (nejen) v mateřské škole

Začátek školního roku bývá nejen pro předškoláky velkou životní událostí. Nové prostředí, nová pravidla a hlavně noví…

Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky

Aktivitu z publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí můžeme zařadit například na jaře či na podzim,…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Hledáme draka

Ukázka z publikace Není drak jako drak je zaměřena na procvičení základních útvarů v rovině a pojmů, které…

Dnešním dětem chybí manuální zručnost

Jak upozorňují mnozí učitelé základních škol, ale i středních odborných škol a učilišť, v posledních letech…

Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak

Vyzkoušejte si ukázku z publikace Není drak jako drak, která je zaměřena na práci s literárním textem – básní. Jsou…

Uvedení asistenta do chodu mateřské školy - jak na to?

Podle statistik ministerstva školství jen mezi lety 2016 a 2017 vzrostl počet asistentů pedagoga v mateřských školách…

Jak na výuku žáka-cizince očima zkušené pedagožky

V Raabe stále přemýšlíme, jak pedagogům ulehčit jejich práci. A protože práce s žákem-cizincem je velmi náročná,…

Školní třída se žákem s SVP - adaptace žáka s SVP v kolektivu

To, jak je žák začleněn do kolektivu školní třídy, je třeba sledovat průběžně. Využívat lze pozorování (i o přestávkách),…

Školní třída se žákem s SVP - příprava třídního kolektivu

Třída musí být na přijetí spolužáka/spolužačky připravena ve smyslu: „Je normální být různí.“

5 letních aktivit, kterými u předškoláků zabodujete!

Stejně jako v jiných ročních obdobích, i v létě Vás zásobujeme množstvím nápadů a inspirace nejen pro…

Školní třída se žákem s SVP - prvotní příprava na příchod žáka s podpůrnými opatřeními

Předpokladem pro příznivé začlenění žáka se speciálně vzdělávacími potřebami jsou respektující postoje všech pedagogů, včetně…

Jak rozumět pojmům připravenost a zralost na školní docházku?

Pro každé dítě, ale i celou jeho rodinu je vstup do základní školy velmi důležitým životním mezníkem. Jak rozumět některým…

Máte tak kvalitní školu, jak kvalitní máte učitele

A jak vypadá „produkt“ kvalitního učitele? Je to žák slušně vychovaný? Je to chytrý žák? Je to žák s dobrými známkami?…

Letní aktivity pro předškoláky - mravenci

V létě je spousta možností, co s dětmi dělat. Co se třeba poučit o zajímavém životě mravenců? Přinášíme Vám inspiraci…

Naučte žáky tvořivé práci s textem!

Kreativita, sociální a emoční inteligence jsou dnes důležitými a v praxi široce uplatnitelnými schopnostmi.…

Tematický blok Voda kolem nás - 3. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Autodiagnostika učitele – jak učitel hodnotí sám sebe

Autodiagnostika je proces, při němž učitel hodnotí své profesní působení. Dá se předpokládat, že ji provádí prakticky každý…

Tematický blok Voda kolem nás - 2. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

Učitel v roli diagnostika

Každý učitel je svébytnou osobností. Je jedinečnou osobností. Zjistilo se, že i přesto je možné u určitých skupin…

Tematický blok Voda kolem nás - 1. část

Tematický blok jakéhokoli environmentálního obsahu dává dětem mnoho možností poznání a rozvoje. Vede děti k vytváření…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 9495

Volejte601 543 150
Zobrazuji stranu 1 z 8
Starší článkyPoslední stránka