Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Umíte správně používat hlas? Zkuste pravidla hlasové hygieny (nejen) pro učitele!

Hlas je pro pedagoga velmi důležitý. Máme tím na mysli jeho hlas, který využívá v komunikaci se svým okolím. Komunikační dovednosti patří mezi tzv. soft skills, které jsou v nejen v praxi učitele zapotřebí. Jak si zachovat hlas jako zvon? A čeho se naopak vyvarovat? To se dozvíte v článku!

Učitelství patří z hlediska užívání hlasu k náročným profesím. Mnoho učitelů se v důsledku toho setkává s fenoménem ztráty hlasu. Je to velmi nepříjemné, ale nijak výjimečné. Mnoho z nás totiž hlas přepíná a přetěžuje, protože si myslí, že tím jejich vystoupení bude působivější, podmanivější, že si tak zvýší respekt u posluchačů. Není vhodné používat vyšší hlas, než odpovídá našim anatomickým dispozicím. Lze se setkat s tím, že se učitelé snaží mluvit hlasitě, halasně, zvučně. Ale taková řeč není pro posluchače nijak příjemná a ani nepůsobí esteticky.

Ve svém okolí můžeme slyšet hlasy drsné, chraplavé. Někdy se jedná ale o ty, kteří hlas užívali nevhodně a dnes ho mají poškozený. Na posluchače poslech takového hlasu působí většinou nelibě až nepříjemně. Když slyšíme takového člověka mluvit, máme pocit, že ho to musí bolet. Navíc nás to odvádí od obsahu sdělení, protože se zaměříme na formu sdělení.

 

Co ovlivňuje kvalitu hlasu?

Hlas může být ve velké míře ovlivněn faktory, jako jsou například tréma, nervozita, nezvládnuté, potlačené emoce. Proto si budeme pamatovat, že se musíme snažit vystupovat před publikum v duševní pohodě a klidu. Ne vždy to můžeme zajistit, ale i v tom je právě „ona profesionalita“ řečníka. Problémy máme asi každý, ale neměli bychom je přenášet na své okolí v rámci zaměstnání. Adekvátní jistotu získáme v první řadě kvalitní přípravou. Psychická pohoda a rovnováha se odrazí v hlase. Ten, kdo je psychicky vyrovnaný, má i uvolněnější a pro posluchače příjemnější projev.

 

 

 

Jak si učitel může hlas chránit a pečovat o něj?

Pomůže dodržovat následující zásady hlasové hygieny:

1. Hovoříme ve vyvětrané, klimaticky vyhovující místnosti, učebně, třídě.

2. V řeči děláme pauzy.

3. Nekřičíme, nepřepínáme hlasovou sílu.

4. Šeptáme jen velmi opatrně a zřídka kdy.

5. Nepřepínáme hlasovou výšku.

6. Vyhýbáme se tvrdým hlasovým začátkům.

7. Neodkašláváme naprázdno.

8. V létě při vysokých teplotách omezujeme konzumaci studených nápojů, nehledě na to, že chladné nápoje nás neochladí. Organismus totiž dostává šok a snaží se produkovat více tepla, aby vyrovnal tepelný rozdíl, takže se začneme více potit.

9. V mrazivém období nemluvíme dlouho, nevyhledáváme veřejná vystoupení na náměstích a podobně. I když je prostor ozvučen, chlad hlasivkám škodí.

10. Šetříme hlasivky při i krátce po nemoci (angína, chřipka).

11. Nezdržujeme se v zakouřené místnosti, jestliže kouříme, snažíme se o střídmost. (Nelešovská 2005)

 


 Správně zacházet s hlasem je zejména pro učitele velmi důležité.

 

 

  

V řadě předchozích bodů jsme se dozvěděli, co hlasivkám nedělat, ale co naopak dělat máme? Několik následujících bodů shrnuje, co hlasu prospívá:

1. Otužování se.

2. Přiměřená síla hlasu.

3. Konzumace vlažných nápojů bez bublinek. Mezi vhodné nápoje patří voda pokojové teploty, čaj, vincentka.

4. Klimatizaci volíme, pokud není jiné cesty. Mysleme na to, že klimatizace může zvyšovat možnost onemocnění horních cest dýchacích a je nevhodná i pro hlas.

5. Pokud nemáme k dispozici nápoj, pak je možné v nouzi, zatímco posluchači přemýšlí nad nějakým úkolem, mírně se kousat do jazyka. Kousání stimuluje v ústech tvorbu slin a nám to pomůže v dalším mluvení.

6. Před vystoupením je dobré nejíst nic, co zanechává drobné kousky na hlasivkách – rizikové jsou oříšky, oplatky, sušenky, müsli tyčinky a podobně.

7. Správně a pravidelně provádíme hlasová cvičení. S šikovným hlasovým cvičením můžeme začít hned po ránu, kdy bychom měli mít na paměti, že spolu s námi se „probouzí“ i naše hlasivky. Budíme je pomalu a jemně. Začneme brumendem – například „hmmmmmm“, „ommmm“. Držíme tón co nejdéle. Když hned po ránu chceme silně promluvit, hlasivky se překrví, a to je pro ně nepříjemné. Brumendo bychom měli cvičit, protože tím hlasivky uklidníme – pohladíme a zároveň připravíme k dalšímu výkonu.

8. Občas si zazpíváme! Nemusí jít o žádné operní výkony, stačí, když zpíváme rádi anebo si k tomu pustíme profesionála a zpíváme s ním).

9. Dopřejeme si kvalitní a dostatečně dlouhý spánek, který je pro celé naše tělo nutný a který potřebují také hlasivky.

10. Snažíme se dodržovat správnou životosprávu. V kvalitě hlasu a řeči se odráží fyzický i psychický stav našeho organismu. I sebemenší zátěž, nemoc se v hlase odrazí. Když nás čeká následující den nějaký výstup, prezentace a podobně, neměli bychom dlouho ponocovat.

 

 

 

Síla bylinek


Ke správnému fungování hlasivek přispívají i nejrůznější bylinky, ale pozor! Je důležité znát správnou míru, stejně jako vlastnosti jednotlivých bylin. Bylinky člověku prospívají, ale musíme je umět dobře používat. Například oblíbený heřmánek se při péči o hlas jeví jako nevhodný, protože vysušuje a ztenčuje sliznice. Podobně je problematický také propolis, který je silným alergenem.

 

 

Co naopak našim hlasivkám rozhodně prospěje? Zkuste následující recept, který doporučuje herec Jan Přeučil (2007):

Recept pro hlasovou pohodu:

• 250 ml mléka ohřát na maximální teplotu, ale nikoliv k varu
• 250 ml vincentky
• velká lžíce medu
• Vše se dobře promíchá a pomalu popíjí.

Velice to (prý) pomáhá! Takže, kdo snáší mléko, směle do toho.

Text pochází z publikace Výběr ze školských témat 3/3. Autorkou je Dita Janderková.

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Výběr z aktuálních školských témat 3/3Ediční řada Škola jako (ne)bezpečné místoAsistent pedagoga v mateřské škole

3 hry a aktivity na velikonoční téma

Pohybová hra, výtvarný námět nebo rytmická aktivita? To vše lze vyzkoušet s předškoláky a mladšími školáky (nejen)…

Velikonoce - jak o nich mluvit a co s předškoláky vyrobit?

Blíží se Velikonoce, významný celosvětový svátek. Oslavují zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Jak si o nich vyprávět…

Model nástupu afektu u dítěte s ADHD

Nástup afektu může být modelován jako pohyb po stráni směrem k vrcholu. Vrchol hory symbolizuje vyhrocení situace, tedy…

Děti a příběhy – proč využívat příběhy (nejen) v mateřské škole

Přinášíme Vám článek s ukázkami z publikace Malé příběhy o velkých věcech, jejíž autorkou je Dana Tvrďochová.…

Konflikty ve škole

Cílem publikace Otevřená komunikace a řešení problémů je představit možnosti, jak lze na konflikt nahlížet, jak s ním…

Charakteristika vývoje dítěte s SVP v předškolním věku - deficity dílčích funkcí

U dětí předškolního věku můžeme zaznamenávat některé projevy, deficity, které mohou být rizikovými faktory z hlediska…

Příprava předškoláka na čtení

Dítě má při čtení za úkol správně přiřadit odpovídající hlásku k přečtenému písmenu, to vše v rychlém sledu za sebou.…

Výtvarné činnosti pro předškoláky a mladší školáky, aneb 3x žába

Jaro je obdobím probouzení přírody po dlouhém zimním odpočinku. Ze zimního spánku se probouzejí i žáby, důležitá a zároveň…

Zápis krok za krokem: jak na spolupráci mezi MŠ a ZŠ?

Zápis do základních škol se blíží, a tak vám přinášíme praktické doporučení pro efektivní komunikaci mezi mateřskou a základní…

Tipy na jednoduché výrobky s předškoláky a mladšími školáky

Přinášíme vám praktické tipy na jednoduché výrobky, jimiž zabavíte předškoláky a mladší školáky. Inspirujte se v článku!…

Jak na otevřenou a nenásilnou komunikaci ve třídě?

Komunikace je jednou z nejtěžších disciplín, kterou se učitel musí naučit. Ale jak na to? Inspirujte se postřehy z knihy…

Vývoj exekutivních funkcí u dětí - jak se rodí vnímání?

Kdy a jak se u dětí vyvíjí pozornost? Nahlédněte do problematiky s profesionálkou prof. Marií Vágnerovou!

Aktuální situace v Raabe v souvislosti s koronavirem

I my v Raabe vnímáme kritickou situaci ve společnosti, proto se snažíme přizpůsobit nabídku a prodej stávající situaci.…

Nejčastější dotazy rodičů při odkladech školní docházky: co se vyplatí vědět?

Učitelky mateřských škol v současnosti zaznamenávají, že současní rodiče budoucích prvňáčků se o problematiku školní…

Jak ve škole pracovat s chybou?

Nedávno internet obletěl obrázek z nástěnky jisté paní učitelky, která motivovala děti tím, že na něm ukázala, že chyba…

Jaké dovednosti souvisejí s rozvojem řeči předškoláka?

Existuje velká souvislost mezi úrovní řeči a hrubé i jemné motoriky a dalšími dovednostmi. Logoped či klinický…

E-book ke stažení zdarma: Jarní inspirace v mateřské škole!

Přestože máme venku ještě zimu, rozhodně není předčasné přemýšlet nad jarně laděnými aktivitami pro předškoláky. Proto jsme…

Nácvik čtenářské gramotnosti podle věku aneb Naučte děti milovat knihy!

Podle některých průzkumů dopadají české děti v testech čtenářské gramotnosti stále hůře. Pojďme to změnit! Přinášíme…

Riziko učitelské profese: stres. Jak ho zvládnout během pracovní doby?

Podle nejrůznějších průzkumů je učitelské povolání jedním z nejvíce stresujících, a to kvůli řadě faktorů. Způsoby…

Zveme vás na konferenci Škola jako místo setkávání 2020

ZMĚNA DATA KONÁNÍ! Akci "Škola jako místo setkávání" navštěvujeme každý rok. Přidejte se letos i vy! Dovolujeme si vás…

Co s dětmi dělat na masopust? Tipy z knihy Činnosti ke svátkům a tradicím!

3 dny před Popeleční středou (14. února) se můžeme těšit na třídenní lidový svátek - masopust. Jeho vrcholem je masopustní…

Zimní královna a další aktivity pro předškoláky v zimě!

Zima, jedno ze čtyř ročních období, je dobou, kdy se vyskytuje mráz a sníh, který nás nikdy nepřestane udivovat. Vše…

Roční období - aktivity ve školce

Práce v mateřské škole je náročná a vyžaduje mnoho inspirace. Ale kde ji brát? V našich článcích Vám pokaždé…

E-book ke stažení zdarma: tipy pro práci s žákem s SVP!

Náš v pořadí třetí e-book se zaměřuje na integraci žáka s SVP. Dočtete se řadu praktických tipů a rad k výuce…

Jdete s dětmi na exkurzi? Tipy, jak to zvládnout na jedničku

Chození s dětmi ven je důležité pro rozšiřování jejich obzorů. Tipy, na co pamatovat a co nezapomenout v případě,…

Jak nastavit pravidla ve třídě, aby vyhovovala opravdu všem?

Odborníci na třídní management z celého světa se shodují na tom, že pravidla ve třídě jsou nejdůležitějším nástrojem…

Počítáme s předškoláky: předmatematické aktivity, které budou děti bavit

Předškoláci mají skvělou možnost poznávat svět matematiky prostřednictvím hry a zábavy - tak by to mělo být. Jaké aktivity…

Vztah a pomoc namísto trestů jako metoda skvělého učitele

Klíčem pro správnou výuku žáků je vhodná komunikace. Ale jak na ni? A jak na ni v případě, že je s žákem těžké…

Přejeme Veselé Vánoce, aneb Co jste o Vánocích možná nevěděli!

Štědrý den už pomalu klepe na dveře a my se už moc těšíme! Ve vánočně laděném článku Vám přinášíme několik informací…

Komunikace mezi učitelem a žáky - jak na ni?

Ze všech stran slýcháme, jak je komunikace důležitá. Tím spíš ve škole. Žáci by samozřejmě měli komunikovat slušně a s respektem…

aktuality e-mailem

AKTUALITY
do e-mailu
ZDARMA

Odborné články a pozvánky na konference nebo semináře, nové informace o našich projektech.


Přihlášením k odběru souhlasíte se zpracováním os. údajů dle zákona. 

Napište nám

Napište tento kód: 2214

Volejte284 028 940
Zobrazuji stranu 1 z 7
Starší článkyPoslední stránka